Renault Clio 1.2 Expression (2001)

autoreview

Renault Clio 1.2 Expression (2001)
Renault Clio 1.2 Expression (2001)Renault Clio 1.2 Expression (2001)Renault Clio 1.2 Expression (2001)Renault Clio 1.2 Expression (2001)Renault Clio 1.2 Expression (2001)Renault Clio 1.2 Expression (2001)

Signalement

UitvoeringClio 1.2 Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf172.472 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 172.500 km

We zijn op dit moment van schrijven 13-04-2016 en ik verveel me.
Maar de eerste 2000 km zitten erop. Iets wat achteraf toch sneller is gegaan dan ik van tevoren had bedacht. Niet dat het erg is. Integendeel zelfs:

8 februari werd ik dus de eigenaar van deze NV713 rode Clio 1.2 8V uit juni 2001. Mijn eerste auto en eentje die mij nog sowieso een jaar of 3 mag gaan vervoeren. Wellicht zelfs nog iets langer. Want hoeveel meer auto heb je tenslotte nodig?

Ja die vraag stelde ik mezelf ook nadat ik de eerste km achter het stuur zat van een 1.2 8V uit 1999. Alleen jammer van de slippende koppeling de vele deuken en het ontbreken van ABS en stuurbekrachtiging. Die laatste kan ik zonder leven. Maar aangezien ik het ABS in die 2000 km al 2 maal heb voelen ingrijpen ben ik toch blij dat ik die heb.

Dus werd het uiteindelijk een auto die mij 200 euro meer heeft gekost in aanschaf (das 1500) en meer heeft gereden. Maar het gaat om het totaalplaatje tenslotte.

3 jaar is een lange tijd, en zoals elke 5e hands auto kwam ook deze met achterstallig onderhoud. Of nou ja.....geen historie. Toch ben ik overtuigd dat de auto redelijk tot goed is onderhouden.
Waarom? Nou de distriebutieriem, geen indicatie hoe oud die was en aangezien deze volgens het normale interval toch dit jaar moest. Waarom dan maar niet meteen. Just to be sure! AND SAFE!
Er kwam een Renault original riem uit. Dus das een plus. De olie was niet heel erg vies. En het filter idem-dito. Alleen die banden.....wieldoppen staan niet dus begon de jacht op een mooie set LM die ik voor 200 euro met goede banden vond in Hilversum.

Wat een verbetering! En een stuk veiliger.

Dus de impressie's? Nou ja als 20 jarige op moment van schrijven kan ik niet anders zeggen dat het een lekkere auto is. Mijn referentiemateriaal is een Kangoo en een V60 D4. Hij is een stukkie trager dan beide, stiller dan de kangoo. Door zijn lichte gewicht kan ik redelijk snel door de bochten en geeft ie dus meer de uitdaging de gang erin te houden dan op gang te komen.

Ik lach me met name stuk om die kleine 3 cilinder karretjes op de snelweg. De C1's en Aygos van deze wereld. Toch grappig dat mijn auto niet alleen langer is, hij is ook lichter, net zo snel en zuinig en heeft 1 cilinder meer. Ik weet niet wat beter is (nou ja eigenlijk weet ik dat wel, onbalans in 1e en 2e orde binnen de 3 cilinderfamilie). Maar ik ben toch blij met mijn auto.
Tuurlijk als merkfanaat wil ik echt een RS maar deze mix van gebruikskosten en gebruiksvriendelijkheid maakt de Clio 1.2 8V tot een van de verstandige doch leuke keuzes. Ik kijk uit naar nog veel meer KM's de eerste mijlpalen qua km-stand in de jacht naar de 3 ton.

Hij staat op 175.000!

  • 175.000 km

Blijft leuk, die km-stand jacht.

Leasetermijn afgelopen?

  • 180.000 km

En toen stond ie nog voor het passeren van de Nederlandse grens over de 180.000 km.

Wat is er in die tijd gebeurt? Hij heeft een startprobleempje gehad, sleutel was niet gezond meer. Alle contacten aanstippen en zorgen dat de transponder weer goed contact maakt. En klaar.

Bougies zijn ververst en een nieuw luchtfilter.

Andere startmotor en BDP sensor, waren onnodig maar heb ik vervangen in jacht naar een startprobleem. Punt was dat ie namelijk wel wilde starten na het kortsluiten van het startrelais. En dat is dan toch raar. Maar nee de sleutel maakte geen contact.

Dat gebeurde allemaal vlak na het doorbreken van de 175.000 km grens en is een klein foutje wat ik bij de koop had moeten opmerken.

Ondertussen draait ie al bijna 4000 km zonder problemen, en redelijk zuinig. Al ben ik ietsje harder gaan rijden. Dus dat mag ik de auto niet echt aanrekenen.
Supertevreden mee tot nog toe!

Vlak voor t einde van dit jaar.

  • 185.000 km

Geen problemen meer tegengekomen, auto rijd weer zoals het hoort. Zo kwamen we over de 185.000 km vlak voordat we 2016 vaarwel zeiden.

Eerste onderhoudsbeurt komt er zo ondertussen weer aan, februari 2017 ga ik proberen om de volgende punten te verversen:

- Versnellingsbak olie
- Oliefilter
- Motorolie
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Pollenfilter/interieurfilter
- Bougiekabels

Puntjes van aandacht:

- Een klein rammeltje wat vanuit de achterkant lijkt te komen, ik verdenk het hitteschild boven de uitlaat wat ik kan bewegen maar niet genoeg kon zien zonder de auto op een brug te hebben.
- Achterremmen schoonmaken, en controleren van de remschoenen.
- Handrem een tandje strakker zetten.
- Kleppen controleren en evt. stellen
- Nieuwe kleppendekselpakking.

Dan zijn we klaar voor nog een jaar rijplezier.

Remmen rondom nu nieuw

  • 186.988 km

Vrezend dat de auto toch langer stil gestaan heeft dan ik had gedacht hoop ik nu toch wel alle kwaaltjes eruit te hebben.

De remmen achter zijn trommelremmen, prima voor het lichte autootje, maar nu had 1 remvoering besloten dat die niet meer op het zadel wilde plakken.

Nieuw is vandaag gemonteerd.

Koppakking eruit!

  • 203.000 km

Voor menig goedkoop wagentje zal dit het einde zijn. Een koppakking die de geest geeft.

Zaterdag was het dan einde oefening, de Clio loopt op 3 cilinders zei mijn vader. Nou ja zal wel, na een wat ruwe terugtocht vanuit Noorwegen wat eindigde in een kleppenstelsessie en wat nieuwe ontstekingsdelen zocht ik het meer in een foutje van mijn kant. Na controle bleek echter dat dit niet kon.

Dus maandag maar de compressie gemeten, want na controle van de inspuiting en vonk leek het op een verbrande klep of een lekke koppakking. Cilinder 2 en 3 kwamen beide op 5 bar uit.
Kop moest eraf en na het lichten van deze boosdoener kwam ik uit op een koppakking die precies stuk was tussen 2 en 3. Achteraf kun je er wellicht om lachen maar toen was het niet leuk.

Kop weggestuurd voor revisie, woensdag reed die weer.

Nieuwe voorruit

  • 213.000 km

Steentje tegen de ruit....wegafval van de achterkant van een wegwerk vrachtwagen.

Helaas niet meer te verhalen op de veroorzaker, wel snel opgepakt door de verzekeraar en de ruitschadespecialist. Nieuwe ruit gemonteerd op 22-12-2017. Keurige afhandeling!

Olie verversd

  • 218.619 km

Geen bijzonderheden, onderhoudsinterval olie. 5W40 verversd.

Nu gaat t fout, verlaagd

  • 223.000 km

Auto verlaagd met Eibach pro-kit voor 1.2 8V 3cm minder.

Nieuwe dempers rondom gemonteerd.
Nieuwe topmount rubbers
Nieuwe taatspot
Nieuwe stabilisatorstang rubbers.

Uitgedeukt rondom

  • 228.000 km

RTC openingsmeet

Alle kleine en grotere deukjes verwijderd. Ik herkende de auto niet meer terug, bijna 100% strak nu weer. Prachtig resultaat!

Motor- en versnellingsbakolie ververst

  • 235.000 km

Het was er weer tijd voor, verder niks te klagen. Geen stukjes metaal uit de versnellingsbak en keurig goud van kleur.

APK goedgekeurd

  • 238.500 km

Met complimenten van de keurmeester. Met vlag en wimpel geslaagd.

Banden zitten achter net op 2,4 mm....tijd om te oriënteren op nieuwe.

Olie verversd

  • 250.500 km

Regulier onderhoud, niks bijzonders te vermelden.

Van de zomer RS 16 inch wielen gekocht. Ondertussen zijn deze schadevrij en zonder banden.
Huidige banden lopen op hun einde maar vallen nog steeds niet tegen. 2 mm achter. 2,3 mm voor.

Nieuwe velgen, 16 inch RS en nieuwe banden

  • 255.450 km

Het werd hoog tijd maar wat staat dat goed.

Banden zijn 195/45R16 84V XL Hankook Ventus Prime 3 op de 16 inch Alium RS phase 2 velgen.

Zeer fijne en goede combinatie.

Olie verversd

  • 265.000 km

Wiellagers achter, olie ELF.

Enkele onderdelen liggen nog klaar en te wachten op montage.

Warmlopertje

  • 280.000 km

Afgelopen hittegolf nog 2 keer een warmloper gehad, zelfs na montage van de nieuwe fan dus.
Kan zijn dat de oude fan de zekering heeft meegenomen toen deze stuksloeg. Deze was kapot, vervangen en ineens blies de fan weer bij thuiskomst.

Dit weekend de KVS verversen zodat alles weer vers is. En dan nog een APK.......

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.