Renault Clio 1.5 dCi 80pk Dynamique (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 80pk Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 171.700 km |
Geen Roest, Wel Narigheid...
- 171.700 km
Okee, ik ga er geen lange review van maken maar hopelijk wel een duidelijke.
Eind 2014 besloot ik van baan te wisselen, waarbij één leuke secundaire voorwaarde ging vervallen; vanaf 1 Januari dus geen leaseauto meer. Na positieve ervaringen met zowel een lease-Prius als een lease-Polo besloot ik voor de goedkoopst mogelijke opvolger te gaan zoeken. Klein budget en behoefte aan airco, op zoek naar een kleine diesel dus, en wel in Duitsland.
Na wat Polo 9N 1.4 TDI's bekeken te hebben die toch niet zo netjes waren of goed liepen als ik verwacht had en door puur toeval kwam ik uit bij een nette, leuke Clio van 2002, met alle gewenste opties en een 80 pk sterke viercilinder dCi in het vooronder.
Na een fikse technische controle en wat vijven en zessen de koop gesloten, want wat is zo'n Clio soepel en comfortabel in vergelijking met een Polo zeg! Je kan ze eigenlijk gewoon snel noemen. Het interieur is daarnaast mooi, netjes afgewerkt, de stereo is goed, de auto is vrij luxe (airco, fijne sportstoelen, enz.), en het is ook gewoon een leukere auto om te zien (soit, smaken verschillen).
Eind December opgehaald, 29-12 langs de RDW, 7-1 op kenteken en karren maar!
Zo'n Clio is zeker op lange afstanden extreem zuinig. Bij pittig optrekken en vlot rijden (130-140 op de snelweg) scoor je nog gewoon 1 op 21, doe je rustig aan dan ga je meer richting de 4,16 l/100 km die ik gemiddeld gereden heb over de afgelopen kilometers. Persoonlijk record op lange afstand is zelfs 2,8 l op 100 km, tussen de vrachtwagens (maar niet gevaarlijk dichtbij). Echt een spaarpotje zou je denken!
Helaas - en daar gaat me deze review nu juist om - geef je dat bespaarde geld weer dubbel en dwars uit aan de onderhoudskosten. Oké, het is een auto van 2002, maar hij had nog niet extreem veel gelopen. Er was écht niks stuk toen ik 'm kocht, en wat heb ik in nog geen 10.000 km allemaal gerepareerd?
- schokbrekers voor (waren netjes droog, ook na de proefrit, begonnen na 3000 km ineens te lekken)
- computer vervangen (auto gaf plotseling allerlei rare storingen, was hiermee opgelost)
- ineens een rare rammel onder de auto. stabilisatorstang los gebroken. nieuwe bouten voor gekocht.
- ruitensproeier motor hield er ineens mee op
- volgens mij vergeet ik nog iets
Als klapper ontstond er afgelopen vrijdag ineens een ratel onder de motorkap. Lieve Renault, als je reed reed je fijn, maar hier ga ik niet nog meer geld tegenaan gooien...
...dit is een verkapte advertentie. Een Renault-liefhebber met twee rechterhanden heeft hier mogelijk nog een prima autootje aan. Het blokje klinkt nu zo:
https://www.youtube.com/watch?v=tVxpWHvQdAg
Voor wie interesse heeft in de auto, of onderdelen van de auto:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m907245227-renault-clio-1-5-dci-80-pk-airco-motorschade-2002-luxe.html
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
