Opel Combo LFW 1.6 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Combo LFW 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Weer eens wat anders, een besteller op benzine.
De Combo-B LFW Benzin, Het verhaal:
Ik Kocht deze auto in Juni Vorig jaar.
Deze auto kocht ik als besteller op Benzine.
Dit omdat er dan nog een belasting voordeeltje aan zit.
Ik betaal dan ook net 22 euro in de maand voor een auto van 1070kg op kenteken, dit zou bij een personen auto ongeveer het dubbele zijn. (ruim 40 euro in de maand).
Deze auto gekocht als woon werk auto, maar aangezien ik er toch wat langere ritten in ging maken zo nu en dan, werd de 60pk sterke 1.4 bezine motor wel wat vervelend.
het probleem van deze motor in een zware Combo die een CW waarde van een Zee container evernaart is dat deze auto dus voor geen meter op snelheid te krijgen is.
de 1.4 haalde met moeite de 120 a 130km/u, met tegenwind ging hij dus echt niet over de 120 in de 4e versnelling.
dat bracht dan ook een gemiddeld verbruik mee van 1 op 9 op zijn zuinigst.
daarbij kwam dat een versleten nokkenas, nog meer vermogen weg aan het snoepen was (kwaal van de 1.4 8 klepper singlepoint)
hoorde dat een vriend van me zijn Corsa-B ging ombouwen naar een 3.0 V6, en hij dus een 1.6 motor over had staan.
ik m gevraagd om zijn motor over te kunnen nemem.
dat was goed, en zo gezegd zo gedaan.
> zijn motor eruit en op de bok, en onderdelen vervangen zoals:
- Koppeling Compleet (zekerheid)
- Distririem + Looprollen, spanner en waterpomp
> aan de auto intussen de voorremmen aangepast naar remmen van een Astra-GSi, met nieuwe schijven en blokken. dit is plug and play bij opel, en stoppen is belangrijker als rijden.
> toen motor over gehangen, betreft een 1.6 motor met verkorte inlaat (Mantzel Powerbox, lever prof gemeten +20pk of meer), deze zat zo op de motor, en maar laten zitten, was geen must, maar maakt het onderhoud wel makkelijker aan deze motor, daar het originele inlaat altijd in de weg ligt.
heb ondertussen een Cruise Control gevonden van een Opel Omega 2.0 16V uit '99.
Kabelboom gemaakt voor de cruise control
Deze aangesloten op originele cruise schakelaar van opel op de richting aanwijzerhendel, deze werk prima.
Ik kan nu gewoon mee komen met het verkeer, en netjes in 5 120km.u rijden, met Cruise Control.. en dat is heel wat waard!!
De Combo zelf:
Dit is een Combo uit '98 in de comfort uitvoering zoals ze hem in duitsland kennen (ingevoerd in 2004 door 2e eigenaat)
dit omvat:
- stoelhoogte verstelling bestuurder
- Stuurbekrachtiging
- 2x airbag voor
- Elektrische ramen
- Leeslichten voor
- Centrale vergrendeling met Safe-lock inbraak preventie sloten
- 14"stalen velgen (waarop de winterbanden nu liggen)
- Meegesapoten voorbumper
- Tijd - datum - buitentemp - radio info scherm
toch nog wat luxe in deze combo dus.
Rijden:
Eigenlijk Direct met de proefrit voor aanschaf viel mij op dat de auto verassend beter rijdt als je zou denken aan de vorm van de auto.
Hij is Comfortabel geveerd, en ligt verrassend lekker in de bocht, ondanks de bladgeveerde starre achteras.
Vering is soepel en zeker niet stuiterig (was de '99er Caddy gewend van het werk, welke erg stug was voor een 500 kilo uitvoering, had het idee deze combo ook zo zou stuiteren.)
Ik heb nu zo'n 15.000 a 20.000km gereden met deze auto, en dat bevalt me erg goed.
Verbruik van de 1.6 ligt wel wat hoog (1 op 10 gemiddeld), maar dat kan ook door het korte inlaat komen.
Na verwisselen van de winterbanden voor Lichtmetalen velgen met nieuwe Micheling Energy banden is de Combo nog prettiger gaan rijden.
al met al een plezierige besteller welke mij comfortabel verplaatst, al is het interieur (cabine) wat aan de krappe kant.
Wat is er aan gedaan:
titel zegt het al, wat heb ik er aan veranderd.
- versleten 1.4 motor omgewisseld voor een 1.6
- Lichtmetalen Astra-F2 GSi Velgen gemonteerd
- 4x nieuwe michelin energy's 185-55-15 eronder gezet
- Astra-GSi stoelen geplaatst
- Remmen van Astra GSi op de vooras gezet.
- Zwaailamp op het dak, gewoon voor de leuk
- knippers op het dak, gewoon voor de leuk
- Hella Angel eyes voor beter licht opbrengst (met Xenon)
- Teller van een Corsa-B2 GSi geplaatst ivm toerenteller
- Cruise control van een opel omega geplaatst.
Motor is opzich plug and play geplaatst, combo staat op basis van de Corsa-B waar de motor uitkomt
geld ook voor de teller.
de remmen en stoelen zijn ook Plug and play over te zetten, al moet je voor de stoelen wel het frame van de Corsa-B / Combo-B gebruiken
De wielen paste er ook zo onder, alleen passen de naaf doppen achter niet ivm lange naaf
Problemen:
Problemen tot nu toe:
- 137.000km: 1.4 begint op te raken (was de aanschaf prijs ook naar)deze gewisseld.
- 145.000km: de koppakking van de 1.6 heeft de hoop opgegeven, motor loopt op 2 cilinders, dit is gerepareerd, en de combo is weer on the road.
- 155.000km: Toch weer een mankootje aan deze Combo gehad, de dynamo ineens kapot, deze deed de boel Overladen (spanning oplopend tot wel 17Volt, gelukkig voor de deur dat dit gebeurde.
Deze vervangen voor een budget nieuwe van 110 euro. (100A exemplaar)
van deze auto heb ik reeds afscheid genomen, deze is gedemonteerd..
veel plezier aan gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.