Peugeot 305 GTX (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 305 GTX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 223.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een Peugeot 305 GTX koop je omdat je iets bijzonders wilt rijden. Toen mijn Ritmo toe was aan een grondige restauratie ging ik op zoek naar een mooie oude auto, niet te klein, niet te langzaam, niet te slecht, liefst Peugeot, et voila, la 305GTX!
Het grootste deel van de jaren tachtig was de 305-serie gepositioneerd tussen de 205 en de 505, met de 305GTX als topmodel. Omdat Peugeot Nederland wel brood zag in deze ’sportwagen’ (maar dan alleen de berline; de break GTX is in NL nooit geleverd) rustte men de wagens uit met rode ’105HP’-badges die op de voorschermen geplakt werden. Dit, de lichtmetalen 14 inch velgen en de rode lijnen op de bumpers onderscheidden de buitenkant van de GTX van de gewone 305. Qua uitrusting kreeg de GTX standaard onder andere centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, electrische ramen, electrisch schuifdak en stuurbekrachtiging mee. Het comfort van hoog niveau was standaard op alle versies van de 305 en ontbreekt dus ook niet op de GTX. De prestaties waren ook al om over naar huis te schrijven. De grote 1900cc motor is goed voor 105pk/159nm waarmee de nog geen ton wegende auto in 10,8 seconden naar de 100 sprint. De topsnelheid ligt op een zeer bekeurenswaardige 182 km/h. Maar hoe presteert deze ’sportwagen’ uit 1986 wanneer hij tussen het bling-bling en PK-geweld van 20 jaar later wordt gezet?
Anno 2006 valt de 305 iets meer op dan in 1986, maar alleen omdat al z’n tijdgenoten de weg naar de shredder beter wisten te vinden. De lijnen van de 305 zijn op zich vrij onopvallend maar voor liefhebbers van ouderwetse sedans (zoals ik) is de 305 een feest voor het oog en een bijzondere verschijning. De ’105HP’-badges doen het wel nog steeds goed: het zijn blikvangers van de eerste orde!
Binnenin de GTX is het genieten! Gemak dient de mens en dat heeft Peugeot wel begrepen. Allerlei electrische ramen en daken, voortreffelijke stoelen, een uitgebreide maar overzichtelijke metertjesparade en ook de middenconsole biedt urenlang vermaak. Alles wat je verwacht is aanwezig, inclusief oliedrukmeter, tolweggeldbakje met muntjesgleuven en regelbare dashboardverlichting. Ook de passagiers achterin zijn niet vergeten: de ruimte is zowel voor hoofd als voor voeten ruim voldoende en er is zelfs een uitklapbare middenarmsteun! Toch zijn er ook enkele puntjes van kritiek. De bedieningsknopjes voor de ramen zitten op de middenconsole en dat is niet handig. En voorin kunnen lange mensen met hun hoofd wel erg dicht bij het schuifdak komen, wat echter goed te verhelpen is door de rugleuning wat minder verticaal in te stellen.
Qua comfort is de 305 nog niet achterhaald. De technieken en systemen zijn vandaag de dag ongetwijfeld veel gesofisticeerder maar de 305 heeft dat niet nodig om als een vliegend tapijt over drempels of klinkerweggetjes te zweven! Enig minpuntje op dit gebied is dat de vering in combinatie met de stuurbekrachtiging wel een tikkeltje gevoelloos wordt. Dus uitkijken in snelle bochten bij twijfelachtig weer, dan voelt het allemaal wat onvoorspelbaar aan.
Maar dan nu de motor! Wat doet 105PK met de 305? Tja, de titel sportwagen is voor deze auto toch niet echt weggelegd. De GTX komt zonder meer zeer goed mee in het snelle verkeer, en de tevreden brommende motor nodigt (helaas iets te veel) uit om het gaspedal lekker in te trappen en je kunt menigeen verrassen met vlotte sprintjes, als menigeen tenminste niet toevallig al een blik op het voorscherm heeft geworpen. Stoplichtsprintjes met dikke Duitsers kun je echter wel vergeten met het PK-geweld van vandaag de dag. Maar een 305GTX koop je ook niet voor dat soort gekkigheden! Daarvoor zoek je maar een Golf GTI of een oude 3 serie.
PROBLEMEN
Mijn 305GTX is 20 jaar oud en heeft ruim twee ton gereden. Dat soort cijfers schrikt de meeste mensen af maar met goed onderhoud kan zo’n wagen nog jaren mee! Qua kosten zijn er twee kanten. Qua aanschaf is een 305GTX niet duur als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt: comfort, luxe, power en last but not least: uitstraling! Voor 1000 Euro moet je een redelijk tot goed exemplaar kunnen vinden. Maar bij zo’n auto gaat er natuurlijk wel eens iets kapot. Dit waren mijn probleempjes in de afgelopen 11.000km:
- veerschotel rechtsachter doorgeroest. Vervangen voor ong. 100 euro.
- opeens startte de auto niet meer met warme motor. Ook loopt de koude motor onregelmatig. Het probleem bleek aan de automatische choke te liggen, een zeer bekend probleem bij de 305. De choke heeft de neiging de motor te verzuipen en sommigen bouwen een handchoke in in hun GTX...
- een ander typisch 305-probleem: het schuifdak. Die doet t dus niet meer en is door de vorige eigenaar zelfs dichtgekit. Nou ja, als ik maar droog zit.
- de deursloten hebben goed onderhoud nodig: op tijd smeren. Als je te laat bent krijg je de deur niet goed dicht of werkt de cv niet goed meer en het binnenwerk smeren helpt dan wel.
- hoofdremcilinder vervangen: 150 Euro ofzo.
- vastzittende remmen: losmaken!
Eigenlijk valt het allemaal best mee. Onderdelen zijn nog goed te krijgen (tot nu toe) en betaalbaar De reparaties zelf zijn dankzij de relatief eenvoudige techniek ook heel goed te overzien! Eigenlijk kun je voor dit geld geen fijnere auto vinden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.