Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique Luxe (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 85 Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 160.000 km
Het eerste wat opvalt als je in de Clio-III stapt, is dat de auto een flink stuk volwassener aanvoelt dan de vorige Clio. Hij zit beter, is veel ruimer (vooral achterin, kan nu gewoon achter mezelf zitten) en de gebruikte materialen voelen een stuk beter aan.
Ik heb gekozen voor de 1.5 dci (85 pk). binnenin is de auto een stuk stiller geworden, stationair hoor je de motor nauwelijks lopen. De motor is voldoende krachtig, al is hij niet meer zo rap als toen hij nog in de Clio II lag. Zal ongetwijfeld door het toegenomen gewicht van de auto komen. Saarnaast merk ik dat de auto (nog) niet echt heel zuinig is. Tot op heden heb ik het gemiddeld verbruik niet onder de 4.9 liter/100 km kunnen krijgen. ik neem aan dat dat nog zal verbeteren naarmate de auto meer heeft gereden.
Er is al veel geschreven over de te weinig communicatieve, wollige besturing van de auto. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar in de praktijk nog niet zo veel van gemerkt heb, maar dat komt misschien omdat ik gewend ben aan de besturing van een Clio. Voor wat betreft het rijden maakt de auto gewoon een betrouwbare indruk, niks minder meer maar ook niks minder.
Ik rijd de Clio in de Dynamique-Luxe uitmonstering. Met 15 inch lichtmetaal (staat hem gelukkig prima; ik was net nadat ik de auto besteld had bang dat ik spijt zou krijgen dat ik deze wielen niet had opgewaardeerd naar 16 inch LM) en andere comfortverhogende feestelijkheden als een cruisecontrol en airco, die ik zelf heb opgewaardeerd naar een climate control. Daarnaast heb ik er zelf nog een middenarmsteun voorin ingebouwd, dat maakt het rijden nog een stuk aangenamer.
Ik heb de auto natuurlijk nog maar kort, maar tot op heden zijn er nog geen problemen geconstateerd. het enige puntje van aandacht is een klikkend koppelingspedaal als ik deze intrap, daar moet tijdens de eerste beurt maar eens naar gekeken worden. die eerste beurt is trouwens al bij 20.000 km. renault heeft het helaas nodig gevonden de service-intervallen te vervroegen van 30.000 naar 20.000. met ongeveer 60.000 km/jaar word ik zo een goede kennis van de Renaultdealer.
Tot op heden heb ik 2 kleine nadelen kunnen ontdekken aan de auto: 1) de hoeveelheid opbergruimte (vakjes en zo) is minder dan in de vorige Clio. 2) de portiergreep aan de binnenkant van de deur is onhandig. je kunt de deur niet goed vasthouden als je hem van binnen open zwaait, maar dat is even wennen.
Update 9500 km: de auto bevalt nog steeds prima. hij is er helaas niet zuiniger op geworden (gem. 5.3 liter/100 km), maar goed het is nu eenmaal een zwaardere auto.
Update 33000 km: nog steeds een prettig rijdende auto. het verbruik is nog precies hetzelfde. verder lijkt het alsof de auto wat minder stil wordt (motor wordt wat rauwer). binnenkort maar weer eens een beurt plannen, gaat lekker snel zo.
Update 56000 km: de klik in het koppelingspedaal is spontaan verdwenen. Het enige ’probleem’ op dit moment is de mega-rammel aan de rechterkant van het dashboard (bij de knop waar je de airbag uit kunt schakelen). dealer kijkt er bij de 60k-beurt nogmaals naar. Bij ongeveer 45000 km een nieuwe achterruit vanwege een defect draadje van de achterruitverwarming. Om een of andere reden heeft de dealer er echter een groen-getinte ruit ingezet. Lampje linker koplamp pas laten vervangen. Die van de rechter moet tijdens een beurt worden vervangen, moet nl de halve motor voor gedemonteerd worden...
Update 120000 km: bovengenoemd probleem is (lange tijd geleden...) verholpen, de rammel rechtsvoor bleek te worden veroorzaakt door een kabelboom die achter het dashboard op de koker van de ventilatie-uitstroomopening rustte. zojuist een grote beurt gehad, geen enkele bijzonderheden. er manifesteren zich nog geen rammeltjes etc., auto rijdt nog zoals bij nieuw.
Update 160000 km: mijn leasecontract zit er op, de clio wordt deze week ingeleverd :-(. Kan niet anders zeggen dan dat ik met een zeer tevreden gevoel terugkijk naar de afgelopen 3 jaar en 160k kilometer. Er manifesteren zich momenteel her en der wat kleine rammeltjes in het interieur, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dit vrij snel te verhelpen is. De motor loopt nog als een trein, is iets rauwer gaan klinken, maar is nog steeds even zuinig en rap. Ben benieuwd of mijn nieuwe auto - Fiat Bravo 1.6jtd 105 - ook zo goed gaat bevallen..
PROBLEMEN
Het klikkende koppelingspedaal, verder nog niets. hopelijk blijft dat zo!
Update 9500 km: een rammel rechtsvoor uit het dashboard of rechter voorportier die te horen is bij stationair draaien. daarnaast al 2 x een kapot glas van de rechter mistlamp gehad, maar daar kan de Clio zelf niks aan doen natuurlijk
Update 11000 km: de cdspeler vindt m’n cd’s maar niks meer. heb talloze cd’s (originele) geprobeerd, maar hij spuugt ze uit of hij speelt ze af waarbij de cd-track na een paar seconden blijft hangen. voer voor de garage dus. die heeft het hifi-spul (onder garantie) vervangen.
Update 33000 km: her en der beginnen zich wat rammeltjes te manifesteren (bijvoorbeeld ergens rechtsvoor (bij het voorportier) en ergens bij de achterbank). Het klikkende koppelingspedaal is trouwens vanzelf wat stiller geworden. Bovendien is het bovenste draadje van de achterruitverwarming kaduuk.
Update 56000 km: zoals gezegd achterruit vervangen vanwege de kapotte verwarmingsdraad. Rammel rechtsvoor manifesteert zich steeds vaker en duidelijker. Het begint nu irritant te worden.
Update 160000 km: geen problemen (meer). hooguit wat rammeltjes hier en daar, maar die zijn niet hinderlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.