Peugeot 208 Envy 1.2 PureTech 82 (2013) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 208 Envy 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Fijne 2e auto
- 120.000 km
Uitvoering
Dit is een Envy uitvoering, een actie uitvoering met alle belangrijke zaken aan boord maar niet meer dan dat. Dus wel regensonsor, lichtsensor, lichtmetalen velgen, cruise control, climate control en parkeersensoren. Geen panoramadak, lederen bekleding en uiteruitrijcamera. De stoelen zijn fijn lang, achterin is de ruimte gemiddeld en de achterbak is groot genoeg voor een auto in dit segment.
Rijden
Auto is voorzien van alles wat je nodig hebt. De bak schakelt niet heel precies (geen klikklak) maar als je eraan gewend bent gaat het eigenlijk prima. Verder natuurlijk het kleine stuur waar veel over gezegd is; ik vind het zeker bij zo’n kleine stadsauto hartstikke fijn. Verder rijdt de auto comfortabel, stuurt licht. Je hoort het 3 cilinder motortje wel wat op snelweg snelheid (typisch 3 cilinder geluidje) en tijdens optrekken. Maar voor het b segment prima.
Motor en verbruik
Dit is een 1.2 zonder turbo. Specifiek gekozen voor eenvoudige techniek, vanuit de gedachte wat er niet op zit kan ook niet kapot. Daarnaast bewezen techniek. En we hebben de auto nu 4 jaar in bezit en ik moet zeggen dat we zonder enige kosten (naast jaarlijkse beurt) in deze auto rijden. Verbruik zit rond 6.0 liter per 100 km. Best netjes met vooral kleine stukjes (het is onze 2e auto). Op de snelweg in Nederland gaat het ook nog wel maar je merkt aan alles dat deze auto/motor in de stad beter in z’n element is.
Betrouwbaarheid en kosten
Zojuist al even aangehaald maar we rijden deze auto echt tegen hele lage kosten. De enige kosten die we eraan gehad hebben zijn banden, remmen en beurtje (olie/APK/filters etc). Saai kan fijn zijn.
Verkocht
- 130.000 km
De auto is verkocht, nooit stil gestaan met de auto maar we wilde wat anders en we konden hem goed inruilen. Laatste jaar wel ‘last’ gehad van hoger olieverbruik. Na wat googelen blijkt dat deze auto’s daar vaker last van hebben en ook een paar keer katalysator foutmelding gehad. Ging ook we weer vanzelf weg na een poosje (als je het niet reset) en bleef dan ook wel weer weg. Ook dat is op Google te vinden als iets wat regelmatig kapot gaat bij deze motor. Het leek ons dus een mooi moment om afscheid te nemen voordat deze punten tot kosten gaan lijden of een lage inruilprijs. Helaas afgelopen jaar de distributie riem laten vervangen, dat laatste half jaar had vast nog we gekund met de oude maarja; achteraf kun je mooi wonen. In 4,5 jaar tijd heel weinig afgeschreven op deze auto (ook doordat auto’s snel duurder geworden zijn en dit effect heeft op occasions) en voor ongeveer 400 euro onderhoudskosten deze auto gereden en zonder dat er bespaart is op onderhoud. Ik zou alleen wel achteraf een turbo motor genomen hebben. Die 1.2 turbo’s van Peugeot staan ondanks de complexere techniek beter bekend qua betrouwbaarheid dan deze zonder turbo en het rijdt natuurlijk wel lekker met wat meer vermogen. Onze volgende wordt iets heel anders: Mazda CX-3
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Skoda Fabia - Hyundai i20 - Toyota Yaris - Opel Corsa - VW Polo - Peugeot 208

Peugeot 208 1.6 e-HDI 92 pk 85 gr (2014) - Test

Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion - Ford Fiesta 1.6 TDCi - Peugeot 208 e-HDi

Dubbeltest - Renault Clio vs Peugeot 208

Lezersreacties (0)
Reageren