Renault Laguna 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line (2007)

autoreview

Renault Laguna
Renault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

3000 Kilometer geleden heb ik mijn 4e Renault Laguna als lease auto afgeleverd gekregen. Ik heb ook bij de concurrentie gekeken, maar die haalt het qua prijs/prestatie verhouding niet bij de Laguna.

Hiervoor heb ik 4 jaar een Laguna 2 phase 1 met 1.8 16V motor gereden. Die motor maakte redelijk veel toeren en in bergachtig gebied is er onvoldoende kracht. Bij de orientatie naar een opvolgend voertuig maar eens proefgereden in een Laguna 2 phase 2 met 2 liter turbo 170 pk. Ik was erg onder de indruk van het gemak waarmee deze motor tot grote prestaties komt. Dit werd ´em dus, en 6 weken later al kon de auto worden afgehaald in de Tech Line uitvoering, 5 deurs.

Door het naderende nieuwe Laguna model, en de matige naam die het huidige model heeft opgebouwd, wordt de Laguna 2 phase 2 tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden aangeboden. Gratis glazen dak en voor minder dat de helft van de normale prijs het Pack High Tech (xenon koplampen, achteruitrij sensor en keyless entry en start). De Tech Line is voorzien van een geweldig navigatiesysteem. Zelfs gesimuleerde ANWB borden bij grote afslagen en splitsingen op de snelweg worden levensecht op het display getoond. De radio en bluetooth telefoon zijn in dit zelfde scherm geintegreerd. Veel commando´s zijn spraakbestuurd, maar de herkenning van deze commando´s zou nog iets beter mogen. De routeberekening (heel Europa) loopt door de dvd zeer vlot. Het systeem heeft zeer veel opties, welke menugestuurd ingesteld kunnen worden. De knoppen hiervoor zitten letterlijk onder handbereik, hetgeen ontspannen rijdt. Ook de radio heeft met 4x50 Watt en 6cd/wisselaar met mp3 ondersteuning veel power. Zo veel power is eigenlijk helemaal niet nodig, want de 170 pk turbo benzine motor doet zijn harde werk in stilte, vooral in de 6e versnelling. Dit 6e verzet is een echte overdrive en zorgt voor een laag tourental. Door de krachtige motor kun je nog steeds heel fatsoenlijk versnellen in deze hoogste versnelling. Tevens zit er standaard ESP op, wat bij een natte weg en de krachtige motor geen overbodige luxe is, gezien het aantal keren dat het waarschuwingslampje ESP aan gaat als waarschuwing dat dit systeem in werking treedt.

De vering is goed, de demping is echter vrij stug. In elk geval stugger dan mijn vorige nieuwe Laguna´s. De remmen zijn gelukkig minder bijterig dan mijn Laguna 2 phase 1, waardoor deze beter zijn te doseren. De keycard blijft gevoelig voor externe straling zoals een mobiele telefoon, waardoor de deur niet altijd automatisch van het slot gaat, op het moment dat je hand de deur wil op trekken.

Even wennen is de automatische handrem. Deze lijkt alleen aan of uit te kunnen staan. Na het starten van de motor moet je gas geven om automatisch de handrem uit te kunnen zetten. Ik was bij het achteruit rijden niet gewend om gas te geven. Ook de hellingproef moet weer opnieuw geoefend worden, door het gewijzigde gebruik van dit nieuwe type handrem.

De algehele afwerking is netjes. De velours bekleding uit vorige modellen is vervangen door een iets stuggere stof met leeraccenten. Ik verwacht dat deze stof wat langer mooi blijft dan het kwetsbare velours.

Kortom de eerste weken van de nieuwe auto zijn goed bevallen en vooral de 2.0 liter turbo benzine motor is een grote aanrader.

PROBLEMEN

Bij aflevering van de auto door de dealer waren de wielen in onbalans. Het heeft 4 bezoeken aan deze dealer gekost voordat alle vier de wielen goed in balans waren.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.