Peugeot 208 1.6 e-HDI 92 pk 85 gr (2014) - Test

HDI, wie kent het nie

Peugeot 208
AutoWeek 29 2014
AutoWeek 29 2014

Je leest het in AutoWeek 29 2014

Ooit werden zaken als cilinderinhoud en vermogen trots in type-aanduidingen vermeld. Het tweede is nog wel het geval maar zoals je steeds vaker ziet, staat ook de CO2-uitstoot erbij.

De e-HDI levert dus 92 pk en heeft een uitstoot van 85 gram, wat neerkomt op een fabrieksopgave van 1 op 30,3. De 1.6 HDI van PSA gaat al heel lang mee, maar is telkens weer verder fijngeslepen. In zijn krachtigste vorm levert het blok 120 pk, deze versie levert met 92 pk en 230 Nm aan koppel meer dan voldoende trekkracht voor een model als de Peugeot 208. Met een zesbak zou de diesel nog vlotter kunnen zijn, want de vijf versnellingen hebben ontzettend lange overbrengingen. Zo staat bij 130 de toerenteller op 2.400 omwentelingen, een toerental waar de 1,6-liter overigens altijd onder kan blijven. Dan nog accelereert de 208 met het grootste gemak. De vijfbak schakelt met vrij lange slagen, en de gangwissel is bepaald geen groot genot, maar ja, je hoeft het ook amper te doen met deze Peus. Sterker nog, je kunt de schakeladvieslampjes negeren. In tegenstelling tot bij ander zuinig geprogrammeerde modellen licht dat signaaltje veel minder op. En als het dat al doet heb je zelf al besloten een hoger verzet te kiezen.

Het laissez-fairekarakter van de indicator staat in schril contrast met de nervositeit van het start-stopsysteem. Da's nogal een strebertje, dat bij het uitrollen de motor al uitzet zodra de snelheidsmeter onder de 20 km/h zakt.
Natuurlijk halen we de 1 op 30,3 niet. Daarvoor moet je over B-weggetjes en N-wegen rijden, en de 90 km/h niet overschrijden. Rij je normaal mee in het verkeer, en staat de snelheidsmeter geregeld op 130 waar dat mag, dan scoor je nog makkelijk 1 op 22,5. In de verbruiksmonitor op www.autoweek.nl zien we dat twee andere e-HDI 92 pk 85 gram-rijders uitkomen op 1 op 22,2.

Oordeel

De 208 loopt alweer drie jaar mee, en daarmee is –ie naar huidige maatstaven in dit segment net droog achter de oren. Ja, we zijn gewend aan het kleine stuurtje dat met weinig gevoel vrij direct stuurt. De zitpositie is opmerkelijk hoog. Je zou de 208 en de 2008 echt naast elkaar moeten zetten en vervolgens direct overstappen om het verschil in hoogte qua zitpositie te merken. Qua onderstel is de 208 vooral comfortabel, de koets helt in bochten over maar storend is dat niet.

Signalement

Merk Peugeot
Model 208 Active 1.6 e-HDi 92pk 85g
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.815

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 68 kW / 92 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.962 mm / 1.739 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.538 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 570 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,0 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,9 s / 13,2 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km (fabrieksopgave: 3,3 l/100km)
CO2-uitstoot 85 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum