Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 405 Break

Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1995)

autoreview

7
Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1995)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering405 Break GRX D 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf313.000 km
KM-stand laatst318.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 318.000 km
  • 13 januari 2008

Daar staat ie dan! Na de meest uiteenlopende auto modellen gehad te hebben ben ik sinds januari 2008 eigenaar van een bordeauxrode Peugeot 405 Break diesel. Voor een klein bedrag de mijne geworden. Tsja, wat moet je verwachten voor een paar stuivers? Dit niet in ieder geval! Zeer comfortabele stoelen, electrische ramen, een electrisch schuif/kanteldak, een bak ruimte en een heerlijk snorrend motortje.

Als je je laat zakken in de heerlijk zacht zittende stoelen kijk je uit op een net dashboard wat voor die tijd uit mooie materialen bestaat. Toerenteller, km-teller, temperatuurmeter en brandstofmeter recht voor je neus. Op de middenconsole zit de bediening van de achterruitverwarming, achtermistlicht, alarmlichten en de verwarming. Daaronder, achter een geinig klepje, de autoradio. Op de achterbank, en ook voorin, is weinig reden tot klagen wat betreft de been en hoofdruimte. Ik heb nog nooit klachten gehoord in iedergeval. Al met al een net interieur waar weinig mis mee is.

Op het moment dat je de sleutel, na het voorgloeien, omdraait komt de motor schuddend en wel tot leven. Zeker bij koude motor loopt het beestje een beetje chagrijnig. Eenmaal warm klinkt de motor beschaafd. Tot 120km/u hoor je de motor nauwelijks. Het stuurgedrag is licht, direct en voorspelbaar, maar zeker niet gevoelloos. Het veercomfort is “Frans” comfortabel. Hierdoor helt de auto in snel genomen bochten flink over. Toch kan je met een flinke snelheid bochten nemen zonder dat het gevaarlijk begint te worden. Bij een abrupte uitwijkactie op hoge snelheid breekt de achterkant uit, maar een “normale” bestuurder zal dit nooit, tot bijna nooit ervaren. Zoals eerder gezegd is het veercomfort op zijn Frans. Hierdoor heb je wel de mogelijkheid om lekker over drempels te knallen. Korte oneffenheden in het wegdek worden wel met een klap doorgegeven. Eigenlijk is een auto als deze gemaakt voor de lange afstand. De snelweg op en relaxed cruisend richting Zuid Italië. Deze 405 is tevens voorzien van een trekhaak en met een maximum aanhangwagen gewicht van 1200kg kan je een flinke kar trekken. Dat doet de auto zonder morren, maar er is geen trekkracht over. Boven de 80km/u gebeurt er niet veel meer.

De kofferbak is ook het vernoemen waard. Hier kan je een flinke verhuizing mee doen. Met de banken plat kreeg ik er 19(!) verhuisdozen in! Ook pakken laminaat, fietsen, tafels, kasten, planten, zakken tuinaarde, gereedschap, banken, complete band uitrusting e.d. slikt de auto met gemak. Ook met de banken opgeklapt heb je meer dan genoeg ruimte. Dus met 4 of 5 man een weekje weg is geen enkel probleem.

Het exterieur is voor een auto uit 1995 nog best fraai te noemen. Mooie strakke lijnen, en een hoekige vorm zijn wel de kenmerken van de 405. De auto is dezer dagen wel een beetje gedateerd maar om nou te zeggen dat het een oude verschijning is…. Het is best een flinke auto qua buitenmaten, maar toch past de auto op elk parkeerplekje. Omdat de auto inmiddels 315000km heeft gereden is er aan de buitenkant wel te zien dat het leven op de weg niet zonder slag of stoot gaat. Diverse deuken, krassen en butsen zitten verspreid over de rode bolide. Ik geef er niet om! Zodra ik instap zie ik het niet, en de auto doet het er niet minder door.

De geschiedenis van deze auto begon dus in april 1995. Als ex-showroom/proefritmodel stond er ongeveer 9000km op de teller toen mijn overbuurman hem kocht van de officiële Peugeot dealer. De prijs weet ik niet, en is ook niet zo belangrijk. De buurman heeft de auto tot januari 2008 in bezit gehad en heeft er 294000km mee gereden. Voornamelijk snelweg. Daarna werd deze bak van mij en ik heb er inmiddels 12000km gereden in 8 maanden. Zonder problemen. De auto is tot zijn 12de levensjaar dealeronderhouden en daarna door een onafhankelijk autobedrijf. Alle rekeningen zijn nog aanwezig en zelfs het originele onderhoudsboekje zit vol met stempels. Nee, dit kan geen miskoop zijn.

Het verbruik is bij een stevige rijstijl ongeveer 1 op 17, maar met veel snelweg en rustig aan moet de 1 op 19 a 20 haalbaar zijn denk ik. De actieradius is bij mij ongeveer 1000km. En dat is alleen woon/werkverkeer.

-UPDATE: 08-12-2008

De Peus hobbelt nog steeds vrolijk door. Af en toe piept de distributieriem even, maar de garage zegt dat de auto zeker de winter nog wel door komt. Daarna ga ik denk ik maar even wat grotere klussen aanpakken. Distributieriem, nieuwe gloeibougies, en een grote beurt. Tenzij ik een ander leuk autotje tegen kom natuurlijk. De auto moet geen bodemloze put worden.
Km-stand is inmiddels 318000km.

-UPDATE: 01-01-2009

Allereerst iedereen een super 2009! En tsja, het onvermijdelijke is gebeurt, ik heb een andere auto gekocht! Aangezien de brandstofprijzen weer redelijk normaal zijn, en de wegenbelasting voor een particulier belachelijk hoog is, heb ik toch besloten om de Peus weg te doen. € 212,- per 3 maanden is toch wel erg veel geld. Ook zitten er, op de lange termijn, wel wat reparaties aan te komen. Dus toen ik "toevallig" tegen een Ferrari rode VW Polo 1.4 aanliep, was de keus snel gemaakt. Dus....

mijn verhaal over de Peus eindigt hier. Zal hem niet snel vergeten vanwege zijn betrouwbaarheid, veelzijdigheid, het comfort, en het heerlijk snorrende dieseltje.

PROBLEMEN

  • 318.000 km
  • 13 januari 2008

-De electrische raambediening weigert aan de rechterkant. Even nakijken/vervangen (nog niks aan gedaan).

-Diverse dashboardlampjes doen het soms wel, soms niet (klap op dashboard werkt wel).

-De richtingaanwijzer tikt in de neutraalstan. (knipperlicht knippert niet). Even nieuwe inzetten (inmiddels verdwenen, na een doodsklap op de knipperlichtkap).

-Centrale deurvergrendeling sluit niet meer, opent nog wel. Dus iedere keer bij afsluiten alle deuren apart op slot doen.

- Er rammelt iets in de motorruimte als ik gas loslaat (bleek kapje, weggesloopt).

Verder heeft de auto aantoonbaar onderhoud gehad. Elk jaar een kleine, en een grote beurt.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Peugeot 405? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 405
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 405 specificaties
  • Peugeot 405 occasions
  • Peugeot 405 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 405 tests
  • Peugeot 405 gebruikersreviews
  • Peugeot 405 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Peugeot 405 reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GR 2.0i (1994)

    Peugeot 405 Break GR 2.0i (1994)

    4
    • 16 februari 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break SRX DT 1.9 (1995)

    Peugeot 405 Break SRX DT 1.9 (1995)

    7
    • 29 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1994)

    Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1994)

    16
    • 13 december 2009
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GLX 1.6i (1995)

    Peugeot 405 Break GLX 1.6i (1995)

    2
    • 6 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GRD 1.9 (1993)

    Peugeot 405 Break GRD 1.9 (1993)

    2
    • 1 oktober 2008
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GRD 1.9 (1992)

    Peugeot 405 Break GRD 1.9 (1992)

    • 21 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1995)

    Peugeot 405 Break GRX D 1.9 (1995)

    7
    • 13 januari 2008
meer reviews
Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

60

We moeten uitkijken dat het geen standaardriedeltje wordt. Maar pas op voor de THP-motor in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot 405 (1995) - Liefhebber gezocht

    Peugeot 405 (1995) - Liefhebber gezocht

    54
    • 9 december 2021
  • Nieuws
    Peugeot 405 Break – In het Wild

    Peugeot 405 Break – In het Wild

    38
    • 21 juli 2021
  • PREMIUM
    Test: Peugeot 508 PSE vs. Peugeot 405 T16

    Test: Peugeot 508 PSE vs. Peugeot 405 T16

    • 25 mei 2021
  • Nieuws
    Peugeot 405 - Facelift Friday

    Peugeot 405 - Facelift Friday

    52
    • 21 mei 2021
  • Nieuws
    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude Doos

    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude...

    35
    • 14 april 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 GL 1.6i (1990)

    Peugeot 405 GL 1.6i (1990)

    11
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 405 Break GR 2.0i (1994)

    Peugeot 405 Break GR 2.0i (1994)

    4
    • 16 februari 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    • 19 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden