Renault Clio Baccara 1.8 (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Baccara 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 129.038 km |
Aankoop
- 123.120 km
22 oktober 2010
Ik was al 'n tijdje op zoek naar 'n kleine auto met automaat, stuurbekrachtiging en airco voor m'n vrouw. Toen kwam ik ineens deze Clio tegen, en wist direct dat dit 'm moest worden. Het was wel duidelijk dat er veel achterstallig onderhoud aan zat, maar dat mocht de pret (en dus de aankoop) niet drukken. Het leuke aan deze versie van de Clio (die nieuw meer dan twee maal zo duur was als de basisversie!) is dat er, zéker voor 1995, absurd veel luxe in en aan zit voor zo'n klein autootje. Een greep uit de features:
- 1.8 motor ("slechts" 90 PK, maar wél ruim voldoende koppel)
- viertraps automaat
- airco
- lederen bekleding
- stuurbekrachtiging
- hout in deuren en op dashboard
- mistlampen vóór
- meegespoten bumpers en spiegels
- sideskirts
- electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
- electrische ramen vóór
- centrale vergrendeling met infrarood afstandsbediening
- airbag
Achterstallig onderhoud
- 123.980 km
27 oktober 2010
Zoals gemeld was 'ie niet vreselijk goed onderhouden, dus ik heb 'm gelijk maar goed aangepakt, en o.a. het volgende vervangen:
- accu
- remvloeistof
- brandstoffilter
- multiriem
- olie + filter
- remblokken en schijven vóór
- remblokken achter
- uitlaatrubbers (die waren, op één na, gewoon niet aanwezig!)
- ruitenwissers vóór en achter
- bovenste motorsteun
- luchtfilter
- fuseekogel passagierszijde
- rotor, verderlerkap, bobine- en bougiekabels en bougies
- aircovloeistof (bleek eigenlijk niet eens nodig te zijn, maar nu weet ik tenminste zeker dat 'ie goed is)
- automaatolie + filter (dat kon ik helaas niet zelf doen, aangezien er diagnose-apparatuur bij nodig is; werd dus een prijzige aangelegenheid bij de dealer...)
- buis in luchtinlaattraject (was gescheurd)
De schokdempers waren ook niet al te fris meer, en de auto stond aan de achterzijde wat lager dan toen 'ie de fabriek uit kwam. Dat laatste zal wel te maken hebben met de torsiestaafvering, die na 16 jaar toch wat minder goed is in het omhoog houden van 't wagentje. Heel irritant wel, want hierdoor zag je in de binnenspiegel alleen 'n stuk wegdek...
Deze twee problemen heb ik in één keer opgelost door het monteren van vier gele Koni dempers (een aanrader; comfortabel genoeg en tóch een geweldige wegligging!) en Eibach verlagingsveren vóór. Nu stuurt 'ie uiterst strak, en staat weer netjes recht.
Verder nog vier nieuwe GoodYear UltraGrip 7+ winterbanden gemonteerd (écht heel erg goede banden trouwens!), de auto uitgelijnd, en 'm APK laten keuren (geen aandachtspunten).
6.000 km verder
- 129.038 km
22 maart 2011
Nu (6.000 km sinds de aankoop) rijdt de auto nog steeds perfect; hij heeft m'n vrouw nog nooit laten staan. Ik mag 'm zelf ook graag meenemen als zij 'm niet nodig heeft; hij rijdt gewoon heel erg lekker. Het benzineverbruik valt wél wat tegen (1:10,5 gemiddeld), maar dat viel eigenlijk wel te verwachten (combinatie van 1.8 en automaat, veel stadsritten, en de airco vrijwel continue aan). Technisch lijkt 'ie nu ook in orde te zijn; hij heeft bijvoorbeeld nog geen druppel olie verbruikt!
Er zijn nog enkele, niet vreselijk storende probleempjes (die ik reeds bij de koop al opgemerkt had); zodra ik de tijd heb ga ik 'ns kijken wat ik eraan kan doen:
- electrisch verstelbare spiegels werken niet
- centrale deurvergrendeling rechts achter werkt niet
En de einddemper zit eraan te komen; er zit nu 'n Walker (en da's geen erg goede kwaliteit...) onder, maar die wordt dus zodra 'ie echt rot is vervangen door 'n originele Renault uitlaat.
Maar verder is het tot nu toe een boven verwachting betrouwbare, leuke en aparte auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Lees ook
BMW Concept Speedtop: ook deze gaat in productie!
Voor €13.000 koop je een van deze enorme SUV's: trailertrekkers met vleugje chic
Test: Fiat Grande Panda Hybrid - Geinig veelzijdig
Deze Lexus LS was maar kort leverbaar – In het Wild
Gemini maakt Android Auto volgens Google veel beter
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4)
Reageren
Ik heb de mijne destijds, bijna 3 jaar geleden, ook met veel achterstallig onderhoud gekocht. De auto heeft het nu reeds 50.000 km vrijwel probleemloos gedaan, ik reed er eerst zelf mee maar nu gebruikt mijn vrouw de auto meer.
In mijn geval is het een donker grijze 5 deurs Baccara 1.8 met handbak uit 1995 en ongeveer 230.000 km ervaring.
Veel plezier met de auto.
Groet,
Jaap.


Hangt je uitlaat ook zo laag in het midden? Ik heb het gevoel dat bij mij de voorpijp wat doorgezakt is. Ik heb het nooit kunnen vegelijken met een andere daar er maar weinig van rondrijden.
Ik vind het rood overigens een stuk mooier dan mijn grijs, maar ja dat heb je 2e hands nou eenmaal niet voor het kiezen.
Groet,
Jaap.

Hm, dat heb ik niet gemerkt eigenlijk... Zou echter zomaar kunnen hoor :-)
Ik zal er de volgende keer dat ik 'm op de brug heb staan eens op letten! En dan laat ik 't je weten.
Groeten,
Tijs