Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 82 (2014)

autoreview

Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 82 (2014)

Signalement

Uitvoering208 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst84.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto!

  • 79.000 km

Vorig jaar juni heb ik deze Peugeot 208 (bj: 2014) aangeschaft als vervanging van mijn Citroën C1 uit 2011. Ik rijd veel woon-werkverkeer en af en toe wat langere trips naar het oosten van het land (woon zelf in Den Haag) en wilde net iets meer auto onder mijn kont en ging dus op zoek naar een vervanger.

DE AANKOOP:
Ik was al bekend met de Peugeot 208, omdat mijn moeder een dergelijke auto leasete. Heb het altijd een mooie en prettige auto gevonden en het was daarom ook mijn eerste keuze voor mijn tweede eigen auto. Na lang struinen op marktplaats, kwam ik deze 208 tegen. Met maar weinig kilometers en voor een goede prijs voor alles wat je erbij krijgt. Een paar dagen later gaan kijken en na de proefrit wist ik eigenlijk al dat dit hem ging worden. Het enige puntje wat naar boven kwam tijdens de proefrit waren piepende remmen. In eerste instantie schreef ik dit af als roest (auto had lang stilgestaan bij de oude eigenaren) en dat het vast wel vanzelf zou verdwijnen. Later meer hierover.

OPTIES
De auto heeft de volgende opties:
- Automatische ruitenwissers (regensensor)
- Cruise Control
- Climate Control (Dual)
- Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
- Parkeersensoren achter
- Automatische verlichting
- Navigatie (wel verouderd)
- Bluetooth

DE EERSTE GROTE BEURT
Afgelopen oktober had de auto dan zijn eerste grote beurt onder mijn naam. Een aantal dingen kwamen toen naar voren:

- Achterbanden waren aan vervanging toe (voorbanden waren al gloednieuw)
- Ophanging van de uitlaat had op 1 punt losgelaten en moest opnieuw gelast worden
- Riem in de motor (ben even vergeten welke) moest vervangen worden, omdat deze scheurtjes vertoonde

Ik had gehoopt dat de piepende remmen opgelost konden worden, maar de monteur vertelde mij dat de remschijven en -blokken nog in uitstekende staat verkeerden, maar omdat deze wat van een harder materiaal gemaakt zijn, maken ze kleine groeven en dat is wat je hoort. Het enige middel is de remblokken en -schijven te vervangen, maar als het niet nodig is, waarom dan de kosten maken? De remmen piepen dus nog altijd en ik moet er maar gewoon aan wennen..

Helaas pindakaas.

TIJDENS HET RIJDEN
Afgezien van de piepende remmen (laatste keer dat ik het vermeld) rijdt de auto als een zonnetje. De wegligging is goed en het rijden zelf is een genot. Het is een 3-cilinder, dus de 82PK sterke 1,2 liter motor maakt redelijk wat geluid als je de auto even doortrekt in een lagere versnelling. Ik vind dit echter niet per se storend. Zo'n roffeltje is juist wel leuk! Wanneer ik gewoon 100 rijd op de snelweg, vind ik de motor goed stil.

De stoelen zitten ontzettend comfortabel! In mijn oude C1 kregen ik en mijn vriendin nog wel eens last van onze rug na een rit van 1+ uur. Nu is dat absoluut niet meer het geval. Met deze auto kan ik zonder problemen wat langere afstanden rijden. Door de coronacrisis zijn échte lange afstanden helaas nog niet gelukt.

Ik vind de Climate Control een verbetering op de standaard airconditioning. Ik ben zelf niet gauw tevreden over de temperatuur en ben dan de warmteknop altijd aan het verstellen. Nu is het alleen een kwestie van temperatuur instellen en de auto doet de rest. Heerlijk!

De automatische ruitenwissers zijn (en ik ben heel eerlijk hier) niet de beste optie. Tijdens lichte regen gaat die veel te snel waardoor die vaak een al droge ruit staat te wissen...Alleen bij echte, wat hevigere neerslag is het wel een handige optie, maar zelfs dan ga ik toch vaak voor de manuele optie.

De automatisch dimmende achteruitkijkspiegel is heel erg fijn wanneer het donker is buiten of wanneer je in een tunnel rijdt. Het scheelt een hoop dat je niet constant felle koplampen in de achteruitkijkspiegel ziet. Goede Optie!

De automatische verlichting staat bij mij eigenlijk altijd uit (heb altijd de dimlichten aan), dus hier kan ik niet echt een oordeel over vellen

Als laatste dan de parkeersensoren: doen wat het moet doen. punt. geen negatieve dingen hierover.

Het geluid van de speakers is goed en ik heb hier nog geen problemen mee ondervonden.

Het infotainment-systeem is goed, maar niet het meest snelle. Het navigatiesysteem is nogal verouderd, dus die gebruik ik eigenlijk niet (als iemand weet hoe deze voor een goede prijs geüpdate kan worden, hoor ik het graag)

- VERBRUIK
volgens de boordcomputer is het gemiddelde verbruik ongeveer 1 op 16. Met 100 op de snelweg kan dit nog is het verbruik ongeveer 1 op 21/22, wat heel erg netjes is. Met 130 km/uur is het verbruik ongeveer 1 op 13. Helaas voor mijn eigen portemonnee heb ik nogal de neiging om ook 130 te rijden op het moment dat het mag...
Er gaat 50 liter in de tank en ik rijd meestal door totdat het waarschuwingslampje begint te branden (niet heel goed, iknow). Tot nu toe haal ik makkelijk de 610 km of meer op 1 tank.

EINDCONCLUSIE
Ik ben tot nu toe erg tevreden met mijn Peuzjootje. Voor een tweede auto en met mijn budget is het een behoorlijke vooruitgang en ik hoop ook zeker dat ik nog jaren met plezier erin mag rijden. Ik zal proberen deze review af en toe te blijven updaten.

De eerste problemen

  • 84.000 km

Inmiddels een vol jaar nadat ik de auto heb gekocht en de eerste problemen dienen zich aan. Eind mei en al een aantal weken ervoor begon de auto ernstig te stotteren bij het optrekken vanuit stilstand. In eerste instantie heel naïef gedacht dat het aan mijzelf lag. Mijn koppeltechnieken zijn gewoon niet zo verfijnd...dacht ik. Toch maar even besloten langs de garage gegaan ermee en die hebben het motormanagement geüpdatet naar een nieuwere versie. Kosten: zo'n 70 euro en een advies om voortaan euro 98 te tanken ipv 95, want daar zou de motor beter op lopen en minder pingelen. Vervolgens een aantal weken prima mee gereden zonder al te grote problemen, tot begin juni ongeveer wanneer de problemen zich opnieuw aandienden en er zelfs een kort moment het motorstoringslampje ging branden na opnieuw haperen. Dus toch maar weer terug naar de garage. Bougies zijn allen vervangen (1 was doorgeslagen), samen met het luchtfilter. Kosten, zo'n 170 euro...

Fast forward naar 2 weken later (heden). De auto rijdt sinds de laatste beurt weer geheel normaal en ook totaal geen last meer van stotteren gehad. In plaats daarvan kon ik zowaar gewoon vloeiend wegrijden. Echter ging het weer mis. Tijdens mijn rit van werk naar huis begint weer het motorstoringslampje te branden. Weer gelijk de garage opgezocht om de auto te laten uitlezen. Volgens de monteur waren de storingen vreemd. Volgens zijn computer was er een storing met de katalysator (wellicht verstopt volgens hem) en het inleren van de gasklep...Ik heb er zelf de ballen verstand van helaas.

Ik moest het aankijken en als de storing terugkwam, dan weer een afspraak maken en dan zouden ze weer van vooraf aan beginnen. Hij ging er echter al wel vanuit dat de storing ook echt terug zou komen.

Ik baal als een stekker dat ik in een maand tijd 3 keer bij de garage heb gestaan en dat waarschijnlijk (wanneer de storing terugkomt) weer moet. De kosten beginnen op te lopen en ik ben er op dit moment een beetje klaar mee. Voor een auto die nog maar weinig km's gelopen heeft, zouden dit soort dingen toch niet voor moeten komen? of heb ik het dan helemaal mis?

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens