Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI (1999)

autoreview

Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI (1999)

Signalement

Uitvoering306 Break XT 2.0 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst580.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 220.000 km

In maart 2007 stond deze 306 te koop bij een handelaar voor €5000-,. Ik had niets in te ruilen en na wat onderhandelen ging de verkoper uiteindelijk akkoord met €4200-,.

Mijn eerste indruk was dat deze compacte middenklasser niet kon tippen aan het rijgedrag van hogere middenklasser en de auto voelde in het begin inderdaad ook wat nerveus aan. Het comfortabele en relaxe getour, zoals tot dan toe, in mijn beleving alleen maar in een hogere middenklasser mogelijk was, zou wel een gemis worden maar er brak ook een andere tijd aan; een tijd van loonmatiging, loonbevriezing en de eerste signalen van een mondiale economische crisis waren in zicht..Dus een stapje terug doen was wel zo verantwoord...

In ieder geval, wat mij als eerste opviel aan deze 306 was het onderstel. Drempels die ik tot dan toe met maximaal 60km/h kon nemen, omdat ik anders uit de bestuurdersstoel werd gelanceerd en met m'n hoofd tegen het dak aankwam, kon ik nu rustig met 90km/h nemen. Wie zal verwachten dat een auto met zulke zachte vering zich als een dweil zal gedragen in het bochtenwerk komt bedrogen uit, want de auto rijdt als op rails. Stuurcommando's worden direct opgevolgd en dit zorgt voor een optimale koersstabiliteit. Haakse bochten kun je rustig in de derde versnelling nemen. Doordat de motor ook bij een laag toerental veel vermogen kan leveren, scheelt dat een hoop geschakel. Het nerveuze karakter, zoals ik die tijdens mijn eerste proefrit had ervaren, ontpopte zich steeds meer als een dynamische eigenschap.

Ook was ik positief verrast door het hoge bestuurderscomfort. Lange ritten zijn absoluut geen probleem. De verstelbare lendensteun werkt goed. De stoelen zitten lekker; niet te hard, niet te zacht, hoewel voor bestuurders met grote lichaamslengtes, de zitting wel aan de korte kant is.


Kwalitatief is er wel het e.e.a op te merken.
-Als eerste is de achterasconstructie een probleem bij dit type auto. Deze is ontworpen om comfort te bieden en niet om een autoleven lang mee te gaan. Kort nadat ik de auto kocht begon deze hevig te kraken en te piepen bij het inveren. Een as revisie was noodzakelijk; auto een week kwijt en kosten €500-,

Daarna een lange tijd zonder al te veel serieuze problemen mee rondgereden. Wel het noodzakelijk onderhoud laten doen, zoals distributieriem vervanging, etc. Er zaten jaren tussen waarbij de APK €200-, kostte maar ook vaak hoger.

-Bij km stand 300.000 en 3 jaar later op vakantie in Hongarije komt er stoom uit de ventilatieopeningen en er vormt zich een plasje aan de kant van de bijrijder. Ook moet er regelmatig koelvloeistof worden bijgevuld, omdat het rode waarschuwingslampje begint te branden. ANWB gebeld en na een paar uur wachten door de Hongaarse wegenwacht afgesleept naar een garage. De monteur gaf aan dat de kachelradiator lek was en gaf me de keuze om deze te vervangen met 3 dagen reparatiedoorlooptijd en € 900-, aan kosten of twee koelslangen in het motorcompartiment door te snijden en deze aan elkaar te verbinden middels een buisje voor € 50-,. De laatste optie gaf echter geen mogelijkheid om nog op enigerlei wijze gebruik te maken van de kachel. Gekozen om de kachelradiator niet te vervangen maar de slangen door te verbinden, zodat het lekken zal stoppen. Na terugkomst in Nederland heb ik deze zelf vervangen. Het hele dashboard met alle toeters en bellen moet eruit om dit mogelijk te maken; een hele dag werk, maar de kosten vallen dan mee: €35-,

- km stand 350.000:
Auto start niet. ANWB erbij en na een half uurtje zoeken luidt de diagnose : "brandstof opvoerpomp defect". Auto laten wegslepen naar huis. Op internet een nieuw exemplaar gekocht er zelf ingezet. Kosten €180,


- km stand 375.000
Auto start weer niet. ANWB erbij en na een half uurtje zoeken luidt de diagnose : "multi relais defect". Na een tijdelijk lapmiddel van de wegenwachtmonteur door 12V van de verlichting af te tappen en deze aan de brandstofpomp te leggen, kon er weer gestart worden. Nader onderzoek thuis leverde op dat 2 pootjes van relais en de stekker waar deze opzit waren doorgebrand door een ontwerpfout. Doordat niet alle contacten van het relais waren bedraad, liep er een te hoge stroom over twee schakelcontacten i.p.v. deze over vier contacten te verdelen, waardoor op den duur het plastic in de stekker is weggesmolten, dit vervolgens heeft gezorgd voor een slechte verbinding, wat weer op zijn beurt vonkvorming tot gevolg heeft gehad, waardoor het zaakje uiteindelijk is doorbrand. Verkeerde zuinigheid dus van Peugeot.
Op de sloop een nieuwe volledig bedrade stekker gevonden + relais en zelf vervangen kosten €70-, incl. een nieuwe soldeerbout. ;)
Wat ik wel vreemd vond, was dat de stekker van de sloop wel volledig was bedraad. Vermoedelijk kwam deze uit een nieuwere auto, waarbij ze de bedrading hebben aangepast.

- Nu km stand 400.000
De 306 is technische nog steeds goed maar de wegligging en rechtuit-stabiliteit was beter . Vermoedelijk komt dit door de speling in de achteras, die weer is begonnen met kraken en piepen en voor de rest een kwestie van uitlijnen?
Daarnaast is de radiator een beetje lek en werken de fans van de motorkoeling niet. Deze werken eigenlijk al jaren niet maar de motor wordt eigenlijk bijna nooit warmer dan 70 graden. Zelfs in de file bij warm weer wordt pas na een uur filerijden de 90 graden bereikt. Om deze constant op 90 graden te houden moeten de ramen naar beneden en de verwarming aan. Ook is het dashboard een leuke kermis met al die brandende lampjes; motordiagnose lampje, af en toe het ABS lampje, airbag lampje..

Al met al valt de 306 HDI me 100% mee. Als je het type bent die zich druk maakt om waarschuwingslampjes die wel eens zonder reden aan en uit gaan, dan moet je zo'n auto laten staan maar als je zelf niet 2 linkerhanden hebt en veel auto voor weinig geld zoekt, dan is dit zeker een aanrader.


UPDATE km stand 410.000:

de voorbanden zijn vervangen en de voortrein gedraagt zich veel stabieler. De rechtuit- stabiliteit is weer zoals vanouds.

Binnenkort staat er een lange vakantierit op de planning en daarom wat onderdelen besteld en op een vrije zaterdagmiddag aan het sleutelen geweest:

* remblokken voor + achter,
* radiateur + koelvloeistof,
* olie + oliefilter,
* brandstoffilter,
* luchtfilter,
* Multiriem,
* ruitenwisserpompje vervangen
Eén ABS sensor gaf al een hele tijd een storing.Deze losgehaald en schoongemaakt.

Alles bij elkaar kosten € 210-, ;)

Ik vrees dat de achteras weer aan de buurt is, want deze kraakt weer. Binnenkort maar eens langs een Peugeot specialist om deze te laten beoordelen en het airbag lampje knippert continue nadat de stand van de bestuurdersstoel een keer iets te ruw is versteld. Waarschijnlijk een kabeltje losgetrokken onder de stoel.


UPDATE KM STAND 430:000

De achteras bleek inderdaad niet helemaal goed te zijn. Er zat heel iets speling op één wiel (draagarm) maar belangrijker was dat de spie op één toersiestaaf tbv de hoogteafstelling volledig was weggevreten . Het gevolg was dat de achterkant scheef stond. Het vervangen van een torsiestaaf zou wellicht voldoende zijn geweest om nog een ton mee te rijden maar het zekere voor het onzekere genomen en een compleet nieuwe as onder laten zetten voor € 500-,

De storing met de airbag is opgelost door de bestuurdersstoel los te halen en de stekkers van de airbag kabel weg te knippen en de draadjes gewoon aan elkaar te solderen. Blijkbaar was een stekkerverbinding gammel.

Binnenkort staat vervanging van de distributie op het programma. Nog even moed inzamelen want de planning is om dit zelf te doen. Het geeft toch een kick als zoiets waar de dealer een astronomisch bedrag voor vraagt, gewoon op een zaterdagmiddag in de achtertuin lukt. ;))

UPDATE KM STAND 450:000

distributieriem , looprol, spanrol, waterpomp, automatische spanner multiriem, excentrische spanrol, rechter motorsteun en de multiriem vervangen. Het is niet gelukt om dit alles in één middag te doen maar was er welgeteld anderhalve dag mee zoet.
Onderdelen kosten bij elkaar €175. Bewust niet voor het goedkoopste gegaan en voor een A-merk gekozen, desondanks positief verrast door erg lage onderdelenprijzen bij een Duitse online grossier.

Zowel de d-riem als de rollen en waterpomp zagen er na 150.000 km als nieuw uit. De rollen van de multiriem waren blijkbaar nog nooit vervangen, deze waren zo goed als op en maakten de laatste tijd een zagend/zingend geluid wat goed waarneembaar was bij stationair lopen.

op naar de 5 ton

een jaar later

  • 480.000 km

Een jaar later kan ik eigenlijk niets anders melden dan dat de auto steeds beter rijdt. Zou de 2.0 HDI net ingereden zijn? :)) Het lijkt alsof de auto beter versnelt tussen de 80 en 120 km/h. Misschien is het wel verbeelding :)

De auto werd afgekeurd omdat de handrem niet goed afgesteld was. Dat was het enige. Daarnaast zelf de achter remblokken en remolie preventief vervangen, olie vervangen en de airco installatie vernieuwd ( compressor, condensor en filter/droger) en een coolfan motor vervangen. Bij de bandenboer twee nieuwe banden op laten zetten.
Kosten bij elkaar voor onderhoud, apk en reparaties dit jaar € 520-, .
Kan het nog voordeliger? :)

hij rijdt nog steeds

  • 510.000 km

Ondertussen weer 30 duizend km erbij gereden. De keerring van de servopomp sloeg eruit met veel kabaal en je kon zien dat de pomp zijn lagers aan het opvreten was. Direct naar de sloop doorgereden en een 2de hands exemplaar opgehaald en vervangen € 50-, . gelijk dan maar ook nieuwe ATF olie erin € 10-, uurtje werk,
Voorbanden waren weer aan beurt €140-, Deze auto vreet voorbanden. Ondanks een ruistige rijstijl doe ik niet meer dan 30 duizend km op een set banden. Een paar weken later was het tijd voor de APK. De auto is direct goed gekeurd. Er was niets op aan te merken.
Voor € 260 aan onderhoud en reparaties gehad dus dit jaar. Nu weer verder :-))

Auto naar Afrika

  • 580.000 km

In de tussentijd de twee voorste draagarmen vervangen omdat de rubbers gaar waren. Er zat bijna een cm speling op de voorwielen :) . Dat verklaarde ook de voorbanden die steeds schots en scheef waren afgesleten. Het probleem met een oude auto is, dat je als bestuurder als het ware ' mee slijt ' met de auto en alle gebreken als normaal gaat ervaren. Toen ik dacht dat de 306 er weer tegenaan kon, bleek dat de achteras weer was doorgezakt en de midden- en einddemper doorgeroest waren.
De achterbanden sleten aan de binnenkant omdat de achterwielen behoorlijk in positieve camber stonden. Dit keer overigens geen last gehad van kraken of piepen, vandaar dat het me pas is gaan opvallen toen een achterwiel begon te schuren aan binnenzijde wielkast.

Dit zou achteras nummer 3 gaan worden in 12 jaar tijd maar ik had geen zin meer in om € 500 te gaan investeren in een gereviseerde achteras en nog eens een kleine € 200 in uitlaatdelen.
Ook het relais van de blower werd erg warm en brandde de laatste tijd elke keer door. Ding kost 5 euro op de sloop en vervanging stelt geen zak voor maar leverde wel brandgevaarlijke situaties op, omdat het plastic erom heen en de kabel isolatie was gaan smelten.

De 306 is op transport gezet naar Afrika voor een derde leven. Na 12 jaar en 400 duizend km in deze auto te hebben gereden, het onderhoud en reparaties grotendeels zelf uitgevoerd te hebben, vat ik mijn conclusie als volgt samen:

Pluspunten:
- de DW10TD van PSA is een zeer solide en soepele motor. Hogedrukpomp en verstuivers waren nog origineel. In al die jaren geen enkel motorisch probleem of iets met versnellingsbak of koppeling gehad.
- de 306 is erg comfortabel voor een auto uit het c- segment.
- de achterbak is erg ruim en de vlakke laadvloer maakt het erg praktisch.
- auto roest niet.
- onderdelen volop verkrijgbaar en aftermarket/oem heel goedkoop in verhouding tot origineel PSA.

Nadelen :

- de toegepaste torsie as constructie is van belabberde kwaliteit. Revisie / vervanging is duur.
- veel elektrische problemen, doorbrandende relais, onverklaarbare warmte ontwikkeling in allerlei elektrische stekkers wat het een brand gevaarlijke auto maakt.

Dat was het dan. De opvolger is een Alfa 159 2.0(170 pk) JTDm Distinctive uit 2011 geworden. Ook hiervan zal ik een uitgebreide review op Autoweek plaatsen.

0,0
  • Betrouwbaarheid
    0
  • Prestaties
    0
  • Comfort
    0
  • Kosten
    0
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens