Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-3

Saab 9-3 S 2.0 t (1999)

Geblazen bekoring

Saab 9-3 S 2.0 t (1999)
  • Autotest
4 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Saab hoort sinds jaar en dag tot de betere kringen. In deze test mag een 'modale' uitvoering van de Saab 9-3, de 2.0t, zijn kunstjes laten zien. Zal de 'koele' Scandinavische schone ons kunnen bekoren?

De Saab 9-3 is overigens geen pure Zweed meer. General Motors heeft bij het merk uit Scandinavië een dikke vinger in de pap, en de 9-3 staat op de bodemplaat van de Opel Vectra.
Tenzij je de diesel of de Viggenversie van de Saab 9-3 bestelt, krijg je hem altijd met een 2,0-liter krachtbron geleverd. Maar die kent niet minder dan vier varianten. De viercilinder is er zonder turbo, met lagedruk turbo, met een "gewone" turbo en met hogedruk turbo. Die laatste is natuurlijk het sterkste. Maar voor deze dubbeltest hadden we genoeg aan de 2.0 met de kleine "t" voor "lagedruk turbo". Zijn kalme compressor blaast hard genoeg om voor goede prestaties te zorgen.
113 kW/154 pk brengt de 2.0t op de been. En 219 Nm koppel, beschikbaar vanaf 2600 toeren. Met al die paarden en een koppel van dik 200 Nm moet een wagen van het formaat Saab 9-3 vlot vooruit kunnen komen. Over de prestaties die hij neerzet valt dan ook weinig te klagen. Op topsnelheid loopt hij 210 kilometer per uur. Leuk om te weten, maar niet iets om uit te proberen; tenzij je toevallig in Duitsland vrij-Bahn hebt. Maar pittig optrekken kan nog weleens van pas komen, al was het alleen maar om in het dagelijks verkeer het tempo er een beetje in te houden. Vanuit stilstand kun je in 8,9 seconden op honderd zitten. Voor het versnellen van stadstempo (50) naar buitenwegtempo (80) heeft de Saab in 3 vijf seconden nodig en in 4 net geen zeven tellen. De inhaaloefening 80-120 km/h kost in 4 9,5 seconden en in 5 zo"n 14 tellen.

Eigen stijl

Het Saab-interieur heeft een onmiskenbaar eigen stijl. De combinatie van instrumentenpaneel en middenconsole is duidelijk van de rest van het dashboard afgescheiden. Afgezien van de toetsen en knoppen die we er vinden is het oppervlak opmerkelijk plat; geen bolling te bekennen. Karakteristiek voor Saab zijn ook de ovale ventilatieroosters met wafelstructuur.
Het zitmeubilair van de Saab heeft een comfortabel, huiselijk, karakter. Geen spoor van sportiviteit. De bestuurder kan z"n fauteuil hoger of lager zetten, de stuurkolom is alleen in lengte verstelbaar. Maar ook daarmee is een goede zitpositie altijd wel te vinden. Airbags voor bestuurder en passagier plus zij-airbags, ze horen er standaard bij. Maar de Zweden gaan nog wat verder met de veiligheidsvoorzieningen. De hoofdsteunen zijn zo geconstrueerd dat er zelfs in de hoogste stand nooit een gat valt tussen de steun en de bovenkant van de rugleuning. Bovendien krijgen de steunen een extra veiligheidssysteem mee, dat helpt een whiplash te voorkomen bij aanrijding van achteren.
Na de veiligheid even een praktisch puntje; waar laat je de losse spullen? Saab is niet zo scheutig met opberg/aflegruimte. De portiervakken hebben een bescheiden formaat en ook verder kun je niet veel kwijt.
Achterin de Saab vinden we drie driepunts veiligheidsgordels. Maar vreemd genoeg krijgt hij maar twee - niet verstelbare - hoofdsteunen mee. Wat betreft ruimte achterin scoort de Saab goed. Voldoende been- en hoofdruimte.
De Saab 9-3 heeft een grote achterklep met daaronder een prima toegankelijke bagageruimte die bijna 500 liter groot is. Maar de vorm ervan is niet zo voordelig, wat ten koste gaat van het aantal koffers dat mee kan. Moet er meer mee? Geen probleem; je kunt de rugleuning en zitting achter in ongelijke delen neerklappen.

Gerieflijk vervoer

De vering en demping zijn zonder meer op comfort afgestemd en de Zweed vervoert z"n inzittenden dan ook meestal gerieflijk. Met z"n gemoedelijke karakter daagt de Saab niet uit tot coureurtje spelen, maar hij maakt ook geen bezwaar tegen een pittige rijstijl. "Scherp" kun je z"n besturing niet noemen, de 9-3 laat zich toch nauwkeurig in de gewenste richting dirigeren. En met snelle bochten heeft hij helemaal geen moeite. Schakelen? Gewoon goed. Niets op aan te merken. Geholpen door turbokracht komt de 9-3 S 2.0t aan een flink koppel. Geen wonder dat hij makkelijk vanuit lagere toerentallen versnelt, overigens zonder lawaaiig te worden. Op snelheid hebben inzittenden al helemaal geen last van "geluidshinder".

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 S 2.0 t
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.985 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.629 mm / 1.711 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.315 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 710 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,5 s / 14,1 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-3
Saab Saab 9-3

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-3 2.0t S

    Saab 9-3 2.0t S

    • 2001
    • 185.000 km

    € 2.000

    Saab 9-3 Cabrio 2.0 Turbo Aero Automaat Sportstoelen

    Saab 9-3 Cabrio 2.0 Turbo Aero Automaat Sportstoelen

    • 2002
    • 139.338 km

    € 13.950

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t S Softtop Airco Cruisecontrol Leder Stoelverwarming

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t S Softtop Airco Cruisecontrol Leder Stoelverwarming

    • 2001
    • 202.432 km

    € 4.950

Meer Saab 9-3 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-3 specificaties
  • Saab 9-3 occasions
  • Saab 9-3 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-3 tests
  • Saab 9-3 gebruikersreviews
  • Saab 9-3 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    8
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear...

    3
    • 31 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    • 18 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020
meer reviews
Op de rollenbank - Saab 9-3 Turbo S

Op de rollenbank - Saab 9-3 Turbo S

43

De eerste generatie van de Saab 9-3 was er als snelle Aero en nog snellere Viggen maar vlak...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Blits Bezit - Saab 9-3 Viggen

    Blits Bezit - Saab 9-3 Viggen

    53
    • 25 augustus 2018
  • PREMIUM
    Saab 9-3 Viggen

    Saab 9-3 Viggen

    • 14 augustus 2018
  • Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

    Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km...

    57
    • 13 augustus 2018
  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t – 2006 – 419.958 km

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t – 2006 – 419.958...

    68
    • 6 november 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-3 Sport Estate

    Saab 9-3 Sport Estate

    • 31 oktober 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-3

    Facelift Friday: Saab 9-3

    41
    • 17 maart 2017
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden