Peugeot 208 Active 1.2 VTi (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 Active 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Peugeot 208 1.2 Vti Active 82 pk 5drs
- 550 km
Vorige week mijn nieuwe Peugeot 208 1.2 active 82 pk 5drs in de kleur zwart opgehaald bij de dealer en inmiddels alweer 550 km gereden met de auto.
Op diverse sites gelezen over het stuur en het was alweer enige tijd geleden na mijn proefrit, maar na het instellen van de stoel en het stuur opnieuw kunnen ervaren dat je de klokken toch wel echt goed kan aflezen. Ik ben zelf 1.82 lang, lijkt me redelijk gemiddeld, het stuur kan je echt heel laag instellen, maar dat is niet noodzakelijk om de klokken goed af te lezen en een goede zitpositie te vinden. Voor mensen die nog twijfelen, ga langs bij de dealer en maak zelf een proefrit!
Met de 82 pk motor en 3 cylinders kan je prima meekomen in het verkeer en ook een tussensprint van bijvoorbeeld 80/90 in de 5e versnelling en door naar 110/120 gaat snel genoeg, hiervoor reed ik in een Ford Fiesta met 60 pk en dit was voor mij al snel genoeg, maar je merkt hier toch wel de extra pk's. Motorgeluid hoor je bij de hogere toeren.
Ruimte in de auto is zeker achterin ruim voldoende, zeker bij een auto in deze klasse en de kofferbak valt ook niet tegen.
Het systeem in de auto zoals radio en instellingen zijn snel in te stellen, de dealer heeft me bij aflevering nog even geholpen met de telefoon aansluiten en werkt ook prima, de rest is in te stellen zonder verdere gebruiksaanwijzing.
De eerste ervaringen zijn dan ook positief, voor mij net weer iets beter als de Peugeot 206 die ik alweer enige jaren geleden heb gereden.
Zodra ik meer kilometers gemaakt heb zal ik weer een update geven.
Peugeot 208 1.2 Vti Active 82 pk 5drs
- 2.500 km
Inmiddels 2500 km gereden met mijn nieuwe Peugeot 208 1.2 VTI Active 5drs en hierbij een aantal ervaringen tot nu toe.
Schakelen: Ik vergelijk dit met mijn vorige auto, de Ford Fiesta die ik hiervoor had en moet toegeven in de Ford Fiesta ging het iets soepeler. De Peugeot moet je iets meer in de versnelling duwen, maar mis schakelen is zeker niet aan de orde, daarbij heb ik het idee dat het wel steeds soepeler gaat naarmate ik de auto langer in bezit heb. De 5e versnelling zit iets meer in de hoek. Als voordeel hierbij merk ik wel op dat ik mijn handen meer aan het stuur heb en zo hoort het eigenlijk ook! In de Ford Fiesta lag mijn rechterhand vaak op de versnellingspook en dat doe ik nu alleen als de versnellingspook dicht bij is.
Koppeling: deze gaat ook steeds lichter en dat verwacht ik ook bij een auto in deze klasse. Het was even wennen in het begin, maar ik had het idee dat ik meer kracht moest zetten, dat is nu niet meer het geval.
Stuur: Nog steeds er erg blij met het kleine stuur, de stuurbekrachtiging is verder erg licht, een stuk lichter dan de meeste auto's waar ik nog wel eens mee rij.
Het dashboard is goed af te lezen.
Het entertainment systeem: Makkelijk in bediening, maar ik gebruik vooral de telefoonfuncties via de tiptoetsen en de radio. De overige functies loop je zo door heen en zijn makkelijk in de bediening
Verbruik: verbruik tot nu toe is volgens de boardcomputer 6 liter / 100 km. Ik weet dat ik zuiniger kan rijden, maar dan moet ik me meer aan de snelheid houden en ik rij graag door, maar als ik zo rond de 100 km per uur rijdt met de auto zie je het verbruik dalen.
Comfort: de Peugeot 208 heeft een heerlijke Franse vering en in combinatie met de stoelen zoals je van een Peugeot mag verwachten een heerlijke auto om in te rijden.
Motorgeluid: ga je naar de 4000 toeren dan hoor je de motor goed, maar schakel je op tijd, dan is het motorgeluid op de achtergrond.
Al met al nog steeds zeer tevreden over deze auto. Ik heb verder nog wel wat reviews gelezen over de verwarming van de auto, als ik de kachel aanzet heb ik het idee dat de auto snel warm wordt, maar hoe dat in de winter wordt zal ik eerst moeten ervaren, de airco werkt in iedergeval goed zo met de afgelopen warme dagen.
Later volgt dan ook weer een nieuwe update als ik weer meer kilometers heb gereden.
7500 km
- 7.500 km
Inmiddels staat de teller op 7500 km en hierbij een update:
Optrekken in de eerste versnelling is in het begin wennen, een 3 cilinder loopt iets minder mooi dan een 4 cilinder. Beetje met het gas doseren. Moet zeggen dat dit snel gewoon is. Het went snel en ik weet inmiddels niet beter.
Voor de rest voldoet de auto prima aan de verwachtingen!
Met een paar koude dagen kreeg ik de auto prima warm, maar het is nog niet onder 0 graden geweest, hierover later meer.
Nadeel: ik heb het idee dat deze auto meer windgevoelig is. Zag iemand een opmerking maken over de antenne, zou minder zijn met een korte antenne! Een korte antenne heb je al voor onder de EUR 10,- dus dat is geen grote investering. Deelt iemand deze mening?
De Peugeot is ingeleverd
- 30.000 km
Na iets meer dan 2 jaar is de Peugeot 208 terug naar de leasemaatschappij, totaal ruim 30000 km mee gereden. Al met al een hele fijne auto zonder problemen. Ik heb nog wel een minpunt kunnen ontdekken en dat is als er veel zon is deze weerkaatst op het randje pianolak boven de klokken ik je gezicht!. De nieuwe auto is een Peugeot 308. Over deze auto zal ik later een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.