Saab 9-3 2.0 (1998)

Saab 9-3 2.0 (1998)

Uitvoering9-3 2.0
Bouwjaar1998

Keuze en eerste ervaringen

Ik wilde een praktischer auto dan een sedan. Een oudere auto, die minder digitaal aanvoelt. Meer (veer)comfort dan een Fiat uit 2008. Minder opties die ik toch niet gebruik. Een licht interieur en een aansprekende kleur.

Toen had een vriend deze 1998 Saab 9-3 in de aanbieding. Ruim, hatchback, ouder, comfortabel, kaal uitgevoerd, met licht interieur en zeldzame lakkleur. Alle vinkjes! Het is een ‘introd. spec.’ zag ik bij het afsluiten van de verzekering, dus van de eerste serie toen de 900 de 9-3 werd. Een kale 2.0i, maar wel voorzien van Hollandia schuifdak, super 90’s elektrische antenne en natuurlijk koplampwissers. De kleur is copper bronze, slechts één jaar geleverd op de 9-3 en slecht verkocht. Er is nog één andere in Nederland, that’s it. Niemand wilde eind jaren ’90 nog een bruine auto. Nu zie je het ineens weer terugkomen op nieuwe auto’s.

Wat rijden betreft: De 2.0i is de enige atmosferische motor in de 9-3. Maar in mijn Fiat was ik erachter gekomen dat ik toch geen turborijder ben, dus ik vind het prima zo. De eerste versnelling is kort en je moet hem wat op toeren houden voor tempo, dan heeft hij ruim voldoende vermogen. Maar meestal kabbel ik rustig voort, en dan beloont hij je met een verbruik van meer dan 1 op 12,5, waar hij volgens de fabriek niet verder zou komen dan 1 op 11. Schakelen gaat best netjes, met dank aan de vorige eigenaar die het schakelmechanisme heeft vernieuwd. Dat schijnt nodig te zijn bij Saabs met 2 ton op de teller.

Veercomfort is een stuk beter dan in mijn Fiat. Ik durf nu gewoon met de toegestane snelheid over drempels te rijden. Zoals mijn BX zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Laat die maar speciaal zijn. Ik wilde per se geen hydropneumatische Citroën voor dagelijks, juist om de BX speciaal te laten blijven.

Geluid dan. Isolatie is prima voor een 24 jaar oude auto, hoewel er een suisje rechtsvoor ontwikkelt bij wind uit de juiste hoek. Als het heel koud is klappert er iets rechtsvoor in de ophanging, daar moet ik nog eens naar laten kijken. Maar als de temperatuur boven 0 is, of de auto iets opgewarmd, dan is het weg. Dat wordt een lastige vrees ik. En ik hoorde een tijdje een rubberige knerp bij elke wielrotatie. Daar heb ik naar laten kijken, en de enige conclusie die getrokken kon worden is dat het in de band zelf zat. Hij zal wat wringen tegen de velg of de wieldop, hoewel we niet konden zien waar. Na wisselen links en rechts lijkt dat zichzelf na wat inrijden opgelost te hebben. Ander geluid dan: Ik heb slechts 4 speakers in deze basic trim. Eén speaker vóór heeft het begeven, en het andere papieren exemplaar klinkt ook niet best. Die moet ik nog eens vervangen, er schijnt een 1 op 1 alternatief te zijn, wat er voor de achterspeakers niet is. Hopelijk houden die het nog even.

Techniek en kleine kosten

Een Saab kan duur zijn, heb ik gehoord. Zo ver valt het relatief nog mee, de grote kosten die ik heb gemaakt waren mijn eigen keuze. Gelijk na aankoop heb ik namelijk de wielkastranden achter laten herstellen. Dat is het eerste punt waar deze Saabs gaan roesten. Dat is keurig onzichtbaar gespoten, knap gedaan door Van der Mey in Noordwijkerhout met deze kleur. Ik heb gelijk de achterbumper mee laten pakken, aangezien daar ook wat beschadigingen op zaten. Toen bleek dat de bumpersteunen ook behoorlijk verroest waren. Die zijn vervangen. Er bleken geen nieuwe direct te vinden, dus de garage moest zich redden met de steunen van de 900 (voor de facelift dus) die ik aanleverde. Die passen net niet, maar zijn makkelijker aan te passen dan als ze niets hadden in elk geval.

Vrij kort na aankoop ben ik langs Elferink in Enter gegaan, een Saab-/Volvo-onderdelenspecialist. Ik was er om een nieuw paneel te halen voor de elektrische ramen. Het bestuurdersraam wilde namelijk vaak niet open of dicht. Opschuren van de contactjes hielp slechts tijdelijk. Een ander paneeltje loste dit op.
Toen ik er toch was, liet ik vallen dat ik graag afstandsbediening voor de centrale vergrendeling wilde. Voor een luttel bedrag had ik een afstandsbediening, een ontvangmodule die simpel aan een loze stekker geklikt kon worden, en was het ingeleerd. Wat een service! En ik ben heel blij met die afstandsbediening, dat was een stukje luxe dat ik binnen een week toch al begon te missen.

De airco was niet heel sterk naar mijn idee. Dat bleek ook, bij Saab Service Oost heb ik het systeem laten vullen en er bleek 600 gram bij te gaan bij een capaciteit van 800 gram. Daarna weer prima. Ook hier weer service van een liefhebber, ik kreeg voor niets een missend dopje voor het interieur mee en een volledige krikset, toen ik meldde dat mijn slinger ontbrak.

Verdere kleine gekkigheid:
- Af en toe geeft hij een melding dat het koelvloeistofniveau laag is. Zal een slecht contactje o.i.d. zijn, want met het niveaus is niets mis.
- De boordcomputer heeft zichzelf inmiddels 2x spontaan gereset. Ik heb niet door gehad op welk moment dat exact moet zijn geweest, het zal een bepaalde combinatie van factoren zijn die zoiets veroorzaakt. Ernstig vind ik het niet.
- De knipperlichthendel blijft bij een bepaalde stand van het stuur niet hangen bij rechts aangeven. Een rukje aan het stuur en hij klikt ineens wel door.
- De eerste week bij vrij nat weer kwamen er wat druppels langs het aftermarket dakraam zetten. Maar sindsdien heb ik het al een hele tijd niet gezien. Het zal helpen dat hij thuis vaak onder de carport staat, en op mijn werk in een garage. Het zal vast niet spontaan opgelost zijn.

Binnenkort ga ik zelf een olie- en filterbeurtje uitvoeren. De auto was goed bijgehouden, maar het is toch fijn om zelf zeker te weten wanneer er iets is gebeurd. Bovendien heb ik de laatste tijd een paar leuke ritten met flinke aanhanger gereden (trekgewicht is 1600kg!), na dat harde werk mag hij wel beloond worden.

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.