Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-3

Saab 9-3 S 2.2 TiD (1998)

Sterk voor elk werk

Saab 9-3 S 2.2 TiD (1998)
  • Autotest
30 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor Saab is een dieselmotor een absolute revolutie. Jaren lang verkondigde het merk dat er pas een diesel zou komen als Pasen en Pinksteren op één dag zouden vallen. Nou, dat is dus nooit gebeurd, maar die diesel-Saab is wel gekomen.

Voor de Saab 9-3 werd niet speciaal een splinternieuwe diesel ontwikkeld. Tenslotte behoort Opel ook tot het GM-concern en daar is recent een moderne generatie direct ingespoten diesels gelanceerd. De Zweden mochten zelfs meedenken bij de ontwikkeling van die diesels, waardoor ze bijvoorbeeld zijn uitgerust met twee balansassen. De versie voor Saab is de 2,2-liter uitvoering van de 16-kleps zelfontbrander, die Opel zelf heeft bedacht voor de Sintra. Saab combineert de TiD-krachtbron met drie verschillende uitrustingen: Basis,
S en SE. Van dit trio beschikten we over de middelste uitvoering met een vijfdeurs carrosserie. Basisprijs: zo'n f 65.000.
Saabs eigenzinnigheid blijkt al onmiddellijk als we instappen en de sleutel in het contactslot op de stuurkolom willen steken. Sinds jaar en dag heeft een Saab het contactslot op de vloer tussen de beide voorstoelen. Als we de sleutel omdraaien, zoeken we vergeefs naar het symbool van het gloeispiraaltje op het instrumentenpaneel. Ah, deze direct ingespoten diesel hoeft dus nooit te worden voorgegloeid. Hij komt wel luidruchtig tot leven en dat is even een rare gewaarwording in een Saab, maar wel een beetje eigen aan zo'n directe diesel. Het duurt eventjes voordat de boel op temperatuur is, maar dan hoor je niet zo veel meer van de diesel. Op constante snelheden is de Saab mooi stil; uiteraard treedt de machine wat meer naar buiten bij fors accelereren.
De Saab diesel blijkt een vlotte auto. Hij snelt in 11,4 seconden van 0 naar 100 km/h en ook de tussenacceleraties mogen er zijn: 8,7 tellen in '4' en 11,9 s in '5'. Wat daarbij meespeelt, is de snelle reactie op bewegingen van het gaspedaal en het feit dat de Saab-diesel onderin makkelijk oppakt.
Het zal voor niemand een verrassing zijn dat als je het rechterpedaal driftig intrapt, het verbruik aardig oploopt. Zo'n diesel heeft alleen als voordeel dat de 'schade' aardig binnen de perken blijft. Flink stampen levert een verbruik van zo'n 1:12,5 op. Voor een direct ingespoten diesel hadden we toch een beter cijfer verwacht. Het andere uiterste, gewoon erg rustig rijden, leverde een mooie 1:17,3 op. Dat is zelfs nog wat gunstiger dan we verwachtten. Beetje week
De Saab heeft een onderstel-afstemming meegekregen die naar onze smaak net een slagje te week is. Dat net te weke merk je ook in snelle bochten. De auto helt daar wat over en dan hebben de voorwielen moeite om al die turbo-Nm's zonder gepiep op het asfalt te krijgen. De besturing is voldoende gevoelig en nauwkeurig, zoals je dat van een reiswagen verwacht. Remmen doet hij voortreffelijk: van het veiligheidsbewuste Saab verwachtten we gewoon niet anders. Schakelen doet hij naar behoren: niet super vanzelfsprekend, maar ook niet lastig.
Voor kilometervreters bij uitstek is een hoog comfortniveau heel wenselijk. Wat dat betreft voldoet de Saab TiD aan dit verwachtingspatroon. We hadden het al even over de vering, maar comfort heeft natuurlijk ook veel te maken met de stoelen waar je op zit. Dat is nou typisch zo'n item waar je Saab niets over hoeft uit te leggen. De Zweedse zetels maken een wat simpele indruk, maar ze zitten als gegoten. Met de speciale hoofdsteunen, die bij een aanrijding omhoog en naar voren bewegen, zijn ze ook nog eens extra veilig. Kijk eens naar het dashboard van de Saab: het is meteen herkenbaar als Saab eigen en de doelmatigheid straalt er vanaf. Een uniek detail is het zogenaamde Nightpanel, waarbij alleen de absoluut noodzakelijke instrumenten werken en de rest je niet afleidt. Dat betekent dat 's avonds alleen de snelheidsmeter is verlicht en een lampje aangeeft dat de verlichting is ingeschakeld. Of die speciale constructie van de ventilatieroosters die niet kunnen klemmen en dus veel minder snel kapot gaan. Als je dan ook kiest voor een beige interieur in plaats van het afgebeelde, deprimerend saaie grijs straalt het inwendige ook nog eens klasse uit.
Op de achterbank kan de ruimte er mee door. De kofferruimte valt echter niet tegen. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar voor het geval er eens grotere dingen mee moeten.
De Saab heeft een goede uitrusting, hoge prestaties en een sterke uitstraling. Hij is zeker de moeite waard.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 S 2.2 TiD
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.050

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.171 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.629 mm / 1.711 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.365 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-3
Saab Saab 9-3

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t S 150pk / Clima / Leder / Trekhaak

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t S 150pk / Clima / Leder / Trekhaak

    • 2002
    • 156.863 km

    € 5.950

    Saab 9-3 Cabrio 2.0 S heeft wat liefde nodig

    Saab 9-3 Cabrio 2.0 S heeft wat liefde nodig

    • 1999
    • 198.338 km

    € 999

    Saab 9-3 Cabrio 2.0 turbo S

    Saab 9-3 Cabrio 2.0 turbo S

    • 2001
    • 346.696 km

    € 2.950

Meer Saab 9-3 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-3 specificaties
  • Saab 9-3 occasions
  • Saab 9-3 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-3 tests
  • Saab 9-3 gebruikersreviews
  • Saab 9-3 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    8
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear...

    3
    • 31 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    • 18 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020
meer reviews
Op de rollenbank - Saab 9-3 Turbo S

Op de rollenbank - Saab 9-3 Turbo S

43

De eerste generatie van de Saab 9-3 was er als snelle Aero en nog snellere Viggen maar vlak...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Blits Bezit - Saab 9-3 Viggen

    Blits Bezit - Saab 9-3 Viggen

    53
    • 25 augustus 2018
  • PREMIUM
    Saab 9-3 Viggen

    Saab 9-3 Viggen

    • 14 augustus 2018
  • Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

    Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km...

    57
    • 13 augustus 2018
  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t – 2006 – 419.958 km

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t – 2006 – 419.958...

    68
    • 6 november 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-3 Sport Estate

    Saab 9-3 Sport Estate

    • 31 oktober 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-3

    Facelift Friday: Saab 9-3

    41
    • 17 maart 2017
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden