Renault Clio 1.5 dCi 65pk Billabong (2003)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 65pk Billabong
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst239.400 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto maar pech

  • 224.000 km

Goed, nadat ik anderhalf jaar alweer in bezit ben van deze auto, een Renault Clio 1.5 dCi uit 2003, vind ik het tijd worden om de auto te beoordelen. Een review wil ik natuurlijk niemand onthouden, zowel fans als potentiële kopers.

Ik zal eerst beschrijven wat mij bewoog om deze auto aan te schaffen.

Aanvankelijk reed ik vier jaar lang probleemloos rond in een Suzuki Alto uit 2001. Een gele. Ik was daar zeer blij mee maar omdat ik jaarlijks voor werk alleen al de 27.000 km aantikte (ex privé ritjes dus), vond ik het nodig om diesel te rijden. Ik wilde een kleine auto met een lichte dieselmotor erin zodat ik zo voordelig mogelijk kon rijden. Veel andere eisen stelde ik eigenlijk niet aan een auto.
Op internet zag ik dus eerdergenoemde Clio staan met 179.000km op de teller waar ik geïnteresseerd in raakte.
Mijn beste vriend die veel verstand heeft van auto's meldde dat de Clio's veel last hadden van electronische storingen en dat het oppassen was. Even later kwam hij er na wat gegoogle op terug toen hij las dat na een bepaalde datum de kwaaltjes wel opgelost waren in het model.
Afijn, ik begaf mij dus naar het bedrijf dat de auto aanbood (waarom ik mijn maat niet meenam, herinner ik me niet meer). Ik mocht er probleemloos een proefrit mee maken. Dat deed ik en ik kon niks geks bemerken. Onder de motorkap gekeken en kon ook daar niks verdachts vinden. Auto had een nagenoeg compleet onderhoudshistorie en de vorige eigenaar had alles bij de Renault dealer laten doen en nergens op beknibbeld. Van binnen zag de auto er zeer fatsoenlijk uit.
De APK verliep haast en mij werd verteld dat de auto APK gekeurd zou worden en als er wat mis was dat het dan gerepareerd zou worden zonder meerkosten. Dat was fijn om te horen.
De 179,000 KM op de teller voor een auto van zowat 16 jaar oud baarde me enigszins zorgen. Op de NAP-pas kon ik zien dat er in bepaalde jaren slechts enkele duizenden kilometers gereden was. Soms maar 2000km.
Toch besloot ik het voertuig te kopen. En zo gezegd zo gedaan. Na de beloofde APK-keuring bleken ze de rechter voorveer te hebben vervangen alsook gecorrodeerde remleidingen aan de voorkant. Dat was fijn.

Ik reed de lange weg naar huis probleemloos. Gelijk viel me op hoe stil de auto was, ook als je 120 reed. Trok vlot op en was retezuinig! De geluidsinstallatie (fabriek) bleek ook perfect te zijn en echt niet onder te doen voor de boxen die tegenwoordig aangeboden worden. Sturen met de elektronische stuurbekrachtiging ging zeer soepel. Ik was blij met mijn aankoop.

Na twee weken rijden begon mijn pech. Ik kwam er achter dat de auto niet altijd in één keer startte maar bij het terugdraaien van de sleutel en opnieuw starten hij wel altijd in één keer aansloeg. Mijn beste vriend koppelde zijn uitleesapparaat er aan en kwam tot de conclusie dat de nokkenassensor half kapot was. Geen nood zij hij, dat is makkelijk. Wij op Autodoc een nieuwe sensor gekocht voor weinig. Die zouden we later installeren.
Een week ongeveer na die constatering reed ik vanuit mijn werk terug naar huis. Ongeveer 8 kilometer voor ik thuis kwam opeens een harde klap vanonder de motorkap en wat rook. Zette de wagen meteen langs de kant. Motorkap open en kijken. V-snaar geknapt en dynamovrijloop half afgebroken (rubberen lager uitgedroogd). Daar ging ik de ANWB niet voor bellen dus ik deed de kap weer dicht, radio uit, lichten uit (was zomer), blower uit en naar huis rijden. Daar behouden aangekomen. Ik mijn maat gewhatsappt en de situatie uitgelegd. Het was vrijdagavond. Hij zei wederom ''geen nood, dat lossen we morgen op''. Wij naar de automaterialenzaak waar hij mensen kent en waar hij de deal heeft gesloten dat ie altijd 30 procent korting krijgt op aankopen (hij klust veel aan auto's). Daar kochten we dus een nieuwe dynamovrijloop en V-snaar. Dit alles gemonteerd inclusief de reeds aangekomen nokassensor.

Sinds deze twee akkefietjes geen problemen gehad. Ben er met mijn vriendin in de herfst mee naar Luxemburg gereden en dat ging lekker. Door de Ardennen was het heuvelop wel aardig doortrappen en een enkele keer terugschakelen. Zal wel aan mij hebben gelegen daar ik heel burgerlijk 100-110 reed.

Zelf had ik in de tussentijd nog de olie en het oliefilter vervangen, tevens ook lucht -en interieur filter. Dieselfilter was bij de vorige eigenaar recentelijk door de dealer vervangen en kon dus nog mee.

Op een gegeven moment wilde mijn maat eens onder de auto kijken om gewoon eens wat te controleren. We zetten de auto op de bokjes en gingen er onder liggen.
Hij constateerde dat de aandrijfas bestuurderskant speling had en ook de fuseekogel aan de bijrijderskant had speling. Voor de rest vond ie het er goed uit zien.
De speling op de aandrijfas kon goed kloppen want ik hoorde vaak een rare tik/klik tijdens het opschakelen uit die hoek komen.
Weer begaven we ons op Autodoc en kochten de benodigde onderdelen. Dat was nóg goedkoper dan de zaak waar hij 30% korting had bedongen.
Een paar weken later installeerden we de onderdelen en tevens ook nieuwe bakolie.
Na een week zonder die tik te hebben gereden, kwam die tik weer terug. Heel vreemd. Was de aandrijfas van inferieure kwaliteit of ligt het aan iets anders? Geen idee.

Hierna wederom een half jaar probleemloos gereden. Twee keer met mijn vriendin naar Beieren gereden voor vakantie. Op de Autobahn rijdt ie heerlijk. Je merkt echt dat deze auto op de snelweg pas echt tot zijn recht komt. Overigens ben je na zo'n rit wel even klaar met de kuipstoeltjes.

De APK kwam er in de zomer aan dus liet in mijn auto keuren bij een garage tegenover mijn werk. Lekker handig dacht ik. Ik drop mijn auto daar in de ochtend en om vijf uur haal ik 'em weer op. Geen vrij voor nodig.
Daar constateerde men het volgende:
- pedaalrubber rempedaal versleten (OK, kan ik inkomen).
- Knipperlichten voor -en achterkant zouden een verschillende kleur hebben, dus afkeur (onzin, maar goed).
- Wiellager rechtsachter versleten (klopt want maakte sinds een week een brommend geluid).
- Voorwielen lopen aan op remmen en moeten gangbaar gemaakt worden (kan wel kloppen want met zeer hard remmen neigt de auto lichtelijk naar één kant te trekken).

*aandachtspunt lekkende versnellingsbak rond de aftapplug. (Dat klopt ook maar is een Clio kwaaltje. Daarom ook dat zwarte plastic bakje onder de bak).

De bovenste drie zaken zelf gedaan met behulp van mijn maat. Dat gangbaar maken uitbesteed aan diezelfde garage ivm geen tijd.

Daarna weer lekker rondgereden. In de herfst zelf nog een oliewissel uitgevoerd en het dieselfilter vervangen en nog steeds rijd ik naar alle tevredenheid. De auto laat me niet in de steek.
Heb de auto nu anderhalf jaar in bezit en de teller staat op 224.000 km. In die periode dus 45.000 km afgelegd en still going strong.

Wordt vervolgd.

Rijdt nog steeds prima

  • 237.000 km

Ongeveer een half jaar geleden schreef ik mijn vorige bericht. Het is nu weer tijd voor een vervolgbeschrijving.

Zoals de titel al aangeeft, rijd ik nog steeds probleemloos in de auto. Elke dag rijd ik er 100km mee voor woon-werk verkeer. 50 km heen, 50 km terug. 90% van die rit is de autosnelweg of een N-weg waar 100 gereden mag worden. Het blijft me verbazen hoe zuinig het autootje is. In de winter 1/20-21 en nu in de zomer rijd ik met gemak 1/23,5 volgens de boordcomputer! Helemaal niet slecht dus.
Als ik de vaste kosten voor mijn auto + brandstof afzet tegen mijn reiskostenvergoeding, dan kost mij deze auto helemaal geen geld. Maandelijks levert het me een aantal tientjes op die ik voor het onderhoud kan gebruiken.

In de tussentijd ben ik er niet mee op vakantie gegaan. In verband met Corona kon dit niet. Wel ben ik gewoon naar mijn werk gereden haast dagelijks.

In de tussentijd heb ik weer zelf het één en ander aan onderhoud verricht. Zo heb ik het luchtfilter, interieurfilter en oliefilter + olie verwisseld aan het einde van de lente. Olie verwisselen doe ik braaf elke 13000 á 15000 kilometer.

Paar dagen geleden was het twee maanden voordat mijn auto uiterlijk gekeurd moest worden. Heb die dag gelijk mijn auto laten keuren bij de garage tegenover mijn werk. Daar kwamen de volgende afkeurpunten naar voren:
- Rubbers van de draagarm bestuurderskant waren versleten.
- Gaatje in de aandrijfashoes bijrijderskant.
- Letters van mijn kentekenplaat aan de achterkant waren niet goed meer leesbaar.
- Remlicht linksachter knippert mee als het knipperlicht linksachter knippert.
- Ruitenwisser geeft een streep (beetje ver gezocht).
- Turbo lekt een beetje olie wat een beetje op de kat komt ( is dit afkeur?).

De lijst lijkt lang maar als je tussen de regels doorleest, valt het allemaal best mee. Uiteraard besloot ik alles zelf op te pakken en gisteren op Autodoc de spullen besteld die ik nodig heb. Ze zullen volgende week wel aankomen.

Vandaag dan ook begonnen aan het remlicht dat meeknippert. Was een massaprobleem volgens de monteur. Gelijk het massapunt op de binnenkant achterbumper opgezocht, losgeschroefd en het massapunt opgeschuurd en met contactspray ingespoten. Terug aangesloten en getest. Probleem was zowaar direct opgelost.
Tevens ook de gloeibougies vervangen. Had al een jaar lang vier nieuwe gloeibougies in de schuur liggen waar ik maar niets mee deed. Ik had die ochtend een lange rit naar een winkel gemaakt en toen ik thuiskwam en de klus beetpakte, was het blok nog lekker warm. Daardoor kon ik godzijdank de oude gloeibougies er met wat WD-40 héél makkelijk uitdraaien. Ze braken niet af maar daar was ik wel erg bang voor.
Morgen knip ik uit papier een mal die ik op mijn kentekenplaat leg. Vervolgens spuit ik met zwarte verf de letters weer zwart die er nu verweerd uitzien.
Als ik over een paar weken de andere klusjes oppak, zou mijn auto goedgekeurd zijn en kan ik er weer tegenaan voor een jaar.

De monteur gaf ook aan dat al mijn vier de banden het 4mm blokje bereikt hebben (het zijn all-seasonbanden). Als je daar de 1.6mm minimale profieldiepte van afhaalt, heb ik nog 2,4mm profiel over alvorens ik nieuwe banden moet kopen. In de zomer slijten de all-seasonbanden hard heb ik al geconstateerd dus ik vermoed dat ik aan het begin van de winter over nieuwe banden mag gaan nadenken. Of ik weer voor all-seasonbanden ga of dat ik er zomerbanden onder laat zetten, ben ik nog niet uit.

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden. De auto komt -zoals ik vorige keer al zei-tot zijn recht op de grote wegen en op die wegen rijd ik hoofdzakelijk. Qua comfort vind ik de auto niet onaardig. Ik zou wel graag een nieuwe bestuurderstoel willen hebben want hij begint door te zakken. Heb al wel een keer de bekleding er afgehaald om met vulling de stoel opnieuw op te vullen. Dat werkt niet onaardig maar het probleem los je er niet mee op.
Airco is in de zomer wel een gemis, maar goed. Dat heb ik gewoon te accepteren.

Stiekem heb ik toch erg veel respect weten op te brengen voor dit Franse Autootje. Op internet lees je veel spookverhalen over dat je vooral geen Frans autootje moet kopen want het ene na het andere probleem achtervolgt je dan. Ik heb daar nauwelijks last van moet ik bekennen. Daarnaast is er op het chassis nergens maar ook nergens roest te bekennen en dat voor een auto van zowat 18 jaar oud. De bodem is immers getectyleerd.
De tijd zal het leren of het klopt wat ik zeg. En ja, alles valt of staat met goed onderhoud.

Door de APK

  • 239.400 km

Welnu, in mijn vorige beschrijving gaf ik aan dat er voor de apk één en ander gedaan moest worden. Dat heb ik een paar weken geleden opgelost
Ik gaf al eerder aan dat ik voor de apk een aantal puntjes had opgelost.
Paar weken geleden heb ik er twee nieuwe draagarmen + fuseekogel ondergezet en een nieuwe aandrijfas bijrijderskant. Ben toen terug naar de garage gegaan en alles was in orde. Ik kan dus weer een jaartje rijden!

Wel moet ik de auto opnieuw laten uitlijnen want door het vervangen van de draagarmen, is mijn stuur schuin gaan staan, wat overigens normaal is bij zo'n ingreep.
Feit dat ik dit moet laten doen, heeft mij doen besluiten om preventief de buitenste stuurkogels zelf te vervangen. Nieuw zijn ze op internet erg goedkoop. In de toekomst kan dit dus niet zomaar weer worden afgekeurd waardoor er wéér moet worden uitgelijnd. Dit ga ik de komende weken aanpakken.

Ook moet ik bekennen dat nieuwe draagarmen comfort verhogend werken. De auto rijdt nu aantoonbaar fijner wat erg mooi is.
Daarnaast heb ik ongemerkt ook een hinderlijke tik verholpen.
In mijn eerste beschrijving gaf ik aan dat ik tijdens het opschakelen in de lage versnellingen en hinderlijke tik of ''klung!'' hoorde. Ik gaf aan dat het misschien wel uit de bak kon komen of een inferieure aandrijfas.
Dat bleek allemaal niet aan de orde gelukkig. Het was gewoon de draagarm waarvan de rubbers ver heen waren.
Nu is dat dus ook opgelost wat erg fijn is!!

Ben nog steeds erg tevreden met de auto. In de zomer rijdt ie, zoals ik al eerder aangaf, erg zuinig. Hij rijdt lekker, kan prima meekomen in het verkeer. Sprintje trekken in zijn 5e versnelling gaat erg makkelijk. Hij is erg stil van binnen en de stereo installatie is van hoge kwali.

Als ik de auto nu technisch zou moeten beoordelen dan kom ik tot de conclusie dat het heus wel een betrouwbare auto is. Het onderhoud doe ik goeddeels zelf en een hoop vervang ik preventief. Als je je auto veel liefde geeft, dan houdt ie het erg lang uit en je rijdt dan ook gewoon lekkerder.
De dieselmotor die er in ligt,( volgens mij de eerste generatie 1.5 dci) wordt vaak omschreven als onbetrouwbaar en niet goed. Vooral de krukaslagers zouden snel kapot gaan. Hier kan ik niet over oordelen. Naar mijn mening is het een prima motor die goed zijn werk doet. Hoe je versleten krukaslagers kan identificeren weet ik overigens niet.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 459
 
Leaseplan
Renault Clio Hybrid 140 Equilibre (5D/8A)
€ 481
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens