Nissan Pulsar DIG-T 115 Acenta (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Pulsar DIG-T 115 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8.250 km |
KM-stand laatst | 177.000 km |
voldoet prima
- 9.500 km
Als vervanging voor de Citroën zochten we een compactere auto, goedkoper in gebruik en prettiger te rijden dan de grote, zware maar zeer comfortabele Grand Picasso. We hebben een Toyota Yaris en Citroën C3 geprobeerd, maar die bleken té compact. Het garagebedrijf is dealer van Citroën én Nissan en attendeerde mijn vrouw op de Nissan Pulsar. Zij hadden een demo-model van één jaar oud met zeer weinig kilometers. De proefrit was overtuigend en met de veronderstelling dat Nissan megabetrouwbare auto's bouwt, heeft mijn vrouw de knoop doorgehakt. Zij is degene die de auto het meeste zal gebruiken.
De Pulsar is ontzettend ruim, met name de beenruimte voor de achterpassagiers is gigantisch. De trekkracht van de motor is prima. Onze tenttrailer achter de Pulsar wordt probleemloos getrokken; in de Ardennen over de Route du Soleil continu de zesde versnelling kunnen gebruiken en 120km/u gereden. De snelheidsmeter heeft overigens best een forse afwijking. TomTom geeft 120km/u aan, de snelheidsmeter geeft dan 128km/u aan.
De Pulsar is comfortabel, stil en voldoet aan onze eisen. Het verbruik tijdens onze vakantie is circa 7,7 liter per 100km. Hierin zit circa 1.100km met tenttrailer achter de auto en vele korte stukken in bergachtige omgeving. Prima verbruik dus, waarbij we erop rekenen dat het verbruik in normale dagelijkse omstandigheden een stuk gunstiger zal zijn.
doet precies wat hij moet doen
- 24.400 km
De Pulsar voldoet prima. Geen gekke dingen, een verbruik van circa 6 liter per 100km bij veelal korte ritten en voldoende ruimte, comfort en kracht bij de zomervakantie in Schotland.
In juli hebben we onderweg bij een onnozel akkefietje contact opgenomen met Nissan Assistance. Toen werden wij verrast dat volgens de medewerker de auto niet op onze naam stond. Toen bleek dat de Nissan-dealer bij de verkoop van deze demo-auto, onze naw-gegevens niet heeft gemeld aan Nissan Assistance! Zodat wij geen recht op hun dienstverlening konden claimen.
Wij werden nogmaals bevestigd in ons besluit om voor het onderhoud ons tot een andere dealer te wenden. De eerste beurt was nodig bij 12 maanden; volgens de km-stand konden we nog 10.000km wachten. Via de website van Janssen Kerres konden we online een afspraak maken, ondanks dat wij nog een klant bij hen waren. De beurt is keurig uitgevoerd, een update was volgens Janssen Kerres nog niet uitgevoerd (erg attent) en bij Nissan Assistance weet men nu ook dat wij de eigenaar van de Pulsar zijn.
De tevredenheid over een auto gaat verder dan alléén de auto zelf.
vaste prijs voor onderhoud
- 32.000 km
Hoewel de km-stand voor de volgende onderhoudsbeurt nog niet was bereikt, hebben we besloten toch onderhoud te laten uitvoeren. Bij jaarlijks onderhoud blijft het gratis recht op Nissan Assistence behouden. Via de website van de dealer een afspraak aangemaakt. En het prettige is dat je vooraf precies weet wat dat onderhoud gaat kosten. Geen bijzonderheden en wij ontvingen de Pulsar keurig gewassen en binnenin gestofzuigd terug. De banden werden gratis omgelegd; voor naar achter en omgekeerd. Het is de eerste set en ik schat dat wij er nog tenminste 10.000km mee kunnen rijden. Onze Nissan Pulsar maakt niet veel kilometers, maar de auto is volgens mij ondergewaardeerd. Hij comfortabel, ruim, zuinig en betrouwbaar.
nieuwe accu
- 39.700 km
In de lente startte de Pulsar 's ochtends plotseling niet meer. De accu bleek defect. Dat is wel erg snel, maar de oorzaak ligt vooral bij onszelf. De auto wordt vaak voor korte trajecten gebruikt, waardoor de accu zwaar wordt belast zonder de kans te krijgen op langere afstanden te herstellen. Gelet op het gebruik (en dat van verreweg de meeste andere automobilisten) zou een e-auto in alle opzichten veel verstandiger zijn.
Onderhoud (na iedere 10.000km) schuiven we door naar de winter. Dan worden tenminste twee van de vier eerste banden ook gelijktijdig vervangen.
Prima auto, niks mis mee.
nieuwe banden
- 42.350 km
De eerste set banden was zelfs na meer dan 40.000km niet versleten. Er zat rondom nog 3mm profiel op. Maar vanwege het winterse weer hebben we toch nu maar vernieuwd.
De 48-maandenbeurt bleek een stuk goedkoper dan Nissan vooraf had aangegeven, volgens hun vaste prijzen. Deze beurt moet na 48 maanden óf 80.000km worden uitgevoerd. Die km-stand hebben wij nog niet bereikt. Waarschijnlijk was daardoor de vervanging van de multiriem volgens de dealer niet noodzakelijk. Das scheelde toch ruim € 150,--.
De Pulsar voldoet prima, zowel in rijgedrag en -comfort alsook in gebruik en verbruik. Iedereen in ons gezin van vijf personen, rijdt regelmatig in de auto.
inhoud brandstoftank
- 59.000 km
De motor staat in de garage, waardoor de Pulsar nu wordt ingezet voor dagelijks circa 275km woon/werkverkeer. Het verbruik bedraagt 6,2 liter per 100km. Volgens de boordcomputer bedraagt de gemiddelde snelheid 80km/u over alle afgelegde kilometers; de cruisecontrol staat ingesteld op 119km/u volgens gps op de Autobahn (ja, in Duitsland). De snelheidsmeter staat dan overigens op een optimistische 129km/u.
Bij dat aantal kilometers wil je natuurlijk zo weinig mogelijk tanken. In het instructieboekje staat dat de brandstoftank een inhoud heeft van 36 óf 46 liter. Volgens de dealer is het 46 liter. De boordcomputer geeft tot 62km het resterend aantal te rijden kilometers weer. Ik rijd dan nog circa 35km verder en kan dan 39 liter brandstof tanken. Zodat ik mij dus afvraag: zit er nog 7 liter in of heb ik de tank vrijwel leeg gereden?
De motor hoor je trouwens niet op de snelweg. Dankzij het hoge koppel kun je erg vroeg schakelen. Voor snel inhalen moet je terugschakelen, op constante snelheid is het zeer comfortabel, ook nu er vier nieuwe winterbanden van Vredestein op zitten.
Ik mis de stoelverwarming uit mijn Volvo en de kwaliteit van de verwarming was een stuk beter, met name de verspreiding van de warmte. De onderhoudsbeurt bij 52.000km (12 mnd na vorige beurt) heeft geen verrassingen opgeleverd.
De Pulsar is een betrouwbare en comfortabele no-nonsense auto. Had ik al gemeld dat de auto enorm ruim is? Afgelopen zomer met mijn zoon een gedemonteerd 2-persoonsbed van 210cm lengte erin vervoerd, exclusief de matrassen. Dus twee volwassen personen + bed in de Pulsar.
80K beurt
- 80.350 km
In vijf maanden tijd heeft de Pulsar 25.000km gereden. Voor 80% over de Autobahn, de overige km's over provinciale weg of lokale ritjes. Volgens de boordcomputer bedraagt de gemiddelde snelheid 81km/u. Verbruik over deze periode bedraagt een keurige 5,8 liter per 100km. Overigens tank ik uitsluitend E10.
De Pulsar is echt saai, want er gaat niks kapot, het comfort is prima, de auto is snel genoeg, het model valt niet erg op (wat ik eerlijkheidshalve jammer vind, er gaat niets boven een Italiaans ikoon van schoonheid en elegantie) en vooral erg ruim. Bij de 80K beurt was het enige dat extra moest worden vervangen het blad van de achterruitwisser. De dealer heeft de Pulsar keurig gewassen en gezuigd, APK werd in combinatie met de beurt gratis uitgevoerd en we mogen weer één jaar lang gratis gebruikmaken van Nissan Assistance in Europa. Het zou mij zeer verrassen als we daarvan gebruik moeten maken.
ketting Tce motor
- 123.000 km
Afgelopen winter probleemloos wekelijks ruim 1.000km gereden. Bijna uitsluitend over de snelweg-Autobahn.
En in de zomer naar de Dolomieten en regio Venetië gereisd met de vouwwagen achter de Pulsar.
Een verhuizing uitgevoerd met een flinke boedelbak erachter. Allemaal prima verlopen.
Daarom de auto nietsvermoedend naar de dealer gebracht voor de 120K-beurt en wisselen van wielen/zomerbanden. We kregen een telefoontje: "Wij weten niet hoe lang u nog met de auto wilt rijden, maar wij constateren dat de ketting rammelt. Bij 1.400 toeren kun je het goed horen."
Volgens Nissan's onderhoudsschema moet de ketting bij 300K worden vervangen. Volgens de medewerker is dit bij onze Pulsar een kwestie van 'pech hebben'. Kan best zijn dat er nog 10K of 40K probleemloos mee kan worden gereden. Maar de dealer moet dit gebrek melden. De reparatie koste circa € 1.900,--!
Dat was dus een onaangename verrassing. De Pulsar heeft een Renaultmotor. Dat wist ik wel. Op internet had ik de beschrijving het euvel snel gevonden. In de Betuwe zit een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in grote reparaties die vaker voorkomen bij THP-, tfsi, Tce-blokken etc. Zij verstrekken tenminste zes maanden garantie. De reparatie kost ± € 1.300,-. In juni gaan zij de reparatie preventief uitvoeren. Wij willen nog tenminste één jaar in de Pulsar rijden.
beroep op garantie
- 154.000 km
Op onze oprit verschenen druppels van een gelekte vloeistof. Ik herkende het niet meteen als olie: het was helder van kleur. Een inspectie bij de motorreparateur in de Betuwe leerde dat er toch een lekkage zat bij een pakking. Dit is keurig onder garantie verholpen.
Het groot onderhoud heb ik bijna 30K ná het vorige onderhoud laten uitvoeren. Bij de motorreparatie was de olie immers ook al vervangen. Bij het onderhoud meldde de dealer dat beide (!) remklauwen aan de voorzijde waren vastgelopen. De blokken en schijven moesten worden vervangen. Ik heb hen maar geloofd; ik heb er tijdens het rijden niets van gemeld. Misschien ben ik te goed van vertrouwen geweest. De kosten van het onderhoud waren circa € 450,- hoger dan voorzien.
De auto is inmiddels acht jaar oud, het interieur en exterieur is netjes. Die twee reparaties had ik natuurlijk liever niet gezien, maar vind ik acceptabel bij deze km-stand. Prima comfortabele auto.
probleemloos
- 177.000 km
Inmiddels weer naar winterbanden gewisseld. Met een bandenset kunnen we >40.00 km vooruit. In maart een onderhoudsbeurt bij de dealer laten uitvoeren. De kosten waren hoger dan ik dan verwacht, doordat er een remklauw blijkbaar was vastgelopen. Wij hebben er niets van gemerkt, maar de dealer vond het nodig twéé schijven en de remklauw te vernieuwen. Kan natuurlijk gebeuren bij een auto die inmiddels ruim 9 jaar oud is. Maar nog prima voldoet. Wij houden de Pulsar nog een tijdje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.