Peugeot 306 Break XR 1.4 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XR 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik was eerst op zoek naar auto in een lagere prijsklasse , maar keer op keer liep ik tegen de ellende aan van een ander en besloot het budget opteschroeven .
Wegens sterfgeval konden wij deze 306 overnemen , had in in bijna 6 jaar maar slechts 30000 km gereden. Keerzijde van het verhaal is dat opa zeer slecht kon inparkeren met als gevolg diverse schades o.a op de voor en op de achter bumper en ook op het linker voorscherm, ook wassen was niet aan hem besteed op diverse plekken zit het weer in het lak ( vooral op het dat ).
Dus na aankoop zeer grondig gewassen ( keer of 6 ) de drap en het groen kwam van de 306 af viel alleen niet zo op om dat hij ook van groen van kleur is . Daarna verwent met diverse stappenplan van Meguairs en hij zag er een stuk beter uit en blonk weer in het zonnetje en ook het weer in het lak viel gelijk een stuk minderop.
Qua auto is hij perfect voor ons en de 2 kinderen , ruim genoeg , zuinig zowel als benzine verbruik maar ook wegenbelasting en verzekering .
Wat ik echt minpunt vindt van deze 306 (maar algeheel bekend probleem bij dit model)dat hij echt zeer slecht laat schakelen en vooral met koude motor waardoor opa hem niet met beleid heeft geschakeld en de synchromesh van de 2e versnellling niet meer 100% werkt en je dus hoorbaar de 2e versnelling erinlegt. Erg jammer dat merk zeer goede dieselmotoren kan bouwen maar niet in staat is een deugdelijke versnellingbak kan produceren.
Voor de rest een goedsturende station , moet ook kijken naar de prijs voor ruim 14000 euro nieuw in 2000 zijn er weinig merken die zo,n auto neerzetten voor dat geld en daarom goedkoop in aanschaf tweedehands en gebruik.
+ aanschafprijs in verhouding tot voertuig ,waar voor je geld !
+ ruime en goedsturende station
+ zuinig 1 op 15
- zeer slecht schakelen
- viel mij op dat zeker de laatste lichting 306 niet compleet afgeleverd worden (afgebouwd op de franse slag), zo onbreekt er bij mijn exemplaar de kuntstof beplating in de wielkast linksachter.
Ook het bladrooster (onder de motorkap) aan eenzijde onbreekt
PROBLEMEN
4 nieuwe banden na aankoop laten vervangen i.v.m uitdroging en te lang gereden(latenstaan) op een lage bandenspanning.
Grote beurt met apk ,daarbij de versnellingsbak olie vervangen in de hoop dat hij beter zou schakelen ,maar heeft niets geholpen.
Zelf nieuwe ruitenwissers geplaatst.
Tijd zal het uitwijzen hoe deze 306 break zich gedraagt aangezien ik auto,s inruil bij de sloop ,maar hoop jaartje of 10 er nog van kunnen genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.