Saab 9-3 SE 2.0 Turbo (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 SE 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 338.696 km |
KM-stand laatst | 369.897 km |
Aanschaf 2017 t/m dec'2020
- 357.723 km
Het is zover op 26 september 2017: Ik heb mijn eigen 5 deurs Saab 9³ kunnen kopen als auto met structurele problemen om uiteindelijk te proberen om als nieuw te kunnen gaan rijden. Met behulp van vele technische mensen, maar vooral ook eigen initiatief werd de lange weg bewandeld om tot uiteindelijk een zo goed als nieuwe Saab te kunnen gaan rijden, die uit 2001 stamde en met 338.000 km zeker echt gebruikt was!
De auto had 7 verschillende eigenaren gehad en was absoluut niet goed meer.
Nu in 2020 heb ik er een prachtig huzarenstukje van weten te maken met lange tussenpozen van schorsing en reparaties.
Het begon met een thermostaat, die ik zelf verving, maar ook nieuwe koelslangen die ik zelf verving, evenals vernieuwing van het gehele lederen interieur, vervanging van de motorolie(0W40 Ultra Helix Shell) en plaatsing oliefilter, maar ook nieuwe achterbumper mét trekhaak én parktronic, nieuwe O ring op het gasklephuis, nieuwe mapsensor, maar ook installatie van een compleet nieuwe Turbo van Garrett die origineel gebruikt wordt op deze 205 L T7 motortechniek. Verder werd ook de schakelpositiesensor op de transmissie vernieuwd om alle mogeljke storingen volledig uit te bannen.
Niets was eigenlijk te dol. Ook nieuwe Brembo's op de voorwielen en remblokken op de nog erg dikke achterste Ferrodo schijven, werden samen met een technische hulp allemaal geinstalleerd.
Door een garage zijn 4 nieuwe Vredestein Sportrac 5 met exact origineel gebruikte bandenmaat af fabriek geplaatst.
Met betrekkelijk weinig middelen, maar óók het uitstrijken in de vele termijnen én natuurlijk langdurig schorsen hebben het mogelijk gemaakt om een 9-3 Turbo T7 Full Pressure Turbo in nagelnieuwe staat te maken.
Zeer vermoeiend maar ook erg bevredigend qua resultaat!
De auto heeft nu in december 2020 357.723 km gereden en niets staat in de weg om minstens het dubbele erbij te rijden. Smooth and gentle en natuurlijk lekker rustig met af en toe de teugels los, als de B205L echt warm is..........
APK en nieuwe 0W40 ultra helix
- 363.750 km
Nieuwe Bosch dynamo geplaatst en schitterende Ultra Helix 0W40 vernieuwd mét origineel Saab oliefilter, inclusief nieuwe carterplug en koperen ring.
De aircoinstallatie die in elk onderdeel al eerder vernieuwd was, werkt nog steeds feilloos. Ook na de stilstand afgelopen zomer. Dit is namelijk mijn winterauto.
Tevens is de ABS en ACS(tractioncontrole) computer gerenoveerd door ac-tronics en door mezelf ontmanteld en wederom geplaatst. Tevens een abs sensor vervangen.
Ook heeft mijn garage uitmuntend laswerk verricht om deze auto structureel als nieuw te houden.
De Brembo remschijven en de Ferodo remschijven houden deze immens sterke machine keurig in bedwang. Zowel voor als achter zijn eerder tevens nieuwe remblokken van Brembo geplaatst.
Verder geniet ik van de originele Saab audio installatie die eerder aangevuld werd met een originele Saab cd wisselaar.
Ook is de aankleding van de met leer beklede automaathendel verbetert door het nieuwe rolmatje dat ik heb geplaatst. De oude was gebroken.
Verder binnenspatbord linksvoor gecorrigeerd, rechtsvoor had ik al eerder gedaan.
Ik geniet van oud materiaal dat ik in technisch opzicht geheel als nieuw heb gekregen. Zowel de transmissie als motor kent geen enkele foutmelding. Het is een genot om te rijden, iedere dag weer. Pure klasse uit 2001 met een explosieve krachtbron van zo'n 200 paardekrachten!
Turbo Intercooler gespoeld
- 369.036 km
Om de puntjes op de i te zetten is de intercooler ingeweekt en gespoeld met 7 liter benzine. Resten van de oude turbo die stuk was waren terug te vinden en oude olie.
Vanaf dit moment is de de intercooler vrij van verontreinigingen. Veel werk als je dit zelf doet, maar het geeft ook absoluut satisfaction!
Prachtige nieuwe Ultra Helix olie!
- 369.897 km
Eigen werk inzake olievernieuwing met origineel origineel Saab oliefilter. Ook nieuwe carterplug en bijbehorende koperen ring.
Ook een tweede mapsensor op het bovenblok voorzien van nieuwe rubberen ringen. De oude ringen waren week geworden, waardoor de sensor een verslechterde functie had.
De Saab Turbo is na al het mogelijke werk uiterst betrouwbaar en heeft in geen enkel facet storingsmeldingen.
Zowel Motorblok als Transmissie werken in functie als echt werkelijk nieuw en is een combinatie die voor ongekend veel jaren kan functioneren!
Tevens contacten inzake interieurventilatiesysteem ontdaan van roest dat meteen het defect verhielp. Ook het interieurfilter vernieuwd, om altijd frisse lucht te houden in de auto. Oud materiaal toch als nieuw werkend te krijgen en te houden, dat is het motto altijd!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.