Opel Astra Stationwagon 1.8i-16V Elegance (2001)

Populaire ruimte

Opel Astra Stationwagon 1.8 16V Elegance
Keuzevrijheid, dat biedt de Opel Astra. Twee, drie, vier of vijf deuren, het is er allemaal. Hatchback, wagon, coupé, sedan, u zegt het maar. Wij gingen eens op pad met de meest veelzijdige uitvoering: de Wagon als 1.8 16V.

Waarom stationwagons zo populair zijn? Omdat ze meer mogelijkheden bieden dan een sedan of een hatchback. De laadruimte is groter en er kunnen dus omvangrijker spullen mee of stukken die door hun vorm niet in modellen met een ander koetswerk passen. Zwaarder mag het vrachtje meestal niet zijn, want het laadvermogen van stationwagons is over het algemeen niet hoger dan dat van andere modelvarianten. De Astra Stationwagen is een gunstige uitzondering, hij kan wat meer kilo"s aan dan de versies met drie of vijf deuren. Het spreekt ook niet vanzelf dat de standaard bagageruimte van een station - achter de achterbank en onder de ramen - groter is dan die van de andere versies. Maar bij de auto in deze test is dat wel zo. Dus kunnen er, ook met een volledig bezette achterbank, flink wat koffers, tassen en dergelijke mee. De bagageruimte meet 480 liter
Belangrijk is bovendien hoe de ruimte verder kan worden uitgebreid. Opel blijkt het met de multifunctionaliteit van de Astra Stationwagon heel serieus te nemen. Hij krijgt namelijk een achterbank mee waarvan leuning én zitting in ongelijke delen kunnen worden omgeklapt, terwijl bij de hatchbacks alleen de leuning gedeeld omklapbaar is. Met alles omgeklapt loopt de bagageruimte van de Astra op tot 1500 liter.
Mensen achterin hebben geen gebrek aan beenruimte en de hoeveelheid centimeters boven de kruin geeft nog minder aanleiding tot klagen. Zitten er op de achterbank van de Astra Stationwagon twee passagiers, dan kunnen ze gebruik maken van de standaard middenarmsteun. Ook het skiluik daarachter kan dan z"n diensten bewijzen. Gaan er drie passagiers mee, dan kan ook de middelste zich vastgespen met een driepuntsgordel.
Na het langdurige verblijf achterin, moeten we natuurlijk ook nog even het voorste gedeelte van het interieur bestuderen. We zien dan dat dashboard en instrumentenpaneel van de Astra onmiskenbaar de Opel-signatuur dragen, met draaiknoppen en luchtroosters die vertrouwd overkomen. Bekend is ook het infodisplay dat tijd en buitentemperatuur weergeeft, en bovendien dienst kan doen als display voor de speciale Opel-radio. Donkere tinten overheersen in het leefgedeelte en zoals gebruikelijk bieden de stoelen een uitgesproken stevige zit.

Stukje hout

Neem je de duurste uitvoering van de Astra, genaamd Elegance, dan zit er een stukje hout op de middenconsole. Door de weinig sfeervolle omringende stoffering hangt dat beetje (nep)hout er verloren en verdwaald bij. Het voegt geen indruk van warme luxe toe. Daaraan draagt bij dat de diverse dashboarddelen niet zo mooi strak in elkaar passen En als voorheen blijkt de Astra gaandeweg ook niet rammel- en kraakvrij. De 1.8 16V blijkt een krachtige motor, lekker soepel en ook nog eens zuinig. Maar ja, de Astra staat al lang bekend als zuinig in zijn klasse. Bij het nemen van bochten blijkt de Astra Wagon geen sterke stabilisatorstangen te hebben - hij helt dus nogal. De besturing is niet erg direct, en lijkt verder bij kleine stuuruitslag geen bekrachtiging te hebben. Ook stuurt hij rechtuit niet heel zuiver. De remmen reageren ook al minder gevoelig en krachtig dan andere auto"s in dit segment. Het is niet zo dat de Astra minder probleemloos op de weg ligt, of veel meer onderstuur ten beste geeft. Hij gaat redelijk neutraal de bocht door, alleen voelt de Astra wat zweverig aan.

Aangenaam krachtig

Hoewel de metingen zeggen dat het wel meevalt, klinkt het rauwe motorgeluid van de Astra minder aangenaam.
Het blijft twijfelen als we doorgaan op het motorgedrag. Het ruim bemeten vermogen van 125 pk bevalt ons op zich prima. Je komt er lekker vlot en moeiteloos mee vooruit, zonder het gevoel te krijgen dat de auto er met jou vandoor gaat. Alleen trekt hij niet mooi soepel en gelijkmatig; waarschijnlijk als gevolg van vergaande maatregelen om schone uitlaatgassen te garanderen. Hij wil namelijk geen gas aannemen, reageert eerst heel terughoudend. Hij zal wel plotseling gasgeven tegenwerken om emissies te reduceren. Hou je de Astra 1.8 hoger in toeren, met meer gas, dan trekt hij plots als een lier. Vandaar dat, als je er vol tegenaan gaat, de Astra 1.8 verbazend goed presteert.

Signalement

Merk Opel
Model Astra Stationwagon 1.8i-16V Elegance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.645

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.288 mm / 1.709 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.611 mm
Massa leeg 1.175 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 630 kg
Banden195/60HR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 605
 

Gerelateerde forumtopics