Peugeot 305 SRD (1983)

autoreview

Peugeot 305 SRD (1983)

Signalement

Uitvoering305 SRD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 305 SRDT - de ultieme 305

  • 126.000 km

Na drie jaar in een 305 GTX en een tussenjaar in een 305 S moest mijn volgende auto weer een 305 worden. En niet zomaar een 305, dit is mijn ultieme 305.

Ik kocht dit exemplaar in 2009 van een andere liefhebber. Hij had de wagen een jaar eerder ingevoerd vanuit Duitsland en het originele 1.5 benzineblok vervangen voor een 1.8 Turbodiesel uit een Citroen BX. Dat past gewoon.
Toen ik eens onderdelen bij hem ging halen voor een andere 305, zag ik deze oranjebruine beauty staan en ik was meteen verkocht. Vooral vanwege die briljante kleur! Hij verkocht haar niet zomaar, maar in april 2009 was het eindelijk zover en was deze 305 in Rouge époque de mijne!

Mijn eerste ervaringen met deze auto waren ronduit positief. Het originele elektrische schuifdak werkt nog, de turbodiesel is zuinig én behoorlijk snel, en het comfort is uitstekend! Zachte stoelen bekleed met lekker ouderwets tweed (waarbij je wel wat zijdelingse steun mist) en fijne vering waarmee je drempels kunt nemen met de maximumsnelheid (of iets sneller) zonder met je hoofd tegen het hemeltje aan te komen. En daarbij een zeer behoorlijke wegligging, zeker voor de leeftijd: het hellen valt mee en ondanks mijn zo nu en dan pittige rijstijl heb ik nooit het gevoel dat de auto onverwacht of onveilig reageert.

Van mijn GTX (de meest luxe uitvoering van de 305), die ik moest slopen na 320.000km trouwe dienst en 2 aanrijdingen, had ik veel onderdelen bewaard. Het velours interieur uit de 305 is ongeëvenaard qua comfort maar ik kon het niet over mn hart verkrijgen het ouderwetse tweed, dat qua kleur was afgestemd op dashboard, hemel etc, te vervangen voor het donkergrijze velours. Dus heb het interieur van de GTX verkocht. De velgen van de GTX staan in mijn ogen uitstekend bij de oranjebruine koets dus die heb ik wel overgezet, en ik heb ook meteen de geventileerde remschijven maar laten monteren. De centrale vergrendeling van de GTX had ik al samen met de rest van de elektronica verkocht, maar gelukkig zit hier een aftermarket centrale vergrendeling met afstandsbediening op. Niet origineel maar wel reuze praktisch! Ook stuurbekrachtiging ontbreekt niet (wat best fijn is met die zware dieselmotor) en ik heb er ook maar een trekhaak opgezet aangezien ik die toch had liggen. Handig als je eens wat fietsen moet verplaatsen. Voor de veiligheid van eventuele passagiers zijn er achterin 3 gordels gemonteerd en omdat dat gebeurd is vóór de RDW-keuring mogen er volgens het kentekenbewijs echt vijf personen plaatsnemen. Niet dat dat ooit gebeurt (en dat wil je ook liever niet, zeker niet als je de middelste bent), maar het mág wel! Het enige dat ik eigenlijk nog wel mis zijn de elektrische ramen, helaas had ik die uit mn GTX verkocht. Missschien vind ik ooit nog een setje. Maar op die ramen na is dit echt wel mijn ultieme 305!

Natuurlijk gaat er aan een 27-jarige auto wel eens iets kapot, maar zo is dat eigenlijk bij iedere auto van iedere leeftijd. Voordeel van deze 305 is dat alles relatief simpel in elkaar steekt en bovendien heb ik in de loop der jaren wel wat onderdelen opgespaard, dus ik kan grotendeels in mijn eigen onderdelen voorzien. In de afgelopen anderhalf jaar en bijna 60.000km heeft deze 305 mij zelden in de steek gelaten. Vrij snel na aankoop was de temperatuursensor van de ventilator kapot en voor ik dat doorhad stond ik bovenin de Alpen met een kokende motor. Voor de laatste APK moesten de schokdempers achter en een draagarm wegens roest vervangen worden. Roesten doet de auto voor het overige nauwelijks,op een paar plekken op beide voorschermen na.
Verder gaan er geen gekke dingen kapot, af en toe een lampje of een ruitewissertje, maar dat zijn gewoon de slijtageonderdelen die zo nu en dan vervangen moeten worden.

En dan zijn er natuurlijk de mensen die zeggen: oei zo'n oude auto, wat zal dat allemaal wel niet kosten? Nou, dat valt enorm mee! Deze 305 is belastingvrij en rijdt ca 1 op 17 op diesel. Af en toe moet er wel wat olie. Onderdelen zijn niet altijd makkelijk te vinden, maar bijvoorbeeld een temperatuurschakelaar ten behoeve van de ventilator koop je gewoon bij de onderdelenhandel voor een heel schappelijk bedrag. Een setje van 2 goede banden voor de GTX-velgen kost bij de fastfitter ca 180 Euro incl. en als je goedkope Aziatische troep wilt zelfs nog een stuk minder. Schokdempers en andere prullaria heb ik zelf op voorraad. Toen de draagarm rot was kocht ik voor 50 euro op de sloop een complete achterbrug. Veel onderhoud doe ik zelf, de rest doet een kennis. En van afschrijving heb ik al helemaal geen last, zolang ik deze 305 netjes onderhoud zal de waarde alleen maar toenemen. Nee het kost allemaal helemaal niet veel. Ook wat dat betreft is dit mijn ultieme 305!

Waterballet

  • 127.000 km

Allereerst iets wat ik tot nu toe was vergeten iets over te schrijven: de binnenruimte van de 305. De hoofdruimte voorin is niet denderend, voornamelijk vanwege het schuifdak. Het hemeltje is daardoor iets lager dan die van een 305 zonder schuifdak. Aanvankelijk (bij mijn eerste 305, 5 jaar geleden) was dat wel even wennen, maar met de stoel wat verder achterover gaat het prima. Aangezien ik vrij lang ben (ca 1.90) en de stoel ook ver naar achteren heb staan is er dan niet veel ruimte voor een passagier achter de chauffeur. Als het moet kan het wel maar het houdt niet over. De passagier voorin kan de stoel wat verder naar voren zetten en dan kun je achterin nog wel iemand van 1.90 kwijt. De hoofdruimte achterin valt niet tegen, de 305 is dan ook geen 4-deurs coupé.

De kofferbak is echt een aparte doos die achter de auto aankomt. De achterbank kan niet plat. Dat is lastig wanneer je grote voorwerpen wilt vervoeren, ik ben blij dat ik daarvoor kan terugvallen op mijn Zastava 1100. Desalniettemin kun je veel meer in die kofferbak kwijt dan je verwacht. Ik ben al vele malen met de 305 op reis geweest Europa in en als je met zn tweeen bent kun je alle bagage voor 2 weken kamperen achterin kwijt, hoewel je voor het praktische altijd wel een paar tassen op de achterbank houdt.

Maar dan het volgende. Die achterbak is rechthoekig van vorm, de bak is over de hele lengte ongeveer zo breed als het smalste stuk tussen de achterwielkasten. Het deel aan de zijkant tussen de wielkast en het achterpaneel is dus een aparte ruimte die is afgeschermd met een paneel. Enkele weken geleden kwam ik er achter dat dat deel, dat dieper is, vol water stond. Ik gok toch al gauw een litertje of 10. Aanvankelijk dacht ik dat het water via het rubber van de achterruit naar binnen kwam, mogelijk in combinatie met het feit dat ik de 305 enige tijd nogal scheef in de berm moest parkeren. Maar de hoedenplank was kurkdroog en ik kon ook niet zien hoe dat zou kunnen lekken.
Uiteindelijk vond ik het probleem. Enkele weken daarvoor had ik een fraai setje achterlichten met beschermkappen aan de binnenzijde op mijn 305 gemonteerd. Nu bleek dat het achterlicht aan één kant niet helemaal goed aansloot op de carrosserie en door dat spleetje liep al het water vanuit de goot langs de achterklep zo langs de lichtunit de kofferbak in!
Gewapend met vijl ben ik de lichtunit te lijf gegaan en uiteindelijk was het maar milimeterwerk en sluit de unit weer netjes op de koets aan, en loopt het hemelwater gewoon over het licht op straat.

Nu nog even achterhalen hoe ik foto's kan toevoegen.

Foto's toegevoegd

  • 127.800 km

Nu ik er eindelijk achter ben hoe de foto's worden toegevoegd heb ik dat meteen maar even gedaan. Verder weinig nieuws; het tapijt achter in de kofferbak is nog steeds vochtig, als het weer wat beter is ga ik een kijken wat er loos is. Maar in ieder geval staat er geen laag water meer.
Verder had ik vandaag een taxateur op bezoek die de 504 coupe moest taxeren voor de verzekering. De beste man dacht op het grasveldje voor mijn huis te kunnen parkeren maar stond direct met zijn Scenic tot de assen in de blubber. Voor de derde keer deze week mocht de 305 zich bewijzen, ik heb hem met sleepkabel uit de blubber getrokken. Gisteren heb ik de gestrande Panda van mijn broertje naar de garage gesleept. En afgelopen zaterdag heb ik een kleine paardentrailer met pony getrokken met de 305. In alle gevallen ging dat prima, van die Panda merkte ik bijna niets. De combinatie met trailer was een tikkie windgevoelig rond de 80km/h maar voelde toch veilig aan, ik zou dat gerust weer doen.
De taxateur adviseerde me verder vanwege de staat de 305 ook te laten taxeren en een verzekeraar te zoeken die deze als dagelijkse auto wil verzekeren met inachtneming van de taxatiewaarde, aangezien mijn huidige verzekeraar alleen de dagwaarde wil uitkeren in geval van total loss en dat nogal een verschil zal geven.

Frankrijk en stilstaan

  • 129.890 km

Vorig weekend kreeg ik het in de bol en ben ik een weekendje naar Frankrijk geweest. 1300km in 2 dagen, das geen probleem voor de 305. Maar heel typisch, ik zette mn broertje thuis af na het weekend en toen startte de 305 al lastig, het viel me ook op dat het voorgloeilampje op het dashboard niet brandde. De volgende dag startte de auto helemaal niet meer.
Even zelf onderzoek gedaan, al snel bleek de zekering iedere keer door te branden maar met het relais was niets mis. Kortsluiting in de kabels? Ik kon niets vinden maar de monteur wel, stukje kabelboom moest opnieuw geisoleerd worden na slijtage tegen de versnellingsbak aan. Meteen even remblokjes laten vervangen en linker voorrem gangbaar gemaakt. Lang duurde de pret helaas niet want vandaag bleek er weer een kortsluiting te zitten bij de gloeiers. Morgen eens kijken of ik het kan vinden...

Grote beurt

  • 145.000 km

Eind mei heeft de 305 me een weekje door Frankrijk vervoerd. Helemaal tot in Spanje, Pyreneeen in. Daar bleek dat er iets mis is met de ventilator, slaat niet aan en motor wordt te warm. Geen grote problemen maar je rijdt toch wat minder op je gemak.
Daarnaast ontstond er in de loop van de vakantie een gekke rammel, lijkt van onderuit de motor te komen. De 305 staat nu dus stil, te wachten tot mijn vaste monteur tijd heeft. Ben benieuwd wat het is en als er toch aan gesleuteld wordt dan zit ik eraan te denken de koppakking maar te laten vervangen want de olielekkage wordt er ook niet minder op. En dan kan ik naar verwachting wel weer een tonnetje vooruit.

Still going strong

  • 182.000 km

De 305 SRDT gaat maar door,levert nooit grote problemen. Afgelopen najaar heb ik er mee door Europa getourd. In drie weken tijd heeft de 305 onder andere Parijs, Geneve, Milan, Zagreb, Kragujevac, Sofia en Boedapest gezien. Tijdens deze rit van 8.000 km hadden we nog een aanhanger mee voor de Zastava-onderdelen die ik in Servie heb opgepikt. Ook onverhard heb ik niet gemeden hoewel dat soms hachelijke situaties opleverde. En dit alles zonder ook maar de minste problemen aan de 305, maar wel twee keer lekke aanhangerband...
Ook de winter is de 305 weer goed doorgekomen. Het begint wel steeds meer pijn te doen, die pekelwinters. Voor de veiligheid heb ik voor het eerst gekozen voor winterbanden. Het zal vast meer grip geven in bepaalde omstandigheden maar ik vond de achteruitgang in comfort opvallender. Wat was ik blij toen de zomerbanden er weer onder mochten! Weg vervelende trillingen, weg irritante resonanties, wat rijdt de 305 weer heerlijk!
De APK leverde ook weer geen grote problemen op. Maar sinds ik laatst in Duitsland ben geweest komt er (weer) een vreemd geluid uit de buurt van de aandrijving. Vooral in de achteruit. Ik heb sindsdien alweer een paar duizend km gereden dus geen grote problemen, maar uiteindelijk moet ik dat wel even aanpakken. Maar eerst even weekendje Spanje. Met de 305 uiteraard want in die auto rijden is op zich al vakantie!

Verslaafd aan de 305

  • 199.000 km

Recent ben ik verhuisd met het gevolg dat mijn 305 niet meer droog staat. Nu moet een auto wel tegen een drupje kunnen maar het schuifdak blijkt te lekken. Af en toe, tot nu toe drie keer, maar vervelend is het wel. En dan de pekel, die is toch nog wat schadelijker als de auto geen kans heeft om te drogen. Dus heb ik stallingsruimte gehuurd. En een pekelbakkie aangeschaft voor de winter: een 88'er Polo Steilheck. De Zastava en de 504 staan al in de stalling en zodra de pekel komt gaat de 305 erbij.

Maar ik wil helemaal geen afscheid nemen van de 305, ook niet voor een winter! En waarom heb ik dan nog die winterbanden? Zonde om weg te gooien toch. M'n vriendin heeft de Polo al gekaapt, ze is dol op dat bakkie. Geef mij maar de 305. Nog altijd dat comfort, de souplesse, maar ook gewoon omdat ze zo mooi is. En vergeet niet de betrouwbaarheid. De problemen in de aandrijving blijven beperkt tot een gek geluid. Sinds vorige verslag (17.000 km) is een boutje losgetrild van het schakelmechanisme, verder niets. Ik heb toen de middenconsole meteen maar uitgebouwd om de speling op de pook wat in te dammen, met succes. Nou ja, ik heb toen wel de achterruitverwarming om zeep geholpen, dat wil zeggen als ik die aan doe brandt de zekering eruit. Lastig want ook de ruitenwissers zit op die groep, maar veel meer dan een verkeerd draadje zal het probleem niet zijn.

Maar hoewel ik daarmee gerust de hele winter kan doorrijden, zal ik mn verslaving toch moeten afbouwen, bij de eerste pekel gaat de 305 echt de stalling in. Moet ik die fiets (die in 2008 kapot ging) maar eens repareren...

De winter door

  • 205.000 km

Ik was er al een beetje bang voor maar ik kon geen afscheid nemen en nu rijd ik er mee door de pekel. Op de dorpels en ook aan de onderkant van een deur ontstaan roestplekken (overigens niet van de afgelopen maanden) maar ik beloof deze goed aan te pakken zodra het weer dat toelaat (warm en zon dus).
Verder had ik een week of twee geleden ineens een kapotte verwarmingsknop. Wat er nou precies mis ging weet ik niet maar de verwarming was niet meer te bedienen. Dus de middenconsole uitgebouwd en meteen maar de achterruitverwarming gerepareerd, ik bleek de stekker van de knop en verkeerd ingestoken te hebben. Beetje dom. De knoppen van de verwarming heb ik vervangen, nieuw gebruikt setje had ik nog liggen. Was een uurtje of twee werk en werkt alles weer naar behoren! Dus lekker doortuffen maar deze winter.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens