Opel Astra Stationwagon 1.8i-16V Club (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.8i-16V Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 260.610 km |
KM-stand laatst | 316.555 km |
Eerste Beurtje,
- 278.300 km
Er was ooit eens een gedachte dat ik mijn oude bakkie de 250k zou gaan halen. Aan de Astra lag het niet, maar ik ging meer en meer en meer rijden. De kosten rezen de klauwen uit en de auto takelde langzaam maar zeker af. Taai als hij was, rijdt hij nog steeds. Maar dat is een ander verhaal.
Ik ben begin dit jaar op zoek geweest naar een vervanger voor de oude F. Met veel wikken en wegen kwam ik tot dit besluit. Ik kon de G van mijn vader overnemen voor een appel en een ei. Doordat ik er gemiddeld bijna 100km per dag mee rijd, is LPG geen onverstandige keuze. Diesel heb ik nooit overwogen.
Het verbruik valt me enigzins tegen, 1 op 10 en de koek is op. Voor de rest, snort hij als een zonnetje op wat hikken en bokken na. Dat zal wel met het LPG te maken hebben. De auto is van 1999 en in mijn bezit sinds maart met toen een maagdelijke kmstand van 260k op het klokkie. Altijd goed onderhouden maar wel toe aan een beurt.
De auto heeft wat deukjes, schaven en wat roest. Maar dat mag de pret niet drukken. Amsterdam is de horror stad voor elke liefhebber. Trams, smalle grachten en ellendige fietsers. Helaas biedt een bijna dagelijksleven in de metropool van ons land geen bescherming aan de lak van mijn wagen. Deukjes en krassen verschijnen helaas onverwacht en relatief vaak op de glazende pantser van mijn bolide. Aan de buitenzijde is er een sloot steenslag te bespeuren, evenals slijtage aan de binnenzijde.. Stuur en stoel zijn daar de meest opvallende punten van. De pook is al eens vervangen evenals meerdere setjes pendaalrubbers.
Eerste beurt is geweest, (20k te laat maargoed.. beter iets dan niets) Waar niks spannends aan het licht kwam. Olie, Bougies en wat filtertjes.
Kwa rijden is het prima, een verbetering van de F. De stoelen zijn wennen, de sportzetels uit de F waren natuurlijk ook wel van een anders kaliber.
Dit is natuurlijk maar de eerste voorzet, in de verhalen die nog komen gaan. De 3 ton haal ik denk net niet binnen 1 jaar. Maar hij gaat er wel rap naar toe.
Boosting the Astra!
- 291.000 km
Na eeuwelang hikken, wikken en wegen is de knoop doorgehakt. Ik heb bij de kilomterstand van 288888 de verdamper laten reviseren. Die was echt wel aan een opknapbeurtje toe. Het bleek het eerste exemplaar te zijn en heeft zeker 12 jaar dienst gedaan. Het beestje heeft weer vermogen en gaat als een kanon. (spreekwoordelijk dan..) Maar het is de investering meer dan de moeite waard. Ergens zit er nog een hikjes en een flauw punt in, maar dat deert niet zo.
Na de revisie ook voor het goede maar de thermostaat vervangen. Die functioneerde matig tot niet. Bijkomend voordeel is dat de kachel eindelijk werkt. Ondertussen cross ik zo'n beetje wekelijks half Nederland door voor het werk. Beetje bij beetje takelt de auto wat af, maar onze band groeit eindelijk. Was de F mijn lievelingsding, dit meer een gebruiksvoorwerp.
Hij brengt mij droog en lekker warm naar de plek van mijn bestemming. De krasjes, deukjes en plekjes deren mij niet zoveel. Er zijn namelijk maar weinig auto's met bijna 3 ton op de teller die er zo goed bijstaan.
Ik heb zojuist de versleten bestuurdersstoel vervangen voor een fris exemplaartje, dit zit vele malen beter dan de vorige.
Ik ben met 5k alweer toe aan het beurtje en mogen er 4 frisse zomerbandjes gemonteerd worden. Ik heb de auto nu bijna 1 jaar waarbij ik 32k ben opgeschoten.
Faal..
- 301.375 km
Afgelopen week begon de Astra wat kuren te vertonen. Hij stotterde op zowel LPG als benzine. Verder kreeg ik niet bepaald een goed gevoel wat rijden betreft en het vermogen liep terug.
Afgelopen woensdag viel hij uit, niet meer aan te krijgen. Na wat doorstarten sloeg ie aan, maar harder dan 50 ging die niet. Daarnaast kwamen er onheilspellende geluiden onder de motorkap vandaan. Vermoeden: kapotte klep of bobine.
Na wat zoekwerk: Bobine defect. Voor de zekerheid een nieuw exemplaar gemonteerd, problemen verholpen! Op LPG schokt hij nog een beetje, maar er valt weinig af te stellen omdat er een boutje verrot is.
Er is nog leven na 3 ton!
- 308.557 km
Na het vervangen van de bobine bleek de auto nog niet helemaal lekker te lopen. HIj sloeg vaak af, stotterde als een malle en kwamen er onheilspellende geluiden uit de uitlaat en onder de motorkap vandaan.
Het was nu of een klep, ingesleten klepzittingen of de lpg verdeler. Na een grote beurt bleek dat het motorisch allemaal prima zat. Op benzine had de auto dan ook nergens last van. Toch even een afspraak gemaakt bij de LPG specialist.
Afgelopen vrijdag kwam na 3 minuten diagnose de conclusie: LPG verdeler is versleten. Er lag er nog één op voorraad die er meteen in werd gezet. Top service en de auto rijdt echt weer perfect. De afgelopen 48K heeft auto nooit zo goed gereden.
Stiekem had ik dit achteraf al veel eerder moeten doen. Dan had het me waarschijnlijk een hoop frustratie en een dure bobine bespaard.
Tussenstand of eindstand?
- 315.160 km
2 maanden geleden was een klein "voorval" met het voertuig... Vlak nadat ik de auto had gerepareerd is de auto tegen de vangrail geklapt. Ik was niet de veroorzaker, wel de enige betrokkene. Door een uitwijk poging schoof de Astra met een gang van ca. 80 de rail in. Neus plat, kont gedeukt. Achterstevoren op de snelweg zet je wel even aan het denken. De bestuurder mankeerde niks. De veroorzaker reed door en de Astra was total loss..
De rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld om te zien of er nog iets te verhalen viel. De buitenlandse bestuurder bleef onvindbaar.
Het besluit was bijna de auto naar de jachtvelden te sturen. Omdat ik afgelopen jaar zoveel onderhoudskosten heb gehad, besloot ik tot reparatie over te gaan. Een sloop-Astra bood uitkomst. Er was al met al veel schade, maar het zit. Mooi is anders, goed is het wel. De neus is wat scheef en het achterscherm is niet meer te redden. Jammer, maar zo gaan die dingen.
De auto kon er weer even tegenaan.. Helaas bracht de APK roet in het eten. Afkeur, op een aantal punten. Geheel terecht.
Achterveer gebroken,
Uitlaat lek,
Remleidingen geoxideerd,
Koplampbeeld niet goed,
Koplamphoogteverstelling defect,
Na wat klussen is uiteindelijk alles netjes volgens de normen aangepakt. Blijft wel dat er ook nu weer kosten zijn gemaakt..
Ik kijk momenteel uit naar wat anders. Iets jongers, minder kilomters en voorzien van een airco. Dit kan nog wel even duren, maar de eerste stap is gezet.
Export.. het einde van het avontuur.
- 316.555 km
Het kan snel gaan. Een kleine week terug heb ik mijn nieuwe auto gevonden. Jonger, mooier, sneller, zuiniger en goedkoper. Een tocht die veel korter duurder dan ik dacht.
De Astra even flink uitgeruimd, schoongemaakt en een paar foto's geschoten. De prijsstelling bepaald en op internet gezet. Het viel mij op dat er geen Astra's onder €2000 op stonden met een LPG installatie... Ik wist snel waarom.
De eerste paar uur verstreken en toen begon het bieden. Achter elkaar stroomden het binnen. 1.5 dag later werd ik gebeld: Uit Georgië. Of mijn auto even bekeken kon worden en mee kon op export. We werden het niet helemaal eens over de prijs en er belde plots een ander. Een jongen uit Litouwen had interesse. Prijs afgesproken en 2 dagen later regelden we de export. Zelf!
Op de vroege ochtend naar de automarkt in Beverwijk gereden, de platen eraf en alle bureaucratische rommel geregeld. Een kleine 1.5 uur verder en €127 armer verdween de auto uit de Nederlandse registers. De platen zijn vernietigd en het export kenteken gemonteerd.
Bizar, het voelde een beetje als verraad. De auto heeft mij een hoop plezier beleefd maar ook een hoop ellende. Fijne car, die zeker nog een aantal jaar in het Oosten van Europa gaat doorbrengen.
Na 316555km's en 14 jaar Nederland is het tijd zijn grenzen te verleggen. Per direct rijdt ik in een Seat Ibiza 1.9 TDI. Hier zullen ongetwijfeld de verhalen van volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.