Peugeot 306 Break XT 1.4 (1999)

Zakelijke basis

Peugeot 306 Break XT 1.4 (1999)
We houden het zakelijk. We trakteren onszelf niet op een leuke wagen met een flinke motor en een ruime uitrusting, maar blijven aan de basis. Bijvoorbeeld met de kleinste Peugeot Break.

Met een leasebedrag van f 920 excl. BTW per maand zit je heus niet vast aan kleine hatchbacks of zo. Je kunt ook uitkomen bij een stationwagon, één treetje boven het basisniveau. We hebben het in dit geval over een Peugeot 306 Break XT 1.4 met een "winkelwaarde" van zo"n f 33.600. Valt ook wat voor te zeggen, een station is nog altijd "in" en je hebt niet alleen vijf deuren, maar nog eens extra laadruimte. Al komt de XT Break iets boven het "instapniveau" uit, hij wordt wel aangedreven door de minst krachtige motor uit het programma. De 306 Break 1.4, doet het met de 1360 cc krachtbron uit de magazijnen van de moedermaatschappij PSA. Die levert 75 pk vermogen, en "n koppel van 112 Nm. En al moet hij het stellen met een basismotor; de topsnelheid ligt toch hoog genoeg om ook op stukken Autobahn waar geen snelheidsbeperking geldt zonder mankeren mee te kunnen komen. Zijn topsnelheid bedraagt 165 km/h. Optrekken van nul naar honderd; geen wereldtijd natuurlijk. Peugeot geeft 15,3 s op voor de 306 Break. Van een wagen met een bescheiden motor, waarvan ook geen hoge prestaties worden verlangd, mag je verwachten dat het een matige drinker is. Volgens de officiële cijfers moet hij op een liter 14,5 kilometer ver kunnen komen. In de dagelijkse praktijk ging er wel wat meer benzine doorheen, maar met 1:13,1 nog best redelijk. Maar ja, het verbruik staat ook sterk onder invloed van de rijstijl. Dat geldt ook voor de geluidsproductie, maar bij de constante snelheden waarbij wij meten (100 en 120) kwam het geluidsniveau bij ons uit op respectievelijk 69 en 71 decibel.

Stevigheid en souplesse

Nu we het toch over rijstijl hebben, hoe rijdt onze eenvoudige kleine middenklasser aan de basis van het programma? Franse wagens staan bekend om hun rijcomfort, en de 306 vormt geen uitzondering op die regel. Z"n vering en demping hebben een stevige afstemming, maar er zit toch genoeg souplesse in om ervoor te zorgen dat bestuurder en passagiers "schokvrij" over slechte bestrating vervoerd worden. De 306 stuurt goed en vrij direct en gaat lekker strak door de bocht. In principe heeft hij "n meesturende achteras en deze vertoont geen geen nerveuze trekjes. Schakelen? Geen serieuze klachten, maar een wonder van subtiliteit is de bak van de 306 nu ook weer niet.
Peugeot gaf de 306 best een vlotte koets: eigenlijk een grotere en modernere versie van de 205, die na een loopbaan waaraan maar geen einde leek te komen vorig jaar dan eindelijk is afgelost door de 206. Maar de 306 Break komt toch een beetje stijfjes over. Zoals ook andere fabrikanten transformeerde Peugeot de hatchback tot een stationwagon door er een stuk met een derde zijruit "aan te plakken". Dat kan prima uitpakken, maar bij de 306 is het resultaat niet spectaculair. Het interieur is natuurlijk - bijna - helemaal hetzelfde als in elke andere 306. We zien een wat hoekig en vlak uitgevallen combinatie van instrumentenpaneel en middenconsole. Je zou kunnen zeggen, wel rondingen van buiten maar niet van binnen. Het zitmeubilair v--r is voldoende ruim bemeten, maar dat mag je verwachten van een auto die komt uit het deel van Frankrijk dat tegen Duitsland aan leunt.
Een stratenboek, een anticondensdoekje, een rol pepermunt of drop, sigaretten misschien, een pakje koekjes, voor als het uren in de file staan hongerig maakt; wat neemt een mens al niet mee in de auto? En waar laat je het? De Peugeot 306 krijgt flinke kaartenvakken mee. En er is ook plaats voor kleinigheden in de middenconsole en in de buurt van de handrem.
De Break biedt ook de achterpassagiers voldoende ruimte, ook de instap door de eigen portieren is goed. Koffers, tassen, dozen, kratjes, die moeten natuurlijk ook mee kunnen. Een stationwagon neem je, omdat je wel wat extra bagageruimte denkt te kunnen gebruiken, en de 306 Break stelt je niet teleur. Hij heeft ook nog eens een lage tildrempel, zodat je zware stukken makkelijk naar binnen kunt schuiven. Met een handig spannet, houd je kleine voorwerpen op hun plaats. Overigens kan er wel veel in, zolang het maar geen zware spullen zijn.

Signalement

Merk Peugeot
Model 306 Break XT 1.4
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.155

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 111 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.344 mm / 1.680 mm / 1.407 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.040 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd 1.000 kg
Banden185/65TR14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 15,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 19,2 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km