Saab 9-3 S 2.0 (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-3 S 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 252.000 km |
KM-stand laatst | 520.676 km |
- 292.000 km
Inmiddels rijd ik nu een jaar in deze Saab 9-3 2.0I op LPG. In de eerste week van deze eeuw is de auto op kenteken gezet dus het werkelijke bouwjaar zal 1999 zijn. De auto is voorzien van een Vialle LPI-installatie die tot op heden feilloos werkt. Wel neemt de gastank in de bagageruimte met een effectieve inhoud van 53 liter veel ruimte in. Ik heb de auto gekocht vanwege het rijcomfort en de vermeende degelijkheid. Tot op heden ben ik in beide nog niet teleurgesteld. Het rijcomfort is bijzonder goed, de stoelen zitten bijzonder goed en het geluidsniveau is erg laag. Ook de rustige en koersvaste besturing draagt bij aan het rijcomfort. De auto nodigt niet uit om sportief te rijden maar staat hoge kruissnelheden moeiteloos toe.
De prestaties van de ongeblazen 2.0 motor met 131 pk voldoen net. Door de korte overbrenging in de hoogste versnelling is de trekkracht gering, bij 120 km/h draait de motor 3000 rpm en zit dan nog niet eens aan het maximum koppel (pas bij 3700 rpm). Het levert wel weinig motorgeluid en een bezadigde acceleratie op. Zowel op benzine als lpg is ca. 200 km/h te bereiken. Het verbruik varieert tussen 9 l/100 km tot 15 l/100 km. Het eerste bij kalme vakantieritten, het laatste bij boenderen op de Autobahn. Gemiddeld rijd ik er ongeveer 11 l/100 km mee.
De uitrusting voldoende. Ik had bij een Saab verwarmde stoelen verwacht, maar op de S zijn die blijkbaar niet meer standaard. Verder heeft de auto een infodisplay en een handmatig bediende airco. De infodisplay heeft maar een beperkt aantal functies. Nu ik de auto enige tijd heb begin ik het gemis te voelen van een cruise control en een automatische airco. Op lange ritten treedt een kramp in mijn rechtervoet op en je blijft bij gematigde buitentemperaturen de temperatuur corrigeren als de airco aanstaat.
Bij aanschaf van de auto (zonder garantie) bleek al gauw dat de koppeling en versnellingsbak niet zo fijn hun werk deden. Na overleg met Saab-specialist Jaap Hoogeveen (Bovensmilde) is de koppeling + drukgroep vervangen. Even later heeft de aircopomp de geest gegeven. Samen hebben deze reparaties € 1.500,- gekost. Gezien de kilometerstand is te verwachten dat dergelijke onderdelen eens vervangen moeten worden. Het overige onderhoud probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Het olieverbruik is nihil! Uit de papieren blijkt, dat bij 240.000 km de cilinderkop is vervangen maar ondanks dat had ik toch op enig olieverbruik gerekend bij deze kilometerstand. Op 20.000 km. is het olieverbuik echter niet waar te nemen, hulde! Wel kraakt de voorwielophanging onder sommige omstandigheden (vorst, droogte). Dit schijnt vaker voor te komen, ik laat het maar zo.
Ik hoop nog enkele jaren plezier te hebben van deze Saab. Ondanks dat ik hem met een vrij hoge kilometerstand heb gekocht heb ik er vertrouwen in dat dat wel zal lukken.
- 344.000 km
Inmiddels ruim 18 maanden en 50.000 km verder. De Saab voldoet nog uitstekend.
In de zomervakantie 2009 bleek in Polen dat het flexibele deel van de uitlaat lekte. Een lokale garage heeft voor 150 zloty (€ 35,-) een nieuw flexibel deel er tussen gelast!
In augustus 2009 ging het motormanagement lampje branden. De lokale Opeldealer heeft de OBD uitgelezen en gratis een vacuumslangetje vervangen waarna de storing was verholpen.
Net voor de zomervakantie 2010 trok ik in de vierde versnelling door tot bijna 5000 rpm, dit bleek teveel voor de koelvloeistofleiding naar de kachel. De wegenwacht heeft het tijdelijk gerepareerd maar voor de zekerheid heb ik er maar een nieuwe slang opgezet. Duur spul : € 67,- voor twee slangetjes.
Bij de APK in augustus 2010 bleek dat een beschermrubber van de fuseekogel moest worden vervangen. Qua materiaal stelt het niks voor maar je bent er wel een uurtje mee zoet.
Onlangs brak de linker deurklink (binnenzijde) af. Voor € 24,- een nieuwe gemonteerd in vijf minuten (ze zitten met één schroef vast).
Kortom, de kleinere storingen die bij deze leeftijd en kilometerstand zijn te verwachten. In de 90.000 km die ik met de auto heb gereden heb ik nog geen remblokken of -schijven hoeven te vervangen. Het blijft een erg fijne auto om mee te rijden, hij voelt nog solide aan. Het olieverbruik is nog steeds nihil, het verbruik op LPG ligt meestal rond 11 l/100 km. Wel heb ik enkele roestplekjes op de carrosserie gevonden die moeten worden aangepakt. Verder overweeg ik om achter sterkere of hulpveren te monteren. Door de LPG tank hangt hij enigszins achterover en met volledige bepakking raakt de trekhaak bij drempels gauw de grond.
Op naar de vier ton
- 388.000 km
De Saab rijdt nog steeds fijn. Inmiddels heb ik achter twee nieuwe veren gemonteerd (€ 95,- via internet) en gemonteerd. Dit was in een uur klaar. De Saab kan nu wat beter overweg met een volle belading(en een volle LPG-tank). Voor de winter heb ik uit voorzorg een nieuwe accu gemonteerd, ook na strenge vorst geen startproblemen gehad. Enkele weken geleden is na enkele parkeermanoeuvres de hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging gesprongen. Dit blijkt een duur onderdeel te zijn (€ 200 bij de dealer en € 115 via internet) en voor het vervangen moet de voorbumper worden verwijderd, de totale reparatie kwam hierdoor op € 300,-. Ik hoop de komende maanden weer zonder verdere storingen te kunnen rijden. Gek genoeg is het inhouden bij het rijden op lpg vanzelf verdwenen. Waarschijnlijk werd dit incidentele inhouden veroorzaakt door vuil in de tank. Ik rij daarom weer trouw met de vuldop er op:-).
vier ton is bereikt!
- 403.000 km
Helaas trad kort na de vorige storing weer een storing op: De snelheidsmeter/kilometerteller staakte regelmatig en het ABS-lampje ging daarbij branden. Na enig onderzoek bleek de ABS-pomp defect te zijn. Ruilen voor een goede gebruikte pomp kostte € 350,- inclusief montage. Ook het ooit in Polen gerepareerde uitlaatdeel was aan vervanging toe. Via Winparts voor € 67,- thuisbezorgd. Intussen hadden wij het plan opgevat om met de auto op vakantie te gaan naar de Krim (Oekraïne). Voor de APK heb ik aan de achterzijde de remschijven en blokken vervangen. Ook heb ik drie roestplekken (twee bij de achterste wielkastranden en één op de zijflank) bijgewerkt. Daarna de Saab nog een beurt gegeven en we zijn vertrokken. De Saab heeft de 8.000 km volbepakt (4 volwassenen, een baby, volle bagageruimte en een volle lpg tank) zonder storingen gereden. Ondanks de hulpveren is de uitlaat toch nog vaak aan de grond gekomen op de slechte Oekraïense wegen. Op de terugweg in Oekraïne is de kilometerteller de 400.000 km gepasseerd. Gemiddeld lpg verbruik tijdens de vakantie lag rond 10 l/100 kmh. De auto maakt inmiddels wat meer mechanische geluiden bij bepaalde snelheden, het klinkt echter nog niet onrustbarend. We rijden maar gewoon door, misschien tot 5 ton?
Remleiding
- 440.000 km
Sinds het vorige verslag is alweer meer dan een jaar verstreken, waarin de Saab grotendeels probleemloos heeft gereden. Tegenvaller bij de APK was dat er een remleiding was verrot bij een klem. Daarna zijn we ermee op vakantie geweest naar Italië. Op de terugweg is de gastank helemaal leeg gereden. Toen na een paar honderd km's op benzine rijden in Oostenrijk weer gas werd getankt, wilde de auto niet meer op lpg rijden! In Duitsland bleek de Saab op benzine mooi zuinig, ca. 7 l bij snelheden van 120-130 km/h ( en een temperatuur van 30 Gr.). Terug in Nederland was het de volgende dag weer mogelijk om op lpg te rijden, nadien heb ik er geen last meer mee gehad.
Als ik vanuit ga, dat de Saab inmiddels volledig is afgeschreven, kom ik op een all-in km-prijs van € 0,17 bij een jaarkilometrage van 34.000, erg gunstig lijkt mij. Het olieverbruik is nog steeds nihil en het lpg verbruik ligt rond de 10 liter. Wel heeft de auto wat aandacht nodig: bij beide achterwielranden is roestvorming en de uitlaat wordt wat lawaaiiger.
Doorgaan of?
- 470.000 km
We zijn alweer een jaar verder met de Saab. In het afgelopen jaar heeft de Saab ons toch een keer laten schrikken: tijdens een vakantiereis naar Spanje besloot de auto om er rond middernacht in België mee te stoppen. De dynamo bleek niet meer op te laden. Uiteindelijk konden we verder rijden nadat er een flinke tik op de dynamo was gegeven. Met enkele tikken heeft die dynamo het daarna nog zeker 4000 km uitgehouden. Voor de APK is daarna vervangen: dynamo, einddemper en vier banden. De auto rijdt nu weer vertrouwd, toch voel je de leeftijd en km's inmiddels er wel aan af. Qua comfort, binnenruimte en kilometerkosten voldoet de auto nog goed, maar ik wil na zes jaar wel weer eens wat anders. Ik twijfel tussen een Saab 9-3 SE 1.8i op lpg (en zonder turbo) en een Toyota Prius (2005-2008). Beide auto's zijn tegenwoordig voor 5-6.000 euro te koop en de kilometerkosten zijn bij 35.000 km/jaar ongeveer gelijk. Zijn er meer Saabrijders die de overstap naar een Prius hebben gemaakt? Ik hoor lees de ervaringen graag!
500.000 km gehaald
- 500.555 km
Na het vorige verslag is er tot 487000 km weinig te melden. We hebben eind 2014 een Toyota Prius gekocht, de Saab wordt sindsdien minder voor lange ritten gebruikt. Rond bovengenoemde kilometerslang trad er echter een motorstoring op die niet met een obd-lezer was uit te lezen. Mijn garage kwam er ook niet uit en al met al heeft het een maand of drie geduurd voordat we erachter kwamen dat de lambdasonde vervangen moest worden. Normaal gesproken is dit een van de oorzaken die je het eerst uitsluit, maar de garage had blijkbaar een gare sonde gemonteerd. Kort nadat we de Saab weer in gebruik hadden genomen, gaf de benzinepomp de geest. Gelukkig kon ik deze zelf vervangen zonder de hele tank onder de auto vandaan te halen. Door een gat in het blik onder de achterbank te knippen kon ik de pomp vervangen en was ik voor €65 weer klaar. De Saab lijkt met de nieuwe (gebruikte) lambdasonde zelfs iets zuiniger te lopen. De auto wordt nu voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. Volgende week moet de auto weer aPk-gekeurd worden. Ook de airco moet worden bijgevuld.
Aan de auto is inmiddels wel te merken dat deze een half miljoen kilometers heeft gereden: met name schakelen en ontkoppelen gaat stroef, de beruchte roestvlekken bij de achterste wielkasten moeten elk jaar worden bijgewerkt en het onderstel rammelt op oneffenheden. Ook maakt de versnellingsbak schurende geluiden als je afremt, maar dat deed 'ie bij vier ton ook al... Kijken wat de apk oplevert :-).
afscheid
- 520.676 km
Bij de Apk-keuring werd vastgesteld dat het eerste uitlaatdeel, inclusief de catalysator, lek was. Uiteraard was dit nog wel te herstellen, maar de aircocompressor deed ook niks meer en ik vermoedde dat de koppelingsplaat ook binnen afzienbare tijd vervangen diende te worden. Ik heb ervoor gekozen om de Saab bij het dichtstbijzijnde autodemontagebedrijf aan te bieden.
Op zich nog een lastig besluit: ik heb 9 jaar en 270.000 km in de Saab gereden. De Saab heeft ons o.a. naar Tallinn, Sebastopol, Barcelona, Rimini en wel 10 keer naar Litouwen gebracht. Je gaat je hechten aan deze auto. Opvallend is dat de (Saab) motor en versnellingsbak na een half miljoen kilometers nog steeds erg goed functioneren. De appendages van de toeleveranciers (aircopomp, dynamo, ABS-pomp) halen dat niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.