Renault Clio Sport 2.0 16V (2000)

autoreview

Renault Clio Sport 2.0 16V (2000)

Signalement

UitvoeringClio Sport 2.0 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst123.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio RS

  • 123.000 km

Ruim 1.5 jaar geleden heb ik mijn Peugeotje verkocht een Renault Clio rs uit 2000 gekocht.
Ik was opzoek naar een kleine en sportieve auto. Ook wilde ik een auto die enigsinds exclusief is.
Rij comfort was voor mij niet het belangrijkste, wat wel geld voor beleving, rijplezier en zo nu en dan lekker het gas in kunnen trappen.
Mijn wens kwam uit in de vorm van een Renault Clio RS uit 2000 en wel een zwarte.
De vorige eigenaar heeft een aantal aanpassingen gedaan. Zoals(alsof die standaard niet goed genoeg zijn) een H&R sportonderstel, 4 cm verlaagd, stabilisatiestang, grotere wielen (205/45/17), een sebering einddemper, een openluchtfilter en Phase II achterlichten.
Na een proefrit gereden te hebben was ik snel verkocht. (En de Clio ook...;-))
Was een beest, 170pk op 1010 kg. Dat wil zeggen in 7.3 sec. van 0-100.



Een fenomenaal geluid, mede door de openluchtfilter en de einddemper. Bij normaal gebruik heb je geen overbodige herrie. Pas als je gas geeft hoor je een diep geluid laag in de toeren, kom je hoog in de toeren gaat het langzaam over in een soort gejank.
Dan de wegligging, geweldig!
De standaard Clio sport ligt al heerlijk in de bocht, met dit onderstel kan je werkelijk haaks de bocht door.
Tot op heden is er nog geen auto geweest (behoudens 4WD) die ik in het bochtenwerk niet kon bijhouden.
Ook bij het stoplicht sla je geen falter.
De 2.0 16v heeft echt een racey karakter.
Laag in de toeren kan je lekker doorrijden en goed meekomen met het verkeer. Vanaf 4000rpm voel je dat er een versnelling ingezet wordt. Bij de 5000 toeren krijg je een duw in je rug die pas stopt bij 7200 rpm!! Elke keer een fantastische beleving!
Hier in de buurt is er volop gelegenheid voor sprintjes, wat in het begin erg leuk is. Na een tijdje weet je het wel een beetje en is het alleen leuk om tegen echte tegenstanders een sprintje te wagen.
De reacties zijn vaak leuk, vooral BMW en Mercedes rijders worden nog wel eens verrast en kijken dan toch vreemd naast zich. Zo van, dat is toch een Clio?
Auto's van > 8.5 sec rijd je finaal naar huis. De meeste Auto's tussen de 7.8 en 6.8 is erg leuk! Waarbij je door de meeste auto's die rond de 7.0 sec van 0-100 zijn er gewoon niet afgereden wordt.

Wat betreft het onderhoud mag ik bij mijn auto niet klagen. In de 36000 km die ik er nou op heb zitten heb ik op een ruitenwisser motortje na alleen maar regulier onderhoud gehad. Dat wil zeggen Distributieriem, banden en her en der een filter.
Ik heb wel het idee dat je het onderhoud zelf ook in de hand hebt. OK, het is een snelle auto die er voor gemaakt is om zo nu en dan lekker mee te gassen. Maar doe het wel als het ook kan! Dat wil zeggen, met een goed opgewarmde motor.

Voor het dagelijkse woon werk verkeer is het geen super auto. Wat betreft comfort schiet hij dan tekort. De sportstoelen zitten heerlijk stevig hoor. Maar door de wat grotere wielen heb je bijvoorbeeld al vrij snel last van spoorvorming en trekt de auto echt het spoor in. Hij is behoorlijk hard geveerd, elk gaatje in de weg geeft het onderstel hard door. En erg goedkoop is hij (mede door de brandstof) ook niet. Ik rijd er 1 op 11 mee en tank altijd Shell V-power.
Maar goed een lekker woon werk verkeer auto wilde ik ook helemaal niet!

Ik wilde graag een auto die je niet iedere dag ziet.
Een snel, klein wagentje met goede rij eigenschappen.

Met deze auto geniet ik van elke rit, de stijfheid word dubbel en dwars goed gemaakt door de motor prestaties en de wegligging. Ook al rijd je rustig, je voelt gewoon waar je mee rijd, het komt in alles terug. Het strakke stuurwerk en die 170 pk's die ten alle tijden staan te trappelen om er tegenaan te gaan.
Ooit zal ik hem met pijn in mijn hart moeten verkopen. Maar dat is hopelijk nog laaaaaaang niet...

Wil je wat anders dan anderen, maakt comfort je niet zo veel uit en hou je van zo nu en stukje hardcorde autorijden....?
Ik zou het wel weten....;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.