Peugeot 306 Break XT 1.6 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 88.600 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 21 september 2006 zijn wij in het bezit van deze auto. Deze hebben wij gekocht bij Peugeotdealer Van Hunnik in Veenendaal(zie ook mijn dealer-review). De reden waarom wij deze auto hebben aangeschaft is dat het model ons erg aansprak, de beschikbare ruimte (riante kofferruimte) en de uitrusting die zeer luxueus genoemd mag worden door o.a. 4x airbag, climate-control, radio-cd met stuurbediening, lichtmetalen velgen, regensensor op de ruitenwissers, enz. enz. Na een proefrit wisten we zeker dat dit de auto was die we zochten. Alles werkt zoals je denkt dat het werkt en het interieur straalt een zekere warmte en huiselijkheid uit met zijn mooie materialen en bekledingen. Daarnaast voelt de bediening van o.a. koppeling, remmen en versnellingsbak zeer degelijk aan en is de auto heerlijk stil op snelheid; windgeruis, kraakjes en rammeltjes zijn niet te bespeuren. Het algehele comfort van deze auto mag best hoog genoemd worden. De auto voelt, ondanks zijn 6 jaren en bijna 90.000 km gewoon nog als nieuw. Dit hele pakket moet toch garant staan voor nog zeer veel zorgeloze kilometers! Met zekere regelmaat zal ik deze review updaten.
Update 09-10-2006
De eerste 2.000 km’s zijn inmiddels verreden met onze Peugeot 306. De auto bevalt uitstekend. De auto kan goed meekomen met het verkeer; hij is voldoende soepel en protesteert nauwelijks bij lage toeren. Voor het sportievere werk dient hij echter wel behoorlijk op toeren gehouden te worden. Met name het comfort, brandstofverbruik en de riante kofferruimte vallen in positieve zin te melden. Het gemiddelde brandstofverbruik is vrij gunstig te noemen; met ongeveer 85% snelwegritten en een gemiddelde snelheid tussen 110-120 km/u is het verbruik tot op heden 1 op 15,4. Ter vergelijking met mijn vorige Opel Corsa 1.4i komt hij slechts een halve kilometer minder ver op een liter euro loodvrij en dat terwijl de Peugeot 306 toch ruim 300 kg zwaarder is en bij een snelheid van 120 km/u zo’n 300 tpm meer draait dan de Opel Corsa.
Update 01-11-2006
Inmiddels al ruim 4500 km’s gereden en auto bevalt nog steeds uitermate goed. Wel zijn er een paar puntjes (zie problemen) naar voren gekomen en hiervoor hebbben wij de auto bij Van Hunnik ter controle/reparatie aangeboden. Alle punten zijn netjes en onder garantie verholpen en een leenauto stond netjes voor mij klaar.
Update 01-12-2006
De auto is vandaag weer terug naar garage Van Hunnik geweest i.v.m. benzinestank en lekkage na het tanken. Het probleem is nu na reparatie/vervanging van de vulpijp wel verholpen. Garage Van Hunnik heeft ter controle de auto afgetankt en conform afspraak kreeg ik de brandstofrekening twee weken later thuis gestuurd. Wederom heb ik vandaag weer netjes een leenauto meegekregen. Verder bevalt de auto na ruim 7.000 km nog steeds naar volle tevredenheid. Olieverbruik is nog steeds niet aan de orde en het brandstofverbruik is iets gestegen naar ruim 1 op 14. Wellicht kan de afgelopen brandstoflekkage wat nadelige invloed hebben gehad op het verbruik.
Update 28 februari 2007
Ik heb de auto nu inmiddels vijf maanden in mijn bezit en ben inmiddels ruim 16.000 km met de 306 onderweg en nog steeds tot volle tevredenheid. Wel hoor ik af en toe bij stationair lopen een wat zagend geluid wat links van het kleppendeksel of de cilinderkop vandaan lijkt te komen. Ben helaas geen techneut dus zal ik eerdaags evens langs mijn dealer rijden om het te laten beoordelen. Zouden het wellicht de riemen/V-snaren kunnen zijn? Weet iemand dit? Verder nog steeds geen druppel olie bij hoeven te vullen en het gemiddelde brandstofverbruik is nu 1 op 14,1. Ben sinds vandaag overgestapt op BP 98 Ultimate i.p.v. de normale euro loodvrij. Dit mede op advies van de pomphouder en in het verleden ook de verkoper. De auto moet hierdoor betere prestaties leveren en het verbruik moet gunstiger uit gaan vallen. Elke tankbeurt wordt geregistreerd dus ik zal binnenkort verslag doen v.w.b. het verbruik. Hij moet wel een behoorlijk stukje zuiniger worden want de meerprijs van 9 ct/liter is vrij fors te noemen. Heeft iemand wellicht goede of slechte ervaringen met deze brandstof? Ik hoor het graag.
Update 09 mei 2007 - 112.000 km.
Eigenlijk valt er op dit moment weinig nieuws te melden. De auto blijft het fantastisch doen en het zagende geluid lijkt nu minder voor te komen. De auto heeft over 6000 km zijn onderhoudsbeurt nodig dus ik zal het mijn dealer voorleggen. Inmiddels ben ik zo’n 7000 km onderweg op BP Ultimate 98 en het lijkt zijn vruchten af te gaan werpen. Over de eerste 5000 km was het verbruik een fractie minder maar daarna is er toch een duidelijk mindere consumptie van het kostbare vocht merkbaar. Over de laatste vier tankbeuren schommelt het verbruik tussen de 1 op 15,3 en 15,9. Globaal kom ik op elke liter Ultimate 98 toch ongeveer anderhalve kilometer verder. Of de prestaties ook beter zijn kan ik moeilijk beoordelen daar de auto niet echt sportief bereden wordt. Wel valt mij op dat bij constante snelheden tijdens gunstige omstandigheden de auto bij constante snelheden minder geluid produceert. Qua kosten lijkt de meerprijs dus aardig gecompenseerd te worden door het lagere verbruik. Laat verder ’de winst’ dan maar toekomen aan een schonere motor (volgens BP en TNO) en de lagere milieubelasting. Verder heb ik tot nu toe nog steeds geen olie bij hoeven vullen.
Update 23 juli 2007
Helaas, op 6 juli 2007 is er na 30.000 kilometers een einde gekomen aan mijn relatie met onze zeer trouwe 306. Brandstofprijzen en kilometrage in aanmerking genomen heeft me doen besluiten om vroegtijdig afscheid te nemen en de 306 in te ruilen voor een diesel. Een drietal auto’s stonden op mijn verlanglijstje; een Skoda Octavia Combi TDI, een Peugeot 406 Break HDI of een Citroën C5 Break HDI worden. De laatste is het geworden met een 2.0 90pk HDI-motor, in Différence-uitvoering en uit 2003. Het heerlijke (zit- en veer)comfort, de luxe standaarduitrusting en ruimte hebben de doorslag gegeven. Via mijn C5-review houd ik jullie op de hoogte. Ik hoop er in ieder geval minimaal zoveel rijplezier aan te beleven als met de 306.
PROBLEMEN
Update 28 september 2006 en 89.800 km.
Vanmorgen viel de auto helemaal stil na de eerste startpoging. Dealer Van Hunnik te Veenendaal gebeld en zijn gaven gelijk al aan dat de accu er zeer waarschijnlijk de brui aan had gegeven. Deze werd dezelfde ochtend keurig onder garantie vervangen en het was gelijk weer starten - lopen.
Update 01 november 2006 - 93.200 km.
Vandaag is de auto naar de dealer geweest voor een paar puntjes:
- De auto trok naar links en daardoor was ook de linker voorband scheef afgesleten
- Na het tanken ontstond een benzinelucht in de auto
- De airco maakte wat rauw geluid en koelde niet perfect
- De koplampen dienden afgesteld te worden.
- De wielkuip rechtsvoor ontbrak.
Na de auto weer opgehaald te hebben bleek hij weer keurig te sporen, was de wielkuip gemonteerd en is de airco afgevuld. Verder is er een dop gemonteerd bij de brandstofvulpijp en zijn er ook twee nieuwe Michelin voorbanden gemonteerd. Dit alles is keurig onder garantie uitgevoerd en ik ben zeer tevreden over de afhanding hiervan.
Update 01 december 2006
Vandaag is de auto weer terug geweest naar de garage. Ondanks dat er een dop was gemonteerd bij de vulpijp en een modificatie was aangebracht bij het ontluchtingssysteem van de brandstoftank bleef er een benzinelucht in de auto hangen; met name in de kofferbak. Ook begon er ineens benzine te lekken nadat de auto volgetankt werd. Na een grondige inspectie bleek er een lekkage te zitten bij de vulpijp van de brandstoftank. Garage Van Hunnik heeft dit probleem onder garantie verholpen. Nadat de auto is afgetankt heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Ook is de benzinelucht uit de auto verdwenen.
Update 23 juli 2007
Na 01 december 2006 hebben zich geen problemen meer voorgedaan. De auto heeft het prima gedaan!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.