Peugeot 208 Envy 1.2 PureTech 82 (2014)

autoreview

Peugeot 208 Envy 1.2 PureTech 82 (2014)

Signalement

Uitvoering208 Envy 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf69.500 km
KM-stand laatst88.421 km
Lezerswaardering: 66%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto verkocht, review blijft open voor geïnteress

  • 69.500 km

..........................................


Auto is verkocht, review blijft bestaan voor geïnteresseerden.

..........................................

Al ruim een jaar waren we op zoek naar een ware vervanger voor de Fiat Panda, alwaar wij minstens 4x per jaar naar België gaan om familie te bezoeken, cruisecontrol miste en gebrek aan goede steun van de stoelen.
Moest het minstens een auto worden uit het hogere B Segment.
Ook hadden we voordien bepaalde eisen zo mocht ivm de verzekering en wegenbelasting het gewicht niet boven de 1050kg komen, en wilde minimaal 1000kg kunnen trekken.
Cruisecontrol, Climatecontrol regen en lichtsensor zou mooi zijn en Navigatie een pré.
Het betreft een gedeelde auto die door ons 3en wordt aangekocht, ik met mijn partner en mijn moeder.
Budget tot 10.000euro, Benzine, 5deurs, lage kilometerstand en minimaal 2012.

Voor aankoop hadden wij een hele lijst aan auto's die wij stuk voor stuk hebben bekeken, kwa specificaties, uiterlijk en de algehele staat van onderhoud.
Hier een kleine greep van wat er is gepasseerd.

- Mitsubishi Colt 1.3 editon BJ 2012
Toch wel oud model + geen opvolger, geen navigatie alleen extern.
- Renault Clio 0.9 TCE BJ 2012
Lang dashboard, R-Link systeem staat ons niet aan, looks hoog plastic gehalte.
- Volkswagen Polo 1.2 BJ 2014 Schaars of te duur met de juiste opties, achterin echt klein.
- Suzuki Swift 1.2 BJ 2014 Heel leuk kek autootje maar voelde goedkoop aan binnenin, en geen interne navigatie. plus schort tegen bovenkant budget aan. Of hoge kilometerstand accepteren.
- Skoda Fabia viel eigenlijk af vanwege de looks te vierkant.

Toen kwam daar de Peugeot 208 in beeld, en we waren er allen direct weg van. Het onderzoek begon op het internet, marktplaats afstruinen naar een goed onderhouden auto.

We zijn op zoek gegaan naar een Peugeot 208 1.2 vanaf 2014 met een voor ons acceptabele kilometerstand.
Eerst moesten we het eens worden over de kleur, we wilde sowieso geen zwart en zilver. Half nederland rijd in z'n kleur en is voor ons niet apart genoeg.
Lange tijd geleden heeft mijn partner de nieuwe Seat Ibiza zien rijden in een soort Zilver/Rose achtige kleur en dit moest de kleur worden laat Peugeot ook z'n soort kleur in het gamma hebben uitgebracht.
De zoektocht begon bij Marktplaats in een kilometer straal van tot 25KM

In wormeveer stond er 1 en we zijn op de bonnefooi gaan kijken zonder afspraak alleen kijken, kijken of de auto bij ons past, kijken naar de algehele staat.
Maar vooral ook voelen of er een klik ontstaat tussen het garage bedrijf en de verkoper.

Het bleek een autogarage bedrijf van Vader en zoon te zijn, een mooie showroom een eigen APK station achter de Showroom en opvallend geen kwijlende verkoper die gelijk op je afstormt. Fijn het eerste gevoel was goed, de auto stond buiten voor het bedrijf in het zonnetje te stralen.

Moeder en ik (zoon) waren direct weg van de looks, op een heel klein pitje boven de tankdop en een klein krasje op de bumper zagen we niets op t eerste gezicht. Lichtmetalen velgen en de 4 seizoenen banden hadden dik profiel.
Na een tijdje om de auto dwalen wilde we er eigenlijk ook wel even in zitten.
Ik riep de verkoper en hij vroeg of we iets voor ons kon betekenen.
Hij zei weet je wat ik rij de auto even op de weg dan kunnen jullie hem goed bekijken, een rondje rijden mag ook mochten jullie dit wensen.
Mijn moeder zei Ja is goed, ik wil wel even rijden.
Het kort durende ritje bracht ons naar een parkeer terrein niet ver van de garage alwaar we de auto samen nader hebben onderzocht.

De auto bleek nieuw aangekocht in Heerhugowaard, de plek waar wij zelf niet ver vanaf wonen.
Het onderhoudsboekje was conform het onderhouds- interval goed onderhouden en afgestempeld.
Bij de Peugeot Dealer Tineke Groet in Schagen.
Kilometerstand is NAP en laag 69.500 +-
De Vorige eigenaresse heeft deze Peugeot ingeruild op een Peugeot Cabrio bij de dealer alwaar deze dus te koop kwam.

Bij terug komst waren we beide anthousiast, ja het moet vreselijk wennen.
Geluid bij optrekken lijkt op het geluid van een Toyota Aygo maar dan iets milder.
Ruimte wat een ruimte niet normaal vergelijken met de Panda, grote kofferbak, deelbare achterbank, ruimte voor mijn lange benen op de achterbank en zeer veel ruimte voorin.
Dat kleine stuurtje echt WAUW ideaal, kan alle kanten op omhoog omlaag en in de diepte.

We waren benieuwd naar de inruilprijs van de Panda, de algehele staat was niet zo best meer.
We hebben er een aanrijding mee gehad in belgië alwaar de bumper gescheurd is geraakt en het trekoog dopje spoorloos verdwenen was.
De bestuurdersstoel was hevig versleten en er zaten wat behoorlijk vervelende dingen aan te komen.
Zoals een versleten koppeling, distributieriem en weer het gasklephuis wat gereinigd of vernieuwd moest worden.

Deze garage zei leuk autootje rijd nog best oké en jammer van het stoeltje. Maar doordat de auto leuke opties heeft zoals climate controle en een panoramadak wil ik er wel 1450euro voor geven.

Omdat we niet weer een kat in de zak wilde kopen, wilde we graag dat een oud garagist ook een blik op de auto wierp.
Met een voorlopige niet ondertekende offerte en een afspraak met de autodealer mochten we Maandag na het weekend een 2e proefrit en mocht de auto op de brug,

Pff dat was een lang weekend als je zo enthousiast bent als een klein kind in een snoepwinkel.
Maandag om 11uur was daar dan de 2e proefrit m'n partner was nu ook mee en wij 2 dus zijn we met zn vieren op pad gegaan. De garagist achter het stuur en gaan, waar wij allemaal niet op zouden letten heeft hij gedaan.
Koppeling, optrekken, remmentest, alle toeters en bellen heeft hij uitgeprobeerd maar kon zo niets vinden op het eerste oog.
Behalve dat de airco stonk naar rotte vis (haha)
De auto mocht de brug op alwaar hij met een zaklampje elk onderdeeltje heeft onderzocht.
De uitlaat was op de middendemper wel heel erg roestig en bleek de multiriem aan het rafelen dat moest gefixt worden anders zou de koop niet door gaan.

Om een nog langer verhaal af te maken.
Zijn wij drie tot de koop overgegaan,
- De uitlaat zou worden schoon geschuurd en met een goedje worden behandeld?
- De multiriem wordt vervangen.
- De airco wordt gereinigd en gevuld.
- APK Afleverbeurt, halve tank benzine en gepoetst.
- 6 Mndn Bovag garantie.

Tevens wilde ik persé dat er op de voor en achterdeuren sierlijsten werden geplaatst en het liefst ook spatlappen.
Echter dat 1e was geen probleem, bij het 2e werd ik zowat uitgelachen (spatlappen is toch niet mooi) en werd het mij afgeraden. Met de staart tussen de benen heb ik dit uiteindelijk dan maar voor toen geaccepteerd.

2 Juli was de dag dat we de Peugeot 208 blinkend en wel met de gewenste sierlijsten konden ophalen.
Alles wat vooraf is afgesproken was bij aankomst vervangen of opgelost.
Als een blij ei ben ik met de garagist weer terug huiswaards gereden. Licht zenuwachtig ik had er immers met de 1e proefrit er maar maximaal 5 kilometer in gereden. Het voelde wat onwennig en vooral heel luxe en ruimtelijk. ( Een echte wagen ivm een stads karretje )

Binnenkort het vervolg......

Samenvatting ervaring tot nu toe.

  • 72.000 km

Het Betreft een
Peugeot 208 1.2 VTI PureTech modelnaam Envy modeljaren 2012 tot 2015.
Onder de motorkap ligt dus een 1.2 VTI met 82PK en 118NM 3 cilinder.
Met een gewicht van 950KG en trekgewicht van 1150KG
Atmosferisch blok wat onderin echt wel wat power mist, ik overweeg nog om een chiptuning uit te laten voeren. Ook mede omdat het een caravan trekker wordt in de nabije toekomst. Dit zou betekenen dat ik er 12PK en 15NM bij krijg voor €299,-

De auto komt niet zo snel uit de startblokken, de bak heeft een zeer korte eerste versnelling op schakelen naar 2 is een must om er gang in te krijgen.
Het motor geluid klinkt als een Toyota Aygo maar dan iets milder dat schreef ik al eerder, eenmaal op snelheid is het motor geluid gedempt.
Ik vind de opstart niet storend en eigenlijk best wel wat sportief klinken.
Door trekken in de versnellingen lijkt niet te kunnen de naald van de toerenteller gaat niet verder dan 4000 tpm bij ons, geen probleem het houd het verbruik laag.
Wat erg fijn is, is dat er nu tunnel in tunnel uit niet hoeft worden terug geschakeld. We rijden continu op cruise control en deze weet de snelheid tunnel uit goed vast te houden, waar we met de Panda toch echt terug naar 4 moesten. We hoeven minder te anticiperen om te bepalen wanneer we een auto kunnen inhalen, dat is echt wel een verademing. Eenmaal 120 op de teller wil de auto nog best graag vooruit om te versnellen.
Eigenlijk is 100kmp/uur de meest prettige snelheid, het verbruik is laag en je komt goed mee met het overige verkeer. Bij 120/130kmp/uur komt het motorgeluid toch weer naar voren en is op de lange afstand hinderlijk of de radio moet harder.

Versnellingsbak/Koppeling/Remmen/Vering - demping

Versnellingsbak, tja? het is geen Panda ik mis het klik klak/ of wel het mes door de boter gevoel.
Zoals ik al schreef is de 1e versnelling erg kort, en als je eenmaal door moet schakelen gaat dit wat hakerig. De 5e versnelling zit op een logische plek maar erg ver van je af waardoor je geregeld in de 3 beland.

Koppeling, dat is even wennen. De koppeling van de Panda was op sterven na dood loei zwaar. Voor het stoplicht wachten met de voet op de koppeling leverde een gespierd been op (haha).
De koppeling van de Peugeot grijpt wat laat aan, maar is wel heel soepeltjes nu eenmaal gewend wil ik niet meer anders.

Remmen, voor geventileerde remschijven en blokken. Achter remtrommels.
Het doet wat het moet doen, je staat in no time stil. Echter ben ik niet z'n remmer ik laat de auto altijd uitrollen om het beste verbruik te scoren.
Echter rijden we met 3 en alle 3 hebben we een andere rijstijl.
Ook in vergelijking met de Panda voelt het net allemaal weer wat degelijker en veiliger aan. Ook met de opties ABS en ESP

Vering en demping.
De auto is stug geveerd en dat voel je vooral als je over drempels of oneffenheden rijd, dat ervaar ik soms als onprettig. Wel voelt het rustiger aan dan bij de Panda die stuiterde soms aan de achterzijde wat een hele dreun veroorzaakte in de koets.
Met wat gewicht in de auto, 4 personen of met 2 fietsen op de trekhaak voelt de auto fijner aan. De demping is dan uitstekend, en de auto veert niet zo ver in.

Uitvoering

  • 72.000 km

Het betreft een Envy uitvoering.
Er zijn in de jaren heel wat uitvoeringen uitgebracht, maar 1 ding wisten we vooraf zeker.
We willen geen kale uitvoering zoals de Like of Active maar ook zeker geen Allure,
Waarom niet de Allure, om het feit dat automatisch inparkeren helemaal niet noodzakelijk is met zn relatief kleine auto. Tevens wilde geen glazendak meer. De auto wordt in no time bloed heet zomers, en met dak open rijden deden we in de Panda praktisch nooit, net na aankoop was het nieuw en hadden we het wel eens open maar een normaal gesprek voeren ging boven de 80kmp/uur niet meer.
De achteruit rij camera had dan wel weer een leuke optie geweest, die hebben we er nu niet op, maar wordt ook niet gemist.

Het is een Envy uitvoering geworden, met alle noodzakelijke opties die je hederdaags normaal zijn.
Denkend aan.

- Cruise control en Speed limiter - dat eerste gebruiken we veelal op de buitenwegen en snelwegen. De speed limiter gebruiken we binnen de bebouwde kom, ondanks dat er weinig pit in de motor zit rij je toch ongemerkt zo 40kmp/uur in een dorp.

- Licht sensor is ideaal, in de Panda gingen de lichten bij starten of sleutel eruit gelijk aan of uit. Bij de Peugeot rijden we standaard op dagrijverlichting en regelt de auto dmv een camera wanneer het licht aan moet. Aan deze functie hoefden we niet te wennen, tevens heeft de auto.

- Follow me home verlichting, dit had de Panda ook maar functioneerde niet zo fijn als de Peugeot je kunt via het Navigatie scherm de duur van de lichten aan of uit aanpassen. Wanneer de auto wordt ontgrendeld gaan in het donker de lampen voor z'n 30 seconde aan. Ideaal, ook de binnen verlichting doet mee in dit proces.

- Regensensor die de auto ook heeft vind ik niet nerveus hij wist precies op het juiste moment. Je kunt ook ouderwets de ruitenwissers op interval zetten die reageren op de gereden snelheid is op zich ook handig maar als het niet hard regent gaan je ruitenwissers wel op hoog tempo over een droog raam. Bij ons wordt de automatische stand door 1 tik op de hendel rechts naar beneden dus voortaan bij regenval direct ingeschakeld.

- Climate controle
Ook dit hadden we in de Panda maar leefde vaak zijn eigen leven vooral in de AUTO stand. Kei hard blazen wanneer dit totaal niet hoefde en ook was de temperatuur niet zo nauwkeurig bij 25 graden werd de auto pas een beetje op temperatuur en bij 16 graden echt koud. De vooruit verwarming werkte wel goed, helaas zat er geen verwarming achter de buitenspiegels.
De Peugeot heeft gescheiden climate controle met de AUTO stand die zowel ingeschakeld kan staan op SOFT of HARD bij ons staat deze standaard op soft een aangename temperatuur is 19,5°c en dit weet de auto goed vast te houden. Deze auto heeft wel verwarming in de spiegels en wordt tesamen met de vooruit verwarming ingeschakeld. De stand anzich vind ik onprettig hij gaat namelijk keihard blazen voor een 5 tal minuten, best hindelijk tijdens het rijden het lijd dan toch af.
De gescheiden climate controle is handig, ik ben een kou kleun en mn partner heeft het altijd warm. Tevens wordt het dashboard kastje gebruikt als koelkastje er kan een liter water in liggen en deze wordt dmv de airco gekoeld ideaal.

- Elektrische spiegels
De spiegels waren in de Panda ook elektrisch verstelbaar met 3 rijders is dat wel zo handig. De spiegels aan de Panda waren inimini en dat is bij de Peugeot wel anders, wat een verademing ook de verstelling van de spiegels zitten weer op de oude vertrouwde plek links op de bestuurders deur.
Bij het ontgrendelen of sluiten van de deuren vouwen de spiegels in of uit, tevens zijn de spiegels voorzien van de knipperlichten geeft een luxueuze uitstraling aan de wagen.

- Intern navigatie systeem. WAUW wat een zaligheid al was na aankoop al snel duidelijk dat het systeem verouderd was we werden door de rimboe gestuurd of reden in de lucht. Het navigatie systeem heeft inmiddels een update gehad bij de Peugeot Dealer in Schagen alwaar we de auto ook weer in onderhoud doen. De Update koste €150 en we konden zelf aangeven welke landen er voor ons noodzakelijk waren. Nederland België Duitsland Frankrijk de rest is niet noodzakelijk wat weer ruimte scheelt aangezien er niet veel ruimte op het systeem staat.
Veel rijders klagen over het navigatie systeem dat het traag werkt, vastlopers of dat het scherm helemaal niet meer werkt.
Tot heden hebben we inderdaad 1x een vastloper gehad maar nadat we de auto uitzetten en daarna weer aan was het probleem verholpen.
Omdat wij een oud navigatie systeem uit 2008 gewend waren is dit een enorme verademing. Wij zijn dan ook uitermate tevreden niet alleen over de geupdate navigatie maar ook om het feit dat we nu dmv een USB stick ons eigen muziek kunnen afspelen. Tevens kunnen we via bluetooth bellen en het geluid is goed. Zowel voor de spreker als de luisteraar aan de andere kant.
Het scherm is touch en werkt best oke niet meer dan dat, de menu's zijn wat omslachtig maar wel zeer uitgebreid. Je kan veel achteraf instellen en dan heb ik het niet over het geluid van de speakers. Maar ook de follow me home verlichting of de bochtenverlichting of wat je allemaal op de kaart van je navigatie systeem wil zien staan.
Tevens heb je nog 3 fysieke toetsen naast het scherm welke je naar het Menu lijd of naar het uitgebreide menu wat het verbruik weer geeft. TRIP A of TRIP B ook geeft deze functie weer hoeveel rij bereik je hebt en hoeveel liter je verbruikt op dat moment van rijden.
De bovenste knop is voor de volume en als je de knop kort indrukt wordt de MUTE ingeschakeld.

- Multi functioneel stuurwiel, ook dit is nieuw voor ons en dat wend kei snel.
Links op het stuur zit een wieltje wat het geluidsvolume van de radio bediend en een SRC knop die bepaald of je wil switchen tussen USB RADIOFM of navigatie.
De rechter kant is voor het wisselen van een nummer op dat moment of radiozender. Met de knop LIST kun je door je contacten scrollen, maar ook naar de algehele radio zenderlijst of naar je USB muziek lijst. Door op het rechter wieltje te drukken activeer je keuze.
Tevens is het stuur zowel in de hoogte als diepte te verstellen en met name het stuur naar je toe halen brengt een actieve zithouding tot stand en dat rijd zeer prettig.
Het stuur anzich houd prettig vast, dat kleine stuurtje wend snel en al dat geklaag dat het stuurtje te klein is en of dat je door het stuur of over het stuur naar de tellerbak moet kijken? Ik snap dat gezeur niet doe je stoel om hoog of je stuur omlaag ''de meeste mensen'' vinden daar wel een lekkere werkplek achter het stuur. Wij zijn in ieder geval tevreden.

- Audio installatie daar kan ik relatief kort over zijn, ik vind het geluid niet zo best. De speakers trillen en vallen soms stil in de voor portieren.
In de nabije toekomst wil ik hier nog wel wat aan laten doen ''denk ik''
Het geluid is wel aanpasbaar maar ik mis een diepere bass of een betere beleving. Gek genoeg had ik meer plezier aan het geluid wat er uit de speakers in de Panda kwam.
Wel zijn zijn de opties USB en Bluetooth handig, de muziek vanuit youtube word naadloos naar het scherm gestreamd.

- Park distance control zit er ook op, en dat is een fijne toevoeging aan de toch al rijk uitgevoerde auto.
Wanneer de achteruit wordt ingeschakeld komt er een autootje in het scherm te staan dmv piepjes en gekleurde lijntjes achter de auto weet je hoever je nog kunt rijden. Rood is niet echt rood van gevaar vaak kan je dan nog best achteruit. Echter is de piep die bij Rood hoort zo luid dat je wel stopt met rijden ze zitten er immers niet voor niks op.
Omdat er een afneembare trekhaak op de auto zit en er wel is een aanhanger aan de auto zit of een fietsendrager kun je naast het stuur dmv een knop de piepjes uitzetten wel zo handig.

Later meer....

Extra toevoegingen om de auto op te leuken.

  • 72.500 km

We zijn tussendoor terug geweest bij de autogarage voor een garantie ding.
Sinds we de auto rijden piepte de remmen zo hevig dat ik werd aangekeken bij een rem actie of dat ik dacht komt het nu bij mij vandaan of bij iemand anders vandaan.
Uit onderzoek kwam naar voren dat er een hele dikke roest rand op de schijven zat en dat de blokken daardoor schuin waren afgesleten.
Aangezien de remmen test tijdens de proefrit geen problemen werden geconstateerd is dit verder niet meer nadien nagezien of besproken.
Onder garantie zijn de schijven en blokken voor vernieuwd en het piepen is uiteraard verdwenen. Voelde wel direct verschil de auto staat nu nog veel sneller stil en ook voel ik geen golvende beweging meer bij het remmen als of de schijven ook krom waren. Al met al blij dat we een auto met Bovag garantie hebben aangeschaft.

Omdat we er voor gekozen hebben de auto weer terug in onderhoud te brengen bij Peugeot Tineke Groet in Schagen waar de auto voor inruil ook in onderhoud was heb ik aan hun gevraagd of het toch niet mogelijk was om orginele spatlappen te plaatsen en dat was zowaar mogelijk.
Dit heb ik dan al vrij snel besteld en laten plaatsen.

Kosten € 105 incl btw en plaatsen.

Binnen in de auto heeft het stuur een upgrade gehad, en hebben we wat orginele spulletjes besteld zoals een prullenbakje met 208 en een telefoonhouder van 208

Kosten € 14,95

Aan de buitenzijde zijn er aan de achterkant van de handgrepen speciale folie geplaatst en op de handgrepen ook om meer krassen van nagels of sleutels te voorkomen.

Kosten € 19,95

De spiegels zijn verfraaid met regenkappen en dit is super ideaal wanneer het dus regent de spiegels worden niet nat.

Kosten € 9,95

Aan de orginele uitlaat is een uitlaatsierstukje geplaatst dit was nog een heel gedoe maar na de 3e bestelling via Winparts die echt met ons mee dacht zijn we toch tot een passend eindstuk gekomen. De uitlaat van de peugeot is recht maar vlak voor de bumper loopt de pijp stijl naar beneden. De eerste 2 passende sierstukken kwamen tegen de bumper aan wat eventueel smelten van het kunststof zou kunnen veroorzaken.
Blij met mijn upgrade al doet het voor het geluid niets de pijpjes zijn vals de orginele uitlaat steekt er namelijk onder keurig uit.

Kosten € 34,95

Foto's toegevoegd,

Ter zijnde tijd wil ik nog van die ouderwetse wind geleiders langs de ramen.
Bumper strips voor en achter.
Nieuwe automatten met 208 logo.

Tachtigduizend kilometer

  • 80.000 km

80.000 km is behaald sinds aanschaf 11.000km probleemloos gereden en dat is in een rij historie van 12 jaar nog niet eerder voor gekomen.

We zijn onlangs geslaagd voor een caravan en zijn 14 dagen geleden zonder enkele ervaring gelijk 330km naar België gereden. Durfde niet harder dan 80 in 4 en het leek ook of de auto niet harder wilde. Iets met onjuiste belading/ervaring. Top vakantie gehad met veel zon ook adviezen gevraagd hoe ik beter de combinatie kan berijden.
Terugrit verliep stukken soepeler 95 op cruiscontrol in 5.
Hoe rijd dat nou, voor iemand die geen vergelijking heeft rijd het best oké maar niet meer dan dat, ik mis onderin trekkracht om vlot met het verkeer mee te komen, eenmaal op snelheid gaat het prima. Na een bezoek aan de weegbrug en betere gewicht verhouding rijd het eerlijk gezegd wel iets prettiger en er komen minder schokken door. Beladen max 900kg en overig gewicht in de auto. Kogeldruk 53kg zoals beschreven op de trekhaak.
Verbruik heen 80 in 4 was 1.14 verbruik terug 95 in 5 was 1.10,8
Olieverbruik 250ml moeten bijvoegen, voor de rest geen bijzonderheden.
We blijven binnen de Benelux en zullen de bergen of steile hellingen van meer dan 10% niet aandoen.
Een echte caravan trekker zal het nooit worden daar zijn we inmiddels wel achter gekomen. Dat komt puur door de ervaring die ontbreekt wij zijn uitgegaan van max trekgewicht gewicht in dit geval 1150kg bij aanschaffen van een vernieuwde vervangende auto, en hebben niet gedacht aan wat ons is verteld trekkracht van de motor hadden we dit vooraf geweten moesten we opzoek gaan naar een andere motor 1.4 of 1.6. We zullen het met deze Peugeot 208 minstens 5 jaar moeten doen, dan maar geen verre reizen plannen.

Binnenkort komt de voor ons 1e apk er aan met kleine onderhoudsbeurt, nadien zal er wel weer een review volgen.

Voor nu zijn we zeer gelukkig met onze Peu 208 en wordt hij al leuker kwa styling, over de kleur valt niet te twisten maar wat worden wij daar vaak over aangesproken. "Bijzondere kleur" mooi. Hopende op nog vele jaren van plezier en dat het olieverbruik binnen de perken mag blijven.

1e Onderhoudsbeurt + Apk

  • 82.370 km

Auto gebracht naar Peugeot Tineke Groet in Schagen
Vooraf aangegeven dat er naar bepaalde dingen gekeken moest worden of vervangen moest worden.
- Remvloeistof
- Olie filter + olie
- Reinigen airco ivm nare geurtjes
- Vloermattenset gelijk aan de huidige incl logo
- Batterij 2e sleutel

Volgens Peugeot moest een basis beurt gezien de matig oplopende kilometerstand voldoende zijn.
Naast mijn gestelde punten was het blijkbaar nodig om het pollenfilter als interieur filter te vervangen en was een een uitlaatsteuntje gebroken deze is vakkundig hersteld (gelast)

De afrekening incl leenauto en btw kwam uit op € 514,21

------------------------------------------------------------------------------------------

Na een jaar sturen en inmiddels 5 vakanties met caravan verder zijn ons 2 in het negatief opvallende punten bij deze auto.
Dit zijn de zonnekleppen die zijn te smal waardoor een laagstaande zon niet genoeg word verduisterd.
Het motorvermogen vanuit stilstand is zonder caravan te doen met caravan duurt het echt wel eventjes voordat we op de 80 kmp/uur zitten tot soms veel frustratie voor de gene die achter ons rijden.

Over t algemeen zijn we tevreden Peugeot rijders, de motor verbruikt zonder caravan géén olie. Met caravan na +- 300 km moet er een kwart liter olie toegevoegd worden.
De 208 verbruikt weinig benzine wij rijden gemiddeld 1op20 met caravan 1op10.
Alle functies werken formidabel en worden we nog altijd aangesproken over de bijzondere kleur.
Inmiddels is de kilometerstand opgelopen naar 87486km en gaat het langzaam maar gestaag door.

Verkocht en afscheid genomen.

  • 88.421 km

Onze behoeftes zijn veranderd, er vonden wat vernieuwingen plaats.
Tevens stond er groot onderhoud gepland in Juli dit jaar en alles tesamen heeft ons doen te besluiten afstand te nemen van ons GELIEFDE 208.

Hij of zij gezien de kleur heeft ons nooit laten staan de afgelopen bijna 20duizend kilometer.
Het is een heerlijk maatje als reisgenoot, is niet duur in de wegenbelasting, verzekering en ze drinkt weinig benzine.
Het kleine stuurtje en de hoog geplaatste tellerbak maakte het interieur voor ons uniek.

Rating aangepast, als je perse een 208 wil hebben kijk dan naar de sterkere 1.4vti of 1.6
De presentaties van de 1.2 pure tech zijn oké voor het platte nederland. Maar zodra je er met 3 of 5 personen inzit, of in ons geval een caravan van maar beladen 900kg mee trekt dan heeft het motortje het zwaar.

Gebruiksgemak blijft goed, de stoelen zitten formidabel je stapt fris uit na een rit van 300km ook de achterbank zit fijn al zat ik daar niet vaak.
De kofferbak is goed vierkant en bruikbaar 2 grote boodschappen kratten overdwars en 2 grote bigshoppers ervoor ging prima.

Prestaties oké

+ Comfort goed
+ Gescheiden climate control
+ Cruiscontrol
+ Regensensor
+ Lichtsensor
+ Automatisch inklap en verwarmbare spiegels echt luxe.
+ Benzineverbruik
- Luidspeakers onder de maat.
- Zonnekleppen te smal

Betrouwbaarheid
Tja zodra je Peugeot 208 1.2vti pure tech intikt op Google dan word je niet blij van alle negativiteit.
Echter als je een exemplaar vind met de onderhoudshistorie sluitend en 1 met weinig kilometers op de teller dan word je echt maatjes met de Peugeot 208
Zoals ik al schreef wij hebben de afgelopen 20duizend kilometer geen serieuze klachten gehad.

Kosten
1x apk en onderhoudsbeurt volgens Peugeot Nederland schema a 500euro

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 208

DirectLease
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 359
 
Peugeot
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 417
 
Alphabet
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 419
 
Arval
Peugeot 208 Active Pack 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 444
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens