Opel Zafira 2.2 DTi-16V Design Edition (2003)

autoreview

Opel Zafira 2.2 DTi-16V Design Edition (2003)

Signalement

UitvoeringZafira 2.2 DTi-16V Design Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst547.700 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bijna 7 jaar en 180000 km ervaring met m'n zafira

  • 366.000 km

Bijna 7 jaar heb ik deze auto nu in mijn bezit en het klokje staat op 366000 km. Wat een heerlijke flexible auto. Altijd ruimte genoeg en met de krachtige motor een heerlijke caravantrekker. Met deze motor mag je 1500 kilo trekken en dat is fors meer dan dat je met de 2.0 diesel mag trekken!
Buiten het normale onderhoud, wat ik zelf altijd doe, heb ik maar 1x een probleem gehad. Dit was een defecte oliekoeler, hierdoor ontstond er een behoorlijke olielekkage. Dit probleem heb ik door opel laten verhelpen en dat heeft mij toen 1000 euro gekost, het geld zat voornamelijk in uurloon omdat er veel verwijderd moest worden om hier bij te komen.
Als ik zie dat deze auto nu 10 jaar oud is en veel kilometers heeft gelopen, dan vind ik hem er nog heel mooi uit zien. Geen roest en alles werkt nog! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een andere auto maar ik zie tot nu toe geen reden om deze auto te vervangen. Door de vele kilometers is de waarde natuurlijk niet veel meer, maar afschrijven doe je nu ook bijna niet meer!
Ik denk op dit moment niet goedkoper te kunnen rijden. Dus ik hoop dat hij het nog een tijdje volhoudt!
Voor mensen die een flexible zuinige en vooral krachtige diesel zoeken is dit echt een aanrader.
Ik heb mijn verbruiksmonitor hier ook ingevuld, hier zie je dat het overall verbruik rond de 1 op 16 is.

over de 4 ton!

  • 400.630 km

Afgelopen week met de Zafira over de 4 ton heen gegaan. En ik heb nog steeds het gevoel dat er veel meer in zit. Alles werkt nog en de afgelopen periode bijna niets bijzonders gehad dan normaal periodiek onderhoud. Alleen de airco verspeelde heel iets druk. Het lekje was echter zo klein dat niet direkt een schuldige gevonden kon worden. Vorige maand werd het duidelijk, de condensor was lek. Nieuwe besteld via internet en zelf binnen een uurtje geplaatst en weer laten vullen, was totaal 150 euro kwijt. De garage vroeg voor z'n karweitje ruim 600 euro. Toch snel verdiend!
Afgelopen weken weer met de caravan op vakantie geweest naar Toscane. Geen problemen gehad. Weer een paar prachtige bergpassen gepakt waar de Zafira flink aan de bak moest. Geen centje pijn, altijd genoeg kracht. Dus ja, denk dat ik voorlopig nog maar lekker door ga met mijn Opeltje. Ik heb het idee dat ik voorlopig niet veel goedkoper kan rijden, de afschrijving is al lang gebeurt en met z'n geweldige caravan trekker is het nog steeds heel relax rijden.

Half miljoen kilometers gepasseerd!

  • 500.385 km

Auto is inmiddels 14 jaar oud en ik heb er in 10 jaar ruim 300.000 km mee gereden, hieronder een opsomming van alle bijzondere storingen buiten het normale onderhoud.
Altijd het standaard onderhoud zelf gedaan.

Bijzondere storingen buiten standaard onderhoud waren:
* Olielekkage km 260.000: defecte oliekoeler, dit laten vervangen €1000,-
* Airco werkt niet KM 390.000: defecte condensor en droger zelf vervangen, ongeveer €150,- laten vullen voor €60,-
* Stuurkogels en stabilisatoren voorkant zelf vervangen totaal €100,-
stabilisatoren gaan maar ongeveer 100.000 km mee, dus al 3x vervangen, makkelijk klusje en kost €40,- per keer!
*motor in noodloop KM415.000 EGR vervangen en inlaattraject schoongemaakt, heel veel roetaanslag. EGR zelf geplaatst en gekocht in England bij "Saabtech Parts" voor €235,- , dit was toen zeker de helft van wat hij toen in Ned moest kosten!
In de Saab 9-5 ligt dezelfde motor!
*Airco defect KM430.000: compressor defect, laten vervangen in Kroatië voor €600,-
* Veel rook uit de uitlaat KM455.000: defecte slang van de intercooler zelf vervangen, in Ned kost deze slang bij Opel €100,-, via Ebay in Polen besteld voor €40,- incl verzendkosten
* Olielekkage KM460.000: defecte olieniveausensor die in de carterpan zit zelf vervangen door orgineel, bij Opel gekocht voor €180,-
* APK:handrem rechtsachter werkt niet, handremkabel zelf vervangen €45,-
* tevens in dezelfde APK de voorste en achterste chassieveren zelf vervangen, waren gebroken. Totaal €170,-
* koppeling werkt niet meer goed KM475.000 complete koppeling laten vervangen tevens gloeibougies en oliedruksensor laten vervangen. Totale kosten €950,-
* Accu wordt slecht, KM475.000 deze zelf vervangen door een Varta: kosten €100,-

turbofluit

  • 513.000 km

Na 4 maanden met een turbofluit rondgereden te hebben was ik het zat. Er zat een vakantie met caravan aan te komen, dus een reden om dit probleem op te lossen. Turbo had nog steeds zijn power en de fluit werd ook niet erger, maar toch irritant.
Turbo gedemonteerd, van 1 van de schoepjes van de uitlaatkant was een klein stukje afgebroken en nog 2 schoepjes wat rafelig.
Ging er van uit dat dit het geluid veroorzaakt.
Op de sloop voor €150,- een andere turbo gekocht, geplaatst en... fluit verdwenen!
Even een update op 7 juni.
Ruim 3 weken met de caravan door Europa getoerd, 3700 km zonder problemen, was toch wel even spannend met een zeer recente vervanging van de turbo. Blijft een heerlijke ruime en krachtige auto, geen meetbaar olieverbruik en al een paar jaar geen afschrijving meer!
Hopelijk mag ik van de overheid nog een paar jaartjes dieselen. Ik betaal er toch heel veel wegenbelasting voor.

Springt uit de 5e versnelling

  • 525.800 km

Ai, probleempje erbij. Is dit het einde van mijn Zafira....
Bij het gas geven in de 5e versnelling schiet hij af en toe naar de vrij toe.
In de loop van de weken wordt dit erger en daarna moet ik hem in de 5 vast houden. Een tijdje in de 4 rijden is dan het alternatief maar uiteindelijk niet de oplossing.
Zoeken op internet. Het zou gescheurde ophangrubbers van de motor kunnen zijn. Deze alle 3 vervangen, is een makkelijk en goedkoop klusje, ongeveer €60,-. 2 rubbers waren geheel gescheurd dus dit was echt nodig. Maar het probleem van de 5e versnelling is hiermee niet opgelost.
Dus zit het in de bak zelf!
Bij de sloop een 2e hands bak voor €175,- op de kop getikt. Een beunhaas gevonden die dit klusje voor mij uitvoert voor €250,- en dan maar hopen dat dit het probleem oplost.
En yep opgelost, schakelt weer als een nieuwe!
De oude bak was defect geraakt doordat er nog maar 0,8 liter olie in zat. Normaal zit er ongeveer 2 liter in!
Dus.....nog niet het einde. Hopelijk blijven we weer een tijdje rijden zonder grote problemen.

Moter in noodloop tijdens flink gasgeven

  • 535.000 km

Turbo doet niet mee, dus flink minder vermogen.
Foutcode P0234 – Positieve afwijking circuit laadluchtdrukregeling.
De wastegate op de turbo wordt door vacuüm gestuurd, als er geen vacuüm wordt gestuurd blijven de klepjes in de turbo open staan en komt er geen turbodruk, dit voel je aan de turboslang naar de intercooler.
De klep die de wastegate stuurt wordt elektronisch geregeld. Er kunnen dus 2 redenen zijn als de wastegate niet aangestuurd wordt.
De 1e vraag, wordt er wel vacuüm aangeboden aan de klep, bij mij dus niet.
Dus lek in de vacuümslang of de vacuümpomp geeft geen vacuüm.
Met een vacuümmeter eerst aan de pomp gemeten. Aan de vacuumpomp zitten 2 uitgangen, 1 gaat naar de rembekrachtiger, deze werkte goed en hier meet ik 0,9 bar, dat is dus prima. De 2e uitgang gaat naar diverse klepjes toe waaronder de klep naar de wastegate, hier meet ik geen of in ieder geval nauwelijks meetbaar vacuüm. Conclusie vacuümpomp defect,!
Op de sloop voor €50,- een ander pompje gehaald en deze gemonteerd een makkelijk klusje. En weer powerrr aanwezig. We mogen weer tuffen!

Diesel eruit>>>plug in hybrid erin

  • 547.700 km

Ruim 13 jaar in mijn bezit geweest en er zelf 360.000 km mee gereden en nu is het klaar. In Nederland is het klaar, in Afrika gaat deze verder vertelde de opkoper, daar wordt hij echt opgereden. In totaal heeft deze Zafira bijna 550.000 km gereden, zonder grote problemen. 3 keer is de Zafira in de 13 jaar aangeboden aan een garage; koppeling vervangen, oliekoeler defect en een andere versnellingsbak van de sloop. De rest vh onderhoud zelf gedaan, zie bovenstaande vermeldingen.
Dank je wel Opel Zafira ik het een hele fijne multi functionele auto aan jou gehad en een top caravan trekker.
Nu een Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ van 2013 aangeschaft, een plug in hybrid. Iets heel anders en weer een heel stukje moderner. Ben heel benieuwd of deze mij ook zoveel plezier gaat geven

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens