Peugeot 404 (1965)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 404 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1965 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
ERVARINGEN
- 80.000 km
De eerste auto die ik ooit kocht. Direkt maar goed gedaan, en het zal ook de laatste zijn die ik ooit weg doe.
Het rijden met een 40 jaar oude auto is natuurlijk wel iets anders dan met een moderne auto. Vooral de koude start blijft een worsteling, lang starten voordat er benzine komt en dan rustig aan met genoeg choke totdat de motor een beetje opwarmt.
Langzame en onoverzichtelijke bochten zijn dan ook altijd leuk, je moet eigenlijk terugschakelen naar de 1 omdat hij in de 2 niet goed oppakt, maar de 1 is niet gesynchroniseerd, dus wil je liever niet terugschakelen. Dan de koppeling maar een beetje misbruiken.
Peugeot was in de jaren 60 goed bezig met bekrachtiging op de trommelremmen. Door de hydrovac kun je zonder problemen (...) 4 strepen op de weg zetten.
Het bochtengedrag is natuurlijk erg ouderwets, maar het veergedrag is geweldig. Beter dan menig moderne (duitse) auto.
Ik heb een aftermarket vloerversnelling in de auto. Dat maakt de auto wel iets specialer, maar stuurversnelling is natuurlijk veel leuker.
PROBLEMEN
- 80.000 km
- Doorgeroeste bodemplaat
- Roest bij de koplampen
- Twee accu’s vervangen
- Startmotor vervangen
- Klapband (gelukkig de slechtste)
- Oliedrukschakelaar
- Overijverige RDW APK-keurmeester
- ... nog veel meer want een oude auto heeft echt veel onderhoud nodig.
En hij lekt altijd olie uit alles waar olie in zit.
Nieuwe motor
- 85.000 km
Helaas, de (toch al niet originele) motor is in de soep gedraaid. Na een initiele reparatie van de koppakking bleek het probleem toch dieper te zitten. Algehele lagerslijtage.
De oplossing werd aangedragen door er een 2 liter XN1 504-motor in te bouwen. Het onderblok is hetzelfde, dus dat bouwt makkelijk in, alleen het vliegwiel is anders. Exacte specificaties zijn mij een beetje onduidelijk, maar er zit een tweetraps carburateur op en volgens mij kom je dan op 96 pk uit.
Wat. Een. Genot. Zo oneindig soepel als deze motor is. Waar het met de vorige motor duidelijk plannen was als je eens een langzamere auto op de provinciale weg wilde inhalen is het nu "gas erop en gaan". De eerdere opmerking over langzame bochten en terugschakelen naar de 1? Overbodig, want de 1e versnelling is nu overbodig. De 3e in feite ook, want met warme motor rij je 40 km/h in de 4e versnelling. Optrekken bij een verkeerslicht is dus: 2e versnelling - 4e versnelling. Scheelt ook weer wat hakerig schakelwerk op de versnellingsbak en je verrast er altijd mensen mee die denken sneller weg te zijn maar niet in de 1e versnelling doortrekken.
En het verbruik is er ook op vooruit gegaan. Waar ik eerst 1:9,5 reed kom ik nu op 1:11. Er zit zoveel vermogen in dat ik de tweede trap van de carburateur vrijwel nooit gebruik. Je voelt een duidelijk drukpunt in het gaspedaal, en verder gaat hij bij normaal rijden niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.