Opel Combo Life L1H1 1.2 Turbo 110pk Edition (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Combo Life L1H1 1.2 Turbo 110pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
De blokhut
- 37.500 km
Showroommodel gekocht na fatal breakdown van de Vito.
Zou ook de titel van mijn ervaring kunnen geweest zijn maar zo is het begonnen!
2 weken voor onze reis naar Engeland met onze Vito (W638) 112cdi was die volledig op, alles kwam samen. Motor viel uit tijdens het rijden, nieuwe schokdempers en banden waren nodig, terug een carrosserie beurt want roesten dat dit ding deed, het was een automaat en de versnellingsbak was aan revisie toe, airco werkt niet meer, dus jah. Mochten de injectoren niet aan vervanging toe geweest zijn waren we er nog mee op reis geweest want de ruimte en sterke motor van deze Vito waren wel prettig net als de volledige uitrusting (leder, airco, automaat, trekhaak, zon verduisterde ruiten, etc.)
Een aantal modellen stonden op onze lijst maar niet deze nieuwe Combo. Bij de Opel dealer aangekomen dacht deze dat de nieuwe Combo het best aan onze eisen voldeed. Alleen dat prijskaartje...maar na een kwartier onderhandelen kregen we super veel korting, een deftig overnamebod van onze Vito (2000 euro) en 5 jaar gratis garantie weliswaar met kilometerbeperking.
Een grappig model eigenlijk, deed me denken aan een blokhut op wielen met een neus die me aan Darth Vader doet denken, zeker met zijn LED dagrijlichten. De neus is voor mijn mening ook beter geslaagd dan de Rifter en Berlingo, net zoals het dashboard. Ja ik heb ze allemaal vergeleken destijd, behalve de Toyota versie die toen nog niet op de markt was.
Net voor onze reis gingen wij dus met een nieuwe wagen en amper 8 km op de teller naar Engeland. Best spannend want links rijden met een auto die je niet gewoon bent...en wat is deze Combo Life breed 1,85m zonder de spiegels! De reis is fijn verlopen zelf op de laatste dag met een interventie van de Engelse politie toen ik een Frans bestuurder volgde die in de verkeerde richting een tankstation opreed...en ik ook dus. Mijn eerste ervaring met de Engelse politie is dat die veel bruter, agressiever en assertiever is dan politie in Europa. Die laten niet met zich sollen. Ik ben er wel zonder bekeuring van afgekomen.
Positief aan de Combo Life:
+ Ruimte zat (er bestaat nog een lange versie)
+ Hooge zitpositie
+ Veiligheidsuitrusting
+ Bij Opel een eenvoudig dashboard (hou ik wel van)
+ Veel betere zetels dan het vorige model
+ Moduleerbaarheid van de achterzetels
+ Kleur die niet snel vuil is
+ Korte draaicirkel!
+ Motorgeluid, fluitende turbo boven 4000 toeren
+ 2 schuifdeuren
+ Standaarduitrusting
+ Acties en kortingen bij Opel
Negatief
- Verbruik a la carte en sterk afhankelijk van tegenwind (van 4,5 t.e.m. 14l/100km! - 1/22 t.e.m. 1/7)
- Vering (stug en wiebelend bij traag rijden over oneffenheden)
- Gewicht
- Geluiddemping boven de 90km/h (stroomlijn?)
- Airco ondermaats qua ventilatie voor de grote binnenruimte
- Tankklep positie op zijn japans (invloed Toyota?)
- Geen zonneklepspiegel rechts enkel links!
- Onnatuurlijk motorkarakter (3-cilinder = hoogtoerig, turbo is laagtoerig waardoor vermogensgat tussen 3 en 4000 toeren)
- Iedere contructeur heeft iets gedaan bij dit type auto's (Berlingo, Rifter, Pro AceCity, Combo, nog? De zetels herken ik van Opel, de motor van PSA, tankvulling Toyota.
Zou ik terug een Combo kopen? Ja maar dan een Diesel, full option, lange versie en met 7 zitplaatsen.
Verkocht
- 85.000 km
Doordat het vloeistof en olieverbruik bleef aanhouden samen met een fluitende turbo hebben we besloten om de auto te verkopen. Wij zijn teleurgesteld in de 1.2THP motor. Onze Opel dealer heeft er alles aan gedaan om de ongemakken op te vangen en zoveel mogelijk in garantie te trekken maar de PSA, sorry stellantis groep heeft hier weinig oren naar. Hun focus ligt op elektrificatie...kortzichtig als je het ons vraagt. De nieuwe Combo's, Berlingo's, Rifters, enz... als elektrische voertuigen zijn veel duurder in aanschaf, zwaar en hebben een kleine actieradius. Vergeet niet dat deze wagentjes gebruikt worden om op reis te gaan, vol te laden, combinatie van de 2 en dan smelt de actieradius van zo'n batterij nog sneller. Nee dankjewel wij gaan niet mee op dit elan. Een zuinige Skoda Fabia combi is in de plaats gekomen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Combo 1.5D L2H1 Edition 3 zits ,Navigatie,airco,volledige onderhoudshistorie
- 2022
- 239.414 km

Opel Combo 1.5D L1H1 130 PK Automaat. Navi, Apple carplay, Camera, Trekhaak
- 2022
- 46.931 km

Opel Combo 1.2 Turbo L1H1 Edition | Automaat | NAP | Dubbele schuifdeur | Cruise | Carplay | Stoelverwarming | Keyless
- 2022
- 44.883 km
Lezersreacties (0)
Reageren