Opel Zafira 1.6i-16V Maxx (2005)

autoreview

Opel Zafira 1.6i-16V Maxx (2005)

Signalement

UitvoeringZafira 1.6i-16V Maxx
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf166.000 km
KM-stand laatst272.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 2 maanden

  • 170.000 km

Sinds nu 2 maanden een echte familycar gekocht.
Daarvoor zo'n 3 jaar en 50.000 km naar volle tevredenheid in een Astra G coupé gereden. Eigenlijk weinig of geen problemen gehad.
Op Lpg g3 want qua kilometers komen we daar voordeliger mee uit.
Dus tsja,de Zafira moest ongeveer eenzelfde configuratie hebben. De Coupé had de 1.8 16V motor,zalige motor,zuinig,heeft t altijd lekker gedaan enige wat ie daarvoor terugvroeg was een half litertje olie ,elke 3000 km.
Goed,de Zafira,ik wilde eigenlijk een 1.8 maar aangezien die toch vaak de wat hogere km standen hadden en de 1.6 meestal de mooiere uitvoeringen en kleuren waren toch maar eens proefgereden.En dat viel niet tegen.
Uiteindelijk op gaspedaal bij een garagebedrijf in Ede de juiste auto gevonden.
Een 1.6 16V Maxx Cool uitvoering uit 2005,de laatste A Zafira.
had voor dat geld ook wel een Zafira B kunnen halen maar vindt de A gewoon veel mooier om te zien plus dat de motoren van de B veel minder goed tegen LPG kunnen,zodoende.
Nu na zo'n 2 maanden en 3000 km de eerste indrukken.
Het olieverbruik is bij deze wagen te verwaarlozen,hij staat nog net zo als op dag 1,dus dat valt mee.
Wat is zo'n Zafira toch een doordachte wagen,je kan er echt alle kanten mee op,van 7 persoons tot bijna een bestelwagen,onvoorstelbaar wat een ruimte,je kan ook mooi spelen met de verschuifbare achterbank.
Aantal bergvakjes voorin de wagen valt dan weer wat tegen,portiervakken zijn wat ondiep en dashboardkastje is ook niet heel ruim,zeker vergeleken met de Astra G.
stoelen lijken in eerste instantie niet heel bijzonder maar vallen toch erg mee,op 1 dag zo'n 500 km gereden,uurtje of 7 bij elkaar en zonder een centje rugpijn uitstappen,helemaal goed dus!
Ding zit lekker in de opties,buiten is alles in de kleur gespoten,mooie 16 inch velgjes,nee,voor een familiebak ziet ie er helemaal niet verkeerd uit.Binnen ontbreekt er ook niks,Cruise control,automatische klimaatregeling,radiobediening vanaf het stuur etc,het zit er allemaal op.
Qua wegligging doe je natuurlijk wel een stapje terug ten opzichte van de Astra Coupé maar hij doet t zeker niet slecht.
Helt natuurlijk wat meer over in de bocht maar blijft stug het ingestuurde spoor volgen,prima!
Rechtuit is de besturing mooi rustig en voldoende direct,je hebt goede feeling met de wagen zonder dat je heel actief aan het sturen bent,lekkere cruiser.
Dat cruisen wil ik dan niet met al te hoge snelheden doen,doordat het een lichte motor is zijn de bakverhoudingen wat kort,bij 130 draait ie al 4000 toeren.
De isolatie is niet slecht dus veel herrie maakt ie niet maar continu 160 rijden zou ik er niet zo gauw mee doen.
Hij is overigens fel zat,voor een 1600 met 100 pk doet ie het niet slecht,blijft toch een grote wagen die evengoed 1350 kg weegt.In duitsland even de top getest (op benzine),met 4 man in de auto 184 km op de tomtom,meter gaf een ruime 190 aan.
Kan je weinig van zeggen!
Verbruik op LPG ligt tussen de 1 op 10 en 11.
al met al best wel blij met de auto,hoop dat ie het een beetje lekker blijft doen.
Heb hem gekocht met t idee om m 4 jaar te rijden,dus tot ie een jaar of 10 is.
Qua auto is dat absoluut geen straf,als t onderhoud nou ook nog een beetje binnen de perken blijft dan ben ik helemaal blij

5 maanden gereden

  • 174.000 km

Nu na 5 maanden gereden te hebben de eerste update.
De Zafira bevalt nog steeds uitstekend.
Teller gaat richting de 175000 en nog geen enkel probleem gehad.
Nog geen druppel olie bijgevuld,dus dat is mazzel,deze motoren zijn immers niet ongevoelig voor olieverbruik.
APK eind december kwam ie glansrijk doorheen,niets aan de hand,op de brug even meegekeken.Motor en bak zijn kurkdroog.
Geen roest te zien,helemaal niks.
Ook met de kou (-20) starten en lopen.
Een aantal keren flink wat volumineuze spullen vervoerd en eerlijk is eerlijk,wat zit er een berg ruimte in deze wagen.
Is er dan helemaal niks te zeuren??
Nou vooruit,1 dingetje dan,tijdens deze koudere periode hoor ik het welbekende kraakje bij het nemen van drempels. De stabilisatorstangrubbers aan de voorzijde kraken dan wat,bekend van mijn vorige Astra's G.Kan geen kwaad dus lekker laten zitten,volgende maand hoor je het toch niet meer! Had me trouwens eerder verbaasd als ie dat niet had gedaan..........
Dus al met al nog steeds een zeer tevreden zafirarijder.

na bijna een jaar

  • 186.000 km

We hebben de Zafira nu bijna een jaar,en er nu 20.000 km mee gereden.
Hij rijdt nog altijd prima,geen storingen,starten is lopen,olieverbruik nihil.
Inmiddels zijn de voorbandjes aardig minder aan het worden,ook achter is matig,dus volgende maand de winterbanden eronder,en van het voorjaar 4 nieuwe banden eronder,ben er nog niet uit welk merk het gaat worden.
Er is echter wel 1 mankementje opgetreden,namelijk dat de airco er de brui aan heeft gegeven,na controle bleek de vullingsgraad van het systeem dermate laag te zijn dat er ergens een lek moet zitten,men vermoedde de condensor,er was een steenslagpit zichtbaar,dus hiet moet tzt een naar gekeken worden.Haast heb ik er niet mee,want ik gebruik de airco vrijwel nooit,zet liever een raam open,aangezien vrouwlief niet tegen een airco kan.
Al met al nog dik tevreden met de Zafira!

lekker doorrijden

  • 203.000 km

Inmiddels weer een jaartje verder met de Zafira.
De zomerbanden zijn Toyo Proxes CF2 geworden,en we zijn happy met deze keuze.
Hij rijdt er uitstekend mee.
De Km stand is inmiddels over de 2 ton heen,namelijk 203.000!
Wat is er verder dit jaar gebeurd met de Zafira?
Uhm,nou,een onderhoudsbeurt,de genoemde banden en de voorpijp van de uitlaat is vervangen,het flexibel deel was gescheurd,zelf gedaan en een klusje van niks,en voor de 115 euro die het pijpje kostte,ach.......
En verder,niks,nakkes,nada!
Hij doet wat ie moet doen zonder gekke dingen,nog steeds geen olieverbruik dus het gaat allemaal lekker!
Wat me nu wel opvalt,maar dat zal door de kleur (donkerblauw) komen is de hoeveelheid zichtbare steenslag op de neus.Maar om daar nou de neus voor te laten spuiten is ook weer zo iets.
Resumerend zijn we nu na zo'n 2 jaar erg tevreden met de auto,en qua kosten valt het ook erg mee,banden zijn natuurlijk slijtdelen en een stukje uitlaat,daar heb ik dan na 8 jaar ook niet zo'n moeite mee.
Er wordt nogal eens gemopperd op (de motoren van) Opel maar het moge duidelijk zijn dat ik niet mopper. Voorlopig blijven we dus ook nog lekker doorrijden.

En weer een jartje APK erop,lekker doorrijden

  • 230.000 km

En we zijn weer een jaartje verder.
De APK was een formaliteit.
een kentekenlampje en ruitenwissers voor en achter en klaar!
De ophangsteunen van de achterdemper zijn slecht,eentje is er al afgeroest dus uitlaat zit er aan te komen,maar dat mag na bijna 10 jaar (eerste zit er nog onder!!!)
Afgelopen jaar een standaard onderhoudsbeurt,geen gekke dingen,wel het verdelerhuis van de LPG laten reviseren,hij begon iets in te houden.
De radiateur heeft wat leksporen,dus moet een keertje.
Verder niks gehad,geen olie of water verbruikt,auto vertoont nog steeds geen roest en start altijd.
Kortom,we rijden gewoon verder!

ALweer 4 jaar in bezit,bijna weer APK

  • 252.000 km

Inmiddels zijn we over de 2,5 ton heen.
Nog steeds geen gekke dingen,wel moet de auto eerdaags voor de APK dus even kijken wat daar uitkomt,al verwacht ik niet veel.
Hij rijdt nog steeds prima,start altijd,ik hoef nooit olie bij te vullen.
Wel ligt er nu af en toe een klein vlekje onder de radiateur,die begint er dus aan te komen,een nieuwe staat al klaar,voor 60 euro kan je niet moeilijk doen,aleen nog even tijd vinden om m erin te zetten.
Ook zijn er 2 steunen van de achterste uitlaatdemper afgebroken,dus ook de midden en einddemper komen eraan,nog de eerste dus met 10 jaar geen moeite mee.
Moet eerdaags ook even uitgelijnd worden,vrouwlief heeft afgelopen zomer een band stukgereden op een stoeprand,toch een tikje gehad,maar daar kan de auto niets aan doen.
Het concept met 7 zitplaatsen blijft geweldig (je gebruikt het toch vaker dan je denkt) en in vrachtwagenstand is de ruimte achterin enorm.
Al met al nog steeds een puike gezinsauto waar we nog steeds met veel plezier mee rijden,op naar het volgende jaar,danzal ie rond de 275.000 km staan

APK weer achter de rug

  • 272.000 km

De APK is weer achter de rug.
De opmerking gehad dat ik de voorste remleidingen in de gaten moet gaan houden,die beginnen wat roestig te worden (nog niks ernstigs,dus meteen even goed geschuurd en behandeld tegen roest) en vrouwlief had onlangs heel enthousiast de auto afgespoten met de hogedrukspuit,daarbij is er wat nattigheid in de koplampen gekomen,dat moet er natuurlijk uit,voor de rest niks,noppes,nada. Complimenten van de keurmeester,alles voelde nog spelingsvrij aan ,auto reed volgens hem nog altijd buitengewoon goed en kom zomaar nog geen ton gelopen hebben. Blij mee dus!!
Van het voorjaar wel wat slijtdelen vervangen,2 delen uitlaat vervangen wegens de afgebroken steuntjes (was origineel vanaf nieuw,dus 11 jaar!) ,de radiateur ook vervangen,het was nog niet heel dringend,af en toe een drupje lekkage maar bleef stabiel,maar ik had m al staan en de koelvloeistof wilde ik toch al verversen,tevens de 2 voorbanden vervangen,de Toyo's hebben zo'n 50.000 km gedraaid,best netjes dus,nu gekozen voor Uniroyal,tot dusver heel tevreden hierover. Eigenlijk was het plan om dit jaar voor iets anders te kijken,maar toch de keuze gemaakt om door te rijden met de Zafira,hij is goed,rijdt goed en voldoet,dus waarom switchen.We hebben zelf ook nog altijd geen problemen ervaren. Wel wil ik de auto van het voorjaar cosmetisch eens aan gaan pakken,de lak is wat vlekkerig en heeft wat kleine krasjes,volgens mij moet ie van een goede polijst en poetsbeurt erg opknappen. Uiteraard zitten er hier daar een paar kleine deukjes/pitjes,niks geks voor een gebruiksauto. Echter van roest is geen sprake,alleen rondom de LPG vulling iets,weliswaar heel minimaal maar het begint wel,uiteraard kan de auto daar niks aan doen,het is immers een later gemaakt gat,van het voorjaar de vulling er uithalen en goed kaal maken en behandelen. Al met met nog steeds na ruim 5 jaar erg tevreden met de auto en we gaan vol goede moed naar de 3 ton!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens