Peugeot 208 Active 1.4 e-HDi (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 Active 1.4 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
"Eerste storing"
- 5.000 km
Blijkbaar heb ik iets met versnellingsbakken (zie vorige review). Ik wilde de auto starten (wederom op werk; onheilsplaats).. Echter, niets! Hij gaf in het scherm "storing in versnellingsbak! Laat het voertuig repareren!" aan.. Contact uit, opnieuw, weer dezelfde melding.. Tijdens contact bak in D/R/D/R etc.. opnieuw proberen, prompt, storing weg, echter vervangen door de melding "Trap op de rem om te kunnen starten".. Ik wilde best harder op de rem trappen, maar dan zat hij binnen de korste keren tussen de koplampen.. Dus contact uit, en paar keer op rem trappen, contact aan.. en verhip; starten. Eindelijk. Tijdens het rijden lijkt er niets aan de hand te zijn. Het was zondag, dus de dealer bellen had nu weinig zin, dus doorgereden.
Maandagmorgen direct de dealer gebeld, en ik kon de dag erop terecht. Toen werd de auto ingenomen en na uitlezen bleek innemen een letterlijk begrip. Er mocht niet meer mee gereden worden. Er zou grondig onderzoek verricht worden naar de oorzaak.
Uiteindelijk - na twee werkdagen - bleek het een massapunt probleem te zijn, verder niets...
Eerste mening..
- 9.000 km
Nu de eerste 10d km bijna is bereikt lijkt het me tijd voor een review..
Toen mijn vorige auto op z'n eind was (zie vorige review), kreeg ik te horen dat ik een zakelijke auto mocht gaan rijden. Echter, ik kreeg - uiteraard - een budget mee. Een voorwaarde was, dat het een dieselauto zou zijn in de 14% bijtellingsklasse. Dit wellicht met het oog op de brandstofpas..
Dan wordt de keuze al aardig beperkt. Citroën C3 1.4 eHDi EGS
Ford Fiesta 1.6 TDCi
Peugeot 208 1.4 eHDi 2tronic
De 1.2 TDi's van Volkswagen groep zouden uit de 14% gaan, dus deze vielen af.
Gezien de vele file's rond Utrecht ging mijn sterke voorkeur uit naar een automaat, dus de Fiesta viel af.
Na meerdere lange proefritten in de Citroën en de Peugeot is het uiteindelijk de Peugeot geworden. Redenen:
- zithouding achter stuur, stoelen (nr 1 reden)
- bochtkarakter
- uiterlijk binnen- en buitenzijde
- nieuw model, sportievere uitstraling
Wat zit er o.a. op:
- 2tronic versnellingsbak (voor de 14%)
- start/stop (voor de 14%)
- climatronic links/rechts gescheiden
- parkeersensoren
- automatische ruitenwisser/verlichting
- cruise control
- multimediasysteem
- aut.dimmende binnenspiegel
- ESP
- armsteun/bekerhouders (achteraf in laten zetten)
Gewoon lekker compleet voor deze klasse! Al is het maar net wat je gewend bent ;)..
Bevindingen:
Zithouding:
De zithouding van de 208 vind ik erg prettig. Je zit voor je gevoel lekker laag, en het stuur kan ver naar je toe. Het stuur is klein in vergelijking met andere merken, dit geeft de auto een sportief karakter. Persoonlijk vind ik het lekker in de hand liggen. Alleen het plastic is wat koud in de winter, leder was een goede optie geweest..
De stoelen in de Active uitvoering geven goede steun, echter, ik heb ook gezeten in de meest luxe uitvoering, en die stoelen waren toch nog net wat prettiger.. maarja..
Motor:
De motor voelt behoorlijk pittig aan. Ik was natuurlijk een turboloze motor gewend in mijn vorige auto, maar je kunt goed meekomen met het verkeer, echter, de automaat gooit hierbij wel roet in het eten. (zie verderop)
Cruisesnelheden van 150 zijn geen enkel probleem, dit gaat nog behoorlijk relax. De meeste stukken rijd ik 107km/h, en dan is de motor aangenaam rustig. En zuinig!
Transmissie:
Het schakelen gaat traag, en is vaak op een onhandig moment. In basis is het prettig dat de bak ook in de bochten opschakeld, om zo niet onnodig in een te lage versnelling te rijden. Echter, het komt in de praktijk vaak voor dat je net wilt versnellen in/na een bocht of een inhaalmaneurve wilt doen, en dat de bak dan net opschakeld.. Gevolg is dat je het gaspedaal helemaal moet intrappen, en de bak twee versnellingen terug moet. Dit kost veel tijd (en brandstof). Dus vaak te vroeg opschakelen, of juist te laat, en dan giert de motor door naar het rode vlak van de toerenteller.. Meestal onnodig.. en doordat het overschakelen dan langzaam gaat, verlies je tijd in accellereren.
Als het echt een keer vlot moet, trap ik het pedaal tot op de grond, door de klick, en dan schakel ik eerder op met de flippers achter het stuur. Blijkbaar fungeert de klick in het pedaal als een soort sportstand, want dan schakeld de bak aanmerkelijk sneller. En door het met de hand te doen, schakel ik al bij 3000 a 3500 toeren, zo ben ik het snelst weg, en is het nog enigzins beschaafd voor de motor.
Als je relaxt wilt rijden (en het verkeer het toelaat) komt de bak prima tot zijn recht..
Ik ga de echter de dealer nog wel inschakelen, want het is soms onmogelijk om vlot weg te rijden, om ergens nog even snel voor te gaan. Als je uitrold en de bak gaat van 2 naar 1, en je wilt dan nog snel ergens oversteken en je geeft een dot gas, dan twijfelt de bak, en kom je vertraagd op gang, maar ondertussen rol je wel het kruispunt op, levensgevaarlijk!
Je moet dus eigenlijk eerst helemaal stil gaan staan, en dan pas verder.... maar dat vind ik niet acceptabel.. wordt vervolgd
Daarnaast voel ik schokken in de bak tijdens schakelen van 1 naar 2 en andersom. bij 2 naar 3 is het iets minder, maar toch, dit hoort niet, dus hiervoor gaat de auto sowieso terug.
Ik heb de automaat o.a. gekozen voor de file, echter, dit vind ik persoonlijk geen prettige file-bak.. Een 'ouderwetse' automaat gaat kruipen, en doseer je dus met je rem. Deze gerobotiseerde handbak komt ietwat lomp van zijn plek, en is in een stop/ga/stop/ga file dus niet ideaal.. Ik heb opzich geen spijt van de automaat, dit wetende dat er geen "ouderwetse" automaat in deze 14% klasse te verkrijgen is, echter, als ik het voorrecht heb na deze auto weer een auto te mogen "uitzoeken" dan ga ik mijn pijlen wel richten op een "normale" automaat..
Start/Stop
Deze zet ik na starten direct uit, het systeem is naar mijn idee niet te combineren met de automaat. Voordat je stilstaat schakeld het systeem de motor al uit. Vaak sta je "te vroeg" stil en wil je nog even doorrollen, maar dan moet de motor weer starten voor een meter of 2, wat zonde is... Vlak voor rotondes etc, achter andere auto's, is het starten/rollen/uit/starten/rollen/uit.. en net als je ergens voor wilt, slaat de motor af. Buiten het feit dat het bijzonder hinderlijk is, is het naar mijn idee ook niet goed voor de startmotor.. In de file is het helamaal niet te doen...
Multimedia:
Daar kan ik kort over zijn. In basis een prima systeem. Maar waardeloze luidsprekers. Daar komen nieuwe in, echter niet van Peugeot zelf. Een beetje bass kunnen ze niet aan.. echt een misser.
Daarnaast is de koppeling met mijn iPhone erg zwak. Ik kan vaak wel bellen, maar zodra ik gebeld wordt, gaat de telefoon niet over op de "auto", en is het apparaat ontkoppeld.. Ik lees hier meer over, dus zal dit ook neerleggen bij de dealer.
Afscheid
- 112.000 km
Morgen (09-07) zal ik mijn laatste rit met de 208 rijden. Na 2,5 jaar en 112.000 km wordt de 208 afgewisseld door een DS 3 1.6 e-HDi Business.
Voornaamste reden voor het vervroegd inruilen is toch wel het gebrek aan vermogen (69pk) in combinatie met de 2-tronic automaat (gerobotiseerde handbak). Voor mensen met een rustige rijstijl zal dit minder een ergernis vormen, maar als je normaal mee wilt komen in het drukke verkeer, dan is dit gewoon niet de meest ideale combinatie.
Hij schakelt op, op het moment dat je net wilt accelereren. Als je dan een dot gas geeft om alsnog vooruit te willen, gaat het in de overtreffende trap. Zelf flipperen achter het stuur is dan de oplossing, maar daarvoor rijd je geen automaat nietwaar?
Het meest vervelende vind ik het traag en onbehouwen oppakken vanuit stilstand, of nog erger, als je uitrolt bij een kruising of rotonde. Als je vervolgens gas geeft om "vlug" ergens voor te willen, twijfelt de automaat, en rol je zachtjes de kruising/rotonde op, om vervolgens onbehouwen door te trekken in de 1e versnelling. Zo kijk je de dood soms in de ogen....
Laatste punt van kritiek is de overijverige Start-Stop functie. Voordat je stil staat is de motor al afgeslagen. Heel irritant als je in de rij staat bij een kruising/rotonde, of in de file. Dan slaat de auto continu uit en aan. Uiteraard kun je dit uitzetten, dat deed ik zelf dan ook altijd direct bij aanvang van de rit.
Is dan alles negatief? Zeer zeker niet. Buiten het bovenstaande om ben ik erg te spreken over de auto. Voldoende stil (zolang de automaat niet te lang doortrekt in de versnelling). Goede zitpositie (1,92m). Strak in de bochten. Wel ietwat hard op drempels. Ook de aanwezige opties (klimaat-controle/automatische verlichting/ruitenwissers) werkten altijd naar behoren.
Het interieur is nog vrij van piepjes en kraakjes. Ook gebruikerssporen zijn nauwelijks zichtbaar (binnen).
Technisch gezien heeft de auto me op één keer na nooit in de steek gelaten. Ook in de bergen en met -25 (Bosnië) ging het supergoed. Dat gaf mij wel vertrouwen.
Het gemiddelde verbruik is over de hele gebruiksperiode 1 op 20,7 geweest. Afwisseling van relax en pittig rijden. 80% van mijn ritten zijn snelweg & cruise-control.
Ik verwacht dat de volgende eigenaar er nog veel onbezorgde kilometers mee kan rijden. Als hij/zij dan ook de rijstijl aanpast aan de motor/bak configuratie, zal het voor die persoon een heerlijke auto zijn!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.