Renault Kangoo Express Z.E. (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kangoo Express Z.E. |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 60.500 km |
Positief verrast
- 60.500 km
Ik ben positief verrast over het rijden met de Kangoo ZE en ik hoop nog jaren plezier te hebben van deze voiture electrique. In 2020 hebben we onze eerste elektrische auto gekocht, een VW ID.3. Mijn ervaringen met elektrisch rijden zijn zeer positief en daarom hebben we op ons huis de maximaal mogelijke capaciteit aan zonnepanelen laten plaatsen. Als gezin hebben we regelmatig 2 auto's nodig en dus ben ik op zoek gegaan naar een tweede elektrisch auto waarin we ook makkelijk de hond kunnen meenemen. Voor deze tweede auto zou een actieradius van 60km per dag voldoende zijn. Ik ben als eerste gaan proefrijden in een nieuwe Dacia Spring. De Spring is niet duur en ik kon ook nog subsidie hiervoor aanvragen. De proefrit was leuk om te doen en het rijdt grappig maar het voelt allemaal wel heel goedkoop aan. Ook de ruimte was beperkt, voor de hond zouden we de achterbank naar voren moeten klappen. Toch maar eens zoeken voor een 2de hands elektrische auto.
Zoeken op internet en sorteren op de prijs van laag naar hoog geeft dan als opties Renault Zoe, Twizy, Kangoo ZE, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn en Nissan Leaf. Als aanvulling op de ID.3 kwam eigenlijk direct de Kangoo ZE naar voren als de beste optie voor ons, 2 zitplaatsen en ruimte voor de hond. Groot voordeel is ook dat de Kangoo voldoende ruimte heeft om 2 fietsen achterin te plaatsen. Op zaterdag een afspraak gemaakt voor een proefrit met een gele en met een witte Renault Kangoo. Aan beide garage's had ik verzocht om de auto's 100% op te laden vooraf en ook de wens om een uur te kunnen proefrijden zodat ik een beeld zou krijgen van de actieradius. Eerst in de gele Kangoo. Toen ik in de auto ging zitten was ik direct blij van alle ruimte om me heen, de makkelijke instap en de hoge zit met goed zicht op de weg. Het rijden was een bijzondere ervaring, positief maar wel met een opvallend gierend geluid in de aandrijflijn. Na 32 km was er 50% van de accu verbruikt en dat betekende dus een totale actieradius van ongeveer 65km. Daarna op weg naar Renault Bochane in Zeist voor de proefrit met de witte Kangoo. Bij deze auto dezelfde positieve ervaring met de ruimte en bij het rijden viel direct de stilte op, geen gierend geluid in de aandrijflijn, zo hoort het dus. Ook hier een lange proeftrit gemaakt van 52km en uit de berekening van de actieradius kwam ongeveer 83km. Deze auto wilde ik wel kopen, maar ik wil geen maandelijkse kosten voor de huuraccu betalen en daarom verzocht om een prijs inclusief de accu. Op basis van de SoH van 79% kon ik de accu overnemen voor 2100 Euro extra. Na wat onderhandeling zijn we eruit gekomen en kon ik de auto op zaterdagochtend ophalen. De rit naar huis was ongeveer 80km dus opnieuw verzocht om een 100% geladen accu om thuis te kunnen komen. Om op zeker te gaan heb ik niet de snelste maar wel de kortste weg naar huis genomen en het resultaat was 74km gereden en een actieradius over van 23km. Dat was een positieve meevaller met een totaal van 97km.
Inmiddels hebben we de Renault Kangoo ZE ongeveer 7 maanden en 6000km in ons bezit en we rijden er dagelijks mee. Het zitcomfort van de stoelen is met mijn lengte van 195cm niet ideaal, maar voor korte ritten geeft dat geen probleem. Mijn vrouw die kleiner is zit er prima in. De Kangoo ZE heeft grote spiegels waarmee je goed overzicht hebt ondanks de dichte bedrijfsauto achterkant. Alleen als je een weg of fietspad oversteekt die schuin van achteren komt is dat wat lastiger en moet je hier wat extra rekening meehouden. Het rijden met de Kangoo ZE gaat erg soepel, hij maakt geen geluid en fietsers horen je dan ook niet aankomen bij lagere snelheid. Het rijden in de stad is een plezier, bij het stoplicht ben je elke gewone auto te snel af tot 50km/h en daarna gaat het rustig aan tot ongeveer 130km/h maximaal op de snelweg. Als we samen op stap gaan kiezen we bijna altijd voor de Kangoo en niet de ID.3 met name vanwege het gebruiksgemak. Het rijden kan ook in de economy stand en dat betekend dat de auto langzamer optrekt, tenzij je het gaspedaal tot onderin intrapt.
Het opladen van de Kangoo gaat met 1 fase en maximaal 3.6kW. Ik heb het ook geprobeerd op een 3 fase 22kW laadpaal maar ook dan beperkt de Kangoo zelf de laadsnelheid op 3.6kW. De laadkabel heeft een capaciteit van 7.4kW op 1 fase en is niet de beperkende factor. Snelladen onderweg is met 3.6kW dus geen optie, van leeg naar vol zal ongeveer 6uur duren. Met een eigen dubbele laadpaal voor de deur heb ik elke ochtend een 100% geladen Kangoo klaar staan. Vandaag heb ik foto's gemaakt van de Kangoo, de actieradius staat nu op 108km en het gemiddeld verbruik op 17.8kWh/100km. Als ik met dit verbruik reken dan heb ik dus een accucapaciteit van (108km*17.8kWh/100km=) 19.2kWh. De originele capaciteit is 22kWh. De SoH zou dan uitkomen op (19.2kWh/22kWh*100%=) 87%. Dit is meer dan de 79% van 7 maanden geleden volgens Renault. Ik zal wel een fout maken in mijn berekeningen maar dat lees ik dan graag terug in de comments. De ZE heeft een accu meter met een wijzer waarmee je altijd direct kan zien hoeveel je nog over hebt, daarnaast kan je ook de resterende km's in het dashboard laten verschijnen. Deze km's zijn erg betrouwbaar en geven altijd zekerheid hoever je nog kan, ik ben nooit verrast met een plotselinge afname.
De afgelopen 7 maanden hebben wij geen enkele storing gehad en ik hoop nog jaren plezier te hebben van deze Kangoo ZE. Als ik hem ooit verkoop dan heeft mijn zoon hem al gedipst.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild

Dit kost je reis naar Barcelona aan tol

'Tesla plant tweede Europese gigafactory in Spanje'
