Mini (2009)
autoreview









Signalement
Uitvoering | Clubman |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 218.010 km |
KM-stand laatst | 263.440 km |
Eerste weken zitten erop
- 219.200 km
Als vervanger voor onze voormalige Audi A1 1.4 TFSi hebben we deze Clubman Cooper met Prins VSI LPG systeem op de kop weten te tikken.
De auto stond te koop bij Auto Centrum Zwolle, en was ingeruild op een Kia Sportage wegens gezinsuitbreiding.
Uiteraard een Duitse import, want in Nederland kocht iedereen de Clubman Cooper Dieseltjes vanwege de bijtelling. Gelukkig zitten alle boekjes en rekeningen erbij. Netjes op tijd zn beurtjes gehad en algehele staat van de auto is ronduit netjes te noemen. Ketting en spanner modifcatie waren bij 60k al gedaan in Duitsland toen het LPG systeem werd ingebouwd.
Over de Clubman Cooper D's gesproken: Voordat wij onze A1 kochten, hadden wij al eens proef gereden met eentje. Hoewel de auto zelf erg goed aanvoelde, kon de motor ons niet erg bekoren. Het geluid en de powerband van de PSA HDi motor paste ons niet bij het smijt-ijzer karakter van de Mini.
Daarnaast ligt het omslagpunt voor een diesel tegenwoordig al voorbij de 25.000 km per jaar, vanwege de verhoging op accijns en het steeds zuiniger worden van de benzine motoren.
Voor LPG (G3)(lokaal € 0,61 per L.) ligt dat omslagpunt al rond de 13.000 km per jaar!
En hoewel ik een hekel heb aan knierterig Hollands gedrag, moet ik toegeven dat iedere week € 90,- aan Euro95 af tikken aan de pomp toch aan je gaat knagen. Helemaal omdat 80% van die 550 km per week toch echt voor je werk gemaakt worden. Die €0,19/km ten spijt.
Op een of andere manier doet het iets positiefs met je mentale gesteldheid; als je in de auto zit, wetende dat je in een auto rijdt met de beste prijs/kwaliteit per kilometer verhouding.
De ervaring tot nu toe:
DE PLUSPUNTEN:
-------------------------------------------------------
- Bekijk de foto's en oordeel zelf :)
- Lekker dikke uitvoering (in feite alle opties behalve Panorama dak en Navi)
- Atmosferische 1.6 VTi motor klinkt super, goeie sound, donker brommetje, maar verrassend stil tijdens cruise snelheid.
- Versnellingsbak schakelt zoals een echte hot-hatch met korte overbrengingen.
- Hoewel niet snel, kan je wel lekker op z'n Mazda MX5's 'jagen' zonder direct je rijbewijs te verliezen. Een echt momentum-wagentje.
- Verrassend 'ruim' en praktisch ivm de A1.
- Fantastische lage zitpositie mogelijk voor een sportief gevoel.
- Geen piepjes en kraakjes in het interieur (ik had echt anders verwacht).
- Netjes afgewerkt, materiaalkeuze OK en relatief weinig slijtagesporen. Zeker gezien de leeftijd/kilometerstand.
- Lang gemist sinds de CLK en 3-serie: Stoelverwarming!
- LPG tank zit onder de vloer in de reservewielbak. 35L inhoud. Geeft evengoed zo'n 400km actieradius (1:12 op gas dus).
- Tank vol voor maar 19 euro!
- De achterdeurtjes. Blijft een leuke gimmick die niet snel oud wordt.
- Duitse constructie logica wat erg bevorderlijk is wanneer je onderhoud doet, want 9/10 dingen zijn goed bereikbaar. Probeer dat eens met eens Renault.
- Had ik de achterdeurtjes al genoemd? :p
Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.
DE MINPUNTEN:
-------------------------------------------------------
- LPG systeem staat geregistreerd als zijnde "niet-G3". Wat dus inhoudt dat je in de duurdere MRB klasse valt. Resultaat: € 240,- 3 maanden i.p.v. € 161,-
Ik ben al met Prins NL in gesprek voor de mogelijkheden, want het is gewoon een VSI injectiesysteem dus voldoet aan de G3 eisen.
- Het aangrijppunt van de koppeling is extreem kort en gevoelig. Wegrijden gaat vaak schokkerig in handen van een wat minder 'aanvoelende' bestuurder (sorry schat :) ).
- Het koppelingspedaal is erg klein en stug. Door de bolling van het pedaalrubber doet het soms gewoon pijn aan je voet om de koppeling langer dan 10 seconden ingedrukt te houden.
- 1.6-je met 120 pk is geen krachtpatser. Ik zou een Mini One sowieso laten staan.
- Bekend punt: Het uitzicht door de voorruit bij stoplichten.
- Opbrengst audio systeem beetje aan de matige kant. De A1 en A4 hadden ingebouwde Subs. Misschien zijn we wat verwend?
- Geen ruimte/locatie om een telefoonhouder netjes te monteren. Je bent al snel genoodzaakt om gaten te gaan boren in je dash en dat vertik ik. En aangezien deze Mini geen Navi heeft, is dit wel een lastig puntje. Als iemand hier een knappe oplossing voor heeft (zonder zo'n debiele zuignap op je voorruit) hoor ik dat graag!
Tot over 5000 km! Dan is deze kleine duivel toe aan een beurt!
Omkeuring LPG + Brembo Remmerij + lager verbruik
- 222.100 km
Na mijn contact met Prins Autogas Nederland kwamen wij tot de ontdekking dat de Mini geen G3 certificering heeft omdat toentertijd er geen markt voor was en dus geen G3 typegoedkeuring voor bestaat.
Gelukkig is er sinds 2015 de "R115" certificering opgezet. Volgens Prins kon ik hier aanspraak op maken en de auto laten herkeuren bij een gecertificeerd LPG station. Ik citeer:
"R115, de opvolger van de ‘G3-regeling’.
G3 staat voor de 3e generatie autogassystemen. Als jouw auto, van voor 2015, met een LPG-systeem voldoet aan de G3-regeling, ontvang je korting op de motorrijtuigenbelasting. Voertuigen vanaf 1 januari 2015 krijgen alleen het motorrijtuigenbelastingvoordeel als er een R115-gecertificeerd LPG-systeem is geplaatst!"
Kosten: 240 euro. Dus: na drie kwartalen mrb betaalt het zich terug. Zodoende is de mini nu herkeurd en staat er netjes R115 op het kentekenbewijs.
Tevens afgelopen weekend de remmen aan de voorzijde vervangen. De oude schijven waren licht krom getrokken en ook al op 80% van hun leven. Blokjes waren nog goed maarja, alleen zuinige knierten monteren oude blokken op nieuwe schijven...
Uiteraard wel gekozen voor A-merk spul (Brembo), gepeforeerd en gecoat, dus minder roestvorming.
Ook kwam ik er achter dat een of andere Aap met een slagmoersleutel de de wielen heeft gemonteerd voor het laatst. Ze zaten zo vast dat ik letterlijk op mijn moersleutel moest gaan springen om ze los te krijgen. De schoefdraad op sommige wielbouten moest ik zelfs nog opnieuw tappen, want die waren al licht beschadigd... Man man man, wat lopen er toch incompetente mensen rond in deze wereld...
Een andere noemenswaardigheid is het gemiddeld verbruik LPG dat is gezakt. Inmiddels krijgen we 460 km uit een tank van 35L, wat neer komt op zo'n 1:13. Let wel; tijden opwarmperioden (eerste ±4 minuten) rijdt
de auto op Benzine.
Bijkomend bij het brandstof verbruik is ook het Flashlube klepsmering verbruik. Er gaat ongeveer 200ml in het tankje en daar doet de auto zo'n 5 á 6 tankbeurten mee. Ik heb verder geen ervaring met klepsmeer systemen dus kan niet oordelen of dit normaal is of niet.
Later meer!
APK + Nieuwe banden
- 233.010 km
De eerste APK in ons bezit is inmiddels een feit. Maar tot mijn verbazing: AFGEKEURD!
Een van de Vredestijn bandjes achter had helaas een profieldiepte onder de 1,6 mm op het midden van de band. Vanaf de zijkant zag je dat er niet aan af, maar eenmaal op de hefbrug kwam het al snel aan het licht.
Desalnietemin een mooi excuus om over te stappen naar Michelin Pilot Sport 4 bandjes!
Dus; 2x 205/45/R17 banden besteld, thuis even snel om de velgjes gedrukt, en de 'Delinte' banden van de vooras verplaatst naar de achteras. APK weer goed gekeurd!
En nu hoor ik je denken: "Delinte? Wat is dat nou weer voor apenmerk?"
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Diegenen die ze wel kenden, hadden
er geen goed woord voor over. Ikzelf daarentegen, ben erg te spreken erover! Zeker nu ik de Michelins op de vooras heb, kan ik mooi vergelijken.
Michelin PS4 staan aangeschreven als de beste all-round semi-sportieve band. En ja; ze hebben mega veel grip, piepen amper in snel genomen bochten, zijn comfortabel en stil. Maar de wangen van de banden zijn naar mijn mening te slap voor een band met sportieve inborst. Je merkt dat de banden zich even moeten 'zetten' in de bocht. De Delinte banden hadden een stuggere wang waardoor het stuurgedrag helemaal niet zo beroerd uitviel. De grip- en comfortniveau's zijn uiteraard een stuk lager. Ze piepten veel eerder in bochten en in nattigheid gleden ze toch echt wat eerder weg dan de bekendere A/B -merk banden.
Nu zitten ze dus op de achteras gemonteerd en kwam ik er al redelijk snel achter het grip-verschil: In een lange doordraaier, met een gangetje van 80/90 in de regen, gas los midden in de bocht, kwam zo de achterkant even om zetten. Ik voelde het al aankomen voordat het ESP in kon grijpen. Maargoed. Even een WTF-momentje.
Misschien toch maar 2 Michelin Pilot Super Sport banden bestellen voor de volgende zomer....
Verder geen op- of aanmerkingen. Nog steeds erg tevreden!
Ik ben nu op zoek naar een leuke 17 inch winterset voor dit bruine draakje.
Wat kost dit nou?
- 238.000 km
Ik las zojuist een review van een andere mini waarbij het totale kostenplaatje even op een rijtje gezet werd. Dat vond ik wel erg nuttige info dus zodoende deel ik dat ook even hier voor onze Mini.
Kosten per maand:
€ 54,- MRB.
€ 26,- WA verzekering, max no-claim.
€ 40,- Afschrijving
€ 84,- LPG (4x tankje van 32L a € 21,- ).
€ 67,- Benzine Euro98 (E5).
€ 11,- JLM Valve saver fluid (per half jaar een 5L flacon).
€ 100,- Onderhoud (Doe ik 95% zelf).
_________+ Totaal:
€ 382,- per maand, op basis van 25.000 km per jaar.
_________ x 12:
€ 4584,- per jaar.
_________ / 25.000 km:
€ 0,18336 per gereden km.
Ik ben benieuwd wie daarbij in de buurt komt en hoe!
FYI: Die andere review (Mini Cooper SD) kwam uit op € 0,3744 per km op basis van 20.000 km. Maar die persoon rekende wel een afschrijving van € 3750,- per jaar, welke ik uiteraard niet meer heb gezien de waarde op zn dieptepunt zit.
Zwaard van Damocles: De distributieketting
- 240.300 km
De laatste tijd begon de Mini steeds vaker bij koude start wat chagerijniger te klinken. Niet per se als in een "death rattle" zoals je veel op internet leest over deze motor. Maar meer een korte ratel tijdens koude start voordat de oliedruk op gang is (de kettingspanner werkt op oliedruk).
Na een aantal weken ging dit gepaard met een eenmalig hikje, nog voordat de motor op LPG was overgeschakeld. Ik had een complete distributieset al besteld maar nog voordat de spullen binnen waren, kwam het eerste motorstoringslampje op zetten na de eerder genoemde hik. Oordeel: Dit is definitief de ketting.
Daarnaast zakte het oliepeil met een mate waarin je begint de denken dat de motor olie zou verbruiken. Echter merkte ik steeds vaker een verbrande olie lucht op wanneer de auto na een langer stuk rijden ergens stil stond met de motor aan. Er lekte dus ergens olie.
Met andere woorden: We gaan de, tot zo ver, superbetrouwbare Mini maar eens even open trekken.
---De ketting---
Om de ketting te vervangen moet je letterlijk diep graven in het motorruim. Het complete front moet in de service positie. Dat wil zeggen; Het complete front, vanaf de veerpoten tot de voorbumper, moet in zijn geheeld losgekoppeld en een centimeter of 30 a 40 naar voren getrokken worden. Klinkt makkelijker dan het is...
Na veel gescheld en getier heb ik de ketting en spanner uit het blok weten te halen. Ik had het een stuk eenvoudiger verwacht nadat ik van te voren de werkinstructies had bestudeerd. Echter was ik even vergeten dat er in mijn geval nog een LPG systeem in de weg zat... EN OF DIE IN DE WEG ZAT!
De ketting naast de nieuwe gelegd en daar vond ik de hoeveelheid rek nog best meevallen. Hoogstens 4 mm rek t.o.v. de nieuwe. Dat was bij onze vorige Audi A1 1.4 TFSI toch echt een stuk meer (ik had die ketting nog hangen in de werkplaats als souvenir... :p )
De kettingspanner daarentegen was er een stuk slechter aantoe. De plunjer die de ketting op spanning brengt d.m.v. oliedruk was al voorbij zijn uiterste stelpunt. Daarnaast voelde de interne veer, die deze plunjer zijn basisdruk geeft wanneer er geen/lage oliedruk is, vele malen zwakker aan dan de nieuwe, welke overduidelijk voldoet aan de productupdate.
---Crisis---
De nieuwe spullen geinstalleerd, checks uitgevoerd en starten maar!
Hij draaide perfect. Dat was totdat ik na het op bedrijfstemperatuur komen een dotje gas gaf. Wat volgde was een raar plofje en ineens viel het stationaire toerental in elkaar en wilde de motor niet meer blijven draaien.
Ik snapte er geen kl**t meer van! Wat bleek? Ik had met mijn stomme vermoeide kop de variabele in- en uitlaat nokkenastandwielen omgewisseld, terwijl ik er echt op de hoogte was dat het ook duidelijk op de behuizing van de tandwielen gegraveerd staat! Na wat heen en weer gebel met wat ervaringsdeskundigen, was het advies om deze uit voorzorg toch te vervangen aangezien het interne stelmechanisme vastgeslagen kon zijn.
"No big deal toch?"
Nou... Wel dus?! Die verrukte krengen kosten 316 Euro per stuk inkoop!
Een dure les geweest dus... Daar gaat je winst... Grrrrrrr.
---De olielekkage---
De olielekkage was snel achterhaald: Aan de voorzijde van het motorblok zit de Pierburg vacuumpomp voor o.a. de rembekrachtiger. Die wordt aangedreven door de uitlaatnokkenas. Tussen de montagevlakken zit een rubber O-ring die in dit geval door ouderdom plat was gedrukt en de olie liet lekken. Dit droop dan o.a. lekker via de O2 sensor-kabel richting de uitlaat waarna het lekker ging stinken.
Waar ik echter dacht het met simpel die ene O-ring er van af te kunnen brengen, bleek er toch meer aan de hand te zijn. Er lekte na een week nog steeds olie langs de vacuumpomp...
In de pomp zelf zit ook een afdichtingsrubber. Deze lekte dus ook. Wat ik echter aan trof aan de binnenzijde van de pomp waren dermate hoge slijtagesporen in het pomphuis dat ik nu begrijp waar de horror verhalen op internet vandaan komen! Deze pompen kunnen namelijk vastslaan en daarmee de uitlaatnokkenas doormidden breken! Gevolg daarvan hoef ik vast niet uit te leggen....
Op dit moment ben ik nog in afwachting van deze pomp. De auto rijdt weer uitstekend. Maar toch zit je nog met samengeknepen billen in afwachting tot die malle vacuumpomp vervangen is....
Later weer meer!
Ai, koppakking, die was onverwacht!
- 249.700 km
Tsjah. Geen idee wat voor excuus ik hiervoor kan verzinnen, behalve;
WAAROM HEEFT EEN MINI GEEN TEMPERATUURMETER BMW???!!!
Achtergrondverhaal:
Ik kreeg een belletje van mijn vriendin die onderweg was om boodschappen te doen: "Schat, het motorstoringslampje is net weer aan gegaan nadat hij een klein hikje gaf"
Het oranje motorstoringslampje is wel eens eerder aan gegaan na een hikje. Soms veroorzaakt door het overschakelen van het LPG systeem of Flashlube klepsmering. Dus bij mij gingen er geen alarmbellen rinkelen.
Eenmaal thuis op de brug een kleine check gedaan die middag, en heb ik de olie een beetje bijgevuld. Ik startte de auto en merkte op dat de auto stonk en het leek net alsof het een koude start bij -10 graden was op een December ochtend. In Mei.
Ik vertrouwde het niet en gaf een dotje gas:
POEF! Een wit rookgordijn waar James Bond jaloers op zou zijn.
Gezien mijn zeer positieve ervaring (NOT) met het vervangen van de ketting , heb ik besloten om deze reparatie uit te besteden aan de bevriende dorpsgaragist. Diagnose: Kop was krom getrokken en waterpomp bleek nog de originele te zijn. Oeps.
Gek genoeg is het motortemperatuur lampje geen moment aan gegaan. Gezien de kromme kop is het toch echt temperatuur gerelateerd. Oftewel: waarschijnlijk is de koelwater temp. sensor falende. Maarja, hoe kom je daar dan achter? Door naar je koelwater temp. meter te kijken natuurlijk!
Geen enkel probleem als je een 1.6 VTI in een Peugeot of Citroen hebt. Wel in een Mini. Want die STUMPERS bij BMW denken; "Ah joh; zo'n meter heb je helemaal niet nodig. Hier! Heb je een lampie!"
Nou. F**k You BMW. Goed over nagedacht. Lullo's...
And there you have it: 1600 Euro lichter door ons "spaarvarkentje" op LPG.
Aan de andere kant: Blokje kan er wel weer even tegenaan.
We keep on truckin'
APK en wat bijgeluiden uit het motorruim
- 259.950 km
Jaarlijkse APK weer gehad. En gek genoeg weer: AFKEUR!
Wat bleek: 3e remlicht had het begeven. Tsjah, daar moet je dan ook toevallig tegenaan lopen om dat te spotten...
"Effe het bolletje vervangen" zou je zeggen he? Helaas peanutboter. Het is een gesealde LED unit, nieuw bij de stealer 150 euro. Grrrrr. Nou vooruit dan maar. De oude unit heb ik wel bewaard want het is ongetwijfeld iets lulligs als een gecorrodeerd contactje ofzo. Kan ik wellicht hergebruiken op de hoedenplank van mijn W124 project auto.
Verder begint de koppeling heeeeel langzaam aan iets hoger op te komen. Vooralsnog, als ik de onderhoudshistorie mag geloven, is dit nog de originele koppeling. Tevens geeft hij een licht schrapend/klapperend geluid bij het oplaten van de koppeling. Iets wat mijn voormalige Audi A4 ook gaf voordat het 2-massa vliegwiel vast sloeg. De Mini heeft een enkel-massa vliegwiel. Dus ik verdenk de dat de koppelingsplaat zijn einde nadert.
Voorlopig kijk ik het gewoon aan hoelang de koppeling het volhoudt. Als hij gaat, dan gaat hij. Ik heb ten slotte per 1 december een abbonement op de ANWB afgesloten... :)
Bye Bye na 2 jaar
- 263.440 km
Na alle investeringen die ik kwa onderhoud in deze fijne LPG rakker heb moeten steken, had ik mijzelf voorgenomen de auto nog minimaal een jaar door te rijden, om nog enigszins de kosten er uit te halen.
Echter kunnen tijden veranderen en situaties kunnen omslaan. Zo kwam er een auto op mijn pad van een goede bekende van mij, wie ik een maand ervoor nog geholpen had deze betreffende auto aan te schaffen (lees; als extra paar technische ogen).
Enfin, hij zocht iets zuinigers, ik zocht iets met wat meer luxe, souplesse ruimte en vermogen. Zodoende troffen wij een regeling waarbij wij elkaars auto overnamen (met bijbetaling vanuit mijn zijde uiteraard).
Nu ben ik een hele fijne, compacte, hippe, maar toch relatief luxe LPG rakker armer, en een Dikke Audi A7 3.0 TFSI rijker.
Conclusie na 2 jaar:
- Alles behalve de vroege benzine motoren kan ik werkelijk niets anders dan lovend over zijn over de bouwkwaliteit van de auto.
- Nagenoeg geen roest, ook niet onder de auto.
- Bekleding sliitage vast; Leer ziet eruit alsof het 100dkm minder achter z'n kiezen heeft gehad
- Wielophanging sterk, geen slijtage of ruimte in de rubbers
- Zuinig qua remslijtage (Voorste remschijven en blokken zitten er alweer 40dkm onder en vertonen nog amper slijtage)
- Rammels en ratels zijn er nagenoeg niet (ja; een piepend zij-deur rubber wat met een laagje vaseline opgelost is)
- Motortje klinkt lekker, bak schakelt heerlijk. Maar doe jezelf een plezier en koop een LCI/facelift versie (2011-->) met de nodige (motorische) updates.
Of koop specifiek deze auto uiteraard mocht je hem tegen komen, want hij is om door een ringetje te halen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.