Renault Clio Be Bop 1.4 (1995)

autoreview

Renault Clio Be Bop 1.4 (1995)

Signalement

UitvoeringClio Be Bop 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto.

  • 165.850 km

Op zaterdag 13 juni 2009 heb ik mijn eerste auto opgehaald bij etten-leurse autoservice bv. Het ophalen verliep soepel. Het was wel even wennen in zo'n clio, omdat ik een zafira gewend ben. Maar kan je verstellen na 1 maand ben ik er super gelukkig mee.

Het motortje is snel genoeg voor mij. Ben geen scheurmonster maar heeft genoeg kracht. Ook lager in de toeren pakt hij goed op. Als je dan even snel moet optrekken en je maakt wat meer toeren dan gaat hij er snel van door, en menig 'golfjes' achter zich.

Even voor de duidelijkheid het is geen Be Bop maar een Chippie, maar deze kon ik niet vinden in de lijst. De clio is best ruim je kan er makkelijk met 4 mensen inzitten en zelf met 5 mensen (natuurlijk minder Comfortabel). Toen we de Clio kochten zat er zelf nog een radio in die best goed geluid geeft.
De Chippie was denk ik een actie model, het is best wel een luxe wagen voor 14 jaar jong.

Problemen:
Toen we in de auto gingen proefrijden bleek er een speling in het stuur te zitten. Dit is netjes opgelost.
Een slang daar zat een brandgaatje in (dacht dat het de iets was voor de warme lucht), dit is ook netjes opgelost.

na een paar dagen zagen wij ierdere keer een paar druppeltjes olie op de grond liggen. We keken het eerst aan maar het bleef. dus naar de garage gebeld (want had nog 3 maanden garantie) en had ik een afspraak op 28 juni dan werden er een paar problemen opgelost onder garantie:
:Olie lekkage
:achterruitenwisser (motortje kapot erg irritant tijdens hevige regen)
:klepje zekeringkasje gemaakt (deze was afgebroken)

olie lekkage was een klepje kapot, dit is netjes gerepareerd. het bleef wel een klein beetje lekken maar dacht het moet nog uitlekken ofzo??
De achterruitwisser is netjes gerepareerd (nieuw motortje erin) en er is een nieuw klepje gekomen voor de zekeringkastje.

Voor de rest een perfecte auto. heb er nu al 2000 km mee gereden en ik ben er nog super blij mee. het verbruik ligt ongeveer op 14,5km per liter, moet wel zeggen met flink wat doorrijden en veel in de stad.

De olie bleef nog een beetje lekken, niet veel meer. soms lag er een heel klein druppeltje olie en de andere keer niet. Dus heb maar gebeld naar de Garage en ik mocht langskomen om de auto op de brug te zetten. Heb de auto van onder gezien maar dat ziet er echt goed.
De olie kwam dus uit een kapotte krukaskering??? zou echt niet weten wat dat is, maar hij heeft het wel laten zien en ik geloof het. Dat konden ze niet nu meteen maken dus daarvoor is een afspraak gemaakt.

De vorige eigenaren waren erg zuinig op hun auto omdat er laatst nog een nieuwe distributie riem in is gekomen en een nieuwe uitlaat in is gekomen. Dus daar heb ik voorlopig nog geen omkijken naar.

hopelijk gaat de auto nog vele jaren mee, maar zo ziet hij er wel uit.

Als ik een keer tijd heb, dan zal ik eens foto's maken.

Clio gaat maar door

  • 175.000 km

Tijdens de zomervakantie 2009 starte de auto moeilijk als hij lang had stil gestaan. Terug gegaan naar de garage, daar hebben je de auto nagekeken (garantie), was de auto een paar dagen kwijt. Hadden ze er een nieuwe Accu in gedaan, nieuwe bougies, verdeel kap vervangen.Hij starte al wel beter maar nog niet perfect. dag daarna ben ik naar Zuid-Frankrijk gereden voor een welverdiende vakantie. Tijdens de reis geen problemen gehad, behalve op de tusse camping met starten 's ochtends. In de vakantie alleen last van gehad 's ochtend als hij wakker moest worden. Zag het maar als een soort ochtend humeur. Hij sloeg aan naar paar (10) seconden en viel daarna gelijk weer uit, opnieuw starten deed hij meestal wel met een klein beetje gas geven. Verder alleen maar lof voor de auto, hij heeft me overal gebracht waar ik heen wou. terug reis ook zonder problemen. Klinkt misschien gek maar tijdens de heen en terug reis hadden wij geen last van onze rug, het zijn best prettige stoelen. natuurlijk kan je het niet vergelijken met nieuwe grote auto's.
Weer terug in nederland weer de garage gebeld, met de mededeling dat hij het nog steeds niet goed doet. werd vriendelijk behandeld iedere keer en ze probeerde echt het probleem op te lossen. Dit keer hebben ze het samen met de Renault garage besproken. hadden ook nog de temperatuursensor doorgemeten, en bleek deze kapot te zijn. dit dingetje moest besteld worden. 2 dagen erna belde ze me op om te zeggen dat hij het weer helemaal top is.
Dat bleek ook zo. Heb er tot de dag van vandaag nog steeds plezier van. Hij start en rijdt meteen weg.
Heb nog in november Winterbanden er ondergelegd (ivm Februari naar Oostenrijk toe) van het merk TOYO snowprox (165-70-R13) je merkt zeker het verschil met de zomerbanden. Zeker nu met de sneeuw, als je ziet dat je buurman vast zit of niet eens het opritje op kan en de Clio zonder moeite.

problemen:
eigenlijk niks,
moest alleen in December (2009) mijn voorlichten vervangen. Deze was namelijk kapot.
De ventilator-rooster was bij de pasagierskant kapot gegaan. deze heb ik gemaakt, en doet het weer perfect.

Ga ook eens proberen om foto's te maken schiet er namelijk elke keer in.

Op vakantie clio Oostenrijk

  • 180.000 km

Het wordt een beetje een saai verhaal. Ben ik de krokus vakantie naar Lermoos geweest in Oostenrijk. De auto heeft het prima gehouden, niks gebeurt alleen last van de sneeuw onderweg. De auto starte altijd, zelf als het ’s nachts had gevroren en overdag nog steeds starte hij nog steeds perfect. Eigenlijk niks op aan te merken. Winterbanden zijn nog steeds een uitkomst. Zeker na deze koude winter. Hij gaat 18 maart voor een kleine beurt verwacht niks bijzonders.

Hoe ik de zomer heb overleefd

  • 197.000 km

Na een lange periode weer eens een update.
Er is veel gebeurt in deze periode.
Om te beginnen de APK keuring, dit had ik gedaan bij Kwik-Fit met als leuke Aktie 19 euro APK. Er zit er toch eentje in de buurt dus dacht ga dat proberen, eind van de middag werd ik gebeld dat de auto was afgekeurd en de kosten waren 603 euro!!!, er was van alles mis zoals:
Wiellager,
Fuseekogelhoes,
Remblok (rechts voor)
Remschoen (achter)
Wielremcilinder (achter)
En nog wat kleine dingetjes

Ik was natuurlijk in eerste instantie geschrokken, merkte niks bij het remmen, wiellager geloofde ik wel maar de remmen? Hij had 2 maanden geleden nog een kleine beurt gehad, met voor de rest niks bijzonders behalve paar kleine dingetjes.
Dus bedankte ik Kwik-fit en ging naar Ettenleurse autoservice, met dit lijstje, ze hadden ook de auto nagekeken en kwamen tot de conclusie dat de wiellager ‘kapot’ was. Ze hadden de remmen ook nagekeken, en alleen de remblok zat vast. Die moest worden ingevet ofzo, op hem weer te laten werken. Achterremmen was niks mis mee. Ze hadden het getest op een rembank (of hoe dat ook heet). Kosten waren een heel stuk lager.
Dus mijn conclusie is: ga nooit meer naar kwit-fit toe!, Het is makkelijk voor kleine reparaties, als het snel moet gebeuren bijv. een lekke band. Maar mij zien ze daar niet meer.


Zomer 2010
Deze zomer ging ik met de Chippie (ja zo noem ik hem) naar kroatie, 1500 km met een autotje van 15 jaar oud (je moet toch ergens beginnen als student), helemaal geen problemen gehad onderweg. Heerlijk op de bestemming aangekomen (natuurlijk wel beetje last van onze rug, maar dat vergeef ik de chippie), terugreis ook geen bijzonderheden alleen een gepiep als ik over een drempel ging. Thuis zijn aangekomen vanuit Italie, nog even bij vaders en moeders op de camping geweest en 5200 km verder waren we weer in het mooie Nederland. Terug reis wederom geen problemen gehad, alleen toch nog even langs de garage geweest voor het piepen als ik over drempels ging. Ze hielpen me meteen al was het daar ook nog vakantie tijd (normaal minimaal 4 man nu 2 man), de auto heeft wel 2 dagen daar gestaan ivm de drukte maar daar kunnen hun ook niks aan doen.
Was er blijkbaar speling in de stabilisatorstang dit veroorzaakte het piepen, dit is netjes vervangen, er was ook nog een stuurkogel kapot, zat teveel speling in. Deze zijn alle 2 netjes gemaakt en had weer een goed rijdende auto.

Herfst 2010
Had alvast de winterbandjes er al weer onder gelegd rijdt toch een stuk beter al de zomer bandjes.
Maar toen sloeg het noodlot toe…. Mijn schoonmoeder reed in de auto en raakte een stukje muur, natuurlijk niet express maar er zit wel flink wat schade op de linker voorkant van de auto (bumper zit los, koplamp naar binnen geslagen en kleine schade op de lak, de auto is natuurlijk alleen WA verzekerd dus proberen we het via haar verzekering toch nog wat geld te krijgen om de auto te laten maken. Ga volgende week een afspraak maken met de dealer en hoeveel dit ongeveer gaat kosten.

Wordt vervolgd……

Reparatie

  • 197.000 km

mijn auto is weer gerepareerd, was gelukkig maar 90 euro, je ziet er niet meer veel van, alleen nog maar een klein deukje. Garage heeft dit netjes opgelost (etten-leurse autoservice), en goedkoop!! Kan er weer de winter mee door,
Ga voor 5 maanden naar Oostenrijk toe, De auto gaat natuurlijk mee. zal proberen te blijven updaten.

afscheid van de chippie

  • 240.000 km

het hele jaar heeft de clio mij niet in de steek gelaten, altijd starten en lopen. maar hij kreeg last van ouderdom kwaaltjes. zoals roest.
de APK verliep op 30 juni en toen was het 5 mei. was het nog verstandig om er veel geld tegenaan te gooien of een andere auto kopen?
de wiellager begon van zich te laten horen, de dorpels begonnen te roesten, was het nog verstandig om door te blijven rijden.
mijn vriendin en ik tot de conclusie gekomen, dat we een andere auto nodig hadden en dat we een de clio geen geld meer gingen steken.
dus zo gezegd zo gedaan. langs een paar dealers geweest en zagen we een leuke citroen C1 (mijn vriendin helemaal verliefd op een C1, ipv zo'n kots groene clio). stond te koop voor een flink bedag (€7500) en was 2 jaar oud, wij erover nadenken maar dat vonden wij toch teveel geld voor een auto met 35.000 km op de teller en 2 jaar oud, ook nog zonder airco, en dat wilde wij vraag hebben.
Toen zagen we een tv reclame van Citroen C1 vanaf 8.000 euro dus wij meteen naar de citroen dealer gereden. Eenmaal aangekomen en toch een luxere uitvoering gekozen kwamen we om 2.000 euro meer dan de C1 occasion uit, inclusief airco en meer luxe. Nog even gekeken bij volkswagen Up, Kia Picanto en de andere van de drieling (107.
eerst een proefrit gereden in de C1, rijd heerlijk, alleen wennen aan de lange versnellingen, en toch een stuk trager dan de clio, maar daar staat wel een verbruik van 1 op 20 tegenover, wij vonden hem ook heel mooi, met de led verlichting en toch (in onze ogen) luxe uitvoering, alles zat erop en eraan. zeer serieus genomen door de dealer.
daarna naar volkswagen geweest. vonden we ook een leuk autotje maar zo burgelijk (lees saai) de C1 zag er gewoon leuker, schattiger uit). we werden niet serieus genomen door de verkoper, die dacht daar heb je weer zo'n jongere die alleen in een nieuwe auto wil rijden. We mochten ook geen proefrit maken, en we moesten voor zoveel opties bijbetalen (zoals airco o.a.) wat standaard op de C1 zat. We waren 12.000 euro kwijt en dat vonden wij veel te veel, dus de Up viel af.
Op naar de kia picanto. Nou een hele mooie auto, vanbinnen maar ook vanbuiten. we werden hier wel normaal geholpen en de verkoper nam ook uitgebreid de tijd voor ons, Maar kwam ook met een prijs van 11.500 euro, maar wel met luxe zoals een airco.
In de kia mochten we wel een proefrit maken, maar wat viel die auto tegen met rijden, hij was zo traag, niet te beschrijven. Snap best dat je vermogen inleverd als je zuiniger wil gaan rijden maar zoveel, de C1 voelde veel feller aan. Zelf vond ik ook het sturen irritant, je moest hem de hele tijd corrigeren op de snelweg, leek net of er een vertraging in zat of speling rond het midden van het stuur. dus deze auto viel ook af.
dus terug naar de citroen garage, deze gaf mij zoveel voor mijn oude auto, dat ik deze deal wel moest sluiten. Dus een nachtje overnagedacht hebben we besloten om de clio weg te doen en een C1 te kopen.
dus vaarwel Cliotje we zullen je missen!, na bijna 3 jaar trouwe dienst mag hij met pension. hij heeft ons overal gebracht van spanje tot kroatie en nog nooit ons laten stikken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.