Peugeot 208 Active 1.2 VTi (2012)

autoreview

Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2012)

Signalement

Uitvoering208 Active 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto met wat kanttekeningen

  • 1.530 km

Sinds de Sint op 5 december 2012 een nieuwe Peugeot 208 Envy 1.2VTi afgeleverd heeft heb ik er nu zo'n 1500km mee gereden. Een mooi moment om een eerste recensie te schrijven.

De Envy is een actiemodel op basis van de Active trim die zeer compleet geleverd wordt voor een concurrerende prijs met o.a. parkeersensoren achter, dual zone climate control, licht en regen sensoren, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, 7" touchscreen met navigatie (europa), cruise control en limiter en inklapbare spiegels.

Exterieur:
Heel persoonlijk natuurlijk maar ik vind het een mooie wagen. Ik heb de velgen een upgrade gegeven naar de Helium Technical Grey velgen wat de look van de wagen naar mijn mening compleet maakt.
Blossom Grey is een wat gedurfde kleur en je ziet hem dan ook weinig. De kleur verandert afhankelijk van de lichtval tussen rose, beige en metallic grijs. Eens wat anders dan het eeuwige grijs/zwart/zilver/wit wat je overal ziet. Het spoilertje en de mistlampen zitten standaard op de Envy en maken het geheel af.

Interieur:
Zonder meer het mooiste interieur in zijn klasse. De alternatieve zitpositie waarbij je over het stuur kijkt naar je instrumentarium i.p.v. door het stuur bevalt mij met mijn 1.8M zeer goed. Je hebt erg veel mogelijkheden om je zitpositie te tweaken. Ga niet blind uit van verschillende reviews die klagen over het "feit" dat je tegen het stuur aan kijkt wanneer je naar je instrumentarium kijkt. Sommige reviewers (Autoweek!) hebben volgens mij niet de moeite genomen om naar een goede afstelling te zoeken. Gewoon zelf uit proberen en ben je bijzonder lang of kort, tja dan zou het kunnen dat de 208 niet voor jou is.
Het kleine stuurtje is heel speels en fijn in de hand. Daarbij moet wel vermeld dat ik het standaard stuur in de Envy (en dus ook Acces en Active) goedkoop vond aanvoelen. Ik heb dan ook voor 188,- het leren stuur laten monteren die ook in de Allure standaard is gemonteerd. Echt veel mooier en voelt veel prettiger aan.
Voor de rest over het algemeen mooie materialen en een prachtig design. De stoelen ervaar ik als zacht maar wel met voldoende zijdelingse steun.
Achter is opvallend veel ruimte voor zo'n kleine wagen, bijvoorbeeld in vergelijking met de nieuwe Clio. De kofferbak is conform B segment. Zicht rondom is prima zeker in vergelijking met de Clio die ik ook overwogen heb.
Voor de rest is het interieur goed gedempt tegen motorgeluid en andere herrie van buitenaf. Weinig windgeruis en afrolgeluiden bereiken het interieur en alleen bij stevig optrekken hoor je de (prettige) brom van de motor. De geluidsisolatie komt dicht bij het niveau van mijn oude VW Passat wat toch 2 klassen hoger is. Een uitstekende prestatie.

Mediasysteem en boordcomputer:
Hier moet ik toch kritisch zijn. Ten eerste heb ik last van foutmeldingen van het navigatiesysteem wanneer de temperatuur onder de 7 graden duikt. Het probleem verdwijnt na een aantal minuten wanneer de wagen opgewarmd is. Hier wordt aankomende maandag naar gekeken door de dealer. Ik zal in een update aangeven of het probleem wordt opgelost. Op verschillende forums zijn meer mensen te vinden met hetzelfde of vergelijkbare probleem. Het is wel zo dat auto's gefabriceerd vanaf 2013 worden geleverd met een ander touchscreen. Mogelijk dat daarbij het probleem verholpen is.
Daarnaast wordt het navigatiesysteem geleverd met kaarten van het derde kwartaal 2010. Nieuwe kaarten zijn (nog) niet beschikbaar. Ik vind dat voor een nieuwe auto onaanvaardbaar en niet van deze tijd.
Voor de rest is het touchscreen goed geïntegreerd met de boordcomputer van de 208 waarbij ook heel veel dingen van de 208 zelf kunnen worden ingesteld en getweaked. Muziek afspelen (heel mooi met albumhoezen afgebeeld) gaat prima hoewel het systeem enige imputlag heeft. Het zou allemaal net wat sneller kunnen reageren, jammer maar niet echt een groot issue.
Navigatie werkt verder goed en koop je voor 7,99 een update voor de flitspalen dan werkt dat ook prima. Geluidskwaliteit is redelijk. Ik laat gelijktijdig met het repareren van de navigatie ook een actieve subwoofer van Pioneer inbouwen onder de passagiersstoel. Ik heb dit al gehoord in een demo wagen en geeft een aanzienlijke verbetering.
Wat ik wel storend vind is dat de verbuikcijfers van de boordcomputer toch behoorlijk afwijken van het werkelijke verbruik. Daar waar de boordcomputer bijvoorbeeld aangeeft dat ik 1 op 16 rij is het werkelijke verbruik dan 1 op 14,5. Het moet toch mogelijk zijn waardes te genereren die dichter bij de waarheid liggen.

Versnellingsbak:
De versnellingsbak is redelijk maar niet op het niveau van zijn belangrijkste concurrent de nieuwe Clio die veel directer is. Erg lange slagen en ik kan mij voorstellen dat een kleiner iemand behoorlijk vooruit moet reiken om hem in z'n 5 te schakelen. Maar daarentegen is deze bak wel een stuk beter dan bijvoorbeeld die van de 206+ waar ik ook regelmatig in rij. Ook is de 3500tpm op 120km/h te veel en mis ik op dat moment een 6de versnelling. Dit heeft als gevolg dat het verbruik op de snelweg een flinke knauw krijgt zodra je harder dan 100km/h rijd. Jammer, een gemiste kans!

Motor:
De 1.2VTi is op zich een leuke motor. Het leuke is dat je echt een keuze kan maken om sportief te rijden of juist zuinig. Ga je voor sportief en hou je hem boven de 4000tpm dan rijdt de 208 met 1.2VTi lekker speels en levendig met een heerlijke karakteristieke brom van de 3-cilinder. Het word natuurlijk nooit een strepentrekker met z'n 82pk maar je kan wel lol hebben. Maar je kan ook prima lekker zuinig rijden en schakelen bij zo'n 2000tpm. Volgens verschillende gebruikers op de verbruiksmonitor is dan 1 op 18 goed haalbaar. Ik heb dit tot nu toe nog (bij lange na) niet gehaald maar heb ook nog niet de 3000km gereden waarna het verbruik zich volgens de gebruikershandleiding zou stabiliseren. Op dit moment kom ik niet verder dan 1 op 15 maar ik zie wel dat het telkens zuiniger gaat. Op mijn huidige tank verwacht ik boven de 1 op 16 te scoren.
Wat ik wel een nadeel van de motor vind is dat deze bij lage toeren wel wat koppel te kort komt. Het soepel wegrijden vanaf stilstand is lastig omdat de auto weleens wil gaan bokken bij het schakelen van 1 naar 2 op lage toeren.

Al met al vind ik vooralsnog de voordelen van deze auto opwegen tegen de nadelen als ik er vanuit ga dat mijn navigatieprobleempje wordt opgelost.
Mooi en ik denk tijdloos exterieur, zonder meer het mooiste interieur in z'n klasse, speelse wegligging, leuke motor en zeer complete uitrusting. Opvallend ruim van binnen terwijl toch compact van buiten.

Toch zijn er wel wat kanttekeningen. De verouderde kaarten van de navigatie, de niet meer dan redelijke versnellingsbak waarbij een 6de versnelling node gemist word. Onjuiste verbruiksgegevens van de boordcomputer. Daarnaast had ik gehoopt toch nog wat zuiniger te kunnen rijden, maar ik zal in een update aangeven hoe het verbruik zich in de toekomst ontwikkeld.

Conclusie:
Zeker een auto om naar te kijken en een proefrit mee te maken wanneer je zoekt naar een auto in het B-segment. Ik zou op dit moment weer de keuze maken voor de 208 met de ervaring die ik nu heb. Hoort bij de top in zijn segment.

Foutmelding opgelost, upgrade interieur + geluid

  • 2.110 km

Na verschillende pogingen van de dealer ziet het er naar uit ziet dat de problemen met de navigatie eindelijk zijn opgelost.

In eerste instantie is de firmware opnieuw geïnstalleerd echter bleven de foutmeldingen komen. Daarna is er een kabel achter het touchscreen vervangen, ook dit hielp niet. Nu is echter een nieuwe touchscreen geplaatst met productiedatum 7 jan. 2013 en sindsdien geen problemen meer. :D Blijkbaar is het scherm niet een tablet. Firmware en instellingen bleven na vervanging volledig intact.

Tevens heb ik gelijktijdig de versnellingspook en de handremgreep vervangen voor lichtmetalen exemplaren. Maakt het allemaal net weer wat mooier en deze accessoires combineren goed met de andere lichtmetalen accenten in het interieur.

Als laatste heb ik een Pioneer TS-WX110A subwoofer onder de passagiersstoel laten monteren. Door de dealer heel netjes weggewerkt, geen draad te zien. Ook de afstandsbediening is netjes onder de middenarmsteun weggewerkt. Ik ben zeer te spreken over het resultaat. De geluidskwaliteit heeft op deze manier een aanzienlijke boost gekregen voor een redelijke prijs.

Ervaringen na een motormanagement update

  • 12.707 km

Sinds kort is er een softwarematige update van het motormanagement. Het lijkt er op dat de 1.2VTi erg zuinig is afgesteld om aan de emissie-eisen van de regering te voldoen. Dit veroorzaakt een onrustig gedrag in de eerste en tweede versnelling die ik in mijn originele review toeschreef aan weinig koppel onderin. De nieuwe update zou dit probleem moeten verhelpen. Een dag voor mijn vakantie naar Italië heb ik deze motormanagement update laten uitvoeren en heb de update dus uitgebreid kunnen testen.

Motor:
Ik kan kort zijn, het onrustige en bokkige karakter van de 1.2Vti in de eerste en tweede versnelling is na de update volledig verdwenen. Ik heb daar in de file voor de Gotthard (3 uur heen en 4 uur terug) erg veel plezier van gehad. Vooral ook mijn vriendin die weinig in de 208 rijd en niet gewend is aan het onrustige gedrag in de onderste versnellingen had helemaal geen problemen waar ze dat zeker wel had gehad zonder de update.
De heenweg zijn we over de Gotthardpas gegaan en ook daar zou dit een uitdaging zijn geweest zonder de update omdat je veel schakelt tussen de 1 en de 2. Het blijft natuurlijk maar 82pk met weinig koppel onderin en daar veranderd de update niets aan. In de haarspeldbochten naar boven waar je bijna alle snelheid verliest moet je (met 4 passagiers, volle belading en een volle dakkoffer) terug naar de eerste versnelling. Voorheen zou dat zeker met veel horten en stoten zijn gegaan (en had ik de pas genomen), nu ging dat probleemloos.
Wat ook verbeterd is, is het sportief optrekken. Waar de 1.2VTi voorheen in de tweede versnelling een dood punt had waar hij leek in te houden, trekt hij nu zonder problemen lekker door naar hoge toeren.

Verbruik:
Het verbruik is langzaamaan steeds beter geworden. En ondanks het nodige stadsverkeer heb ik ondertussen ook al een keer 1 op 18 gereden en is 1 op 17+ normaal geworden. De 208 begint zo langzamerhand te presteren zoals ik vooraf had gehoopt. Maar wat nu na de update? Je zou kunnen denken dat door de motor iets minder arm af te stellen het verbruik toeneemt.

Ten eerste valt op dat de waardes van de boordcomputer na de update aanzienlijk dichter in de buurt komen van wat ik meet aan de pomp. Soms zelfs maar een verschil van 0,1 km/l. Met 4 passagiers, volle belading en een volle dakkoffer heb ik in mijn vakantie over 2600+ km gemiddeld zo'n 1 op 15 gereden. Hierbij zit dus een beklimming van de Gotthard en een beklimming (met dakkoffer maar zonder bagage) van de Mottarone. Heel netjes denk ik zo. Nu ik terug ben van vakantie en mijn gebruikelijke routes weer ga rijden kan ik beter zien of de update invloed heeft op het verbruik. Mijn eerste inschatting is dat dit te verwaarlozen is maar ik zal dat in een toekomstige aanvulling van deze review beoordelen.

Overig:
Na de update is er 1 klein probleempje bijgekomen. Sinds de update blijft het pijltje omhoog van de schakelindicator zo'n 10 seconden in beeld na het schakelen, het cijfer van de optimale versnelling verdwijnt wel meteen na het schakelen. Het is niet storend of vervelend maar wel een beetje slordig. Overigens lijkt het er op dat andere gebruikers van het Peugeot208club forum hier geen last van hebben.

Conclusie na 12500km:
De 208 1.2VTi Envy was al een hele fijne en luxe auto met een geweldig interieur. Een stel van de klachten die ik oorspronkelijk had zijn ondertussen opgelost:
- Na de motormanagementupdate is het schokkige en onrustige karakter van de 1.2VTi in de 1ste en 2de versnelling verdwenen terwijl het sportief optrekken vanuit stilstand nu zonder dood punt verloopt.
- Het verbruik is langzamerhand verbeterd naar regelmatig zo'n 1 op 17+ ondanks een forse hoeveelheid stadsverkeer. De invloed van de update is nog onduidelijk maar de eerste indicatie lijkt er op te duiden dat deze niet nadelig is voor het verbruik.
- De boordcomputer geeft na de update een veel nauwkeurigere indicatie van het verbruik. Voorheen zat er een fors verschil tussen wat ik aan de pomp mat en wat de boordcomputer aangaf. Dit verschil is nu minstens gehalveerd en zelfs soms verwaarloosbaar.

Enkele nadelen blijven ook nog steeds overeind.
- De versnellingsbak is nog steeds niet meer dan redelijk.
- Het multimediasysteem blijft langzaam reageren op inputs en heeft soms zijn kuren. Het werkt en je leert ermee werken maar het had allemaal zoveel ergonomischer geprogrammeerd kunnen zijn. Er komen nog steeds updates voor uit dus ik heb hoop dat het een en ander in de toekomst word gladgestreken.
- Voor zover dat niet duidelijk was,... de 1.2VTi is niet de motor die je wilt hebben als je regelmatig de bergen in gaat of wanneer je een caravan wilt trekken. Maar daar is hij natuurlijk ook niet voor gemaakt en zijn er andere motorische alternatieven aanwezig.
- De pianolak rond het multimediasysteem en in de portiergrepen zijn krasgevoelig.

Al met al is een fijne, mooie en luxe auto na de update nog beter geworden. Ik kan de Peugeot 208 1.2VTi Envy dan ook van harte aanbevelen voor iedereen zonder caravan die niet regelmatig in de bergen rijd.

Mening na 20.000 Kilometer

  • 20.585 km

We zijn ondertussen de 20.000km gepasseerd. Tijd voor een voorlopig eindoordeel.

Het verbruik zit momenteel zo rond de 1 op 16. Dit is iets meer dan voorheen maar komt door mijn nieuwe baan waardoor ik vrijwel elke dag file rij. In dat licht bezien is 1 op 16 uitstekend. Ik heb ook het idee dat de update van het motormanagement, waarover ik in mijn vorige review sprak, geen negatieve invloed op het verbruik heeft. Rij je weinig file en blijf je onder de 120km/h op de snelweg dan is 1 op 17 tot 1 op 18 zonder problemen te halen. Rij je voornamelijk 80km wegen dan ga je daar nog boven. En hoewel de 1.2 VTi geen strepentrekker is is het zeker niet behelpen. Je komt gewoon lekker mee met het overige verkeer.

Ondertussen is de firmware van het multimedia/navigatie systeem (SMEG) geupdate naar versie 3.17. Voor mij is daarmee een van mijn grote klachten aangepakt,... de respons van het touchscreen. Al is het zeker geen Ipad nu voelt alles een stuk vlotter en directer aan, het reageert allemaal gewoon soepeler en sneller. Zeker nu ik het systeem goed ken kan ik er nu mee lezen en schrijven.

Ook zijn de kaarten geupdate naar de laatste versie die eind 2013 is uitgebracht. Ik blijk een wat oudere versie van het SMEG systeem te hebben met slechts 4GB intern geheugen waardoor niet de kaarten van oost-Europa geïnstalleerd konden worden. Geen echt bezwaar voor mij maar wel iets om te weten. Nieuwere versies van de 208 hebben 8GB intern geheugen en hebben hier dus geen last van. Wat dan wel teleurstellend is is dat de kaarten ook bij de nieuwste versie achterlopen op wat de concurrentie bied. Zo heeft TomTom bijvoorbeeld al de uitbreiding van de A5 in zijn kaarten verwerkt terwijl je daar bij Peugeot tevergeefs naar zoekt. Ook is de prijs van 149,- voor kaarten die achterlopen veel te hoog als je bedenkt dat de concurrentie betere kaarten levert voor een fractie van de prijs.

Een kleinigheid wat speelde was de speaker linksvoor. Deze begon incidenteel wat te kraken bij bepaalde lage tonen. Bij de eerste onderhoudsbeurt is deze binnen garantie vervangen door de dealer.

Voor de rest heeft de 208 zich de laatste 8000km voorbeeldig gedragen. Geen defecten, geen gezeur, gewoon probleemloos rijden. Ook lijkt de bouwkwaliteit op een hoog niveau te staan. Na 20.000km heb ik nog geen kraakjes in het interieur kunnen ontdekken en ziet alles er nog als nieuw uit.

Ik blijf dan ook bij mijn eerdere conclusie dat de 208 een topper is in het B segment zeker nu vrijwel al mijn oorspronkelijke minpunten aangepakt zijn. Ik stap dan ook nog elke dag met een grote glimlach achter het stuur van deze mooie fijne luxe comfortabele en zuinige wagen.

Nog steeds tevreden na 40.000km

  • 40.000 km

We zijn ondertussen de 40.000km gepasseerd. Het nieuws is dat er eigenlijk geen nieuws te melden is.

De auto heeft de laatste 20.000km probleemloos gewerkt. Geen onverwachte zaken tijdens de laatste beurt waarbij het makkelijk is wat onderhoudskosten uit te sparen door zelf het makkelijk toegankelijke interieurfilter te vervangen. Erg makkelijk klusje van 5 minuten wat je toch al snel 20,- tot 30,- euro's uitspaart.

Verder alles perfect, geen defecten, geen kraakjes alles lijkt solide gebouwd. Ik ben nog steeds een zeer gelukkige en tevreden eigenaar van een Peugeot 208.

Ervaringen na 100,000km

  • 106.300 km

Na 106.000 km kan ik een goed beeld vormen van de Peugeot 208.Tijd dus voor een nieuw stukje tekst.

Laat ik met het positieve beginnen. De auto doet het nog steeds naar volle tevredenheid. Alles werkt prima en ook kan ik nog steeds geen kraakje ontdekken in het interieur. Ik had wel een tijdje last van een rammeltje die me mateloos stoorde maar na lang zoeken bleek dat er een schroefje los zat in de lifehammer die bij bepaalde frequenties rammelde. Dat kan ik moeilijk de 208 aanrekenen.

De auto is dealer onderhouden en heeft elk jaar netjes z'n beurt gehad met de daarbij voorgeschreven handelingen. Naast standaard onderhoud zijn er wel een aantal extra reparaties en vervangingen geweest, sommige gewone slijtage andere onverwacht.

65.000 km: Vervangen dynamoriem ivm droogtescheurtjes
84.000 km: Michelin Energysavers vervangen voor Michelin CrossClimate + De Energysavers hadden nog genoeg profiel maar ze waren 5 jaar oud en er ontstonden droogtescheurtjes in de wang van de band. De nieuwe CrossClimate + banden bevallen uitstekend en hebben zich ook al eens in de sneeuw met succes mogen bewijzen. Een aanrader dus.
85.000 km: Uitlaatsteun gelast
93.000 km: Uitlaat vervangen. Ineens bonkte er iets rechtsachter wat mijn uitlaat bleek te zijn. Bij controle was er een uitlaatsteun verdwenen en bleek de uitlaat in dermate verroeste staat te zijn dat deze ook meteen vervangen kon worden.
95000 km: Katalysator vervangen. Er ging een lampje branden voor motorstoring wat bleek te komen door een defecte katalysator.
95000 km: Storing gaspedaal. Ik reed naar huis vanuit de garage na reparatie van die defecte katalysator en ineens reageerde mijn gaspedaal nergens meer op. Ik zeilde naar de vluchtstrook alwaar ik meteen de dealer belde. Na een reset door het afhalen van de accu werkte alles weer. Een paar dagen later is mijn auto uitgelezen en daar ontdekte men dat de computer een verkeerde waarde van het gaspedaal heeft gekregen waarna hij als een soort safety protocol geen input van het gaspedaal accepteerde. Na een reset is het niet meer voorgekomen.
106.000 km: Vervangen dynamoriem ivm droogtescheurtjes
106.000 km: Vervangen remblokken en remschijven voor.

Van bovenstaande lijstje vind ik het vervangen van de aandrijfriem, banden en remblokken/schijven normale slijtage en ruim binnen de norm. De verroestte uitlaat en de defecte katalysator vind ik wel erg snel en daarnaast zijn dat ook best dure reparaties. Het probleem met het gaspedaal zie ik als een eenmalige glitch en heeft zich sindsdien ook niet meer voorgedaan. Het olieverbruik is in de loop van de jaren wel wat omhoog gegaan en is op dit moment 1 liter op 5000km

In het dagelijks gebruik is de Peugeot 208 een hele fijne metgezel waarbij ik nog steeds geniet van alle luxe die aan boord is. Bij aanschaf vond ik de automatisch lichtschakeling, automatische regensensor en de automatisch dimmende binnenspiegel overbodige luxe maar nu ik het jaren gebruik vind ik het toch wel heel erg makkelijk. De climate control is ook fijn en het ontwasemen gaat bijzonder snel in deze wagen, enkele seconden en je hebt weer vrij zicht. Zoals eerder geschreven blinkt het multimediasysteem met navigatie in eerste instantie niet uit door zijn ergonomie maar wanneer je er aan gewend bent kan je alles prima vinden en werkt het gewoon goed. Wel zijn de kaartupdates erg duur. De motor doet zijn werk goed en zuinig. Momenteel rijd ik zo'n 1 op 15 tot 1 op 16 met veel stadsverkeer zonder dat ik mijn best doe om zuinig te rijden. Het is geen turboblok en dat merk je door relatief weinig koppel onderin. Je kan echter prima meekomen met het verkeer.

Mijn eindconclusie is dat de Peugeot 208 een hele fijne auto is. Ben je in de markt voor een occasion kijk dan even naar een wat luxer aangeklede versie zoals de Envy, Allure of XY, je gaat die luxe echt waarderen. Kijk dan vooral ook even naar de staat van de uitlaat en als je ziet in de papieren dat de katalysator vervangen is is dat ook meteen iets waar je niet meer op hoeft te letten. Ik ben nog steeds een hele gelukkige bezitter van een Peugeot 208.

Afscheid na 116,000km

  • 116.000 km

De dag is gekomen, vandaag heb ik toch nog redelijk onverwachts afscheid genomen van mijn Peugeot 208. Hier zijn een aantal oorzaken voor sommige de schuld van mezelf en andere toch gerelateerd aan de kwaliteit van de Peugeot.

Om te beginnen is 15.000km nadat ik uitval had van het gaspedaal zoals hiervoor beschreven dit euvel terug gekomen. Vier keer zelfs in drie dagen tijd. Waarbij de laatste keer letterlijk was op het moment dat ik de bocht nam de straat in waar mijn dealer zit. Ik had net genoeg momentum om hem een parkeervak in te zeilen. Mooi want dan kon meteen de storing geconstateerd worden door de dealer zelf. Het bleek een defect gaspedaal wat bij 112000 km vervangen is.

Nu heb ik in ruim 6 jaar geen schade gereden met deze auto maar in februari was het raak. Drie keer in drie weken,.... bizar, een record voor mij. Cosmetische schade aan de bumper, paneel achter en de rechter dorpel. In ieder geval had reparatie weinig zin gezien de kosten en bij mijn verzekering claimen koste me zoveel noclaim dat dat nog duurder zou uitpakken op de lange termijn. Maar je rijd wel met een beschadigde auto rond en dan begint het toch wel te knagen. Maar het plan was om toch nog een jaar of twee jaar door te rijden met deze auto en dan te kijken naar een nieuwe.

Wat hier echter verandering in bracht was mijn constatering dat de laatste tijd het olieverbruik zienderogen begon toe te nemen. Was het bij 85.000 km nog 1 liter op 10.000 km, bij 100.000 km was het 1 liter op 5000 km, en bij 116.000 km was het ondertussen 1 liter op 1800 km. Elke keer als ik olie bijvulde was het weer wat sneller en ik heb ernstige twijfels hoe lang dat nog goed gaat voordat een revisie van de motor nodig is en dan ben je al snel €3500,- kwijt. Peugeot heeft zich ondertussen mooi ingedekt door alleen coulance te geven binnen 5 jaar en binnen 100.000 km. Ongetwijfeld zal ik een rechtszaak winnen wegen non conformiteit maar ik heb helemaal geen zin in een lange juridische strijd. Ik kreeg zo'n scherp aanbod voor een nieuwe Mazda 3 dat ik deze niet kon laten staan.

Met andere woorden dag Peugeot 208 1.2 VTI Envy , hallo Mazda 3 GT-M 2.0 120pk

Tot slot mijn laatste woorden over de Peugeot 208. Het was een fijne, luxe metgezel waar ik altijd blij van werd. Het interieur is in zijn klasse nog steeds een van de mooiste. En zowaar, ik heb tot het einde geen rammeltje gehad, het zit goed in elkaar geschroefd. Tot zo'n 90.000 km was de auto probleemloos op wat aanloopproblemen na helemaal in het begin die keurig werden opgelost. Echter zijn toen naast de gewone slijtageonderdelen zoals de accu, remschijven/blokken, aandrijfriem en banden in korte tijd de katalysator, uitlaat en gaspedaal stuk gegaan. Maar wat ik het meest zorgelijk vind is de zeer snelle escalatie van het olieverbruik. Is de volkswijsheid dat zo'n klein 3 cilinder blokje gewoon niet erg betrouwbaar is en na 100.000 km al snel de geest geeft dan gewoon waar, het ziet er wel naar uit helaas. Ik vind dat je zou mogen verwachten dat een nieuwe auto, dealer onderhouden gewoon de 200.000 km moet kunnen halen zonder echte noemenswaardige problemen. Deze 208 zal dat mijns inziens niet halen, jammer. Ik heb om die rede mijn scores voor betrouwbaarheid en gebruikskosten aangepast en eveneens mijn mening of ik opnieuw een Peugeot zou kopen herzien naar misschien.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.