Opel Zafira OPC Turbo 2.0 (2004)

autoreview

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira - interieur

Signalement

UitvoeringZafira OPC Turbo 2.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf7.000 km
KM-stand laatst79.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 62.000 km

Sinds juli 2004 ben ik in het blits bezit van deze snelle bus in de enige goede kleur blauw. Na dik een maand standaard heb ik de OPC laten tunen. Op de testbank bleek dat hij 245 pk’s levert. Op de autobahn loopt de teller de meter uit.
Indien je noodgedwongen een ruime auto moet hebben, maar na een Corrado, Golf VR6 -V5 en Lexus geen sportiviteit wil inleveren, dan kom je vrijwel automatisch bij de Zafira OPC terecht.

Als voormalig VW adept was ik enigzins sceptisch over aartsvijand Opel maar na 13000 kilometer ben ik nog erg enthousiast over mijn racebus. Om qua luxe geen afkickverschijnselen te krijgen na de Lexus heb ik uiteraard geen kale auto aangeschaft. ECC, leer, navigatie en telefoon zijn aanwezig. Hopelijk blijft de OPC nog een lange tijd in de familie.

De demping is vrij stug en vooral bij korte drempels krijg je telkens een flinke dreun. Bij stevig optrekken gaat er een resonantie door het dashboard. Ook de originele uitlaat is weinig imponerend en door mij al snel vervangen door een mooie Remus. Verder zou het dashboard wat minder zwart mogen zijn, bij sommige andere Zafira-uitvoeringen is de middenconsole uitgevoerd in mat aluminium, terwijl dat juist bij de OPC goed zou staan. (als accesoire is dit niet voor ECC verkrijgbaar), en mist mijn vrouw de lampjes naast de make-up spiegel en de armsteun tussen de twee fraaie Recarostoelen. Maar dat zijn kleine dingen die het rijplezier niet vergallen. (in 2008 heb ik bij de Opeldealer een lederen armsteun besteld en gemonteerd).

Natuurlijk is het geen zuinige auto, maar gemiddeld 1 op 8,5 vind ik toch wel veel.

De kwaliteit valt me wel tegen naarmate de auto ouder wordt. Al een aantal keer is de auto terug naar de dealer geweest en de laatste maal viel net buiten de garantie. De waterpomp is met 34500 km. vervangen en dat is volgens mij veel te snel.

Inmiddels is het december 2007. Nog steeds rij ik met veel plezier in mijn OPC. Ik heb voor de fun nog een blow-off ventiel geplaatst, wat een mooi gesis geeft bij gas los. Het lijkt wel een rally auto. Ik heb nog geen moment spijt van de chiptuning. Met de eerste set banden zijn ruim 43000 km. gereden en dat vind ik erg netjes. Wel begint de auto wat verbruiksporen te tonen, terwijl ik er erg zuinig op ben. Zo begint het garen waarmee het leren stuur gestikt is wat rafelig te worden en rammelt de auto wat meer.

April 2008, 59000 km.
Het blow-off ventiel er weer af gehaald. Het was leuk maar wel vermoeiend. Omdat het zo verslavend klonk, trok ik automatisch verder door in toeren en hierdoor werd mijn rijstijl agressiever. Ook nam het brandstofverbruik toe, wat toch al minder rooskleurig is dan wat de fabriek claimt. De overige gezinsleden vonden de sportievere rijstijl wat te veel van het goede.
Ook heb ik een poging gedaan om Xenon in te bouwen. Niet zo’n kit, maar originele Opel units. De units, samen met universele Xenonlampen had ik al gekocht, maar de kabelboom, connectors e.d. zijn allemaal anders bij een originele xenonauto. Dus ik heb besloten deze ingrijpende operatie maar af te blazen. Ik heb tenslotte de auto nu vier jaar en ik begin al wat te dagdromen over wat ik volgend jaar voor auto heb.

Iets totaal anders, dat is zeker. Niet dat de Opel niet bevallen is, maar het wordt langzamerhand tijd voor iets nieuws.

Oktober 2008, Ik lees niet elke week mijn review, maar even een update.

Ik heb hem vrijwel meteen laten chiptunen bij Bullpower in Dronten. Met name omdat daar een rollentestbank staat waarbij meteen duidelijk wordt wat het toegenomen vermogen en koppel is. De standaard 200 pk is al meer dan ruim voldoende, maar ja, iedere gek zijn gebrek.

We blijven voorlopig nog wel rijden met de OPC. ik ben deze zomer op vakantie geweest met de caravan en voor mij is het de trekauto van het jaar.
We hebben erg gelachen toen ik in de ardennen reed en met een vaartje van zo\'n 90 km per uur aan een klim begon. Ik had de cruisecontrol aan staan en op dat moment wou een hollandse Hyundai Getz, bepakt en bezakt met een voltallig gezin, ons inhalen. Hij kwam met zijn neus naast de mijne, maar het ging tamelijk steil omhoog (baraque de Fraiture). Dus de turbo begon te fluiten en de OPC sleurde de caravan zonder vaart te verminderen naar boven. De Getz zakte naast ons terug met verbaasde gezichten op de voorste stoelen en een stel kinderen achterin die duwende bewegingen maakten. Uiteindelijk voegde de Getz achter ons weer in. Dat is wel kicken, zoveel vermogen en koppel.

Omdat ik de laatste tijd de Opel toch (te)veel zakelijk rij heb ik voor mezelf wel een VW besteld, een Caddy 1.9 TDI met DSG bak, maar daar schrijf ik een andere review voor. Dit zal wel in november zijn.

PROBLEMEN

  • 62.000 km

Twee maal het motormanagement op noodloop, beide keren na flinke belasting van de motor, bijvoorbeeld langere tijd in Duitsland op topsnelheid. Volgens mijn dealer is er niets aan de hand. De turbodruk wordt even te hoog en de computer springt op noodloop. Nadat de auto opnieuw gestart is, en de computer zich opnieuw inregelt, is alles weer normaal.
Bobineblok vervangen bij ongeveer 32000 km, garantie.
Motorkap opnieuw gespoten ivm loslaten blanke laklaag bij ongeveer 33000 km, garantie.
Waterpomp vervangen bij 34500 km. Dit was 2 maanden na afloop van de garantietermijn.
In de zomer van 2007 stopte de aanjager ermee. De kachelweerstand is toen vervangen, wat geen goedkope operatie was.
In december 2007 zit er een ratelend geluid in de aanjager.
Dit ratelend is weer spontaan verdwenen en bij 59000 km. is de auto al weer een tijd storingsvrij.
Sinds de zomer van 2008 is de druk/draaiknop van mijn CDR 500 radio kapot. Hij is erg wiebelig en alleen het drukken werkt nog. Gelukkig kan ik het volume via het stuur regelen.
Begin oktober 2008 was het expansievat gescheurd op het punt waar een slang vastzat. Dus via onderdelenzoeker.nl een ander expansievat gevonden.

Exit OPC?

  • 75.000 km

Het is oktober 2009 en ik heb de Zaffie nu ruim 5 jaar. Als ik deze 5 jaren samenvat heb ik erg veel plezier van mijn OPC. Enkele weken geleden nog met 6 vrienden op stap geweest, dus volle bak. Dit jaar ruim 2500 kilometer met de sleurhut door Frankrijk gereden. Kortom de functionaliteit is grandioos. Het vermogen gaat ook niet vervelen. Wel de relatief karige uitrusting. Ik heb een Caddy bedrijfsauto die veel luxueuzer is dan de Zaffie.
Het uiterlijk is nog in onberispelijke staat en technisch heb ik dit jaar alleen de accu vervangen. Dus de onderhoudskosten zijn laag.

Toch heb ik in een eerder verslag al aangegeven dat ik af en toe wel zin heb in iets anders.

Nu heb ik de kans mijn OPC te verkopen, en ja, ik wil eigenlijk weer een Zafira OPC, maar dan een nieuw model en dan bomvol extra's.

Wordt vervolgd.

Exit!

  • 79.000 km

De OPC is verkocht, maar na bijna 6 jaar naar volle tevredenheid in onze blauwe schicht gereden te hebben, hebben we besloten om toch weer een blauwe Zafira OPC te kopen, dit keer een B met alle opties, want dat was het minpunt van de Zafira A.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.