Renault Clio RT 1.4 (1998)

autoreview

Renault Clio RT 1.4 (1998)

Signalement

UitvoeringClio RT 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst332.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 304.000 km

Ik heb de auto nu ruim 14 jaar en heb het grootste gedeelte van de kilometerstand er zelf mee gereden. Ben de 2e eigenaar, heb hem "met de kop eraf" gekocht bij een seat dealer, de auto was toen 3,5 jaar oud en had nog geen 40.000km gelopen.

Hoewel de clio vier portieren heeft, is de achterbank niet echt geschikt voor volwassenen.
De auto is standaard relatief compleet. Airco en cruise control zouden wel een prettige toevoeging zijn. Wat gek is: de interieurverlichting reageert niet op de achterportieren, als je een achterportier opent blijft het donker, terwijl zelfs in de kofferbak een lampje gemonteerd is!

Wat mij betreft heeft de Clio een ontwerpfoutje: bij stevige regen en snelwegtempo komt er zoveel water langs het zijraam dat je echt niet meer goed in de linker zijspiegel kunt kijken. Het raamrubber had hoger gemoeten, zodat het water van de voorruit naar het dak wordt geleid.

De auto is brandweerrood. De lak is behoorlijk krasgevoelig, maar wel kleurvast - na 16 jaar nog steeds niet verweerd - ook al poets ik de auto nooit.
Helaas begint hij nu wel te roesten bij de wielkast rechtsachter en de rechter dorpel.

De Clio is een redelijk bescheiden drinker; met flink doorrijden scoor je rond de 1 op 14 / 15. Doe je het rustig aan dan moet je hoger uit kunnen komen.

Ik heb een aantal jaren woon/werk verkeer met deze auto gedaan (40.000 km per jaar) waardoor de km stand zo hoog is. Omdat de auto nog erg goed was, en de inruilwaarde beperkt, hebben we er destijds voor gekozen om dat met deze clio te gaan doen ipv inruilen op een diesel of gas auto. Helemaal geen spijt van!

De auto zal na diverse flaters van verschillende Renaultdealers nooit meer door een Renault garage onderhouden worden. Een bekende monteur (van een ander merk) doet het onderhoud stipt en met liefde. Zoals u aan de kilometerstand kunt zien houdt deze auto het met goed onderhoud lang vol.

Zomer 2009 zijn we met zijn 2-en met de Clio op vakantie naar Italie geweest. Ook met de hitte daar geen probleem voor de auto (was wel afzien zonder airco...) Op de terugweg zijn we zelfs met volle bepakking de Passo del Rombo (aanrader!) overgegaan, wat de auto ook goed heeft doorstaan.

Ook na 3 ton op de teller stuurt deze auto nog steeds verrassend goed. Het blijft - zeker voor het formaat auto - comfortabel reizen. En vergeet niet: de Clio was destijds met voorsprong de veiligste auto in zijn klasse!

PROBLEMEN

  • 304.000 km

Dit zijn qua reparaties de highlights:
- suizend rechter achterraam na auto inbraak, pas na volledig vervangen raamrubber en verlijmen hiervan opgelost.
- alle wiellagers minstens 1x vervangen (Renault clio kwaaltje)
- 2x de veer bij het rechter achterwiel afgebroken (ook een Renault Clio kwaaltje)
- afstandsbediening deurvergrendeling in sleutel stuk (200 euro!)
- 3 jaar later weer afstandsbediening stuk (niet meer laten maken)
- bobine 2x onderweg stuk gegaan (erg vervelend - beide keren door wegenwacht vervangen)
- uitlaat er een keer compleet van voor tot achter onderuit gevallen bij wegrijden (hing alleen nog aan spruitstuk). Weer teruggehangen door wegenwacht, bleek een montage fout van garage.
- katalysator moeten vervangen omdat na 8 jaar een stuk flexibele pijp doorgesleten was. duur grapje, en feitelijk een ontwerpfout dat je zo´n duur onderdeel moet vervangen voor een onnozel stukje flexibele pijp.
- af en toe een storing in stationaire loop (verhoogd toerental) door terugkerende vervuiling in stappenmotor
- olielekkage bij keerring versnellingsbak (bij rechter aandrijfas).
- in 1997 apk afgekeurd op lichtbeeld van de beide koplampen (origineel hella, nog geen 6 jr oud - dat verwacht je toch niet?)
- lekkende rubberslang koeling
- kunststof greepjes om portier van binnenuit te openen gebarsten in alle (!) portieren. Eentje was zelfs losgebroken van de deur. Alle 4 vervangen (€ 60,- origineel renault)
- 2x glas mistlamp kapot (vervangen met imitatie, niet duur, werkt prima en nooit meer stukgegaan)
- spruitstuk lek. Hoop geklooi; in het nieuwe spruitstuk braken 2 van de 3 bouten waarmee het hitteschild vastzit af... Rij nu dus zonder hitteschild en dat gaat ook prima.
- Koppakking lek bij km stand 250000, veroorzaakt door thermostaat die dicht bleef zitten (had niet op tijd door dat de temperatuur opliep)
- Op marktplaats een identiek setje lichtmetaal en winterbanden gekocht. Wat een verschil bij sneeuw / prut op de weg!
- Auto liep stationair niet mooi ("op 3 poten") maar reed verder prima. Oorzaak bleek moeilijk te vinden, maar bleek uiteindelijk door het aanzuigen van valse lucht te komen. Renault adviseerde een duur nieuw luchtfilterhuis. De dorpsgarage wist via een omweg aan een revisiesetje (pakkingen / ringen) te komen waarmee het euvel voor een goede prijs is verholpen.

Pensioen

  • 318.000 km

De clio is met pensioen. Voor woon-werk verkeer is een Laguna aangeschaft. Als dank voor bewezen diensten blijft de clio bij ons, mijn vrouw kan er namelijk geen afscheid van nemen. De auto wegdoen is ook helemaal niet nodig, want bij de garage kreeg ik bij de laatste beurt complimenten over de staat van de auto gezien zijn km stand. De roest bij de wielkast is weggehaald en overgespoten (met een spuitbus), resultaat valt helemaal niet tegen!
Na bijna 300.000 km in de auto gereden te hebben kan ik concluderen dat de Clio (in deze uitvoering) een fijne en comfortabele auto is. Niet geheel probleemloos, maar de problemen waren nooit echt ernstig / duur of onoverkomelijk.

bijna een jaar gepensioneerd

  • 321.000 km

Trouw staat de clio voor de deur, alweer een jaar te genieten van zijn pensioen. Doet dienst als boodschappenauto voor mijn vrouw (die liever fietst) en als back-up voor mijn daily drive. In het afgelopen jaar zijn er een paar probleempjes geweest: De electrische portiervergrendeling van het rechter voorportier heeft de geest gegeven, maar dat laten we maar niet meer repareren. Gewoon knopje indrukken of omhoogtrekken werkt ook. Ander probleempje gaf wat meer ongemak: Op een gegeven moment liep de accu steeds in 3 dagen leeg. Vervangen accu hielp niet, dus toch maar even naar laten kijken. Bleek een stroomlekje te zitten bij de achteraf ingebouwde claxon. Originele claxon zat er nog in en is weer aangesloten, en alles is weer ok. Bij de APK adviespuntje mbt 1 stuurkogel, maar kon volgens de monteur nog wel even uitgesteld worden. Helaas komt de roest bij de rechter wielkast weer tevoorschijn.

beurt + apk, zomerbanden er weer onder

  • 322.000 km

Na een half jaar maar weer een update - ook al rijden we bijna niet met de clio. Het is toch prettig om een tweede auto 'stand by' te hebben. We laten de clio nog wel normaal onderhouden (olie, filters, etc) maar verder worden alleen de voor veiligheid of duurzaamheid noodzakelijke reparaties nog uitgevoerd. De stelinrichting van de achterremmen bleek niet meer te werken, maar is nu niet gerepareerd omdat we bijna niet met de auto rijden (afstelling nu nog goed). Afgebroken oliepeilstok en verroeste remschijven zijn wel vervangen. Ook was (alweer) het stekkertje van de rechterkoplamp doorgebrand waardoor het grootlicht niet werkte, dit is ook gerepareerd. Zomerbandjes zitten er weer onder, verse apk erop en de auto weer voor de deur geparkeerd. Daar staat 'ie al weer 2 weken te wachten op een ritje, misschien morgen?

Hij is er nog steeds

  • 330.200 km

We gebruiken de auto amper, maar met een kleintje is het toch fijn voor mijn vrouw om een auto achter de hand te hebben voor ongeplande tripjes of boodschappen doen bij slecht weer. Nu deed zich de afgelopen maanden een vervelend probleem voor, de auto wilde op onvoorspelbare momenten zeer moeilijk starten. Als hij eenmaal liep was er geen vuiltje aan de lucht. Na veel zoekwerk - de standaardverdachte BDP bleek het niet te zijn - kwam uiteindelijk boven water wat het probleem was: de bedrading naar het relais van de brandstofpomp was slecht (koper groen uitgeslagen). Als je met draaiende motor er tegenaan tikte sloeg hij zelfs af. Nadat bedrading + relais vervangen was waren alle problemen weer opgelost. Weet u dat ook weer als uw Clio vergelijkbare klachten heeft!

en weer door de apk

  • 332.000 km

De auto wordt zeer sporadisch gebruikt, ongeveer 2000 km gereden het afgelopen jaar, maar het is toch erg makkelijk voor mijn vrouw om in ieder geval een auto paraat te hebben met een kleintje en nog een kleintje op komst, want overdag ben ik met de (lease) auto op stap.

Er hebben zich afgelopen jaar 2 probleempjes voorgedaan:
1. Accu, die slijt natuurlijk flink van het weinige gebruik en is vervangen
2. De snelheidsmeter viel steeds vaker uit tijdens het rijden. Na het vervangen van de opnemer op de versnellingsbak doet hij het weer uitstekend.

Na bijna 19 jaar en ruim 3 ton praktijkervaring begint roest toch echt wel een probleem te worden. 4 remleidingen waren verroest en moesten vervangen worden. Door roest aan de carrosserie worden de achterschermen boven de achterbumper ontsierd (bladderen van de verf) en aan de passagierszijde waren de krikpunten en de kokerbalken door roest nog maar net niet te krokant voor de apk. Volgende apk zal er dus zeker gelast moeten worden. Nou ja, dat zien we over een jaar wel weer.

Afscheid

  • 332.000 km

Helaas hebben we na 17 jaar bezit afscheid moeten nemen van ons rode duiveltje. Roest heeft hem uiteindelijk de das om gedaan, het krikpunt rechtsvoor was weggerot, bij de wielkasten achter werd hij ook veel te krokant en het subframe was eigenlijk ook roestiger dan goed voor hem was. Hij is afgevoerd door een demontagebedrijf en het zou mooi zijn als zijn onderdelen het leven van andere clio's nog een beetje helpen rekken.

Hij was dan misschien qua uitstoot niet zo schoon als nieuwere auto's, maar een auto die bijna 20 jaar actief deelgenomen heeft aan het verkeer kun je toch echt wel duurzaam en groen noemen, en is het bewijs dat - ook een fransoos - het met wat liefde en goed onderhoud lang vol kan houden. Er is door de jaren heen wel eens wat stuk gegaan, maar echt groot en onoverkomenlijk duur werd het eigenlijk nooit.

Deze Clio was een van de eersten van dit model, we hebben ter vervanging een andere clio gekocht, een 7 jaar jongere campus, een van de laatsten van hetzelfde model en hopen dat 'ie het net zo lang vol zal gaan houden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.