Saab 9-3 SE 2.2 TiD Anniversary (2002)

autoreview

Saab 9-3 SE 2.2 TiD Anniversary (2002)

Signalement

Uitvoering9-3 SE 2.2 TiD Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf323.669 km
KM-stand laatst323.669 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Saab topper

  • 323.669 km

Na een eerste turboloze Saab's 9-3 op LPG en FPT 9-3 automaat, ook op LPG welke ik tot mij later spijt had verkocht in 2012 vond ik het in 2017 beslist weer eens tijd worden voor een 9-3. Dit keer een 9-3 Tid SE Anniversary met als extra optie elektrisch zonnedak en eveneens elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen. Helaas geen verwarmde voorstoelen aangezien ik de wagen in Italië had gekocht en de 9-3 Tid SE Anniversary daar, in tegenstelling tot noord Europa, nooit met stoelverwarming werd geleverd. Afijn, niet dat ik stoelverwarming echt mis, maar het kan in de winter toch echt wel koud zijn in Bulgarije, waar ik met de 9-3 rijd. De eerste rit vanaf Venetië naar huis in Bulgarije, zo'n 1200km ging in één keer gladjes en comfortabel. Er zat alleen een vreemd rammeltje in bij optrekken, wat zo verklaarde de verkoper (een carabiniere uit de buurt van Venetie) werd veroorzaakt door een isolatieplaatje tegen de uitlaat. Ik had inderdaad ervaring gehad met een zelfde geluid bij één van mijn eerdere 9-3's. Uiteraard waren eer nog wat kleinigheden zoals een defect deurkrukje en nog een paar kleine dingen voor verbetering vatbaar en aangezien de deze 9-3 in deze uitvoering helemaal top is, was het voor mij absoluut het nodige waard om alles weer perfect in orde te brengen. Inmiddels een jaar verder heb ik o.a. nieuwe schijven en blokken voor, nieuwe draagarm-rubbers voor en een nieuwe motorsteun laten monteren door de lokale Saab-specialist.
Wat me elke keer opvalt met deze inmiddels 16 jarige 2.2 Tid (125 PK in tegenstelling tot de incorrecte vermelding in de Autoweek database) is dat tijdens accelereren bij inhalen of een berg opgaan, er geen einde lijkt te komen aan de kracht van deze motor. De acceleratie neemt alleen maar toe naarmate deze wat langer duurt en zorgt voor uiterst veilig inhalen. Dan hebben de vergelijkbare bekende Duitse merken al snel het nakijken.

Wordt vervolgd

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens