Saab 9-3 2.0 (1998)

autoreview

Saab 9-3 2.0 (1998)

Signalement

Uitvoering9-3 2.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf209.900 km
KM-stand laatst228.300 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze en eerste ervaringen

  • 209.900 km

Ik wilde een praktischer auto dan een sedan. Een oudere auto, die minder digitaal aanvoelt. Meer (veer)comfort dan een Fiat uit 2008. Minder opties die ik toch niet gebruik. Een licht interieur en een aansprekende kleur.

Toen had een vriend deze 1998 Saab 9-3 in de aanbieding. Ruim, hatchback, ouder, comfortabel, kaal uitgevoerd, met licht interieur en zeldzame lakkleur. Alle vinkjes! Het is een ‘introd. spec.’ zag ik bij het afsluiten van de verzekering, dus van de eerste serie toen de 900 de 9-3 werd. Een kale 2.0i, maar wel voorzien van Hollandia schuifdak, super 90’s elektrische antenne en natuurlijk koplampwissers. De kleur is copper bronze, slechts één jaar geleverd op de 9-3 en slecht verkocht. Er is nog één andere in Nederland, that’s it. Niemand wilde eind jaren ’90 nog een bruine auto. Nu zie je het ineens weer terugkomen op nieuwe auto’s.

Wat rijden betreft: De 2.0i is de enige atmosferische motor in de 9-3. Maar in mijn Fiat was ik erachter gekomen dat ik toch geen turborijder ben, dus ik vind het prima zo. De eerste versnelling is kort en je moet hem wat op toeren houden voor tempo, dan heeft hij ruim voldoende vermogen. Maar meestal kabbel ik rustig voort, en dan beloont hij je met een verbruik van meer dan 1 op 12,5, waar hij volgens de fabriek niet verder zou komen dan 1 op 11. Schakelen gaat best netjes, met dank aan de vorige eigenaar die het schakelmechanisme heeft vernieuwd. Dat schijnt nodig te zijn bij Saabs met 2 ton op de teller.

Veercomfort is een stuk beter dan in mijn Fiat. Ik durf nu gewoon met de toegestane snelheid over drempels te rijden. Zoals mijn BX zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Laat die maar speciaal zijn. Ik wilde per se geen hydropneumatische Citroën voor dagelijks, juist om de BX speciaal te laten blijven.

Geluid dan. Isolatie is prima voor een 24 jaar oude auto, hoewel er een suisje rechtsvoor ontwikkelt bij wind uit de juiste hoek. Als het heel koud is klappert er iets rechtsvoor in de ophanging, daar moet ik nog eens naar laten kijken. Maar als de temperatuur boven 0 is, of de auto iets opgewarmd, dan is het weg. Dat wordt een lastige vrees ik. En ik hoorde een tijdje een rubberige knerp bij elke wielrotatie. Daar heb ik naar laten kijken, en de enige conclusie die getrokken kon worden is dat het in de band zelf zat. Hij zal wat wringen tegen de velg of de wieldop, hoewel we niet konden zien waar. Na wisselen links en rechts lijkt dat zichzelf na wat inrijden opgelost te hebben. Ander geluid dan: Ik heb slechts 4 speakers in deze basic trim. Eén speaker vóór heeft het begeven, en het andere papieren exemplaar klinkt ook niet best. Die moet ik nog eens vervangen, er schijnt een 1 op 1 alternatief te zijn, wat er voor de achterspeakers niet is. Hopelijk houden die het nog even.

Techniek en kleine kosten

  • 216.000 km

Een Saab kan duur zijn, heb ik gehoord. Zo ver valt het relatief nog mee, de grote kosten die ik heb gemaakt waren mijn eigen keuze. Gelijk na aankoop heb ik namelijk de wielkastranden achter laten herstellen. Dat is het eerste punt waar deze Saabs gaan roesten. Dat is keurig onzichtbaar gespoten, knap gedaan door Van der Mey in Noordwijkerhout met deze kleur. Ik heb gelijk de achterbumper mee laten pakken, aangezien daar ook wat beschadigingen op zaten. Toen bleek dat de bumpersteunen ook behoorlijk verroest waren. Die zijn vervangen. Er bleken geen nieuwe direct te vinden, dus de garage moest zich redden met de steunen van de 900 (voor de facelift dus) die ik aanleverde. Die passen net niet, maar zijn makkelijker aan te passen dan als ze niets hadden in elk geval.

Vrij kort na aankoop ben ik langs Elferink in Enter gegaan, een Saab-/Volvo-onderdelenspecialist. Ik was er om een nieuw paneel te halen voor de elektrische ramen. Het bestuurdersraam wilde namelijk vaak niet open of dicht. Opschuren van de contactjes hielp slechts tijdelijk. Een ander paneeltje loste dit op.
Toen ik er toch was, liet ik vallen dat ik graag afstandsbediening voor de centrale vergrendeling wilde. Voor een luttel bedrag had ik een afstandsbediening, een ontvangmodule die simpel aan een loze stekker geklikt kon worden, en was het ingeleerd. Wat een service! En ik ben heel blij met die afstandsbediening, dat was een stukje luxe dat ik binnen een week toch al begon te missen.

De airco was niet heel sterk naar mijn idee. Dat bleek ook, bij Saab Service Oost heb ik het systeem laten vullen en er bleek 600 gram bij te gaan bij een capaciteit van 800 gram. Daarna weer prima. Ook hier weer service van een liefhebber, ik kreeg voor niets een missend dopje voor het interieur mee en een volledige krikset, toen ik meldde dat mijn slinger ontbrak.

Verdere kleine gekkigheid:
- Af en toe geeft hij een melding dat het koelvloeistofniveau laag is. Zal een slecht contactje o.i.d. zijn, want met het niveaus is niets mis.
- De boordcomputer heeft zichzelf inmiddels 2x spontaan gereset. Ik heb niet door gehad op welk moment dat exact moet zijn geweest, het zal een bepaalde combinatie van factoren zijn die zoiets veroorzaakt. Ernstig vind ik het niet.
- De knipperlichthendel blijft bij een bepaalde stand van het stuur niet hangen bij rechts aangeven. Een rukje aan het stuur en hij klikt ineens wel door.
- De eerste week bij vrij nat weer kwamen er wat druppels langs het aftermarket dakraam zetten. Maar sindsdien heb ik het al een hele tijd niet gezien. Het zal helpen dat hij thuis vaak onder de carport staat, en op mijn werk in een garage. Het zal vast niet spontaan opgelost zijn.

Binnenkort ga ik zelf een olie- en filterbeurtje uitvoeren. De auto was goed bijgehouden, maar het is toch fijn om zelf zeker te weten wanneer er iets is gebeurd. Bovendien heb ik de laatste tijd een paar leuke ritten met flinke aanhanger gereden (trekgewicht is 1600kg!), na dat harde werk mag hij wel beloond worden.

Het bevalt goed!

  • 226.700 km

Na de Fiat die me vrij snel tegen ging staan, was ik wel benieuwd wat deze sprong in het diepe met de Saab zou brengen. Zou ik net zo snel spijt krijgen? Van de gekkigheden hierboven zijn de spontane reset en de lekkage niet meer voorgekomen, dat helpt alvast in positieve zin. De andere ben ik inmiddels aan gewend...

In het kort: We zijn inmiddels een klein jaar en ruim 16k km verder en geen haar op mijn hoofd die denkt aan wegdoen. Er zijn heel veel auto's denkbaar die ik nog wel eens zou willen bezitten, maar de Saab bevalt te goed om zo snel afscheid te nemen. Tafels, buitenkeukens, alles past achterin. En het biedt precies de juiste hoeveelheid comfort, zonder overbodige elektronica. Af en toe zwaaiende Saab-rijders blijf ik ook grappig vinden. We gaan door!

Sinds de jaarwisseling zijn wel wat zaken gebeurd.
- Van de één op de andere dag begon hij in het stuur te trillen. Ik denk een verloren balanceerloodje. Aangezien ik dat toch al eens wilde, heb ik deze gelegenheid aangegrepen om lichtmetalen velgen te kopen. Dat staat een stuk frisser. Bewust de kleinste maat, want ik ben te zeer gesteld op mijn veercomfort. En zo kennis gemaakt met een derde Saab-specialist in de regio: Garage Snippe in Westerhaar.
- Zoals gezegd een oliebeurtje uitgevoerd. Erg eenvoudig bij dit model.
- Als basismodel is deze auto niet rijkelijk voorzien van speakers. Zo zitten er geen speakers in de deuren. Voorin heb je alleen bovenop het dashboard 2 luidsprekers. Ik luister bijna geen muziek in de auto, maar de enkele keer dat ik dat deed irriteerde het me dat RV het niet deed. En het geluid van de kartonnen speaker LV hield ook niet over. Dus ik heb JBL Club 322F speakers geplaatst, die passen exact.
- Eind juni is de APK vernieuwd. Geen problemen. Wel heeft Saab Service Oost iets aangepast aan de carterventilatie n.a.v. mijn klacht dat ik bij stilstand uitlaatgassen rook. Daar had ik eeuwig zelf naar kunnen zoeken, maar zo'n specialist weet direct wat er loos is. Ook had ik gevraagd om eens goed naar het onderstel te kijken. Ik hoor en voel dat die niet helemaal fris meer is. Hij heeft een offerte opgemaakt voor de werkzaamheden. Dat is een flink bedrag, maar van uitstel komt afstel en na mijn positieve woorden hierboven ga ik niet bezuinigen. Dus dat moet later dit jaar gaan gebeuren. Dan wordt ook gelast aan de trekhaakbevestiging, want die bleek roestiger te zijn dan gedacht. Hij verzocht me om in de tussentijd geen autotrailers te trekken...

Overigens rijd ik nog steeds flink zuiniger dan de fabrieksopgave, 1 op 12,7 i.p.v. 1 op 11. Ondanks dat daar enkele tanks met aanhanger tussen zitten. En gewoon op E10, dat kan prima bij Saab. Dat is ook fijn.

Investeren

  • 228.300 km

Inmiddels zijn de werkzaamheden waarvoor ik in het vorige verslag een offerte kreeg uitgevoerd. Het duurde door omstandigheden wat langer bij de Saab-specialist, maar ik had afgezien van een leenauto omdat ik prima een tijdje dagelijks in mijn BX kon rijden. Geen straf.
De kofferbak is nu weer dicht en ik mag weer wat aan de trekhaak hangen. Met nieuwe draagarmrubbers, veerpoten voor en schokdempers achter voelt het als een heel andere auto. Voorheen omschreef ik het rijgedrag als een (Amerikaanse) sloep: Hangerig en deinerig, hoewel het nog veel erger schijnt te kunnen. Het is nu geen sportieve auto geworden (gelukkig), maar het voelt een stuk strakker. Twee voorbeelden:

- Een lange doordraaier op snelwegtempo (afrit, knooppunt) deed ik voorheen een tandje zachter dan in andere auto's omdat het niet goed voelde om harder te gaan. Dat kan nu probleemloos.
- Drempels voelen ineens heel anders. Waar de Saab voorheen rechtdoor de drempel op gleed, daarna overcorrigeerde en wat deinde, gaat hij nu in één vloeiende beweging erop. Ik had niet verwacht dat dat zo'n verschil zou maken.

Na terugkomst heb ik de Saab ook beloond met een nieuw logo op de neus. Het bedrukte deel was er vanaf gewaaid, dus het was egaal zilverkleurig geworden. Nu weer Saab-Scania.
Binnenkort ga ik nog het asje van de ventilatieverstelling vervangen, want die is afgebroken. Het schijnt een bekend issue bij deze Saabs te zijn dat de kachelmotorverstelling zwaar gaat en dat het asje of de knop het op een gegeven moment begeeft.
Tenslotte doet ook mijn knipperlichtgeluid het ineens niet meer. Dat schijnt het mini-speakertje op de SID (Saab Information Display) te zijn. Een vergelijkbaar speakertje erop solderen schijnt te kunnen. Daar moet ik me ook maar eens in verdiepen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.