Peugeot 208 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 82 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 173.300 km |
Nieuwe auto
- 143.000 km
Omdat ik een nieuwe baan had moest ik een auto kopen. Hij mocht niet al te duur zijn maar wel met de nodige opties. Uiteindelijk kwam ik mijn huidige 208 tegen bij een verkoopbedrijf in Woerden. Ik heb een uitgebreide proefrit kunnen maken, men was erg vriendelijk en men heeft ook een tijdelijke oplossing gezocht voor een buisje van de achterruitsproeier. De auto is een voormalig leaseauto, dus een uitgebreide historie was aanwezig wat erg prettig is. Er waren geen rare dingen ooit mee geweest, dus dat gaf vertrouwen. De auto stond op stalen velgen met wieldoppen, maar mij werd verteld dat er nog ergens velgen met zomerbanden waren. Twee daarvan waren zo goed als versleten, maar het feit dat het een hele set incl. velgen was is mooi meegenomen. Bij het ophalen van deze bleken het geen stalen velgen te zijn, maar 17'' inch lichtmetalen velgen! Hier en daar wat krassen (de vorige berijder kon duidelijk niet inparkeren) en ze waren vies maar verder staan ze erg mooi onder de auto! De voorbanden waren inderdaad aan vervanging toe, maar de achterbanden waren nog in prima conditie. Al met al een prima gevoel bij mijn nieuwe aankoop!
De eerste kosten
- 144.000 km
Zoals al eerder beschreven moest ik twee nieuwe voorbanden kopen. Dat was toch even slikken, aangezien ze de maat R17 205/45 hebben. Ik koop altijd premiumbanden, dus ik ben voor 2 banden van Dunlop gegaan. Dat was €288,- maar dan rijd ik er wel weer veilig bij. De Continental-banden die achter zitten hebben nog meer dan voldoende profiel dus die zijn nog niet aan vervanging toe. Wat gelijk opvalt is dat de auto wat stiller is geworden. Wel is 17'' een maat die je van te voren moet overdenken, want je levert best wat comfort in. Aan de andere kant rijdt de auto er wel erg fijn mee. Het buisje van de achterruitsproeier was nog steeds niet naar mijn zin, dus deze heb ik bij de dealer laten vervangen. Dit was wederom een stevige rekening van €150,-! Nu maar hopen dat ie voorlopig heel blijft.
Eerste 10000 km
- 153.000 km
De eerste 10.000 km zitten erop en ik ben nog steeds tevreden. Afgelopen jaar twee keer in 1 week een lekke band (bizar maar waar) waarvan 1 band niet te redden was. Dit was gelukkig een van de oudere achterbanden. In september voor de winter zelf alle ruitenwissers vervangen, was hard nodig. Gemiddeld kom ik op een verbruik van 1:15,3 wat gezien de vele snelweg kilometers en de relatief brede banden redelijk is. Op de snelweg mis ik wel echt een zesde versnelling, want met 130 km/h draait de auto 4000 tpm. Ondanks dat hoor je motor niet en ook windgeruis valt reuze mee. Het is geen Bentley maar het kan ook zeker erger. Op de winterbanden is de auto veel comfortabeler, wat te verwachten was aangezien deze banden 65 mm dik zijn i.p.v. 45 en zachter rubber hebben. Wel is het gevoel in het stuur volledig zoek. Kijken hoe de 208 het houdt in 2019!
APK en navigatie
- 154.500 km
Afgelopen januari moest de auto APK gekeurd worden en dat viel niet mee. De bevestigingen van de uitlaat waren volledig verroest waardoor de uitlaat praktisch los hing. Ik had wel al een piepend geluid gehoord, maar kon deze niet plaatsen. Gelukkig kon dit worden vast gelast. De accu was ruim 6 jaar oud en met een voltage van krap 11V was het niet onverstandig deze te laten vervangen. Mijn garage kon dit voor €80 doen, daar ga ik zelf niet voor lopen prutsen. Maar de angst die ik vooraf had werd werkelijkheid. Zowel de remschijven als blokken moesten worden vervangen. Ik had een paar maanden daarvoor al signalen van de garage gehad en ook o.b.v. de onderhoudshistorie was het bijna niet te ontkomen. In totaal heeft mij de APK met grote beurt en reparaties €576 gekost. Een best duur begin van 2019...
Wat mij verder opvalt is dat als het vriest/gevroren heeft en je de auto start, de navigatie het niet altijd doet. Je krijgt dan de melding 'Multimedia niet beschikbaar'. De radio doet het wel gewoon, maar verder kun je niks. Na een tijdje krijg je ineens weer de kaart te zien, waarna het systeem uit zichzelf een oude bestemming kiest om naartoe te navigeren. Met wat moeite krijg je dit eruit. Als de auto warm is en je zet hem een keer uit en weer aan werkt alles weer prima. Erg opmerkelijk. De kaart van de navigatie is daarnaast erg verouderd, dus ik ben me aan het oriënteren op een update. Als het teveel kost, dan geloof ik het verder wel. Verder is het verbruik met de winterbanden logischer wijs gestegen naar 1:14,7. Al en met al nog steeds tevreden met mijn mooie 208!
Olieverbuik
- 158.880 km
Sinds de grote beurt in januari check ik elke 1000 km mijn oliepeil. Na ongeveer 5500 km stond het peil tegen het minimum aan, nog niet zorgelijk maar er moest wel al olie worden bijgevuld. Na 1l 0W30 te hebben toegevoegd staat de peilstok nu op iets meer dan driekwart. Op internet lees ik meer gevallen van auto's met deze motor die na de 100.000 km meer olie gaan verbruiken. Voor zover ik kan zien lekt er nergens olie, alles ziet er kurkdroog uit. De motor gaat klaarblijkelijk meer olie verbruiken. Ik blijf elke 1000 km naar het oliepeil kijken, voor nu kunnen we er weer tegenaan.
Nieuwe Katalysator
- 168.600 km
Al een paar keer ging het lampje van het motormanagement branden. De eerste is het alleen uitgezet en bleef het een paar maanden rustig tot twee weken terug het feest weer begon. Deze keer kreeg mijn garage niet alle storingen eruit en verwees men mij naar de dealer. Mijn vaste garage en de dealer bevestigden los van elkaar dat de katalysator de oorzaak was van de storingen en dat deze moest worden vervangen. Dit is uiteindelijk bij mijn vaste garage gebeurd, aangezien dat ruim €300 scheelde.
Wat direct opvalt is dat de motor soepeler loopt en mogelijk wat vermogen heeft teruggevonden, een erg fijne bijkomstigheid. Gelijk met deze reparatie is de multiriem vervangen, wat gezien de km-stand en de laatste keer dat dit gebeurd was niet erg verrassend was.
Het olieverbruik blijft gelijk, deze week gaan de winterbanden er weer onder. Twee daarvan zullen volgend moeten worden vervangen, voor nu zit er nog voldoende profiel op.
Uitlaat problemen
- 173.300 km
In januari 2020 heb ik mijn auto voor zijn jaarlijkse beurt naar mijn vaste universele garage gebracht. Zoals altijd hoefden alleen wat vloeistoffen te worden bijgevuld.
Helaas waren de bevestigingspunten van de uitlaat dermate doorgeroest dat mijn garage dit niet meer kon lassen (zoals ze een jaar ervoor nog wel hadden gedaan). Het oordeel: een nieuwe midden- en achterdemper waren nodig. Ik stemde hiermee in en een week later bracht ik mijn auto hiervoor bij hen. Na hem te hebben opgehaald, merkte ik dat van ca. 2500 tpm er een hese resonantie klonk vanaf de uitlaat. Zo klonk de originele uitlaat in ieder geval niet en is erg storend. Ik kan genieten van het geluid van een motor, maar nu maakte ik meer herrie dan de F1-auto van Max Verstappen!
De week erna gebeld met de garage en het probleem uitgelegd, ik kon direct langskomen zodat ze er naar kunnen kijken. Het vermoeden was dat er een slecht exemplaar van de achterdemper was geleverd. Men zou een nieuwe bestellen en deze plaatsen, alles onder garantie.
Na weer een week verder te zijn, kreeg ik mijn auto met de tweede achterdemper mee en eigenlijk direct hoorde ik hetzelfde geluid.
Garage weer gebeld, uitgelegd en hierna is er een 3e achterdemper gemonteerd. Helaas, ook deze maakte het rally-achtige geluid.
Ik besloot dat er een monteur mee moest rijden zodat ik kon laten horen wat volgens mij het probleem was. We waren de straat nog niet uit, of de monteur beaamde mijn mening dat de auto teveel herrie maakte.
Afgesproken werd dat er een achterdemper bij de dealer zou worden besteld, welke de leverancier zou moeten gaan vergoeden. Buiten de oorspronkelijke vervanging heb ik niets hoeven te betalen en ik ben blij dat de garage ook zelf veel moeite erin heeft gestoken. De huidige demper maakt niet meer het irritante geluid. Probleem toch opgelost!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 208



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Skoda Fabia - Hyundai i20 - Toyota Yaris - Opel Corsa - VW Polo - Peugeot 208

Peugeot 208 1.6 e-HDI 92 pk 85 gr (2014) - Test

Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion - Ford Fiesta 1.6 TDCi - Peugeot 208 e-HDi

Dubbeltest - Renault Clio vs Peugeot 208
