Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Nissan
  • Primera Wagon

Nissan Primera Wagon 2.0 GX (1998)

Nieuwe bak

Nissan Primera Wagon 2.0 GX (1998)
  • Autotest
11 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hij heeft even op zich laten wachten, de Nissan Primera stationwagon. In plaats van 'Wagon', zoals vroeger, heet hij nu trouwens 'Estate'. En hij kreeg achterin een gepatenteerde 'afvalbak'.

Nissan bouwt de Primera's bestemd voor ons continent in Engeland. Het zijn dus wagens gemaakt vóór Europeanen, d--r Europeanen. Dat geldt helemaal voor de hatchback die op andere markten niet eens wordt gevoerd. Maar ook de Estate heeft een zeer duidelijke Europese inslag. Nissans designcentrum in MŸnchen nam de styling voor z'n rekening en werkte daarbij samen met het technisch centrum in het Britse Cranfield. Zoals mag worden verwacht, komt de Estate wat z'n techniek betreft overeen met de twee oudere leden van de Primera-familie. Hij deelt met hen dus het mooie onderstel met multi-link wielophanging vóór en achter. Dat levert hem een prima weggedrag op. Lange snelle bochten neemt hij bijvoorbeeld spelenderwijs. Behalve fraai van constructie is de afstemming van de wielophanging ook flink stug. Je krijgt dus niet te maken met deinneigingen of een overhellende koets. Daar staat tegenover dat het comfort op slecht wegdek niet overhoudt. Het schakelen viel ons deze keer ook iets tegen. De pook van de Estate ging wat minder soepeltjes door het schakelpatroon dan bij de Primera's die we tot nu toe reden. Zoals je van een wagen bedoeld voor de Europese markt mag verwachten, is de besturing van de Primera niet te sterk bekrachtigd.
De krachtbron heeft een inhoud van 1998 cc, die verkregen wordt door het volume van vier cilinders met zowel een boring als een slag van 86 mm bij elkaar op te tellen. Deze is uitgerust met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Daarmee is de Nissan krachtbron goed voor 96 kW/130 pk bij 5600 tpm. Het maximum koppel bedraagt 173 Nm bij 4800 toeren. Daarmee zou de Nissan 200 km/h moeten kunnen halen. Voor de acceleratie 0-100 belooft het Japanse merk 10,5 seconden. Bij onze eigen metingen deed de Primera ongeveer wat de folder belooft, want wij klokten hem op 10,7 s. Bij de inhaal-oefening (80-120) liet hij in achtereenvolgens het vierde en vijfde verzet 11,8 en 16,1 s noteren.
Je zou kunnen denken dat het geluidsniveau in stationwagons hoger ligt dan in bijvoorbeeld sedans, omdat het koetswerk van zo'n model een grotere 'klankkast' vormt. Daarom keken we ook naar de geluidsproductie van een eerder geteste sedan met dezelfde motor. Wat bleek; met 66,5 en 69 decibel bij respectievelijk 100 en 120 scoorde de Primera Estate 2.0 GX precies dezelfde nette waarden als de Sedan.

Alles vertrouwd

Voorin zien we een vertrouwd dashboard en instrumentenpaneel zonder poespas. Het zitmeubilair heeft geen sportieve aspiraties. De flinke zetels zijn vrij vlak. Wie op zoek gaat naar opberg/aflegruimte vindt in de Primera korte portiervakken en verder vakken onderaan de middenconsole, onder het stuur en achter de handrem. Mensen die als achterpassagier meereizen, hebben niet te klagen over gebrek aan ruimte voor hoofd en benen. Op de achterbank zijn er zowel drie driepunts rolgordels als drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De achterbankleuning kan in ongelijke delen worden omgeklapt; de zitting blijft op z'n plaats.
Op het oog ziet de beschikbare bagageruimte onder het afdekzeil er niet erg veelbelovend uit. De afstand tussen de mooi vlakke laadvloer en het zeil is niet groot. Maar het ruim is wel aardig diep en de behuizing van de achterwielen en hun ophanging zit niet al te veel in de weg. Al met al heeft de Estate een inhoud van 430 liter (sedan 490 l). Het grote gemak van een station schuilt 'm immers vooral in het feit dat de ruimte makkelijk toegankelijk is en variabel. Als extraatje krijgt de Primera Estate een omkeerbaar vloerpaneel mee. Aan één kant is dat gewoon bekleed met tapijt; aan de andere kant vinden we een tien centimeter diepe 'bak' met een makkelijk te reinigen oppervlak. Die komt handig van pas als je bijvoorbeeld vieze laarzen moet meenemen, of andere spullen die de stoffen bekleding vuil zouden maken. Voor de Primera Estate 2.0 GX vraagt de Nissan-dealer zo'n f 44.500. Best sterk in zijn klasse. Daar komt nog bij dat Nissan de Primera een aantal niet onbelangrijke zaken meegeeft, zoals tweede airbag; airconditioning en in hoogte verstelbaar stuur. Als je dan bedenkt dat hij de concurrentie op andere punten weinig tot niets toegeeft, is er maar één conclusie mogelijk: goede koop die nieuwe Primera Estate.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera Wagon 2.0 GX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.327

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 131 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 173 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.516 mm / 1.715 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 550 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 191 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Primera
Nissan Nissan Primera
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Primera specificaties
  • Nissan Primera occasions
  • Nissan Primera video's
Advies en informatie
  • Nissan Primera tests
  • Nissan Primera gebruikersreviews
  • Nissan Primera index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 SE (1999)

    Nissan Primera 2.0 SE (1999)

    • 7 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 1.8 Luxury Plus (2000)

    Nissan Primera 1.8 Luxury Plus (2000)

    • 13 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera Estate 1.8 Acenta (2005)

    Nissan Primera Estate 1.8 Acenta (2005)

    3
    • 7 november 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)

    Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)

    5
    • 4 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 GX (1998)

    Nissan Primera 2.0 GX (1998)

    • 23 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

    Nissan Primera 2.0 SLX (1998)

    • 6 november 2014
  • Gebruikersreview
    Nissan Primera Estate 2.0 Tekna (2002)

    Nissan Primera Estate 2.0 Tekna (2002)

    1
    • 16 juli 2014
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Nissan Primera – Infiniti G20

    De Tweeling: Nissan Primera – Infiniti...

    27
    • 9 juni 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Nissan Primera (P11)

    Facelift Friday: Nissan Primera (P11)

    32
    • 5 mei 2017
  • Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000 / 554.742 km)

    Klokje Rond - Nissan Primera 2.0 (2000...

    101
    • 14 maart 2016
  • PREMIUM
    Nissan Primera

    Nissan Primera

    • 29 februari 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 407 - Nissan Primera

    Peugeot 407 - Nissan Primera

    • 10 november 2014
  • Klokje Rond - Nissan Primera Estate

    Klokje Rond - Nissan Primera Estate

    64
    • 9 december 2012
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden