Saab 9-5 Estate 2.3 t SE (2001)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 t SE (2001)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 t SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst328.159 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 191.000 km

De Saab 9-5 is in de eerste plaats een heerlijke reisauto. De auto is stil en comfortabel, beschikt over fijne (verwarmde) stoelen en is heel ruim. Daarnaast is de auto voorzien van typische Saab snuisterijen zoals 'night-panel' en de contactsleutel tussen de voorstoelen. Dat laatste zou elke auto moeten hebben. Het is gewoon veel handiger dan de gebruikelijke plek.

De prestaties zijn uitmuntend. Nooit heb je in deze auto het gevoel dat je vermogen te kort komt. De turbo zorgt ervoor dat je altijd genoeg 'power' hebt om snel even een auto in te halen. Dit geeft een erg veilig gevoel en daarnaast telkens weer een kleine 'kick' als je het gaspedaal indrukt.

Overigens wil dit niet zeggen dat de auto ook sportief is. In mijn optiek is de auto vooral op comfort afgestemd en nodigt hij uit tot een rustige rijstijl. Hoewel je er hard mee door een bocht kunt geeft de auto in snelle bochten niet het gevoel dat je op rails rijdt, zoals je dat bijvoorbeeld wel hebt in een Mini of een Alfa 147.

Gelet op de motorinhoud, het vermogen en het enorme gewicht van de auto is het benzineverbruik gunstig te noemen. Gemiddeld rijd ik (met een rustige rijstijl) 1:12, maar op lange vakantieritten heb ik al meerdere keren 1:14 gehaald.

Nadelen zijn er ook wel, maar het zijn eigenlijk kleinigheden. Het belangrijkste nadeel vind ik het tekort aan bruikbare aflegruimte. De portiervakken zijn erg klein en ondiep. Daarnaast is er nog een vakje onder de middenarmsteun, wat opbergruimte aan de voorkant van de stoelzitting en twee onhandige netjes aan de onderkant van de B-pilaren. Maar wat ik echt mis is een praktisch en direct toegankelijk plekje waar ik spullen als een rolletje drop, een parkeerkaartje of de dop van een petflesje in kwijt kan. Gelukkig is in mijn 9-5 de asbak vervangen door een mini-opbergvakje dat ik veel gebruik voor dat soort dingen, maar als je dat niet hebt dan wordt het al snel rommelig in de auto.

Een ander nadeel is dat de stoelzittingen te weinig zijdelingse steun bieden voor de bovenbenen. In een lange bocht voel je je benen wegglijden. Misschien dat dit met stoffen bekleding minder is.

Tot slot is het irritant dat de tipstand van de elektrisch bediende zijruit uitsluitend naar beneden werkt. Als het raam weer naar boven moet, zul je de knop dus ingedrukt moeten houden. Dit heeft te maken met het feit dat men geen Zweedse kinderhandjes tussen het raam wil hebben, maar het levert in elke parkeergarage en bij elke Péage ergernis op.

Serieuze problemen met de auto heb ik nog niet gehad. Eén keer bleef het motorstoringslampje branden. De dealer heeft toen de ontstekingsmodule vervangen, waarna het probleem verholpen was.

25.000 km verder

  • 215.000 km

Inmiddels ben ik 25.000 plezierige kilometers verder met deze Saab. De auto heeft zelfs IJsland mogen aandoen. De 25.000 kilometer zijn zonder problemen verlopen. De auto heeft ons geen enkele keer in de steek gelaten en buiten het reguliere onderhoud om zijn er geen reparaties geweest.

Wel komt er direct na een koude start af en toe een wolkje rook uit de uitlaat. Dit schijnt het einde van de turbo in te luiden. Maar goed, dat wist ik omdat deze nog nooit was vervangen bij mijn 9-5. Vooralsnog zijn er echter geen andere symptomen en ook het olieverbruik blijft binnen de perken (ongeveer 1 liter per 10:000 km).

Ook heb ik 4 nieuwe banden laten monteren. Deze banden (van Nokian) zorgen enerzijds voor een strakkere wegligging en meer gevoel in het stuur, maar anderzijds brachten ze aan het licht dat mijn velgen niet helemaal recht meer zijn. Er zit nu een lichte trilling in het stuur bij 110 km/h. Door mijn vorige banden (Michelin) werd dit kennelijk weggefilterd.

Op naar de 240.000 km.

Weer 25.000 km verder

  • 242.000 km

De teller staat nu op 242.000 km. Geen grote problemen gehad. Het roken bij het starten is stabiel gebleven, het wordt niet erger. Ik kijk het dus nog even aan.

Daarnaast stottert de motor heel af en toe (2% van alle ritten ofzo) gedurende 5 minuten. Dit stotteren is overigens minimaal. Waarschijnlijk ligt dit aan de BDP sensor die aan het overlijden is. Deze laat ik binnenkort preventief vervangen.

Voorts merk ik dat de auto wat ouder wordt qua uiterlijk. De haaienvin antenne op het dak is inmiddels helemaal vergaan en heeft overal scheuren. Op de rechterdeur is een beschermingsstrip half losgekomen. Dit laat ik binnenkort maar vastlijmen denk ik. Anders een nieuwe strip.

Het benzineverbruik houd ik sinds januari 2011 precies bij op de volgende link:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/438059.html

Het verbruik is gemiddeld ongeveer 9 liter per 100 km. Daarbij moet ik opmerken dat de auto de laatste tijd met name voor kortere ritten én vakantieritten wordt gebruikt. Dus normale langere - zakelijke - ritten doet de auto niet meer.

250.000 km: veel kosten!

  • 250.000 km

Er is de afgelopen paar duizend kilometer veel gebeurd, dus vandaar even een update. Om te beginnen heeft de auto mij voor de eerste keer in de steek gelaten. Toen we op een mooie zondagmiddag wilden terugrijden van een bezoekje aan Oma wilde de 9-5 niet meer starten. Ik was ervan overtuigd dat het de BDP sensor was die eindelijk de geest had gegeven. De ANWB constateerde echter dat de benzinepomp was overleden.

De auto is afgeleverd bij een Saab dealer waar hij normaal niet in onderhoud is. Deze heeft uit kostenoverwegingen (zonder mij te consulteren overigens) gekozen om niet de hele pomp unit te vervangen, maar om een reparatiesetje te plaatsen. Dit heb ik geweten: een paar dagen later strandde ik langs de kant van de snelweg. Oorzaak: een slangetje van het reparatiesetje was van slechte kwaliteit en was opgelost in de benzine. Uiteraard is dit weer opgelost door dezelfde Saab dealer, maar dat neemt het leed niet echt weg. Tip voor mensen met dezelfde auto: betaal gewoon die 500 euro voor een volledig nieuwe pompunit.

Bij de jaarlijkse beurt (ik rijd tegenwoordig minder dan 20.000 km per jaar) heb ik de BDP sensor preventief laten vervangen. Ook zijn de bougies vervangen en is het brandstofsysteem gereinigd. Dit heeft het stotteren waar ik af en toe last van had volledig opgelost. Tot slot is bij deze beurt de achterste demper vervangen. Dit was nog de originele demper en deze is dus 248.000 km en 12 jaar meegegaan!

Nadat bij de beurt (248.000 km) de olie was vervangen merkte is dat het roken 's-ochtends veel erger was geworden. Ik heb toen de pijnlijke (want dure) beslissing genomen om bij 250.000 de turbo te laten vervangen. De blauwe rook wordt veroorzaakt doordat de olie door de seal van de turbo as lekt op de turbinebladen. Nadat de auto een nachtje heeft gestaan zijn de turbinebladen dan helemaal doorweekt met olie, welke onmiddellijk wordt verbrand zodra je de auto start. De oude turbo heb ik meegekregen en er zat behoorlijk wat speling op de as. Zoveel dat het schoepenwiel van de compressor het compressor huis kon raken. Het is dus een goede beslissing geweest en verder rijden had veel problemen kunnen geven.

Voor betrouwbaarheid blijf ik 4 sterren geven. Weliswaar is de benzinepomp, de turbo en de uitlaatdemper kapot gegaan, maar we hebben het hier wel over een auto van 12 jaar oud met 250.000 km op de klok. Na zoveel tijd mag er wel iets kapot gaan en het feit dat zowel de turbo als de uitlaatdemper nog de originele waren zegt iets over de degelijkheid van de auto (mits goed onderhouden natuurlijk). Het slechte slangetje van het reparatiesetje van de benzinepomp kan ik de auto niet aanrekenen.

Tot slot heb ik een paar maanden geleden ook nog het haaienvin antennetje vervangen door een nieuwe. De auto ziet er van buiten weer mooi uit. Dit in combinatie met de hoge kosten die ik heb moeten maken (1600 euro voor turbo, 500 voor demper, 250 voor benzinepomp) maken dat ik nog even blijf doorrijden met de Saab. En dat is geen straf, want het is en blijft een heerlijke auto.

Auto verkocht

  • 328.159 km

Na 9 jaar trouwe dienst hebben we de Saab op 20 januari 2018 ingeruild tegen een Volvo S40. De laatste kilometerstand was 328.159. Nog nooit heb ik zoveel moeite gehad met het wegdoen van een auto als met deze, maar de kosten waren niet meer te verantwoorden voor het lage aantal kilometers dat we nog met de auto reden. De 9-5 zal altijd in onze herinnering blijven en we hebben het afscheid goed vastgelegd met foto's en filmpjes. :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.