Opel Zafira 1.8-16V Elegance (2003)

Lekker flexibel

Opel Zafira 1.8-16V Elegance (2003)
Opel sprong tijdig in op de midi-MPV-trend en kwam in 1999 met de Zafira. Die sloeg meteen goed aan. Begin 2003 wapende Opel de zevenzitter tegen de sterker wordende concurrentie met onder meer een nieuwe grille en een vernieuwd stoelensysteem.

In de Zafira zit je wat hoger en staat het dashboard relatief laag. Dat creëert een ruimtelijk effect. De stoelen van de Opel-MPV hebben een prettig lange zitting en geven goede zijdelingse steun, maar ze zijn behoorlijk hard. De afwerking is goed voor elkaar; het binnenste van de Zafira oogt oerdegelijk. Opel heeft de bediening zo simpel mogelijk gehouden. In de middenconsole vind je blindelings de juiste knoppen voor de ventilatie. De bediening van de cruise-control zit gewoon op de gebruikelijke hendels. Achter in een Zafira kun je het lang uithouden. Je kijkt over de voorpassagiers heen en hebt voldoende beenruimte. Je kunt met z'n drieën op de verschuifbare achterbank plaatsnemen. Die bank is lekker flexibel; de rugleuning laat zich in drie delen neerklappen. Als je het middelste deel naar voren klapt, dan verschijnt er een leuning met vakken waarin je heel wat zaken kwijt kunt. Die leuning kan ook als tafel dienen. Of een MPV nu vijf of zeven zitplaatsen biedt, blijkt voor de MPV-koper vaak niet van doorslaggevend belang te zijn. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat de Zafira standaard twee extra stoelen heeft, maar hoe vaak zal de Opel nu daadwerkelijk als zevenzitter gebruikt worden? Die extra stoelen achterin kunnen geheel in de bodem verdwijnen. Het houdt met de ruimte op zo'n achterste zitplaats niet over, ze zijn alleen geschikt voor jonge kinderen.Als je een kennis wilt helpen verhuizen, dan ben je een fabrikant reuze dankbaar als je de stoelen van je MPV eruit kunt halen. Maar heb je bij de Zafira een probleem als er veel spullen vervoerd moeten worden? Dat valt mee. Je schuift de bank in zijn geheel, met een neergeklapte leuning, naar voren zodat er toch nog een forse laadruimte ontstaat. Dan komt de Zafira tot 1.700 liter.
 

Rijden
Hoe veelzijdig een interieur van een auto ook is en hoeveel opbergvakjes er ook zijn, het is nog altijd erg belangrijk hoe hij rijdt. De Opel Zafira is niet supercomfortabel. Op een slecht wegdek voel je goed dat de voorwielophanging hard moet werken en de neiging heeft te gaan dribbelen. In bochten helt de Zafira over en de auto glijdt uiteindelijk met zijn neus naar de buitenkant van de bocht. Maar er is met het weggedrag van de Opel maar weinig mis. De Zafira deelt veel techniek met de Astra. De 1,8-litermotor presteert prima in deze Opel en doet je niet naar meer verlangen. De zestienklepper is voldoende vlot, zeker bij de tussenacceleraties. De topsnelheid ligt op 188 km/h en de sprint vanuit stilstand naar 100 vergt 11,9 seconden. Het schakelen gaat echter een beetje stroef. Voor € 26.045 heb je een Zafira 1.8-16V Elegance. Voor dat bedrag beschikt hij echter niet over een stabiliteitsprogramma, hoewel de traction-control te enthousiast rijgedrag in toom houdt. Wie wat meer zekerheid wil, moet € 600 extra neertellen voor ESP. Ook airco en cruise-control zijn aanwezig en natuurlijk de standaard zeven zitplaatsen. Het oog wil ook wat en dan is het goed te weten dat de Elegance standaard op 16-inch lichtmetalen wielen staat. De Opel beschikt over goede rijeigenschappen, heeft prima stoelen en het Flex7-stoelsysteem is bijzonder handig. Goed, je hebt de twee achterste stoeltjes misschien slechts een keer per jaar nodig, maar ze zitten er wel. Zonder dat het laadruimte kost.

Signalement

Merk Opel
Model Zafira 1.8i-16V Elegance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.330

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.317 mm / 1.742 mm / 1.634 mm
Wielbasis 2.694 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 13,4 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 196 g/km

Gerelateerde forumtopics