Renault Clio 1.5 dCi 80pk Initiale (2003)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 80pk Initiale
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf370.000 km
KM-stand laatst394.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig als een pinguïn op de zuidpool

  • 375.000 km

Nadat mijn vorige auto de APK niet doorstond, heb ik lang getwijfeld over een nieuwe auto. (want arme student)

Uiteindelijk toch besloten er een te gaan kopen, maar deze moest dan wel retezuinig rijden. Veel opties bleven er niet over, het moest of een Suzuki Swift worden met een 1.0 benzinemotor, of een Renault Clio met een 1.5 liter turbodiesel motortje. Ik vind de Clio mooier dan de Swift, en hier ben ik dan ook naar op zoek geweest.

Veel Clio's zijn er langs gekomen op Marktplaats en Autoscout, maar geen die binnen mijn prijsklasse vielen. (Max €1000,-). Totdat ik er eentje zag staan bij mijn lokale tweedehands dealer; xenon koplampen, cruise control, centrale vergrendeling op afstand, elektrische spiegels en ramen, en zelfs een goed werkende climate control. En met een fabrieksopgave van gemiddeld 4.2L/100km, voldeed deze volledig aan de eis van zuinigheid. Het mooiste van dit alles? Hij hoefde slechts €900,- op te leveren.
Zijn er geen minpuntjes hoor ik jullie denken?
Ja. Zeker. Er stond zo'n 370000km op de teller...
Ook wou meneer de autoverkoper mij geen rondje laten rijden, behalve op het terrein. Zoals iedereen weet moet dit altijd alle alarmbellen laten rinkelen.

Dat deed het bij mij ook.

Ik denk, ik rijd hier op het terrein maar even, kijken of de remmen het doen en of er geen rare geluiden zijn bij sturen en in de motor.
Dit alles leek goed, dus ik heb de, ongelooflijk gedurfde, gok gewaagd.

Sinds het moment dat ik van het terrein afgereden ben, heb ik geen seconde spijt gehad van de koop van de auto! Het motortje loopt als een zonnetje, en met al zijn opties is het een heerlijke auto om in te rijden! Het verbruik ligt zeker op de snelweg heel laag, 120 km/h rijden kan met een verbruik van nog geen 1 op 25.

Minpuntjes:
Tussen de 100 en 110 km/h hoog geluid vanuit linkervoorwiel, dit moet ik nog keertje goed controleren.
Bij snelheden rond de 120 merk je toch dat het een 'goedkoop' autootje is, rijgeluiden zijn heel duidelijk hoorbaar. Is echter niet heel storend, gesprekken zijn nog goed te voeren.

Problemen/werkzaamheden tot nu toe
- ballast van xenonlamp kapot: €90,- (zelf vervangen)
- winterbanden op velg aangeschaft: €75,-

Wat moet er nog gebeuren?
- zomerbanden aanschaffen: €80,-

Al met al heb ik er nu sinds januari 2017 5000 plezierige kilometers bij opgezet, en ik ben van plan de auto zeker naar de 425000 te rijden. Deze zomer moet 'ie naar Kroatië rijden, en ik heb er het volste vertrouwen in dat dit zonder problemen zal gebeuren.

Ik zal later kijken of ik nog een paar foto's toe kan voegen, om jullie een idee te geven van het autootje.

APK: Geslaagd

  • 379.750 km

Sinds aankoop alweer zo'n acht tot negenduizend kilometer gereden met het kleine dieseltje.
De laatste tijd meer en meer verliefd geworden op het autootje. Zelfs nadat de kleur van haar ogen veranderd is van felwit (xenon) naar geel (halogeen), vind ik haar nog een mooi smoeltje hebben.
Waarom die xenon er dan af, vraagt u zich af? Nadat de eerste kapot gegaan was, en ik hier de ballast van vervangen had á 90 euro, had ik hier bij de tweede geen zin meer in. Dus op marktplaats een setje halogeen gekocht, en op de Clio gezet.

Vorige week donderdag heb ik de auto voor het eerst langs de keurmeester gebracht, paar puntjes afkeur:

- Teveel speling op de stuurkogel;
- Kapotte stuurhoes;
- Koplampen dof;

Samen met een kennis in een ochtendje de kapotte onderdelen vervangen, plus nog de versnellingsbakolie.
Vanochtend de vakman in de vorm van de Mobiele Koplamphersteller langs laten komen om de koplampen op te polijsten. Zeer tevreden over het geleverde werk, en kan het zeker aanbevelen!

Vanmiddag langs geweest voor de herkeuring, en jahoor, helemaal goed! APK is weer mooi geldig tot Juni 2018.

Al met al bevalt de Clio me nog steeds zeer goed. Zeker een gemiddeld verbruik van 4.3L/100km, zonder inhouden op het gaspedaal, laat mij elke keer weer stralen aan de pomp. Hierom, en de vrij lage wegenbelasting (65,- de maand) heb ik de gebruikskosten 5 sterren gegeven.
De Clio start ook altijd, en geeft nooit kuren, daarom geef ik de betrouwbaarheid ook 5 sterren.

De minpunten zijn nog steeds hetzelfde als bij de vorige review. Het hoge geluid bij dat bij het linkervoorwiel vandaan komt hoop ik echter op te gaan lossen door (n.a.v. comments op eerste review, bedankt voor de tips!) het wiellager eens te vervangen, en uit te lijnen.

Komende tijd zal de Clio nog een grote beurt en een stel zomerschoenen krijgen, want die heeft ze aan de voorkant nog niet.

Ik hou jullie op de hoogte!

Rit naar vakantieland doorstaan, nu klaarmaken voo

  • 394.000 km

Het is al weer een aantal kilometers geleden sinds de laatste update, dus bij deze:

Na de laatste update heeft de Clio 4 nieuwe zomerbanden gekregen, waarna 'ie ook gelijk is uitgelijnd. Hierdoor is ook het geluid bij het linkervoorwiel verdwenen, waardoor rijden nog meer een genot is geworden.

Voor de zomervakantie had de Clio ineens een probleem met starten, dus de ANWB gebeld. De wegenwacht heeft hem uitgelezen: de krukassensor bleek het begeven te hebben en de EGR-klep bleek vervuild te zijn. Na het vervangen van de kruksensor, dat overigens veel bloed en zweet heeft gekost, was het probleem verholpen. Heel af en toe (laatste keer is 1,5 maand geleden) wil de Clio nog niet de eerste keer aanslaan, maar als ik dan het contact volledig uit draai en daarna opnieuw wil starten, loopt de Clio weer zoals normaal. Wellicht dat dit aan de vervuilde EGR-klep ligt. Deze zou ik eventueel nog schoon kunnen maken, maar dit ga ik pas doen als het probleem vaker voor gaat komen.

In augustus ben ik samen met mijn vriendin in een volgeladen Clio naar Kroatië gereden, een rit van 1300 km die het wagentje met gemak doorstond! In kroatië waren er dagen ruim boven de 40 graden, op die dagen merkten we goed dat er maar een kleine motor onder de kap lag. In langzaamrijdend verkeer is het tweemaal voorgekomen dat we de auto stil hebben moeten zetten om 'm af te laten koelen.
Dit was echter ook een beetje mijn fout, door de airco aan te zetten...
Al met al heeft de Clio het er, zeker gezien de km-stand, goed vanaf gebracht. De kilometers heen en terug naar het vakantieland vlogen voorbij, waarbij het enige pijnpuntje na een aantal uur zitten de stoelen waren.

Ondertussen is het oktober en zijn we (ik en mijn vriendin) van plan om in Januari op wintersport te gaan. Ik verwacht dat ook dit de Clio goed af zal gaan, maar spannend blijft het wel ;)

Voor het zover is moeten er echter wel nieuwe gloeibougies in en moet ik de rest van de auto nog even controleren op kapotte onderdelen zoals hoezen ed. Voor die tijd ook weer eens olie verversen en bij 400.000 een nieuwe distributieriem er op.

In deze periode na de vakantie rijdt mijn vriendin veel in de Clio naar haar stage heen en weer en doet de auto dus wat 'ie het liefste doet: rijden! Ben nog steeds heel tevreden over de auto in het algmeen en ik hoop nog vele kilometers in de auto te mogen doorbrengen.

Alles bij elkaar valt het onderhoud van de Clio me nog goed mee, onderdelen zijn goed te verkrijgen en zijn niet duur. Tel daarbij op dat ik het meeste zelf kan en onderaan de streep is het helemaal mooi.

Op dit moment houd ik alle beoordelingen staan zoals bij de vorige beoordeling, alleen de betrouwbaarheid zet ik één ster terug vanwege het heel af en toe niet direct aanslaan.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens