Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1994)

autoreview

Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1994)

Signalement

Uitvoering405 Break GRX D 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf443.000 km
KM-stand laatst543.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 405 Break 1.9 GRXd Galerie

  • 543.000 km

In juli 2008 werd het tijd voor een andere auto. Ik rijd 40.000 km per jaar en dus werd de Ford Fiesta op benzine te duur. Ik was eigenlijk op zoek naar een Ford Escort Clipper met een diesel, maar helaas leverde een uitgebreide zoektocht alleen rotte bakken op. Toen een maatje me wees op deze 405 ben ik toch maar eens gaan kijken. Bij een garage in Herkingen (in de buurt van Middelharnis) stond deze auto, een 405 Break 1.9 GRXd Galerie, te koop. Na een proefritje en een uitgebreid onderzoek onder de wagen, de koop gesloten. De wagen had toen 443.000 op de teller en had geen apk, maar was in prima staat.

Voor de apk 2008 moesten alleen 2 voorbanden worden vervangen en de rem rechtsachter gerepareerd. Daarna ging het een half jaar prima. Tot in februari 2009 bij 459.000 de koppakking lek raakte. Gelukkig een goede garage hier in de buurt, waar ik al een paar jaar kom. Voor € 720,- werd de koppakking vervangen en ik heb meteen de distributieriem, v-snaar, spanrol en de waterpomp ook maar laten doen.

In augustus 2009 moest de wagen weer voor de apk en dit leverde een waslijst aan gebreken op. De uitlaat was lek bij het spruitstuk (de zgn. hutspot), aandrijfhoes links lek, beide koplampen geen goed beeld en een barst in de voorruit. Toen dat allemaal gerepareerd was, gaf amper 2000 km later de koppeling ook nog de geest. Mazzel wel dat dat precies bij de garage voor de deur gebeurde. De koppelingsplaat bleek versleten, het druklager was gebroken en van de drukplaat waren verscheidene tanden afgebroken.

Inmiddels staat de teller op 495.000 km en ik rijd nog wel een tijdje door. Vorige maand winterbanden aangeschaft, de vijf ton gaan we halen en dan op naar het miljoen...

Update 01 februari 2010:
De 5 ton staat op de teller, voorlopig rijden we door. De olie is net ververst en verder gaat het prima. Ook met de bittere kou van de laatste maanden is het elke dag starten en lopen.

Update 23 februari 2010:
Vandaag de remkrachtverdeler achter moeten repareren. Kosten, behalve wat WD-40, niets.

Update 24 mei 2010:
Tellerstand is nu 511.000 km. Nog altijd geen bijzonderheden. De grote beurt komt volgende week en de remschijven en -blokken moeten worden vervangen.

Update 09 september 2011:
Inmiddels staat de auto stil. De brandstofpomp gaf de geest; de lagers liggen eruit en de pomp lekt diesel. En omdat er nu ook geen geld is, en ik ook geen tweedehands pomp wil, is er dus nu even geen auto. De tellerstand is blijven steken op 533.000.

Update 08 december 2012
De 405 is inmiddels verkocht. De brandstofpomp is gemaakt, en hij rijdt dus weer rond bij een nieuwe eigenaar.
Bij verkoop was de km-stand 543.000.
Mijn nieuwe wagen: Een Peugeot 106 Rallye.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.