Renault Laguna 1.6 16V Tech Road (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 1.6 16V Tech Road |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 133.200 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Eerste ervaringen
- 134.000 km
Ik heb deze auto nu ruim een week.
Ik wilde graag weer een Renault, omdat ik er al een paar had gehad. Ik vind dat Renault heel fijn rijdende auto's maakt met heel veel luxe en comfort. Daarnaast heb ik een Megane II 1.4 16v gehad met 365.000km, een Megane II 1.8 16v (Dynamique) met 310.000 (ruim 100.000 km zelf mee gereden)
Mijn laatste twee Meganes (steeds een uitvoering na de facelift) waren probleemloos. Nooit kosten aan gehad buiten het reguliere onderhoud. (beurten, remblokken, etc.) dat is inherent aan het rijden van een auto, van welk merk dan ook.
De laatste auto's kocht ik bij Bochane in Maarn: een prima garage! Ik ben altijd prima geholpen en kocht daar betrouwbare auto's waarvan de (onderhouds)historie volledig bekend was.
Omdat ik weer een Renault wilde, keek op de website van Renault.nl naar een goede occassion. Zo stuitte ik op een Laguna uit 2005. Historie ook bekend, niet veel kilometers, keurige auto! Een heel klein beetje gebruikerssporen, maar na een en ander in de was te hebben gezet en gepoetst, ziet de auto er mooi uit!
Het is een zilvergrijze (mijn favoriete kleur) met een zwart interieur. Van binnen ziet de wagen er werkelijk keurig uit! Vloerbedekking is van een mooie kwaliteit. De bouwkwaliteit vind ik veel beter dan de Megane II. Schakelaars, etc. voelen veel meer solide aan en het geheel komt minder 'plasticcerig' over. Het model heb ik altijd al erg mooi gevonden. Zeker de neuspartij na de facelift.
De meeste reviews van na de facelift zijn positief: allerlei 'narigheid' die voorkwam bij vorige modellen, is na de facelift voorbij.
De auto is ook van veel luxe voorzien: zelfs geïntegreerde rolgordijnen voor achterportier ruiten en achteterruit. Verder climate control met gescheiden temperatuurinstellingen links en rechts. Radio Carminat met navigatie, al is de software gedateerd. wellicht is een update mogelijk, ik zag daarvan al iets interessants (CD-Roms) op Marktplaats.
Het was een budget-auto die scherp geprijsd was. Na proefrijden en na de onderhandelingen kon ik een goede deal sluiten. Het enige dat ik nu nog laat doen is het vervangen van de (matige) zomerbanden voor all-season banden. En ik laat de auto dan meteen uitlijnen, want hij stuurt net niet helemaal lekker (te zwaar en het stuur staat als ik rechtuit rijd een tikkie scheef naar links). Ik verwacht dan een hoge mate van zoevend rijden.
Over het rijden gesproken: ik ben een rustige rijder. Daarom heb ik genoeg aan de 1.6 16v motor. Ik kan er goed mee uit de voeten, rij meestal alleen, op vakantie met mijn vrouw.
Het meest geweldige aan het rijden met deze auto vind ik de rust aan boord. De motor is fijn stil, de stoelen zitten lekker en de auto is luxe! Het enige dat ik mis ten opzichte van de Megane II phase II is de sensor voor licht en ruitenwissers. Dat was toch wel erg fijn. Nu moet je zelf bij elke tunnel het licht aan doen, etc.
Conclusie na 800 km: fijne auto, mooie en luxe wagen. Kortom: heel veel auto voor niet (te) veel geld.
Update 134.800 km:
Vanaf de aflevering te kampen gehad met toerental dat blijft hangen, "dieselratel" bij stationair draaien en melding op dashboard "controleer emissie." Bij uitlezen van de storing kwam probleem met nokkenasversteller naar voren.
Uiteindelijk is bij garage waar ik de auto gekocht heb gisteren de nokkenasversteller vernieuwd alsmede de distributieriem vervangen. Motor loopt nu prachtig rond bij stationair toerental en valt bij ontkoppelen terug, zoals het hoort.
Heerlijke auto die een "rijk" gevoel geeft. Heerlijke kilometervreter!
Update 135185 km
Vandaag all-season banden laten monteren. Ook de auto laten uitlijnen. Het stuur stond bij rechtuit rijden een tikkie naar links. Nu is dat verholpen. Bleek dat de sporing niet goed stond.
Nu weer helemaal oké. Stuur staat lekker recht. Ik hou van hoog ziten met een lage stand van het stuur. Uiteraard wil ik wel goed zicht hebben op de meters op het dashboard.
Voor m'n plezier een blokje om gereden. Wat een fastisch fijne auto is dit om mee te rijden. Stoelen zitten fijn en zijn goed in te stellen. Ruime auto, je kijkt over een lange motorkap, etc.
Mijn keuze voor (weer) een Renault is wederom bevestigd. Ik geloof niet dat ik een andere auto behoef. Hierna een Laguna 3, met een 6- bak. Met deze auto geniet ik van de ruimte, de rust aan boord en de luxe. Ik parkeerde de auto vanavond in het donker in de straat waar ik woon. Dan doet voetruimteverlichting, deurverlichting en vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting heel deftig aan. Ook de volautomatische airco met gescheiden temperatuurregeling draagt daaraan bij.
Ik schreef het al eerder: heel veel auto voor niet veel geld. Daarbij zij opgemerkt dat modellen na de facelift in 2005 nauwelijks storingen kennen.
Ik stap elke keer met een blij gevoel in en uit de auto. Mooi toch? Binnenkort gaan we (mijn vrouw en ik) een paar dagen naar Sauerland. Heerlijk op de cruise control. Ik zie er naar uit.
UPDATE 136.500 km
Afgelopen week zijn we naar Sauerland geweest met deze auto. In een paar dagen reden we ongeveer 1250 km. De auto heeft het zeer goed gedaan! In bergachtig gebied kom je met de auto goed mee met het overige verkeer. Ik kon niet merken dat deze auto (lees 1.6. 16v motor) meer moeite heeft dan de Megane met dezelfde motor. Met die Megane heb ik in hetzelfde gebied gereden.
De auto rijdt super fijn en zeer comfortabel! Stoelen zitten goed, ook gedurende lange(re) tijd. De rust aan boord is weldadig.
Het verbruik schommelt tussen 1: 14.3 en 15.5. Laatste verbruik is gemeten op de snelweg vanuit Duitsland naar Nederland over een afstand van ca. 200 km. Cruise Control ingetseld op 110 km/h.
Dat vind ik keurig netjes. Ik rij er ongeveer 1: 13,75 mee tot nog toe. Ik ben wel een rustige rijder.
Update
- 145.000 km
Ik heb nu een 12.000 km gereden met de auto. We zijn er twee keer naar Sauerland mee geweest. Tot nog toe geen enkel probleem mee gehad: de auto voldoet prima!
Bij 140.000 km alleen de airco laten afvullen; systeem is nagekeken en vertoonde geen lekkage.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto. Het is een heel comfortabele wagen. Op de snelweg op cruise control kun je het er lang in uithouden. De rust aan boord is heerlijk, al zou ik graag een 6e versnelling hebben. Dan zou de auto nog stiller en wellicht iets zuiniger zijn.
Verder geen nieuws. De auto voldoet prima! Voor weinig geld ontzettend veel auto!
03-03-2018
Ik ga afscheid nemen van de auto. Enerzijds met een beetje pijn in het hart. De 16000 kilometers die ik ermee reed zijn echt heel fijne geweest. Tegelijkertijd overheerst het verstand: ik rij ongeveer 36.000 km per jaar en dan is dit een erg dure jongen. Het merk blijf ik wel trouw. Ik vind Renault fantastisch fijn rijdende auto's produceren! Het wordt een Clio 1.5 dci Parisienne uit 2011. Ook weer bij een Renault dealer vandaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Grand Tour 1.6-16V Tech Line ( GEEN APK / ZO MEE! )
- 2006
- 259.200 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V TechLine Navi Clima Cruise
- 2007
- 247.018 km