Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI (2000)

Peugeot 306 Break

Uitvoering306 Break XT 2.0 HDI
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000

Destijds in 1999 heb ik deze auto gekozen omdat hij lekker zit en lekker rijdt.
Omdat er toen op de HDI motor ruim zes maanden levertijd zat heb ik de auto pas in 2000 in ontvangst kunnen nemen.

Wat ik toen vond, vind ik nog steeds, hij zit prima en rijdt lekker.
Een hele overgang van een Peugeot 205 D.
Deze HDI past de Peugeot 3006 break prima, lekker veel trekkracht, stil en een mooie topsnelheid. Wel merk ik dat er geen grote mensen achter mij moeten gaan zitten als ik de bestuurders stoel in de achterste stand heb staan. dan wordt het wat krap.

Ter verhoging van het comfort heb in de geregelde airco genomen, geen spijt, zomer en winter staat de instelling op 22gr en de rest gaat vanzelf. na 10.000km heb ik besloten tot het achteraf inbouwen van een crouse control (kon niet af fabriek) Top. wat is dat relaxed en weinig bonnen en een zuinig verbruik. (kosten 700euro)

Ook heb ik een mooie stereo in laten bouwen met versterker en goede boxen in de deuren op de originele plaatsen (wel 16cm ipv de standaard 13cm volgens het boekje) tip, je deuren dempen, dan trillen ze niet zo en het geeft een mooier geluid.

Ik heb de auto nu sinds 2000 in bezit en dat komt omdat hij mij en ook mijn vrouw prima bevalt. Beurt ritme is 20 klein, 40 klein en 60 groot. Ik slijt per 60.000km voorbanden en per 120.000km achterbanden. Heb bij 160.000km keurig de distributie riem vervangen en de waterpomp (50euro extra)
bij iedere grote beurt het luchtfilter vervangen.

Toen las ik een artikel over chiptunnen in de autoweek. voorjaar 2005.
De gok gewaagt en het vermogen laten opschroeven van 90pk naar 115pk en koppel van 200nm naar 265nm. wel zenuwachtig, gaat het niet harder slijten, kom ik wel door de roetmeting enz.... Nu bijna twee jaar later weet ik het zeker de volgende diesel weer. Wat is dat een vooruitgang!! Veel meer trekkracht, beter oppakken bij lagere toeren en zuiniger. Ongeveer 100km meer uit een tank. Nu rij ik bijna 1000km voor het lampje gaat branden. Ook in de vakantie prima prestaties, vier volwassenen kofferbak vol dozen wijn uit frakrijk, dakkoffer vol kleding, de airco lekker koud, buiten 35gr en 140kmh op de kruis, geen probleem.

Update 24-09-2007: Zoals gevraagd; ik heb de chip tunning laten uitvoeren bij ziptunning, net als de redactie van autoweek.

Bij 185.000km de tussendemper vervangen. brak door op een raar geconstrueerde koppeling, zag er voor de rest nog mooi uit.
bij 190.000km de voorremschijven vervangen (versleten)

Update 24-09-2007: ik heb de auto nu verkocht met compleet onderhoudsboekje en kopiën van alle garage onderhoudsbeurten. Ik heb nu een 307 SW gekocht.

Ja, helaas ook ik heb enkele dure rekeningen en overmatige slijtage gehad.
Lampjes. Deze auto lust lampjes, net als mijn 205, maar sinds ik H7 lampen koop van philips die meer volt aan kunnen (zijn uiteraard iets duurder) hoef ik niet zo vaak meer onder de motor kap. Update 24-09-2007: Philips longerlife lampen ca 10. euro p stuk

Brandstof opvoerpomp defect bij ca 100.000 km keurig ben ik gratis weggesleept door mijn dealer, die daarna ook zonder kosten de pomp heeft vervangen.
Achter remschijven vervangen bij 160.000 km vanwege roest. (reactie dealer: vaker hard remmen) versleten waren ze nog niet.
Airco condensor na 6 jaar en 180.000km op de teller vervangen (dure grap) maar je moet wel want zonder airco kan je niet meer.
Eindelijk is peugeot met goede ruiterwisserbladen voor de 306 gekomen na 7 jaar, eindelijk. Dit was wel een ergernis. Bij een beetje wind en op de snelweg had je maar een matig wis resultaat.

Er zijn dus jaren dat je met een APK van 250 klaar bent, maar soms ook 1000 euro.