Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 257.000 km |
ERVARINGEN
- 257.000 km
In maart 2006 aangeschaft,
Na een peug.406 1.8 8v op LPG te hebben gereden, was deze motor een hele verademing. 90 PK een koppel van 205nm dit rijd stukken beter dan LPG. En je hoeft niet terug te schakkelen bij inhalen.
Auto zelf rijd goed, comfortabel en voor de vakantie genoeg ruimte, (met zn 2en). Zoals mijn andere review, de peugeot 406, was het budget bij aanschaf niet hoog.
In april 2007 heb ik de auto laten chiptunen, vermogen is nu ongeveer 110/115 pk en koppel is ongeveer van 205 naar 260 gegaan. Hier heb ik geen moment spijt van gehad.
Door de hoge kilometerstand heb ik wel al aardig wat moeten vervangen. Ook heb ik lekkages gehad. Bij het dakje, kit na 7 jaar gewoon niet goed meer. Sinds deze week (week 4 2008) lekkage komt binnen onderaan de voordeuren, rubbers zaten vol met water waardoor er een plas bij de voeten is ontstaan.
Raammechanisme ging wel omlaag niet meer omhoog, sta je dan in de winter, achteraf bleek dit een kabelbreuk te zijn. Verder het vaak branden van het lampje van de side airbags, even rommelen met stekkertje en weer opgelost. Het branden van motormanagement lampje, vaak en moeilijk uit te lezen.
Door dit soort dingen en toch wel hoge onderhoudskosten is mijn vertrouwen in peugeot helaas zover gedaald dat ik niet zo gauw weer voor peugeot zou kiezen. Je hebt veel waar voor een relatieve lage aanschafprijs maar al die kleine dingen gaan erg irriteren.
PROBLEMEN
- 257.000 km
22/09/06 (km: 218.567)
- uitlaat gelast
20/10/06 (km: 223.252)
- waterpomp lekkage, dus vervangen
- distributieriem
- storing uitlezen motormanagment (blijkt gloeibougies te zijn)
31/10/06 (km:224.036
- gloeibougies vervangen
27/02/07 (km: 230.190)
- APK
- Remblokken en remschijven
- Remslangen links en rechtsvoor
- raammechaniek rechtsvoor vervangen.
23/10/07 (km: 246.792)
- achterdemper en middenstuk
29/11/07 (km: 248.500)
- Katalysator
13/12/07 (km: 249.919)
- waterlekkage
- kleine beurt
- voorwiellager
- accu vervangen
Om de kosten enigszins te beperken doe ik vanaf het begin samen met een zwager de onderhoudsbeurten zelf. Vandaar dat deze niet voorkomt op het overzicht van de onderhoudskosten, alleen 13-12-07 laten doen.
29-02-2008 (km: 254.500)
Nieuwe APK, zonder problemen goedgekeurd. De lekkage van regenwater is niet meer geweest dus we laten het voorlopig maar zo. Hopelijk nog een tijdje vooruit.
19-04-2008 (km: 257.000)
Geen bijzonderheden, begin het merk toch meer te vertrouwen. Rijden bevalt me verder goed en eigenlijk heeft ie mij nooit in de steek gelaten, alleen dan 1 keer, de accu. Hierdoor zet ik de betrouwbaarheid op voldoende.
07-08-2008 (263.000)
Inmiddels heb ik de auto ingeruild voor een VW Passat Variant TDI uit 2003. Ik kreeg een goede inruilprijs voor de Peug. En het is met een kleine toch weer even makkelijker om de kinderwagen en maxicosi kwijt te kunnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.