Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 150 Dynamique (2008)

autoreview

Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 150 Dynamique (2008)

Signalement

UitvoeringGrand Espace 2.0 dCi 16V 150 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf117.500 km
KM-stand laatst265.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf auto en eerste 30.000km

  • 117.000 km

Na 2 Volkswagen Passat Variants te hebben gereden werd het tijd voor een ruimere auto. Drie kinderen ging nog prima in de Passat, alleen vier ging niet passen.

Dus opzoek naar een ruime 6/7 zitter. Omdat ik nogal wat kosten heb gehad aan mijn laatste twee Passats zou het geen Volkswagen meer worden. Dit terwijl ik nogal VAG minded was.

Door de vele reparaties is dit aardig weggezakt, het zou dus geen Sharan of Alhambra worden.

Eerst zijn we bij de Ford S-Max gaan kijken omdat mijn vrouw dat een erg mooie auto vond.
Na wat passen en meten vonden we de S-Max toch wat aan de kleine kant, ook wanneer de extra stoelen uitgeklapt waren bleef er geen bagageruimte meer over. Ook mede doordat de achterste rij stoeltjes direct tegen de achterklep aanzaten viel de S-Max voor mij af, je hebt namelijk totaal geen kreukelzone meer.

Toen viel de keuze op de Renault Grand Espace want groter wordt t eigenlijk niet.
Na wat uitzoekwerk op internet zou het een Phase 2 2.0 dCi worden, aangezien daar de meeste problemen bij verholpen waren en de 2.0 dCi overal erg goed uit de bus komt m.b.t. betrouwbaarheid.
Na wat zoekwerk kwam ik een zilvergrijze Grand Espace 2.0 dCi Dynamique uit 2008 tegen met 117.000km op de teller, volledig bij de Renault dealer onderhouden.

117.000km - aankoop auto
Afspraak gemaakt voor een proefrit en gaan rijden met de auto. Tijdens het inzetten van de kinderzitjes achterin merkte ik al hoe veel ruimer de Espace is in verhouding tot de Passat, ook logisch want het is een totaal andere auto. Na de eerste meters merkte gelijk hoe comfortabel de Fransman is, was namelijk een Passat gewend met 18 inch eronder. Ook de stoelen met half lederen bekleding zaten gelijk goed, en de armleuningen zijn erg prettig. Het goede zicht rondom voor zo’n grote auto viel me op. De A-stijl is smal en hierdoor heb je goed zicht, bij Passat was deze een stuk dikker, dit komt ook mede door de hogere zit. De 2.0 dCi doet stil zijn werk, deze hoor je bijna niet en weet goed raad met de zware Espace. Het is geen strepentrekker, maar hij kan zeker goed met het verkeer meekomen. We waren er samen al snel over uit dat dit hem zou gaan worden. Terug bij de dealer de onderhoudshistorie doorgenomen en vervolgende de koop gesloten. Auto had net 2000km terug een beurt gehad, hierbij was onder andere de multieriem + krukaspoelie vervangen. Tijdens de proefrit merkte ik op dat het stuur trilde tijdens het remmen, dit zou verholpen worden.

De Espace is verder naast de standaard Dynamique uitvoering uitgerust met DVD navigatie, elektrisch inklapbare spiegels, afneembare trekhaak, thuiskomer en parkeersensoren achter.

Na een weekje wachten konden we de auto ophalen, deze stond netjes voor de showroom te glimmen. Papierwerk geregeld en een rondje rond de auto gelopen. Op de vooras waren nieuwe remschijven icm blokken gekomen en de stuurkogels waren vervangen, het trillen zou nu over moeten zijn. Ook waren achterremblokken vervangen.
Vervolgens de drie kinderzitjes overladen in de auto en op weg naar huis. Wat rijdt de Espace toch lekker,hij zweeft echt over de weg heen. Ook vanaf de achterbank kwamen positieve geluiden, ze konden namelijk veel meer zien doordat de stoelen wat hoger staan. Een Grand Espace wordt standaard met 6 stoelen geleverd dus thuis de extra stoel eruit gehaald omdat deze nog niet nodig was. Is deze stoel eruit dan heb je echt een giga-laadruimte.

Na twee weken waren er toch wat puntjes welke niet helemaal top waren, contact met de dealer opgenomen en alles doorgesproken.
- Tweede sleutelkaart werkt niet goed, vergrendelen doet hij wel, maar openen niet. (nieuwe sleutelkaart)
- bekleding achterklep zit los, deze rammelt bij stapvoets rijden. (vastgezet)
- verlichting in raambediening van passagierskant doet t niet, ook twee lampjes aan de bestuurderskant werken niet. (nieuwe schakelaars)
- na het vervangen van de achterremmen piepen deze tijdens remmen. (losgehaald en ingevet)
- ruitenwissers voor helemaal op, een grote waas (deze hadden vervangen moeten zijn). (nieuwe gemonteerd)
- airco koelt matig, heeft veel moeite de auto koel te krijgen. (airco opnieuw gevuld)

Bezoekje aan de dealer gebracht en alles is netjes verholpen, nergens werd moeilijk over gedaan.
Nu verder met genieten van de auto. De auto rijdt echt super, vooral de A2 waar ik dagelijks rij voelt als een biljartlaken. Deze is al vlak maar in de Passat stuiterde je toch wat meer. Het verbruik vind ik meevallen voor zo’n grote auto. Er zit een 85 liter tank in en meestal rij ik rond de 1050km, gemiddeld kom ik op 1:13 uit. Wanneer ik 100 rij geeft de BC rond de 5.8/5.9 liter op 100km aan. Doordat we stukken veel korte stukjes rijden en ook lange stukken op hogere snelheid merk je dat gelijk aan je gemiddeld verbruik. Vooral korte stukjes zijn funest hiervoor. Je kan ook goed zien wanneer het roetfilter gaat regenereren, dan zie je ineens het verbruik naar 11L/100km gaan. Dit regenereren komt soms nog wel eens ongelegen uit. Eigenlijk zou je dan door moeten rijden om de cyclus af te maken, maar dit gaat niet altijd omdat je dan al op je bestemming bent. Op mijn werk hebben we een weegbrug, hier de Espace eens opgezet om de kijken wat hij nou echt rijklaar met een volle tank en 6 stoelen weegt. Volgens kenteken weegt hij 1805kg, rijklaar 1905. Op de weegbrug kwam hij precies op 2000kg uit. Er zitten ergens dus nog wat verstopte kilo’s.

Na een paar maanden zag ik bij mijn linker achterdeur 2 blaasjes bij het raamrubber. Vervolgens bij de Renault dealer in de buurt naar laten kijken, foto’s gemaakt en deze Renault gestuurd. Dit viel gewoon onder de carrosserie garantie. Een metalen klemmetje van het raamrubber maakt contact met de aluminiumdeur, met corrosie tot gevolg. Omdat we op vakantie gingen de reparatie uitgesteld. Een dag voor de vakantie tijdens het inpakken van de auto zag ik dat er water in de achterbak lag. Dit kwam langs het rechter achterraam naar binnen, ook was het radio ontvangst erg slecht geworden. Dit gelijk gemeld en dit zou samen met de reparatie van blaasjes op de deur gefixed worden. Na de vakantie de auto ingeleverd en na een weekje een Renault Captur te hebben gereden kon ik de auto weer ophalen. Alles was netjes gerepareerd. Er was een nieuw raam in gekomen, het rubber om het raam had losgelaten. Alles viel onder de garantie.

Toen konden er weer kilometers gemaakt worden en deze gingen verder probleemloos. Voor de winterbanden opzoek gegaan naar een setje originele 17inch Espace velgen, kon voor weinig een setje overnemen met twee goede en twee versleten zomerbanden. Zelf een set Continental Wintercontact TS 850P banden besteld en om de velgen laten draaien. Lagen die vast klaar voor de winter. Onder de Espace hangt een thuiskomer en heb liever een volwaardig reservewiel. Op zoek gegaan naar een stalen velg en hier vervolgens één van de goede zomerbanden welke ik nog overhad omgelegd zodat ik weer een normaal reservewiel had, dit past er gewoon onder. Om zelf storingen uit te kunnen lezen een Icarsoft i907 besteld, deze kan dezelfde foutcodes uitlezen als de dealer. Tevens een versie van Dialogys aangeschaft, hier zijn alle onderdelen in op de zoeken, inclusief prijs en onderdeelnummer. Ook zitten hier de werkplaatshandboeken bij van de Espace. Wat ook weer handig is om zelf reparaties uit te voeren. In mijn Passat had ik voor en achter instapverlichting in de deuren, bij de Espace zat dit alleen in de voordeur en achterin zaten reflectoren. Nu kwam ik op een Duits fora erachter dat deze verlichting gewoon voorbereid zit. Het is een kwestie van de bedrading omlaag trekken en de fitting uit de tape halen. Bij de dealer twee lampjes en lamphouders gekocht en de instapverlichting deed het. Het navigatie systeem was nogal verouderd, hier een update voor gekocht, voor zover je van een update kan spreken. Renault is in 2012 gestopt met het maken van updates voor dit systeem. Voor de zomervakantie ook nog “originele” Renault dakkoffer van 530 liter gekocht voor de vakanties. Wanneer er zes stoelen bezet zijn kom je toch ruimte te kort. In het dagelijks gebruik is de Grand Espace met zes stoelen wel groot genoeg dat er nog de nodige spullen meekunnen. Wij hebben de opstelling zo dat de achterste twee stoelen in gebruik zijn en op de middelste rij de linker en middelste stoel gebruikt wordt. Op die manier kunnen ze makkelijk aan de rechter kant instappen en kan je zo ook goed vast zetten in de stoelen. Achter de achterste stoelen kan je gewoon een dubbele buggy of een paar boodschappentassen kwijt.

Olieverversbeurt, remblokken en APK

  • 147.000 km

Na 30.000 km een beurtje bij de dealer uit laten voeren. Heb hierbij alleen de olie en filters laten vervangen, de rest van het onderhoud doe ik namelijk zelf. De dealer belde nog dat de remblokken voor aan vervanging toe waren en verteld dat ik deze zelf zal vervangen. Na het ophalen van de auto gelijk een setje remblokken gehaald en deze voor de deur vervangen. Heb een garage krik en twee 3-Tons bokjes, dus moest goed komen. De blokken waren inderdaad aan vervanging toe.

Toen ik een keer uit de middagdienst naar huis reed op de snelweg, zag ik iets onder mijn voorganger vandaan schieten. Kon op dat moment niet uitwijken en het ging met een klap onder de auto door. De volgende dag gekeken of er schade was aan de auto. Er bleek een deel van de rechter wielkuip te zijn weggeslagen. Nieuwe besteld en voor de deur vervangen, altijd handig die werkplaatshandboeken. Na bijna een jaar kwam de APK er weer aan. Twee banden waren niet helemaal top meer dus wilde deze sowieso voor de zomervakantie vervangen hebben. De twee achterbanden konden nog wel een jaar mee. Via internet twee Michelin Premacy 3 banden besteld en laten monteren. De Espace ging vlekkeloos door de keuring heen. Vlak voor dat we op vakantie zouden gaan naar Spanje kreeg ik een schroef in de rand van het loopvlak in een van de achterbanden. Gelijk nog twee nieuwe Michelin Premacy 3 banden besteld en zodoende stonde de Espace weer op vier verse banden.

De rit naar Spanje verliep super. Met een dakkoffer erop en de auto volgeladen deed de Espace gemiddeld 1:10. Zelfs met 35 graden hield hij het interieur perfect op temperatuur. Olie verbruik is ook nihil, zelfs na de lange rit niks bij hoeven vullen.

Airbagstoring

  • 155.000 km

Bij 155.000km kreeg ik ineens tijdens het sturen een airbag storing, deze bleef komen en gaan tijdens het sturen. Op de parkeerplaats gestopt, iCarsoft ingeplugd en de auto uitgelezen. Hier kwam de storing DF071 naar voren; "Driver front airbag circuit 2, open circuit".

Na wat zoekwerk bleek dit op de sleepring te gaan welke geen goed contact meer maakte. Bij de dealer een nieuwe besteld en thuis begonnen met het demonteren van het stuur om de speelring te gaan vervangen. Al met al een uurtje bezig geweest en toen alles klaar was de storing gereset. Als je gewoon rustig kijkt hoe alles vast zit dan is het goed zelf te doen.

Was totaal 160 euro kwijt en een uurtje sleutelen.

Beurtje uitgevoerd

  • 162.000 km

Naar aanleiding van het Renault- en Espace forum het service interval verkleind van 30.000km naar 15.000km. De reden is dat tijdens het regenereren diesel bij de olie komt door het extra inspuiten om de temperatuur van het roetfilter te verhogen. Deze verdunning komt de smering niet ten goede.

Op mijn werk hebben we sinds kort weer een nieuwe hefbrug, een autohobbyclub voor het personeel. Toen er weer 15.000km opzat dezelfde ELF olie welke de dealer gebruikt via internet besteld. Er gaat 7,5 liter in en was hiervoor 60 euro inclusief verzendkosten kwijt. Bij de dealer nog een oliefilter, ringetje, brandstoffilter, luchtfilter en pollenfilter gehaald. Was totaal voor mijn beurt aan spullen 150 euro kwijt. Scheelt een berg geld met de dealer, wat ook logisch in want het licht moet wel blijven branden.

Ook liggen de winterbanden er weer onder. Moet zeggen dat ze erg goed bevallen, ze zijn stil en hebben goed grip. Het is nu de tweede winter dat ik ze gebruik en denk dat ze nog wel twee winters mee zullen gaan. Slijtage valt erg mee, bijna nog niks van te zien. Wat ook erg prettig is dat de verwarming snel warmte begint te leveren naar het interieur. Ondanks dat het een diesel is komt hij snel op temperatuur. In mijn laatste Passat had ik een standkachel zitten, dat was helemaal super. Heb er nog naar gekeken tijdens onze zoektocht naar de Espace maar deze waren niet te vinden. Om alsnog in te laten bouwen is erg prijzig.

Tot nu toe doet de Espace het super. Op de storing van de airbag na heb ik voor het eerst sinds jaren een jaar probleemloos gereden. Bij de Passats was het elke keer afvragen wat er nu weer zou gebeuren.

Inmiddels staat de teller op 168.000km en hij blijft het super doen.

Over 10.000km zal de Espace weer een beurtje krijgen.

Tot de volgende update.

Beurt, APK en nog wat kleine dingen

  • 189.000 km

Een update over de afgelopen 28.000km. Toen de teller op 178.000 stond was het weer tijd voor een beurtje. Bij de dealer een oliefilter en carterring gehaald en via internet de olie besteld. Op de autohobbyclub van mijn werk de Espace op de brug gezet en de olie ververst. Ik hoorde al een tijdje, wanneer de motor stationair draaide, een resonerend geluid. Zodra ik de airco uit zette was dit weg… Na wat zoek werk zag ik dat de grote koelventilator aardig wat speling had. Aangezien we op vakantie naar Italië zouden gaan wilde ik wel dat de auto weer 100% was. Niets is zo vervelend om tijdens je vakantie met pech te staan omdat de koelfan er mee gestopt is.

Bij de dealer gevraagd wat een nieuwe zou kosten. Dit kwam op 470 euro uit en dan zat hij er nog niet in. Thuis eens op internet gaan zoeken en toen kwam ik een gebruikte tegen voor 100 euro, deze kwam uit een Espace met 90K gelopen. Koelfan besteld en toen hij binnen kwam aan de klus begonnen. In het werkplaatshandboek van de Espace stond mooi uitgelegd hoe deze vervangen moet worden. De koelfans zitten op een rek welke vastgeklikt zit aan de radiator. Alleen de slang van de intercooler moest gedemonteerd worden, stekkers losmaken en dan zou deze er zo uit kunnen. De bovenkant was zo los alleen de onderste slangenklem was erg moeilijk bij te komen. Na een uurtje rommelen was alles eruit. Tot mijn grote verbazing was de bevestigingsbout van de koelfan losgelopen. Deze vastgezet, geborgd en hij was helemaal spelingsvrij. Alles weer terug gemonteerd en hij was weer helemaal stil. Heb nu dus alleen een ventilator over ;) Maar we blijven de Espace nog wel een tijdje rijden dus wie weet komt hij ooit nog van pas ;)

Ook moest de Espace een nieuwe APK en de remvloeistof moest ververst worden. Hiervoor een afspraak gemaakt bij de dealer. Auto weggebracht en wachten op het belletje van de dealer. Ze belde al vrij vlot op en alles was ok, de Espace is weer voor een jaartje gekeurd. De auto stond weer netjes gewassen klaar toen ik hem op kwam halen. Een week na de APK had ik bij warm weer ineens last van een krakende voortrein, bij kouder weer was dit weg. Omdat het weer wat kouder was geworden konden ze bij de dealer niet traceren waar het geluid vandaar kwam, wachten op warmer weer dus.

De vakantie naar Italië was ook aangebroken, dus dakkoffer op de auto, auto volgeladen en de rit kon beginnen. Dit is toch wel iets waar de Grand Espace in uitblinkt, het is echt een ideale vakantie- en reisauto. Gewoon comfortabel kilometers maken en ook weer fris uitstappen. Ook met 4 kinderen nog steeds ruimte om normaal de auto in en uit te stappen. Ondanks dat de auto volgeladen rond de 2500kg weegt doet de 2.0 dCi zonder morren zijn werk. Op de Autobahn kan je goed doorrijden en in de bergen in Oostenrijk kom je niks te kort. Na in Oostenrijk overnacht te hebben door naar Italië. Ook met het slechte Italiaanse wegdek kon hij goed overweg, hij filterde dit goed weg. Echter was het in Italië een stuk warmer en was het kraken ook terug. Vooral wanneer je langzaam reed was dit goed te horen, normaal hoor de de Espace niet met zijn stille dCi, maar nu hoorde je hem aankomen ;) Tijdens de vakantie onder de auto gekeken en het bleek bij de stabilisatorstangrubbers vandaan te komen. Zelfs met 38 graden werkte de airco super van de Espace, hij kreeg het interieur goed op temperatuur. In totaal 4000km gereden tijdens de vakantie, met een gemiddelde van 1:10. Voor een auto met dat gewicht en redelijk doorrijden in Duitsland erg netjes. Ook geen olie bij hoeven vullen.

Na de vakantie een afspraak gemaakt voor de stabilisatorstangrubbers. Het rare is wel dat deze rubbers meestal met koud weer geluid gaan maken en niet als het warm is. De rubbers zelf zijn 60 euro, alleen is het vervangen ervan nogal wat werk bij een Espace. Het subframe moet namelijk omlaag om er bij te komen. Totaal zou het op 420 euro uitkomen. Na de auto te hebben weggebracht werd ik na een uur gebeld. Ze konden nog niet klaar zijn, dus was bang dat ze nog meer gevonden hadden. Wat bleek ze hadden de verkeerde rubbers binnen gekregen en dus kon ik de auto weer ophalen. De juiste rubbers besteld en op naar de volgende afspraak. Normaal neem ik een fiets mee omdat het in de buurt is, maar als goedmaker hadden ze een gratis huurauto voor mij. Dit bleek een nieuwe Espace 1.6 dCi 160pk EDC Initiale te zijn. Altijd leuk om te kijken hoe de opvolger rijdt. Het eerste wat me opviel was hoeveel kleiner hij van binnen was. Zelf ben ik niet super lang maar zat met mijn rechterbeen tegen het middenconsole aan. Ook de 3e zitrij was erg klein. In mijn Espace kan je als volwassene ook goed plaats nemen op de achterste zitrij, dit zijn namelijk ook volwaardige stoelen, bij de nieuwe Espace gaat dit niet. Die plaats is echt voor kinderen ontworpen. De combinatie van de diesel en automaat vond ik ook niet echt kloppen, hij bleef vrij lang in zijn versnelling hangen. De DSG in mijn vorige Passat vond ik een stuk prettiger dan EDC in de Renault. Het was leuk om een dagje een nieuwe Espace te rijden maar vond het niet erg hem weer in te leveren. Voor een auto met een nieuwprijs van 59.000 euro had ik wat meer verwacht, vooral m.b.t. de afwerking. Ben zelf autoverkoper geweest en heb veel verschillende auto’s en merken gereden dus heb aardig wat vergelijkingsmateriaal. Stapte ook tevreden weer in mijn nu kraakvrije Espace. Tuurlijk, hij gaat niet zo hard de bocht om als de nieuwe Espace, maar hij is veel comfortabeler en ruimer. Het is een ander soort auto geworden. Voordat de rubbers vervangen waren had merkte ik tijdens het remmen een lichte trilling in het stuur, dit is ook helemaal verdwenen na de reparatie.

Inmiddels staat de teller al weer op 189.000km en hij blijft het goed doen. Buiten het normale onderhoud eigenlijk geen kosten gehad, dus erg tevreden over de Espace.

Over 4000km krijgt de Espace weer een klein beurtje, dus olie verversen, nieuw oliefilter, luchtfilter en een interieurfilter.

Mochten er bijzonderheden zijn dan zal ik me uiteraard weer melden ;)

Beurtje en kleine reparatie

  • 194.000 km

De teller staat alweer op 194.000 en was het dus tijd om de olie te verversen. Bij de dealer de benodigde spullen gehaald en op mijn werk de beurt uitgevoerd. De vorige keer heb ik het luchtfilter vervangen zonder de accu eruit te halen, dit kan wel, alleen is gaat het niet super makkelijk. Deze keer dus gewoon de accu eruit gehaald en hij was vervangen. Verder de olie ververst en een nieuw filter erin. Toen de auto nog even nagelopen. Ik hoorde al een tijdje wanneer de motor stationair draait iets resoneren. Bij een van de klemmen van de aircoleiding was het rubber welke om de leiding zat omlaag gezakt. De leiding schavielde hierdoor tegen de klem aan. Rubber weer terug gezet, tiewrap eronder gedaan zodat deze niet meer kan zakken en het rammelen was over.

Ik had op een Duits Espace forum gelezen dat de slangen voor t.b.v. drukverschilmeting over het roetfilter kunnen inscheuren. Omdat het roetfilter tijdens regenereren op 600 graden gehouden wordt hebben de rubberslangen best wel wat te voortduren omdat deze vlak langs het roetfilter lopen. Bij mij was deze dus ook uitgehard en ingescheurd net bij de aansluiting bij het roetfilter. Bij de dealer is alleen een complete set met drukopnemer te krijgen. Deze kost rond de 300 euro en dat zit hij er nog niet in. Dit is ook een rotklus aangezien de drukopnemer bij het blok zit en de slangen dus helemaal naar voren lopen. Hier kom je dus niet zomaar bij. Omdat er best wat bochten in de leiding zitten heb je wat speling. Mocht hij nou verderop gescheurd zijn geweest kan je het stuk ook vervangen door zelf een hittebestendige slang te bestellen met een koppeling. Had zelf nog geen last van foutmeldingen gehad, maar dit komt waarschijnlijk omdat het de slang na het filter was. De klem waarmee de slang vast zit losgehaald en de laatste 5 cm afgesneden. Nieuwe slangklem erop en hij zat weer perfect op zijn plek. Het laatste stukje was helemaal poreus en kwamen allemaal brokjes uitvallen. Had de auto voor reparatie met mijn Clip uitgelezen en zag dat hij nu ook andere meetwaardes gaf bij het roetfilter.

Op naar de volgende 15.000km.

Weer krakende auto en koelvloeistoflekkage

  • 198.000 km

Een paar duizend kilometer na de reparatie begon de auto een krakend geluid te maken tijdens het sturen, dit voelde je ook in het rempedaal. Dit was vooral wanneer het koud buiten is de motor op temperatuur was. Vervolgens langs de dealer gereden en de auto op de brug gezet. Tijdens de het vervangen van de stabilisatorstang rubbers is bij het terug monteren van het subframe iets niet goed terug gezet. De afdichting welke om de stuurstang heen zat was niet goed terug gezet, deze schuurde zodra de motor warm was tegen de stuurstang koppeling aan. Echter om dit te herstellen moet het subframe weer los en omlaag, dit was niet even snel te doen en moest een nieuwe afspraak voor gemaakt worden.

Sinds ik de auto heb merkte ik dat hij minimaal koelvloeistof verbruikte, een halve liter op 10.000 km. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat de M9R motor wel eens wil lekken langs de temperatuursensor welke in het thermostaathuis zit. Ik bij mijn auto gaan kijken en zag inderdaad kleine sporen van lekkage. Omdat deze boven de versnellingsbak zit en de lekkage zo klein is zie er ook bijna niks van, dit waait namelijk weg en verdampt. Zag een klein spoortje van opgedroogde koelvloeistof. Alles schoongemaakt en in de gaten gaan houden. Toen zag ik nieuwe sporen van lekkage op de bak zitten. Bij de dealer een prijsopgave gedaan voor het vangen van het thermostaathuis, dit was 310 euro. De auto moest nog terug om het kraken tijdens het sturen te verhelpen, dit heb ik toen gecombineerd met het vervangen van het thermostaathuis.

Toen ik de auto net had gekocht had ik last van corrosie bij de raamrubbers van de achterdeuren, dit is toen onder garantie gerepareerd. Laatst zag ik op mijn linker voordeur een klein blaasje bij het raamrubber van de linker voordeur. Toen ik de auto na het vervangen van het thermostaathuis op kon halen dit gemeld bij de werkplaatsreceptie. Zij hebben vervolgens foto's gemaakt en deze naar Renault Nederland gestuurd. Een paar dagen later kreeg ik een belletje dat dit gewoon weer onder de carrosserie garantie valt en gelijk een afspraak gemaakt voor de reparatie. Over 2 weken moet ik de auto 2 dagen bij de dealer achterlaten en zal hij weer netjes hersteld worden.
De auto is inmiddels bijna 10 jaar oud en er zit 12 jaar carrosserie garantie op. Bij Renault komen ze dat ook gewoon na, dat was bij mijn Volkswagen Passat wel anders...

Verder blijft het een hele comfortabele auto om kilometers in te maken. Wanneer er zicht weer iets voordoet zal ik me weer melden. Vooralsnog doet hij het super.

Toelichting aantal sterren:

  • 198.500 km

Comfort 5 sterren:
Comfort heb ik op 5 sterren staan omdat de auto gewoon erg comfortabel en flexibel is. Er kan veel in mee en zelfs met volle bepakking blijft hij lekker en comfortabel rijden. De 2.0 dCi is ook lekker stil, tijdens accelereren hoor je hem iets werken en op snelheid is hij erg stil.
Prestaties 4 sterren:
Het is geen strepentrekker, maar de 150pk zijn voor zijn gewicht zeker niet te krap bemeten, komt ook door de verhoudingen van de versnellingen. De auto komt goed mee in het verkeer en op de snelweg blijft hij bij de les.
Gemiddeld verbruik is rond de 1:12,5, met een 85 liter tank rij je toch 1000km op een tank. Niet bijster zuinig maar wel enigszins verklaarbaar (frontaal opervlak en gewicht, korte stukjes). Ook volbeladen voor de vakantie blijft hij goed rijden, de remmen zijn niet onder bemeten en in de bergen blijft de motor er aan trekken.
Betrouwbaarheid 4 sterren:
Buiten het normale onderhoud geen rare of dure reparaties gehad. Stabilisatorstangrubbers, remmen en banden horen bij het onderhoud/slijtage. Rijden is starten en lopen. Thermostaathuis, slang roetfilter en sleepring in het stuur had niet mogen gebeuren, maar dit waren geen extreem dure reparaties.
Gebruikskosten 5 sterren:
Aanschaf van een gebruikte (Grand) Espace valt mee, vooral de diesels schrijven fors af door het hoge gewicht (wegenbelasting). Originele onderdelen zijn niet super duur, vooral de beurtjes zelf uitvoeren drukt de kosten. De wegenbelasting is wel stevig, € 500 per kwartaal met een verbruik van gemiddeld 1:12,5. Aan de andere kant zijn er bijna geen andere auto's te vinden welke het zelfde gemak bieden.

Update en wat onderhoud gehad

  • 225.000 km

Inmiddels zitten er al weer 30.000km op sinds de laatste update.

Toen de teller op 210.000 stond weer een beurtje uitgevoerd, wederom olie via internet besteld en de rest bij de dealer gehaald.
Sinds het vervangen van het thermostaathuis is het koelvloeistof peil mooi op niveau gebleven en toen de auto op de brug stond zag alles er mooi droog uit.

Verder heb ik de achterremblokken vervangen, deze waren aardig aan vervanging toe. Ze zaten er al minstens 100.000km onder. Tijdens het vervangen zag ik dat één blok schuin was afgesleten.
Het blok is tijdens het monteren niet goed in de bevestiging van de remzuiger geschoven, hierdoor is hij scheef gaan zitten. Alles schoongemaakt en nieuwe blokken gemonteerd.
Ik hoorde af en toe een kloppend geluid tijdens stapvoets rijden, na wat dingen gecontroleerd te hebben kwam ik erachter dat beide koppelstangen speling hadden. Twee koppelstangen van FEBI besteld en voor 35 euro was het kloppen/tikken over. Ook heeft de Espace weer een nieuwe APK gehad, hier waren geen bijzonderheden.
De achteruitrijschakelaar begon kuren te vertonen tijdens inschakelen. Ik hoorde meerdere keren de piepjes van de parkeersensoren inschakelen en soms deed hij dat helemaal niet. Bij de dealer een nieuwe schakelaar gehaald en vervangen.

De voorbanden van de huidige 17 inch velgen waren aan vervanging toe en was al een tijdje opzoek naar 18 inch "Aria" velgen. Op Marktplaats kwam een nette set wielen tegen waar nieuwe banden met versleten banden voor een nette prijs. Na wat zoeken heb ik vier Dunlop Sport Maxx RT2 banden in de maat 245/45R100 100W besteld. Een Grand Espace is geen bochtenridder maar hij ligt een stuk stabieler op de weg, meer gevoel in t stuur. Om mijn "oude" zomervelgen zijn nog helemaal gaaf dus heb ik hier de winterbanden om laten leggen en de wintervelgen heb ik verkocht samen met mijn oude zomerbanden. De oude zomerbanden waren iets scheef afgesleten en omdat er nieuwe banden om gingen de auto uit
laten lijnen.

De reis naar Italië heeft hij weer perfect gedaan. Airco hield de auto goed op temperatuur bij 40 graden en ondanks dat hij flink heeft moeten werken geen olie verbruikt. Het gemiddelde brandstofverbruik over de hele vakantie met vol bepakte auto en dakkoffer lag rond de 1:10.
Wel merkte ik dat de achter schokdempers iets minder begonnen te worden. Bij drempels wilde hij aardig doorveren. Na de vakantie merkte ik ook dat wanneer je over de blokken van de wegmarkering reed je dit aardig begon te voelen in de auto. Via internet twee Kayaba schokdempers besteld, dit merk zit er namelijk origineel ook onder. Totaal 150 euro inclusief verzendkosten kwijt. Op autohobbyclub van mijn werk de auto op de brug gezet en aan de slag gegaan. Het werk valt erg mee. Wiel eraf, binnen scherm weg klappen, twee bouten loshalen en de schokdemper is eronderuit. Na een uurtje waren beide schokdempers vervangen. Had niet verwacht dat dit zo'n verschil zou uitmaken. Schokdempers slijten geleidelijk dus je merkt het niet echt, een nieuwe set is echter een verschil van dag en nacht. Hij is veel stiller achter en veert veel minder door.

De teller staat inmiddels al weer op 225.000 km en is de Espace weer de brug op geweest om de olie te verversen.

Op naar de volgende 15.000.

Schokdempers voor vervangen

  • 227.000 km

Nadat de achterschokdempers vervangen waren merkte je ook dat de schokdempers voor aan vervanging toe waren. Vooral op de snelweg merkte je dit. De achterkant werd netjes gedempt, maar de voorkant deinde na.
Wederom een setje schokdempers van Kayaba besteld, was totaal 135 euro kwijt. Het werk viel erg mee en na 3 uurtjes sleutelen zaten de nieuwe dempers eronder.
Alles voelt weer strak aan en drempels worden netjes gedempt.

Wat kosten gehad

  • 240.000 km

Ik merkte dat tijdens het regenereren van het roetfilter er een verbrande olie lucht de auto in kwam, motorkap geopend en deze zat vol met rook.
Auto op de brug gezet en zag dat er aan de achterkant van het blok allemaal oliedruppels hingen welke op de uitlaat lekte.
Na wat zoekwerk zag ik dat aansluiting van de oliedampafzuiging op de luchtinlaat niet lekker afsloot en lekte, ook de aansluiting van de turbo op de intercoolerbuis had leksporen. Dit lekte allemaal op de uitlaat.
Ook de carterventilatie gedemonteerd, het membraan welke bovenop zat werkte niet meer 100% en hierdoor gooide hij teveel olie richting de luchtinlaat.
Carterventilatie bij de dealer kost 200 euro, uiteindelijk een nieuwe via het WWW voor 100 euro besteld. Ook een nieuwe pakking voor de intercoolerbuis gehaald en de aansluiting op de luchtinlaat lekvrij gemaakt.
Na de reparatie was het roken weg en pakte de auto veel beter op, ook is het verbruik gezakt.

De voorschijven zaten aan hun minimale dikte en de blokken voor waren ook aan vervanging toe. Ook hoorde ik wanneer ik langzaam rij een zacht kloppend geluid.
De fusee kogels hadden iets speling, deze moesten dus vervangen worden.
Via het WWW een setje ATE schijven ,Ferodo remblokken en fuseekogels van FEBI besteld. Was totaal 150 euro kwijt, vond dit erg meevallen.
Vervangen van de schijven en blokken was zo gedaan, de fuseekogels waren wat meer werk.
De originele fuseekogels zitten geklonken aan het draagarm, deze moesten dus losgeslepen worden de oude klinknagels verwijderd worden.
Dat ging niet zonder slag of stoot… Het tikken geluid is in ieder geval weg. Tevens de winterbanden verwisseld voor de zomerset.

Olie zat er ook weer 15.000kmin dus deze wederom ververst.

Ook merkte ik toen het wat warmer begon te worden dat de airco niet goed werkte. Auto uitgelezen en kreeg de foutmelding DF090, de aircopomp had geen vrijgave.
Systeemdruk nagekeken en zag dat het systeem drukloos was. Bij de aircopomp gaan kijken en zag hier allemaal druppels onder hangen.
Op zoek gegaan naar een nieuwe aircopomp en voor 330 euro een Nissens pomp en een droger besteld.
De droger heb ik zelf vervangen en de aircopomp door de dealer laten vervangen.
De multiriem moest over 15.000km vervangen worden dus heb deze tijdens het plaatsen van de pomp gelijk laten vervangen inclusief spanner en krukaspoelie.
Waterpomp kon blijven zitten was de ervaring van de dealer, aangezien deze bij de 2.0 dCi eigenlijk nooit lekt. Mocht hij dit toch gaan doen is deze zo vervangen omdat deze aan de buitenkant van het blok zit.

Vandaag de auto opgehaald en alles werkte weer naar behoren, het is weer lekker koel in de auto.

Beetje kosten gemaakt dus hopelijk is het nu weer een kwestie van kilometers maken zonder gekke dingen.

Over 2 weken zal de auto gekeurd worden, zal me dan weer melden mochten er bijzonderheden zijn.

APK en pech onderweg

  • 255.000 km

De Espace moest weer voor de keuring. Na het vervangen van een stadslicht en versleten koppelingspedaal rubber werd de Espace goedgekeurd.

Een week voor de zomervakantie zat er een spijker in een van de voorbanden, deze zat net aan de rand van het loopvlak. Hier moest dus een nieuwe op.

De voorbanden waren nog 3,5 mm, dus heb 2 nieuwe besteld. De Espace heeft de neiging dat de voorbanden aan de buitenzijde iets harder willen slijten. Na wat zoekwerk heb ik uiteindelijk weer twee Dunlop Sport Maxx RT2 MO banden besteld (245/45R18). Deze hebben een iets ander profiel, ze hebben wat grotere blokken aan de buitenkant.

De dakkoffer zat er weer op de auto en de vakantie naar t zuiden van het Gardameer kon beginnen. De heenreis ging perfect en de airco koelde de auto goed. Op de terugweg ging het echter mis. Na de Brenner- en Fernpass ging de auto ineens in de noodloop en verscheen er "inspuiting controleren" op het display. Gelukkig was er een afrit dichtbij dus met knipperlichten aan over de vluchtstrook naar een parkeerplaats gereden. Motorkap op en zag dat de slang tussen de intercooler en inlaatspruitstuk rondom gescheurd was. Ik heb altijd duct tape en tie wraps bij me dus na een half uurtje hobbyen konden we weer verder, we moesten nog 700km. Gelukkig hadden we net de bergen achter de rug. Rustig aan verder gereden en onderweg mijn dealer gebeld en een nieuwe intercoolerslang besteld. Om de 150km gestopt en de noodreparatie verstevigd. Na 600km hield deze het niet meer en in noodloop met 100 km/h naar huis gereden. Twee dagen later was de slang binnen en heb ik deze voor de deur vervangen, half uurtje werk. Was totaal 150 euro kwijt. De slang opzich stelt niet veel voor, maar er zit ook een druksensor op, die maakt het duur. Over de gehele vakantie heeft de auto 1:10 gelopen en heeft hij ook geen olie verbruikt.

De ruimte en inzetbaarheid is toch echt een plus punt van de Grand Espace. Tijdens de vakantie genoeg ruimte in de auto en je komt ontspannen op je bestemming aan.

Ook thuis aan het klussen geweest en 60 m2 houten vloer paste er makkelijk in. Zelfs met 6 stoelen in de auto konden er 28 pakketten laminaat mee, echt een ruimte wonder dus.

Toen er 255.000 km op de de teller stond de motor olie ververst en filter vervangen. Nog steeds erg tevreden over de Espace, hopelijk blijft hij zich zo houden.

De Dunlops zitten er inmiddels 12.000km onder en bevallen erg goed.

Kosten tot nu toe

  • 255.010 km

Dit zijn de kosten naast de olie verversbeurtjes (olie, oliefilter, luchtfilter enz.).

Onderhoud (slijtagedelen):
4x Continental WinterContact TS 850P 225/55R17.....€ 626 (ex montage)
4x Michelin Primacy 3 225/55R17..............................€ 520 (ex montage)
Remblokken voor.......................................................€ 80
Remblokken achter....................................................€ 90
Stabilisatorstang rubbers.......................................... € 420
Koppelstangen..........................................................€ 35
4x Dunlop Sport Maxx RT2 245/45R18......................€ 570 (ex montage)
Schokdempers achter.................................................€ 150
Schokdempers voor....................................................€ 135
2x Continental WinterContact TS 850P 225/55R17.....€ 310 (ex montage)
Remblokken voor.......................................................€ 35
Remschijven voor.......................................................€ 100
Fuseekogels...............................................................€ 25
Multiriem (spanner+krukaspoelie)...............................€ 475
2x Dunlop Sport Maxx RT2 MO 245/45R18......................€ 240 (ex montage)

Reparaties (onvoorzien):
Binnenscherm rechts voor.........................................€ 65
Sleepring stuur..........................................................€ 160
Thermostaathuis.......................................................€ 310
Achteruitrijschakelaar...............................................€ 35
Carterventilatie.........................................................€ 100
Aircopomp........ .......................................................€ 300
Droger Airco.............................................................€ 30
Intercoolerbuis..........................................................€ 150

Afscheid van de Grand Espace

  • 265.000 km

Toch even een "grote" update en tevens afsluiter van deze review...

We waren niet echt opzoek naar een vervanger voor de Espace maar hield altijd een beetje de auto verkoop sites in de gaten.
De planning was om nog 2 jaar met de Espace te rijden en vervolgens eentje uit het laatste bouwjaar (2014) van dit type te kopen met weinig kilometers.
De Espace bevalt namelijk erg goed, er zijn bijna geen auto's die dezelfde ruimte bieden. Ook op technisch vlak is hij erg goed bevallen, weinig mankementen. Om deze redenen zou de opvolger weer een Grand Espace IV worden, dan met een automaat en panorama-dak.

Toen kwam ik een mooie Grand Espace Initiale uit 2014 tegen met net 90.000 km op de teller en alle mogelijke opties.
Omdat er in 2014 nog maar weinig van verkocht zijn en ik toch bepaalde eisen had werd de spoeling steeds dunner.
Afspraak gemaakt bij de verkopende dealer en langs gegaan voor een proefrit.
De auto reed super en zag er keurig uit.
Samen met de verkoper de onderhoudshistorie doorgekeken en overgegaan tot de aankoop van de auto.

Het is een antraciet kleurige Grand Espace Initiale geworden met een 173pk sterkte 2.0 dCi gekoppeld aan een automaat.
De Initiale uitvoering is al compleet met onder andere bi-xenon verlichting, lederen interieur met memory, navigatie, stoelverwarming, achteruitrijcamera en lederen dashboard.
Verder had de eerste eigenaar hem besteld met een mooi groot panorama-dak, bandenspanningssensoren, extra stoelen, volwaardig reservewiel, trekhaak en DVD schermen in de hoofdsteunen.

De eerste week van het nieuwe jaar mogen we hem op komen halen en zal daar ook weer een review van schrijven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.